2026-01-07, 01:32
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
2 och en halv Vi säger att jag talar om tre personer. Alla dessa tre personer har en sak gemensamt, samtal utan bild först. Och nej aldrig dejtat en ”fuckboy”.

Det där anonyma bjuder in kriminella, kvinnomisshandlare, psykiskt sjuka och narkomaner att närma sig kvinnor som annars hade kunnat se hans sociala medier för att se vad det är för en person, har han många vänner och vem följer han? Har han många bilder och är taggad från olika människor? Har han en dom på sig? Oj han sitter i fängelset eller ännu värre rättspsyk? Oj ja men gud honom vill vi verkligen ha? Snälla mörda mig när jag sover med din psykiskt sjuka sjukdom som är livsfarlig, sedan får du reda på att det även är en tung narkoman och att han anses vara farlig för allmänheten och har en dom på sig för mordförsök ja tack, kom och ta mig!

Det här gynnar enbart farliga män. Och i riskzonen befinner sig uppgivna kvinnor.
Det bästa och säkraste sättet är att träffa en person inom jobbsammanhang eller någon bekants bekant för rykten går, hade det funnits dirt så hade du fått reda på det, vi lever i farliga tider och det finns massa galningar online. För en kvinna är både bild och rörligt material och irl svinviktigt för att inte åka på en riktig batcrazy cuckoowuckoo utan gränser. Dessa galningar är ständigt på jakt och Flashback är en farlig källa till det.

Kan säkert stämma, men jag skulle säga att ett långt samtal (20 vändande mail) är mer givande än bild för att kartlägga. Bilder manipuleras och lånas lätt, resonemang och bemötande kommer från personlighet.

Alla män gillar inte dela sitt liv online, betyder inte att de är dålilga män för det, tvärtom kan vara jättebra män.
Man får nysta på egen hand och ha tålamod.
Citera
2026-01-07, 03:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.

Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.

Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.

Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.

Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.

Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?

Spelar ingen roll vilket appkoncept som snickras ihop. Skiten kommer inte fungera bra ändå.
Citera
2026-01-07, 03:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror dom intelligentaste kvinnorna väljer efter andra kriterier

Efter andra kriterier än vadå?
Citera
2026-01-07, 05:28
Medlem
Citat:
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.

Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.

Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.

Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.

Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.

Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?

Det var ju så det var 'back in the day'. Kunde vara väldigt trevliga samtal och kärleksfull stämning med bara text. Sen kom bilden/bilderna och då var det antingen där det tog slut eller så var det tummen upp och man tog det ett steg vidare. Det går liksom inte att komma runt utseendet oavsett hur kompatibla man är i text.
Citera
2026-01-07, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Efter andra kriterier än vadå?

Än utseendet som är ts
Citera
2026-01-07, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det var ju så det var 'back in the day'. Kunde vara väldigt trevliga samtal och kärleksfull stämning med bara text. Sen kom bilden/bilderna och då var det antingen där det tog slut eller så var det tummen upp och man tog det ett steg vidare. Det går liksom inte att komma runt utseendet oavsett hur kompatibla man är i text.

Och även om man ser bilder och har världens kemi när man skriver med varann, så kan det kännas "nej" när man till slut träffas irl.
Det hände mig.
Skrev med en kvinna i ca 2 år. Hon ville ses, men jag drog mig ur varenda gång. Till slut så träffades vi och båda kände nog att det inte var samma som när vi hade skrivit med varann.
Citera
2026-01-07, 08:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag förstår den ståndpunkten helt, och den är rimlig.

Min poäng är inte att utseende saknar betydelse, utan att attraktion också kan uppstå genom sättet någon uttrycker sig, tänker och kommunicerar.

I dag sker sorteringen nästan alltid före det steget, jag är mest nyfiken på vad som händer om ord och ton får komma först, inte om bilden försvinner helt.

Man kan ju bli nufiken på och intresserad av en människa utifrån en skriftlig konversation, men knappast attraherad. Inte på et romantiskt sätt iaf. Och även om man till äventyrs skulle kunna bli det så faller ju den attraktionen platt om människan ser ut som ett träsktroll. Resultatet blir bara besvikelse och slöseri med tid.
Citera
2026-01-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Man kan ju bli nufiken på och intresserad av en människa utifrån en skriftlig konversation, men knappast attraherad. Inte på et romantiskt sätt iaf. Och även om man till äventyrs skulle kunna bli det så faller ju den attraktionen platt om människan ser ut som ett träsktroll. Resultatet blir bara besvikelse och slöseri med tid.

Jag tror att de flesta vill se hur den andre ser ut.
Så att man inte blir överrumpad och besviken.
Lite som de som vill ligga tidigt. Så att man vet att man funkar tillsammans i sängen, och inte blir besviken sen.
Citera
2026-01-07, 08:43
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Det fungerar för majoriteten kvinnor och minoriteten män.
Jag skulle säga att det inte fungerar för majoriteten av kvinnor heller. Kvinnorna letar efter seriösa män på en oseriös plattform och blir bittra över att killarna alltid försvinner som en avlöning.
Citera
2026-01-07, 09:02
Medlem
Det jag tar med mig från den här tråden är nog att många helt enkelt inte vill eller upplever sig ha råd att lägga tid på att lära känna nya människor.

Fokus verkar ligga på att minimera risken för “slöseri med tid”, snarare än på att låta kommunikation och tillit byggas över tid.

Det är kanske inte konstigt i ett samhälle där tempo och effektivitet värderas högt även i relationer, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är rätt tragiskt.

För min del stannar jag här men det har varit intressant att se hur starkt tidspressen präglar hur vi tänker kring möten mellan människor.
Citera
2026-01-07, 09:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Självklart kan man bli oattraherad av en vacker person om denna visar sig vara korkad eller nazist, men att bli attraherad av någon som är rolig, intelligent, kärleksfull, etc, men som ser ut som kriget är ju omöjligt, iaf för mig.

Så, bild först.
Fast de flesta faller utseendemässigt inom ett ganska litet spann. Ett fåtal verkligt vackra, ett fåtal verkligt fula, men de flesta är tillräckligt attraktiva för att fungera som partner om allting annat finns på plats. Speciellt så om man tittar på yngre personer, dvs 20-25.

Så istället för att (som kvinna) direkt utesluta 95 procent av alla potentiella partners enbart på utseendet och från de återstående 5 procenten försöka finna någon man fungerar med, varför inte försöka finna några man fungerar med och endast om attraktion helt saknas välja att avsluta? Tänker att fungerar det sociala så kommer man ha större acceptans för att personen inte är en tiopoängare utseendemässigt.
Senast redigerad av hakro807 2026-01-07 kl. 09:55.
Citera
2026-01-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag skulle säga att det inte fungerar för majoriteten av kvinnor heller. Kvinnorna letar efter seriösa män på en oseriös plattform och blir bittra över att killarna alltid försvinner som en avlöning.

90% av kvinnorna vill ha seriösa relationer med top 10% av männen, kanske där som deras problem ligger.
Senast redigerad av Medborgarbidrag 2026-01-07 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in