2026-01-06, 14:23
Medlem
Alla som sökt jobb senaste åren har säkert märkt att rekryteringsprocesserna för vanliga jobb numera blivit överdrivet komplexa, tidskrävande och i många fall rent av absurda.
Något som tidigare var 2 intervjuer har idag förvandlats till vecko/månadslånga processer med allt från IQ-tester, personlighetstester, värdegrundstester, +5 intervjuer, hemuppgifter, med mera.
Jag förstår att detta är något som kanske behövs när Google söker en ny tech lead - men vi börjar nu se sånt här skit även på vanliga ICA-jobb.

Vill minnas att jag för flera år sedan läste att Walmart i USA använde dessa tester för att sålla bort kandidater som fick för bra resultat . Motiveringen var att personer som fick höga resultat troligtvis inte skulle trivas med "simpla" skitsysslor och i förlängningen bli ett problem - eventuellt hota folk högre upp i näringskedjan samt att dessa var svårare att "snacka bort". Är det ett syfte med dessa test nu också?

Några funderingar:

- Med dessa extremt omständiga rekryteringsprocesser som numera innefattar allt utom tortyr i CIA bunker så tycker man att felrekryteringarna borde vara noll. Stämmer det? Om inte, vad exakt är det som motiverar denna karusell om man ändå får in fel kandidat ibland?

- Vad är det man söker? Söker man genuint den bästa kandidaten, eller söker man en teoretisk enhörning som bara ser perfekt ut på pappret?

- Jag förstår att eventuella felrekryteringar kan kosta företaget mycket pengar, men vad kostar det inte att hålla igång den här cirkusen i månader och fortfarande inte hitta en kandidat som uppfyller alla dessa krav? Även om man nu hittar denna perfekta kandidat, vad är det som säger att det inte blir en felrekrytering ändå?

- Är detta ett resultat av överdimensioneringen av HR senaste decennierna och alla medelålders höns som springer runt där? Är det bara ett sätt för HR att motivera sin existens uppåt?

- Vad blir konsekvenserna på sikt om detta fortsätter? Kommer vi se rekryteringsprocesser där du som sökande förväntas jobba gratis på prov? Eller kommer marknaden tillslut att kollapsa då företagen inte kan hitta personal som uppfyller denna massiva önskelista bara för att plocka strumpor på något lager?

- Har ni själva sett exempel på felrekryteringar trots denna massiva process? Hur gick det till?
Citera
2026-01-06, 14:32
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Detta är ett led i den allvarliga HR-ifieringen av arbetsmarknaden som fått löpa fritt likt en gräsbrand i samhället!

HR-snärtor ska motivera sin existens med fler och fler tester, fler och fler urvalsprocesser, fler och fler intervjuer.
Tyvärr kan en rekryteringsprocess idag styras väldigt mycket av din förmåga att lägga tändstickor i 2 trianglar samtidigt som det är jätteviktigt "vem du är i en grupp", HR-människan skapar merjobb och tyvärr blir en konsekvens att många rekryteringar blir helt fel och skeva.

Den halvautistiska muppen som exilerat i sådana här sammanhang går före en social människa med bra kompetens för att hen fick så bra på testerna.

Min åsikt är att detta dödat och dödar många arbetsplatser, lägg dessutom på pride-flaggor och kön/etnicitet så har du en arbetsplats som sakta men säkert rör sig mot en död inom 2-3 år!
Citera
2026-01-06, 14:34
Medlem
kalkryggars avatar
Ju mer tester av olika slag du utsätter dina sökanden för desto fler bra kandidater sorterar du bort. Det är något jag lärt mig genom att rekrytera folk.
Citera
2026-01-06, 14:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
- Med dessa extremt omständiga rekryteringsprocesser som numera innefattar allt utom tortyr i CIA bunker så tycker man att felrekryteringarna borde vara noll. Stämmer det? Om inte, vad exakt är det som motiverar denna karusell om man ändå får in fel kandidat ibland?

