Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Är man 26 så är man ju rimligen relativt nyexad, vid den tidpunkten i livet så gör man nog vad man kan för att klättra och då har man nog inget problem att ta sig igenom tester. Speciellt inte om man är singel och "ledig" varje kväll, man har ju liksom ena benet kvar i studietiden där gränsen mellan ledig tid och uppbokad tid var flytande då man ändå satt och pluggade lite varje kväll ändå.
Är ju mindre sannolikt att nån som är mellan 30-50 år som antagligen har familj att ta hand om är ok med att få loss 3-4 timmar varje kväll och skita i alla sina åtaganden efter jobbet (som man inte har som 26-åring).
Jag säger inte att jag tycker om att göra testerna, jag har gjort det för varje jobb de senaste 20 åren (utom det jag har nu), men de fyller en funktion. Säg att du får 100-200 ansökningar till en roll, vilket inte är ovanligt i Stockholm i alla fall, 20 av de sökande passar rollen bra och har en relativt jämförbar utbildning och bakgrund, då kan det vara intressant att se hur pass mycket de skiljer sig ut när det kommer till problemlösning och liknande uppgifter. Sen brukar ju de där aptitudtesten/Personlighetstesten endast ta 20-40 min totalt. Men visst, jag blir nervös och lite stressad varje gång även om jag vet att det kommer att gå bra.
Sen fullkomligt hatar jag att sitta och förbereda en case presentation inför en intervju en vecka i förväg och skulle aldrig göra det om jag antingen verkligen behövde ett jobb, eller om det var ett så pass stort lyft för mig att det meriterade det, jag har gjort det och fick inte jobbet (vi var bara två kvar). Dock så finns det en poäng att se hur väl en kandidat kan göra en analys, skapa ett business case/förändringsplan, och presentera det på ett bra sätt (om det är en sådan roll).
De enda typer av tester jag är 100% emot är när det första då får efter ansökan är ett automatiskt mail med ett test (som alla sökande får), jag har för mig att Klarna har/hade sådana. Anledningen till att jag är emot det är att du kan bli rejectad oavsett hur bra du skriver på det baserat på att din profil är fel, då är det helt bortkastad tid.