2026-01-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför skulle vi, har inte varit kris i min livstid mån ång å jag är 67.

Under en stor del av ditt liv var samhället organiserat för att kunna hantera olika kriser via totalförsvaret. Det var först under 2000-talet den eviga freden blev ett nytt paradim kom, vilket försvann efter 2022.

Det betyder inte vi ska sluta vara vaksamma och vara naiva nu.

2000 kronor kontanter handlar om att ha ett visst oberoende av digitala ting. Så vi kan klara oss 1 vecka tills statlig hjälp kan komma fram.
Citera
2026-01-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
1 eller 2 gram guld är en väldigt liten mängd, ganska svårhanterlig jämfört med 1/10 Rand som är lövtunn och stor som en gammal 10-öring. Så att ha remsor som kan töjas eller klippas snett, filas på, hade jag inte känt mig trygg med.

1 gram guld må vara en liten mängd men det representerar ändå ett värde på kring 1000 SEK.
Man kanske måste gå ner på 0,1 grams bitar för att det ska fungera som betalningsmedel.
Vikingarna och annat forntida folk hade ju ett liknande betalsystem med en armlänk av guld som man kapade av en lämplig bit ur vid olika slags handel.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-07 kl. 16:48.
Citera
2026-01-07, 16:37
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ironi är nog att de formellt ogiltiga silverkronorna till och med 1968 (några 1968 i nickel) kanske kommer i omlopp igen till sitt silvervärde när de fomellt giltiga elektroniska pengarna fallit ur cirkulation.

Rena silvervärdet av 2,8g i de kronorna är ca 63 kronor, så en silverkrona kanske kan gälla för 80% av det eller 50 kronor.

Tänk vad blåsta alla människor, inklusive mig själv, är som över åren sålt bort gamla silvermynt för några glaspärlor och lite tobak till ambulerande handlare...

Mycket tveksam, intresset för dessa mynt är ju idag närmast obefin trotts rekordhögt silverpris, då för hög orenhet och för omständigt att beräkna om värdet, är ju enklare att beräkna sntall shiling på ett skålpund jungfru....
Citera
2026-01-07, 16:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
1 gram guld må vara en liten mängd men det representerar ändå ett värde på kring 1000 SEK.

Ja så svårt hålla ordning på det. Tänk en 10 öring som är värld 1000 kr...
Citera
2026-01-07, 16:43
Medlem
Ja blir kul när du kommer till butiken med ett silvermynt. å hur funkar kontanter utan dagens kassaapparater som är uppkopplade, de får ha en spann då med pengar i.
Citera
2026-01-07, 16:46
Avslutad
Problemet med ädelmetaller är att inte alla vet vad de är värda. Se t.ex. detta klippet; https://www.youtube.com/watch?v=bYhTFz_SGw0
Citera
2026-01-07, 16:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076
Det intressanta här är inte om silvermynt är ”bättre” än kontanter eller tvärtom, utan vad vi egentligen menar med beredskap.

Kontanter handlar inte om apokalyps eller total kollaps. De handlar om friktion, de där tillfällena när systemen inte fungerar som tänkt: strömavbrott, nedstängda betalnät, tillfälliga störningar, eller bara situationer där digital infrastruktur inte är tillgänglig.

I ett sådant läge är kontanter inte perfekta, men de är omedelbara. Silver och guld har värde, men kräver tolkning, acceptans och ofta bytesrelationer som inte är självklara i vardagen.

Samtidigt är det uppenbart att inget betalmedel fungerar isolerat. Beredskap handlar snarare om redundans än om att hitta ”det bästa” alternativet.

Frågan är därför kanske inte vilket betalmedel som vinner vid kris, utan varför vi har byggt ett samhälle där så många saknar marginaler överhuvudtaget. Ekonomiskt, praktiskt och mentalt.

Är inte det den egentliga sårbarheten?
Citera
2026-01-07, 16:59
Medlem
Jag har svårt att tro att digitala lösningar inte skulle funka även om det blir krig i Sverige. Man kan betala med kort i Ukraina så varför skulle det inte gå i Sverige.
Citera
2026-01-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Problemet med ädelmetaller är att inte alla vet vad de är värda. Se t.ex. detta klippet; https://www.youtube.com/watch?v=bYhTFz_SGw0

Märkligt, alla valde chokladen. Inslaget kan ju så klart vara redigerat för att passa för det syfte man har haft men alla verkar välja en chokladbit istf en silverbar värd ca 7000SEK. För den summan hade de kunnat köpa många chokladbitar om de valt silvret och sålt det i den ädelmetallsbutik som låg alldeles intill.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-07 kl. 17:04.
Citera
2026-01-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Långa metalltenar/remsor av guld eller andra ädelmetaller som var förpräglade så att man kunde vicka av små bitar på kanske 1, 2 eller 5 gram och använda som betalningsmedel vore väl praktiskt, men det är ju klart att det skulle finnas en förfalkningsrisk.
Finns guld-kontanter. Jag har en del sedlar.

25 - 1000 milligram.

https://www.thegolddomain.com/collections/natural-treasure
Citera
2026-01-07, 17:14
Medlem
OdlarSparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Precis, om dom valde silvertackan så hade dom kunnat köpa 150+ chokladkakor.
Så i ett SHTF scenario så kanske chokladkakor är bättre än silver?
Tänk om man enbart har 1oz silvermynt och vill/behöver köpa 2kg ris. Den rispåsen kommer kosta minst 1 silvermynt som i dagens värde är ~700. Dyrt ris blir det. Ännu dyrare om man försöker betala med 1oz guldmynt.
Personen som säljer riset kommer ju inte ha massa småmynt i guld att ge tillbaka i växel.
Däremot är guld och silver mycket bra på att behålla värdet i normala omständigheter.
Citera
2026-01-07, 17:15
Medlem
Venators avatar
Jag tog ut 10.000 SEK när Putin gick in i Ukraina, ifall betalningssystemet skulle bli föremål för cyberattacker. Det är ingen garanti för att kunna köpa mat och tanka bilen men det ökar sannolikheten och ger lite mer handlingsalternativ. Det intressanta är att det gör mig illojal mot er andra, eftersom det skulle bli brist på kontanter i Sverige om alla gjorde likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in