Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.
Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.
Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.
Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?
Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.
Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?
https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076
Det intressanta här är inte om silvermynt är ”bättre” än kontanter eller tvärtom, utan vad vi egentligen menar med beredskap.
Kontanter handlar inte om apokalyps eller total kollaps. De handlar om
friktion, de där tillfällena när systemen inte fungerar som tänkt: strömavbrott, nedstängda betalnät, tillfälliga störningar, eller bara situationer där digital infrastruktur inte är tillgänglig.
I ett sådant läge är kontanter inte perfekta, men de är
omedelbara. Silver och guld har värde, men kräver tolkning, acceptans och ofta bytesrelationer som inte är självklara i vardagen.
Samtidigt är det uppenbart att inget betalmedel fungerar isolerat. Beredskap handlar snarare om redundans än om att hitta ”det bästa” alternativet.
Frågan är därför kanske inte
vilket betalmedel som vinner vid kris, utan varför vi har byggt ett samhälle där så många saknar marginaler överhuvudtaget. Ekonomiskt, praktiskt och mentalt.
Är inte det
den egentliga sårbarheten?