2026-01-07, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OdlarSparris
Precis, om dom valde silvertackan så hade dom kunnat köpa 150+ chokladkakor.
Så i ett SHTF scenario så kanske chokladkakor är bättre än silver?
Tänk om man enbart har 1oz silvermynt och vill/behöver köpa 2kg ris. Den rispåsen kommer kosta minst 1 silvermynt som i dagens värde är ~700. Dyrt ris blir det. Ännu dyrare om man försöker betala med 1oz guldmynt.
Personen som säljer riset kommer ju inte ha massa småmynt i guld att ge tillbaka i växel.
Däremot är guld och silver mycket bra på att behålla värdet i normala omständigheter.

Precis. De där 2 kilos rispåsarna är är bättre att äga vid en kris än ädelmetaller eller fiatvaluta. Angående kontanter så är det också något av en myt att de kan komma till nytta vid en kris. Om de digitala betalningsmöjligheterna ligger nere så kan de flesta livsmedelsaffärer inte heller ta emot kontanter då detta görs digitalt (sedlar skannas och hamnar i ett fack i kassaapparaten, och inget av detta funkar om internet ligger nere).

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Märkligt, alla valde chokladen. Inslaget kan ju så klart vara redigerat för att passa för det syfte man har haft men alla verkar välja en chokladbit istf en silverbar värd ca 7000SEK. För den summan hade de kunnat köpa många chokladbitar om de valt silvret och sålt det i den ädelmetallsbutik som låg alldeles intill.

Notera också att han spelar in detta klipp rakt framför en pantbank där de kunde gått in och sålt silvret direkt. Jag tycker inte detta är jättekonstigt, för när vi slutade använda silver som valuta så försvann folks referensramar för silver som betalningsmedel.
Citera
2026-01-07, 19:09
Medlem
Flaskpostenss avatar
Brännvin har funkat i århundraden som bytesvara
Citera
2026-01-07, 19:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Håller helt med om att den egentliga sårbarheten är den låga förberedelsen och det stora beroendet av "någon annan" speciellt i halvstora orter och mindre. Grovt kan man väll säga att alla som tycker att priset på drivmedel är intresant är rykta vid en kris längre än några dagar, då de flesta av dessa personer är ensama.

Vist beredskapen i stan är inte så bra den heller men beroendet är lägre.

För att gå tillbaka till frågan men om vi ska höja beredskapen varför ska vi göra det genom att slösa resurser på ett system där en majoritet av befolkningen inte har någon tilllit?
Jag tror du sätter fingret på något viktigt här, men kanske drar slutsatsen åt fel håll.

Det är sant att många i dag saknar tillit till kontanter. Men frågan är varför den tilliten har försvunnit och om beredskap verkligen bör byggas utifrån nuvarande vanor snarare än framtida behov.

Kontanter har inte bara blivit opraktiska, de har också blivit misstänkliggjorda. Att vilja ha egna pengar tillgängliga utan full spårbarhet tolkas i allt högre grad som avvikande, något som måste förklaras eller försvaras. Det påverkar naturligtvis människors vilja att använda dem.

Men beredskap handlar inte om vad som är populärt i vardagen. Den handlar om redundans. Precis som reservkraft, vattendunkar eller analoga radioapparater används kontanter sällan och just därför fungerar de när vardagen inte gör det.

Om argumentet är att ”folk inte litar på kontanter”, kan man lika gärna säga att folk inte litar på brandsläckare eftersom de aldrig haft en brand.

Det intressanta är därför inte om silver, kort eller sedlar är ”bäst”, utan hur vi har hamnat i ett samhälle där nästan all ekonomisk handlingsfrihet förutsätter fungerande system och externa aktörer.

Det är där sårbarheten uppstår. Inte i valet av betalmedel, utan i frånvaron av marginaler. Ekonomiska, praktiska och mentala.
Citera
2026-01-07, 19:14
Medlem
Fina Gubbens avatar
20k SEK i 50, 200 och 500 sedlar
1000 EURO i olika sedlar, mest 50 dock.
Lite mynt också från olika resor.

Viktigt att ha eftersom telefon/kort blir värdelöst vud katastrof, krig eller oväder eller vad det än kan vara.

Sedan har man olika typer av metaller/stenar på sig ifall katastrofen inträffar då man inte är hemma.
Citera
2026-01-07, 19:24
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ska man börja klippa sönder mynten som på medeltiden när man handlar då, eller? I beredskap för kris har jag hårdvaluta i from av guldmynt med choklad i
Citera
2026-01-07, 19:27
Medlem
2000 kr i sedlar.

Torrmat för en vecka samt möjlighet till vatten och värme.

Det är en bra avvägning mellan kostnad och nytta.
Citera
2026-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Nej fiatvalutor är ju definitivt körda vid kris, men mynt i .999 Ag är ju värdesäkrade i sig själva.

Funkar i Ukraina i detta nu, ink för befolkningen vid fronten.
Citera
2026-01-07, 19:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har några hundra i plånboken som jag aldrig lyckas bli av med men inga kontanter i byrålådan som man kanske borde ha.

Med tanke på hur många man hör som lever från lön till lön så finns det nog inget utrymme för att ha några tusen liggandes heller, helt vansinnigt skulle jag säga även om nu mina pengar finns på banken.

Värme kan jag fixa via kamin och mat finns hemma och har både gasolgrill, gaskök och spritkök så kan absolut laga till både det ena och det andra.
Har inget vatten hemma men har vattenfilter så krisar det så kan jag dricka renat sjövatten.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-01-07 kl. 19:37.
Citera
2026-01-07, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Problemet med ädelmetaller är att inte alla vet vad de är värda. Se t.ex. detta klippet; https://www.youtube.com/watch?v=bYhTFz_SGw0
Jaha, där är svaret, ingen ide att ha silver som betalningsmedel i en krissituation, om folk inte fattar!
Citera
2026-01-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jaha, där är svaret, ingen ide att ha silver som betalningsmedel i en krissituation, om folk inte fattar!
Det var väl så oligarkerna i Sovjet/Ryssland skapade förmögenhet, köpte upp dom utdelade statliga aktierna billigt som gick till befolkningen?
Citera
2026-01-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Vet du ens var spotpris betyder?
Spotpris är det pris elbolagen betalar för att köpa el på den nordiska elbörsen Nord Pool.

?.

Ja OK då, men det är i princip samma sak som dagspris eller börskurs, som jag kanske borde ha skrivit men ibland har man kanske lite för bråttom..
Citera
2026-01-07, 20:12
Medlem
Citat:
Vet inte var du handlar, men är kassasystemet nere fungerar varken fiatvaluta eller kort. Undantaget är väl tobakshandlaren på hörnet som kör med öppen kassalåda.

Varenda gång kortsystemet har hackats och inte funkar i allt från 6 timmar till 7dar så har det alltid funkat att betala med kontanter på willys,citygross,ica,shell,hemköp och andra kedjor.

Den enda som fick stänga 1 gång i 7dar var coop för att nån inkompetent person inte hade fixat så att det gick att ta emot kontanter.

Fast många coop butiker hade öppet iallafall så inte alla hade samma system.

Med kontanter kommer du alltid kunna köpa varor nånstans.

Med endast bankmaffians plastkort så får du suga på dina tummar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in