Hur lite kan du tänka egentligen? Vad som motiverar det är att man får färre felrekryteringar än om man inte gör det. Inte 0 nej, men färre.
Citera
2026-01-06, 14:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur lite kan du tänka egentligen? Vad som motiverar det är att man får färre felrekryteringar än om man inte gör det. Inte 0 nej, men färre.

Enligt min erfarenhet så har du fel. Jag har själv gått igenom massa HR-trams i tech-branschen vid rekryteringar. De har olika metoder som testar alla möjliga moderna saker. Det slutar med att man sitter med att välja mellan kandidater som rekryteraren skickar över till mig där de trycker på ställningstaganden i sociala medier före de skriver vad för programmeringsspråk personen hanterar.

När jag en gång frågade varför det inte fanns några seniora programmerare till en rekrytering så fick jag höra av en rekryterare att de valde bort dem eftersom det skulle bli ett sånt "gubbigt" urval. Hon sa att hon skulle kunna ta med några av de "gubbiga" kandidaterna om jag önskade. Jag sa att det vore bra eftersom det var just en senior programmerare vi sökte och till just den tjänsten så var det väldigt viktigt med lite av en expert med lång erfarenhet.
Citera
2026-01-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Har du några belägg för att så är fallet?
I teorin är det så, men i praktiken finns det ingenting som säger att extra IQ-test, "Aptitude test", värdegrundstest, frågor som "om du var ett instrument, vilket skulle du då vara och varför?" hjälper dig att finna en bra kandidat. Snarare ökar risken att din toppkandidat väljer att hoppa av då denna knappast behöver sitta i oändliga förnedringsritualer utan kan söka sig någon annanstans som inte håller på med sånt här.
Citera
2026-01-06, 14:55
Medlem
Det är HR-avdelningarna och rekryteringsbolagen som försöker hålla sig relevanta.

Helt poänglöst i de flesta fall och totalt bortkastat med pengar.

Som akademiker är rekryteringsprocessen som natt och dag på många ställen. För vissa räcker det med 2 intervjuer och referenser. Möjligen nått litet test.

För andra är det 3-4 intervjuer, prat med psykolog, IQ-test, matte-test och hemtest. Hur mycket kostar inte allt detta trams företagen?
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-01-06 kl. 14:59.
Citera
2026-01-06, 15:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Arbetsförmedlingen hade (eller kanske fortfarande har) ett test där de som var bra inte gick vidare och alla som var ”speciella” togs fram som kandidater. Tror det heter MINT.

Ja det har blivit överdrivet och dessutom svarar personer vad de tror arbetsgivaren vill höra och inte hur de verkligen är.
Citera
2026-01-06, 15:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Har du några belägg för att så är fallet?
I teorin är det så, men i praktiken finns det ingenting som säger att extra IQ-test, "Aptitude test", värdegrundstest, frågor som "om du var ett instrument, vilket skulle du då vara och varför?" hjälper dig att finna en bra kandidat. Snarare ökar risken att din toppkandidat väljer att hoppa av då denna knappast behöver sitta i oändliga förnedringsritualer utan kan söka sig någon annanstans som inte håller på med sånt här.

Nej de kommer de inte, därför att precis alla andra ”top”arbetsplatser kommer att komma med precis likadana tester.
Citera
2026-01-06, 15:14
Medlem
franges avatar
Citat:
- Är detta ett resultat av överdimensioneringen av HR senaste decennierna och alla medelålders höns som springer runt där? Är det bara ett sätt för HR att motivera sin existens uppåt?
Och där har du svaret. Tråd kan låsas.
Citera
2026-01-06, 15:15
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Grundproblemet är att chefer är för osäkra eller för upptagna för att anställa sin personal på egen hand.
Citera
2026-01-06, 15:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Rekryterare och kommunikatörer är i en egen nisch som förhoppningsvis snart imploderar med dunder och brak i sitt eget dravel. Nån måste peka på att kejsaren är naken. Bra och välskriven trådstart. Fast funnits liknande tankar, tex nedan.

(FB) Extremt omfattande rekryteringsprocess - ser det ut så här överallt numera? (2023)
(FB) Rekryteringsprocesser idag... (2021)
(FB) Trött på idiotiska frågor på anställningsintervjuer! (2018)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in