2026-01-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
90% av kvinnorna vill ha seriösa relationer med top 10% av männen, kanske där som deras problem ligger.

Majoriteten träffas ju på nätet nu för tiden och de flesta hittar en partner....
Citera
2026-01-07, 11:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Majoriteten träffas ju på nätet nu för tiden och de flesta hittar en partner....

Kvinnorna ja, men inte männen
Citera
2026-01-07, 11:34
Medlem
Så funkade nätdejging förr och det var roligt. Träffade bara på en supertrevlig person som jag tyckte var för oattraktiv.
Citera
2026-01-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Kvinnorna ja, men inte männen

Hur tänker du nu?

Tror du att vissa män har flera partners samtidigt?

https://d3rbgqmj1364cn.cloudfront.net/charts/ensamsboende--gender-age-change--2023-01-01.png_800.webp

Här är statistik för andelen ensamboende 2013 -> 2023.

För unga (20-29 år) ser det ut som följande:

Kvinnor - 25% ensamboende
Män - 30% ensamboende
Citera
2026-01-07, 13:05
Medlem
Citat:

Jag syftade på kvinnorna som inte lyckas träffa någon seriös.
Citera
2026-01-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Jag syftade på kvinnorna som inte lyckas träffa någon seriös.

Men hur stor andel av kvinnorna är det då?

Du skriver att "90% av kvinnorna vill ha seriösa relationer med top 10% av männen" - jag tror snarare att 10% av kvinnorna har detta beteende.

Som jag skrev innan så lever de flesta i ett parförhållande så din tes stämmer inte - det fungerar inte matematiskt - att 90% av kvinnorna väljer top 10% av männen (jag räknar med 50/50 män/kvinnor för enkelhetens skull).

https://d3rbgqmj1364cn.cloudfront.net/charts/ensamsboende--gender-age-change--2023-01-01.png_800.webp

Andel ensamhushåll kvinnor:

20-29 år - 25%
30-39 år - 18%
40-49 år - 11%
50-59 år - 17%
Senast redigerad av poiuy1298 2026-01-07 kl. 14:16.
Citera
2026-01-07, 14:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Jag tror att de flesta vill se hur den andre ser ut.
Så att man inte blir överrumpad och besviken.
Lite som de som vill ligga tidigt. Så att man vet att man funkar tillsammans i sängen, och inte blir besviken sen.
Min åsikt också. Om det inte funkar i sängen blir allt annat meningslöst.
Citera
2026-01-07, 14:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast de flesta faller utseendemässigt inom ett ganska litet spann. Ett fåtal verkligt vackra, ett fåtal verkligt fula, men de flesta är tillräckligt attraktiva för att fungera som partner om allting annat finns på plats. Speciellt så om man tittar på yngre personer, dvs 20-25.

Så istället för att (som kvinna) direkt utesluta 95 procent av alla potentiella partners enbart på utseendet och från de återstående 5 procenten försöka finna någon man fungerar med, varför inte försöka finna några man fungerar med och endast om attraktion helt saknas välja att avsluta? Tänker att fungerar det sociala så kommer man ha större acceptans för att personen inte är en tiopoängare utseendemässigt.
Som kvinna? Det är väl samma sak för män? Jag skulle påstå att män är mer fixerade vid utseendet än kvinnor.
Citera
2026-01-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Som sagt, jag dejtar inte seriöst men utgår från mitt sätt att leta en man på andra ställen på nätet.
Såklart gynnar det dom som redan är hyggliga på att uttrycka sig men det behöver inte ha med intellekt att göra tänker jag, mera med vilja, intresse och förståelse för att göra sig förstådd av andra?
Letar själv inte efter någon bättre, utan den man som passar mig och vad jag söker, och skulle med all sannolikhet göra likadant om jag sökte seriöst, även om mera behöver stämma då såklart.

En sanning med modifikation i min bok Om jag i min profil berättar sånt jag tycker är viktigt att berätta, så lär jag så gott det går attrahera för mig rätt man? Om den som läser min profil tycker att det är fel info, så var det inte rätt man enligt mig.
Det finns inga perfekta personer, snarare mer eller mindre perfekt (läs bra och välfungerande samspel) mellan två olika individer.
Är det inte ett bra samspel mellan två personer behöver det inte vara något fel på någon av dom, det kan vara bara icke-kompatibelt med mitt sätt att se på det.

