2026-01-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är detta verkligen en fråga som förekommer?

Minns att när jag pluggade för så där 25år sedan tyckte vi det var en kul fråga när vi frågade ut kandidater till någon studentförenings styrelse och så.. men för riktiga jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Minns att jag under en intervju fick frågan "om du fick vara ett djur, vad skulle du då vara?", detta gällde ett jobb för ett större konsultbolag.

På ett annat ställe fick jag frågan om jag knarkar. Känns spontant inte som att de hade fått ett ärligt svar ens om kandidaten var narkoman.
Om jag får spekulera lite.
Det viktigast är inte vad du svarar (inom rimliga gränser) utan de vill se hur du reagerar när du får en oväntad fråga.
Om du börjar "skrika" och ställa till en scen och anklaga intervjuaren på frågan om du missbrukar droger så är det ett "Nej".
För som du säger Pontiac. De som missbrukar brukar sällan erkänna det.
Citera
2026-01-09, 20:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om jag får spekulera lite.
Det viktigast är inte vad du svarar (inom rimliga gränser) utan de vill se hur du reagerar när du får en oväntad fråga.
Om du börjar "skrika" och ställa till en scen och anklaga intervjuaren på frågan om du missbrukar droger så är det ett "Nej".
För som du säger Pontiac. De som missbrukar brukar sällan erkänna det.

Fast det finns bra och dåliga frågor också. Kandidater som fattar att rekryteraren kör nåt psykologiskt spel kanske tackar för sig.

Är inte bara den sökande som ska sälja in sig utan även bolaget.
Citera
2026-01-09, 21:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast det finns bra och dåliga frågor också. Kandidater som fattar att rekryteraren kör nåt psykologiskt spel kanske tackar för sig.

Är inte det en av huvudpoängerna med sådana här frågor? Folk som tänker kritiskt och inte finner si i blaj vill man inte ha.
Citera
2026-01-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är detta verkligen en fråga som förekommer?

Minns att när jag pluggade för så där 25år sedan tyckte vi det var en kul fråga när vi frågade ut kandidater till någon studentförenings styrelse och så.. men för riktiga jobb?

Absolut. Kanske inte exakt den specifika frågan, men liknande trams ser du väldigt ofta.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in