2026-01-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Finns guld-kontanter. Jag har en del sedlar.

25 - 1000 milligram.

https://www.thegolddomain.com/collections/natural-treasure

Ett saftigt överpris om man jämför med spotpriset på guld, ca 1 miljon SEK per kg. Jag gjorde ett snabbt överslag på en 100-bunt av dessa sedlar och där betalar man c:a 2,4 miljoner för samma mängd guld.
Citera
2026-01-07, 17:29
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076

Kontanter är stenålder.
Till och med i Ukraina under brinnande krig har kontantanvändning sjunkit och digital betalning ökat.
Bättre med digitala medel vid en inflation, lätt att flytta till andra valutor.
Citera
2026-01-07, 17:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Mycket tveksam, intresset för dessa mynt är ju idag närmast obefin trotts rekordhögt silverpris, då för hög orenhet och för omständigt att beräkna om värdet, är ju enklare att beräkna sntall shiling på ett skålpund jungfru....
Var är svårt med kronor/gram?
Håller i och för sig med om att detta med att medier alltid skall ange pris i dollar/uns är helt dödfött eftersom vi varken använder dollar eller räknar i uns här. Man kan nästan misstänka avsikt, att guld och silver inte skall vara något fysiskt och för gemene man och därför görs abstrakt och obegripligt.
Citera
2026-01-07, 17:46
Medlem
Lill-Anns avatar
Vad händer vid en kris med de affärer som avsagt sig kontanthantering och det inte går att betala på annat sätt?
Citera
2026-01-07, 18:11
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Vad händer vid en kris med de affärer som avsagt sig kontanthantering och det inte går att betala på annat sätt?
Har några avsagt sig helt? Tror det var olagligt (under covid hände det).
Citera
2026-01-07, 18:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann

De får inte något sålt.
Citera
2026-01-07, 18:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Har några avsagt sig helt? Tror det var olagligt (under covid hände det).

Många ställen är "kontantfria". Jag brukar undvika dem trots att jag betalar med kort.
Citera
2026-01-07, 18:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Var är svårt med kronor/gram?
Håller i och för sig med om att detta med att medier alltid skall ange pris i dollar/uns är helt dödfött eftersom vi varken använder dollar eller räknar i uns här. Man kan nästan misstänka avsikt, att guld och silver inte skall vara något fysiskt och för gemene man och därför görs abstrakt och obegripligt.

Att räkna kronor per gram är inget problem. Det som är problem är att renheten är typ .400 dvs vilket gör beräknandet svårare, specielt svårt blir det att räkna och kontrollera äkthet genom att väga.

Att ha ett standaliserat 1oz .999 mynt som är jämförbart med övriga 1oz .999 mynt gör det enklare för alla. Världet i .400 mynt blir ju inte heller verkligt innan de renats vilket är kostsamt.
Citera
2026-01-07, 18:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kontanter är stenålder.
Till och med i Ukraina under brinnande krig har kontantanvändning sjunkit och digital betalning ökat.
Bättre med digitala medel vid en inflation, lätt att flytta till andra valutor.

Håller helt med, fiatvalutor är ett skämt. Men nu efterfrågas en low tech back up, och då förordar jag helt klart att en silvermyntsfot är att föredra framför en fiat valuta
Citera
2026-01-07, 18:48
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ett saftigt överpris om man jämför med spotpriset på guld, ca 1 miljon SEK per kg. Jag gjorde ett snabbt överslag på en 100-bunt av dessa sedlar och där betalar man c:a 2,4 miljoner för samma mängd guld.

Vet du ens var spotpris betyder?
Spotpris är det pris elbolagen betalar för att köpa el på den nordiska elbörsen Nord Pool.

Idiot.
Citera
2026-01-07, 18:52
Medlem
HanMedPinnens avatar
Folk som snackar om att "om allt kraschar kommer inte sedlar ha nåt värde" har ju helt missat poängen. Det handlar inte primärt om att preppa för en samhällskollaps, utan om att göra samhället mindre sårbart.

Jag har varit med om att betalsystemen krånglat i större matbutiker, men att mina kontanter funkat bra. Jag har även varit med om plötsligt internet-bortfall gjort att små butiker inte kan ta emot kort, men att kontanthanteringen varit opåverkad. Skulle avbrott bli vanligare är det också relativt lätt att skala upp kontanthanteringen, förutsatt att systemen inte blir för nedmonterade.

Om alla har säg en månadslön hemma skulle vi ha en buffert. Dels är vi mindre sårbara mot olyckor, men det blir också mindre intressant för illvilliga stater och terrorister att störa betalsystemen om de vet att folk klarar sig hjälpligt ändå.
Citera
2026-01-07, 18:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det intressanta här är inte om silvermynt är ”bättre” än kontanter eller tvärtom, utan vad vi egentligen menar med beredskap.

Kontanter handlar inte om apokalyps eller total kollaps. De handlar om friktion, de där tillfällena när systemen inte fungerar som tänkt: strömavbrott, nedstängda betalnät, tillfälliga störningar, eller bara situationer där digital infrastruktur inte är tillgänglig.

I ett sådant läge är kontanter inte perfekta, men de är omedelbara. Silver och guld har värde, men kräver tolkning, acceptans och ofta bytesrelationer som inte är självklara i vardagen.

Samtidigt är det uppenbart att inget betalmedel fungerar isolerat. Beredskap handlar snarare om redundans än om att hitta ”det bästa” alternativet.

Frågan är därför kanske inte vilket betalmedel som vinner vid kris, utan varför vi har byggt ett samhälle där så många saknar marginaler överhuvudtaget. Ekonomiskt, praktiskt och mentalt.

Är inte det den egentliga sårbarheten?

Håller helt med om att den egentliga sårbarheten är den låga förberedelsen och det stora beroendet av "någon annan" speciellt i halvstora orter och mindre. Grovt kan man väll säga att alla som tycker att priset på drivmedel är intresant är rykta vid en kris längre än några dagar, då de flesta av dessa personer är ensama.

Vist beredskapen i stan är inte så bra den heller men beroendet är lägre.

För att gå tillbaka till frågan men om vi ska höja beredskapen varför ska vi göra det genom att slösa resurser på ett system där en majoritet av befolkningen inte har någon tilllit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in