2026-01-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076

Vi kommer bli helt kontantfria om några år. Alla sedlar kommer då att upphöra och jag tror inte att vid kris att dessa då skulle börja gälla igen. Blir det så allvarligt så blir det kohandel istället.
Citera
2026-01-07, 15:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vi kommer bli helt kontantfria om några år. Alla sedlar kommer då att upphöra och jag tror inte att vid kris att dessa då skulle börja gälla igen. Blir det så allvarligt så blir det kohandel istället.

Nej fiatvalutor är ju definitivt körda vid kris, men mynt i .999 Ag är ju värdesäkrade i sig själva.
Citera
2026-01-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ja, det pratas ju om alternativ. Riktiga mynt vore ju ett effektivt och enkelt komplement som avsevärt skulle underlätta byteshandeln vid elavbrott.

Funkar inte korten, funkar ju inte fiatvalutan heller...

Vet inte vad du snackar om..

Varenda gång korten varit nere på ica,citygross,willys,shell,coop och andra butiker så har kontanter självklart funkat medans töntarna med bankmaffians plastkort inte fick med sig mat hem om de inte varit förutseende att gå till bankomaten innan.

Detsamma gäller om du vill köpa nåt av privatpersoner eller en bonde.

Med riktiga kontanter kan man alltid köpa mat och varor,bensin från olika ställen.
Citera
2026-01-07, 15:45
Medlem
Har ungefär halva beloppet, ska bättra mig under 2026.
Citera
2026-01-07, 15:47
Medlem
Citat:
Nej fiatvalutor är ju definitivt körda vid kris, men mynt i .999 Ag är ju värdesäkrade i sig själva.

Hört det sedan 2008…

I en kris i Sverige, är både euro och dollar fortfarande värda något.
Citera
2026-01-07, 15:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ja, det pratas ju om alternativ. Riktiga mynt vore ju ett effektivt och enkelt komplement som avsevärt skulle underlätta byteshandeln vid elavbrott.

Funkar inte korten, funkar ju inte fiatvalutan heller...
Det gick bra sist att betala med kontanter då kortläsarna var offline. Kanske inte med Pund och Euro i lokala affären men SEK gick fint.
Har faktiskt just 2000 i cash hemma.
Citera
2026-01-07, 15:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vet inte vad du snackar om..

Varenda gång korten varit nere på ica,citygross,willys,shell,coop och andra butiker så har kontanter självklart funkat medans töntarna med bankmaffians plastkort inte fick med sig mat hem om de inte varit förutseende att gå till bankomaten innan.

Detsamma gäller om du vill köpa nåt av privatpersoner eller en bonde.

Med riktiga kontanter kan man alltid köpa mat och varor,bensin från olika ställen.

Vet inte var du handlar, men är kassasystemet nere fungerar varken fiatvaluta eller kort. Undantaget är väl tobakshandlaren på hörnet som kör med öppen kassalåda.
Citera
2026-01-07, 15:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Hört det sedan 2008…

I en kris i Sverige, är både euro och dollar fortfarande värda något.

Tveksam till att USD kommer vara värt speciellt mycket framöver. Trump har ju hårt drivit på att länder ditchat dollarn som återsäkringsvaluta, bland annat därför den fallit som en sten senaste året.
Citera
2026-01-07, 16:05
Medlem
Jag har alltid 500-1000 kr på mig i kontanter ifall det skulle vara så att korthanteringen strular. Men det är en klumpig lösning och dessutom är vi i ett läge där många butiker inte ens vill använda kontanter längre.

Skulle det bli så att hela betalsystemet kollapsar så är det mycket bättre att redan ha köpt på sig så att man klarar sig. Det dumma här är att det är ofta förbrukningsvaror vi pratar om då, vilket gör att det blir ett arbete i sig att hålla den fräsch och inte upptäcka att man har rutten 10 år gammal mat att käka när det blir kris.

Om det blir fullständig kris, vad är det som är värdefullt då? Butiker lär plundras ganska snabbt, så då gäller det att vara först med det och gärna ha vapen så att man kan utöva våld i självförsvar eftersom nästa hot är att man själv blir rånad.

Alla som vet att just du har preppat kommer att börja jaga dig, för de tänker du har förråd.

Pengar är inte värt något, däremot kommer väl guld och silver att ha ett värde. Många tänker de har det även när hela ekonomin totalt kollapsat. Men vad byter man guld och silver mot?

Just det.. oftast mat.

Så vad är då värdefullt när hela samhället är i kris? Förråd av nödvändiga saker, just vad en preppare samlar på sig, men också förmågan att nästa år kunna producera mat. I praktiken om man överlever att samhället kollapsar så kommer mer än hälften att dö inom några månader. Några kommer överleva lite längre på förråd av förnödenheter, kanske 2-3 år. Men sedan dör de också.

De som överlever är de som kan producera ny mat etc. Då kommer du rask att ha mer än tusen silvermynt eftersom folk köper av dig. Eller plundrar dig om du inte har försvarsförmågan.

För övrigt som överlevare när större delen av befolkningen har dött, så kan du lätt gå in i olika hus och samla silvermynt.
Citera
2026-01-07, 16:15
Medlem
Varför skulle vi, har inte varit kris i min livstid mån ång å jag är 67.
Citera
2026-01-07, 16:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?
Ironi är nog att de formellt ogiltiga silverkronorna till och med 1968 (några 1968 i nickel) kanske kommer i omlopp igen till sitt silvervärde när de fomellt giltiga elektroniska pengarna fallit ur cirkulation.

Rena silvervärdet av 2,8g i de kronorna är ca 63 kronor, så en silverkrona kanske kan gälla för 80% av det eller 50 kronor.

Tänk vad blåsta alla människor, inklusive mig själv, är som över åren sålt bort gamla silvermynt för några glaspärlor och lite tobak till ambulerande handlare...
Citera
2026-01-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Finns redan, Valcambi kombibar.

https://webbutik.karasmussen.se/kombibar-valcambi-20-x-1-gr-ny-10-2020-03-0-21345300-1711110313.html

Saftigt överpris på dem: 20 x 1 gram för 30.000 SEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in