Min upplevelse är dock att många män, i princip majoriteten gillar/orkar/hinner inte skriva så mycket, utan korta meddelanden som inte ger något, och då är det himla svårt att få till en fungerande kommuniktation.
Nu kan det vara så att dom flesta män jag kommunicera med inte tycker att jag låter som något för dom, och därför är korta, det vet jag inte, men det är svårt att prata med en man om man önskar längre meddelanden med substans.
Dejtar inte seriöst. Det är nog rätt inställning, de "seriösa" bygger bara upp en massa rädslor om att välja fel. Romantik uppstår inte ur rädslor, är liksom kört på förhand. Att träffa någon ny ska vara kul och intressant. Sen får man ju se var det leder. Finns ju ett ordspråk som säger att rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor. Men man lika gärna vända på det och då formulera det som; rädda flickor får inga förhållanden med bra män. Skillnaden baserar jag på att kvinnan är grindvakt till sex, mannen till förhållande. Dock är en ung man mycket lättköpt av sex, äldre erfarna har bättre förstånd..

Att uttrycka sig.. Var för länge sen med i styrelsen för en idéell förening. Där fanns ett extremfall, mycket verbal, kvicktänkt, slagkraftig i ord, härlig humor, han kunde verkligen "ta ett rum". Men i text.. hopplös, kunde inte formulera sig, felstavningar, syftningsfel, tror fan hans tolvårige son skrev bättre. Har även träffat 50-åriga lärare som fan inte kan formulera en komplett mening. Men, det där om att komplettera, det hände där i föreningen, fyra väldigt olika, med olika förmågor som gjorde oss till mer än summan av oss.

Orkar inte skriva så mycket.. Har precis samma upplevelse som dig, men då beträffande kvinnor. Somliga går det bara inte att föra en dialog med, blir mest en monolog om man försöker uthärdar. Typ att få en emoji som svar på ett längre meddelande. Det är hejdå i min värld. Eller hon som skrev att hon inte dejtar nazister bara för att min senaste utlandsresa gick till Krakow, å sen var jag blockad.

Problemen med onlinedejting grundar sig i utbud och efterfrågan. En kvinna drunknar i påstötningar, hennes jobb består i att passivt sortera bort, dissa. Medan en passiv man kan ha en dejtingprofil i flera år och inte en enda kvinna kontaktar honom. Under mina 6 år som singel med profil på Tinder, Badoo, HP, Mötesplatsen, Elitsinglar plus någon obskyr jag inte minns. Så hände det bara två gånger att en kvinna initierade kontakt och båda gångerna skrev hon den långa essän "Hej" och inget mer.

Provade en gång en sk. sexsajt. Helt förbluffande, nästan vidrigt hur skevt det har blivit. Extremt överviktiga kvinnor 155cm och över 100 pannor, ställer sådana krav på längd, utseende, social status, kuklängd osv.. att det möjligen kan finnas 100 män i hela landet som ens kommer nära. Det sorgliga är att se alla män som kommenterar dennes bilder. Det har nog gått så långt att den villige kvinnan med lätthet brädar fotomodellen som sitter där singel år ut och in med sin kognitiva dissonans "Vill men törs inte" Rationaliserande sin rädsla som vi kan se hos en viss kommentator i denna tråd. Mardrömmar är inte mer sanna än visioner om nåt bra, men handlingarna baserade på de tu skiljer sig dramatiskt.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-01-07 kl. 14:26. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2026-01-07, 14:27
Medlem
Citat:
Men hur stor andel av kvinnorna är det då?

Du skriver att "90% av kvinnorna vill ha seriösa relationer med top 10% av männen" - jag tror snarare att 10% av kvinnorna har detta beteende.

Som jag skrev innan så lever de flesta i ett parförhållande så din tes stämmer inte - det fungerar inte matematiskt - att 90% av kvinnorna väljer top 10% av männen (jag räknar med 50/50 män/kvinnor för enkelhetens skull).

Andel ensamhushåll kvinnor:

20-29 år - 25%
30-39 år - 18%
40-49 år - 11%
50-59 år - 17%

Jag syftade fortfarande på singelkvinnorna som inte lyckas få till seriösa förhållanden. Det är ju dessa kvinnor som vi singelmän har att röra oss med så att säga.
Citera
2026-01-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Som kvinna? Det är väl samma sak för män? Jag skulle påstå att män är mer fixerade vid utseendet än kvinnor.
Vad gälle attraktion så är det sant, män är mer visuella än kvinnor. Men från attraktion till förhållande är steget mycket långt. Kvinnan är grindvakt till sex, mannen till förhållande. Tjuren får inte om kon inte vill.

Tänk på gamla pin-up kalendrar från 60-70-tal. Unga kvinnor som bara poserade i bikini, skönhet är ju oftast bara en brist på ålder. Men på 90-tal kom motsvarande kalendrar riktade mot kvinnor. De innehöll brandmän, byggjobbare, skogshuggare, mekaniker i t-shirt å jeans med en skitig trasa i bakfickan. Ofta fullt påklädda. Okej, inga lönnfeta ölmagar, men skillnaden. De antydde män som åstadkommer något, inte bara posering.
Citera
2026-01-07, 17:55
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Är det verkligen vanligt?

Vet ej. Jag känner till några som varit i par och umgåtts, blivit singlar och därefter funnit varandra. Men jag tror att de haft känslor långt innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in