2026-01-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Om man går mitt i cykelbanan så lär man få tillsägelser rätt så snabbt, och med rätta då det är idiotiskt. Finns alltid en gångbana bredvid. Perfekt analogi med TS scenario faktiskt.

Inte helt perfekt analogi för när flanören lämnat cykelbanan så syns inga spår efter honom.
Idioten på skidspåret lämnar spår efter sig och en idiot som gått i spåret kanske inte märks men så kommer alla jävla andra Alfonsar som "ska bara" och tillsammans förstör dom sånt som andra skapat.

Det är jävligt egoistiskt men folk blir ju bara mer narcissistiska.
Citera
2026-01-06, 14:08
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Det känns onekligen som att vi inte får hela informationen av TS.

Du är välkommen att fråga på om något är oklart så ska jag svara så gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Vad är det för konstigt med att jogga i 2 dm snö? Det är väl bra med folk som vill röra på sig?

Jag förstår verkligen inte det heller. Jag ser det som en extra utmaning för lite grym konditionsträning. Men kanske är det så att de som aldrig motionerar är de som inte förstår?

Citat:
Ursprungligen postat av PiceaAbiess
Går du eller springer i spåret eller mitt i fristilspisten kör jag över dig.

Då hoppas jag att du och jag möts nån gång i skogen. Jag har aldrig varit i handgemäng i ett skidspår eller nånstans med knädjup snö, men nån gång ska vara den första antar jag.

Tror du inte att du kommer vara i grymt underläge med ett par skidor på tassarna? Jag kan ju i o f s vänta ett slag och låta dig snöra av de först.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Hahaha klockrent.
Jag tolkade det som att ts går en bit bredvid spåret, där snön ligger orörd.

Det var det jag gjorde.

Jag ska förklara hur de hade spårat; tänk dig först en stig/väg. På vardera flanken av stigen så har de spårat klassiska längdspår, alltså såna hårda där skidorna ska glida i. Och mittimellan dessa så finns en smal skatebädd, alltså en sån mer ytlig och räfflad historia.

Nu vet du hur det ser ut. Jag gick INTE på skatebädden i mitten, utan jag höll till vänster, bredvid hela härligheten. Alltså jag gick/joggade ute i den djupa snön där det var orört.

Jag ska dock erkänna för hederligheten skull, att först när jag kom in på delen där spåren började så tänkte jag mig inte riktigt för och bara köttade på. Inte i de djupa spåren men jag sprang kanske 50m på skatebädden. När den första surkuken började gapa så reflekterade jag att jag faktiskt var på skatebädden, tog till mig det och bytte till att hålla mig helt utanför allt till vänster. Men det var tydligen inte fullgott för surkuk nr 2 som nog mest hade velat att jag hållt mig hemma och inte ens befunnit sig i ”deras” skog.

Skogen är för övrigt ett enormt naturområde som funnits i alla år, med både eljusslingor och utan. Med olika slingar av varierande svårighetsgrad mm. Kommunen sköter om stället lite sisådär. Det finns även en orienteringsklubb i området som kutar i spåren samt är i de lite mer avancerade delarna.

Ser många som skriver att -Varför valde du ingen annan slinga? Måste du just vara där de är?

För att förklara det så måste man första att området är planerat på ett sånt sätt att ”alla” grovt sätt utgår i från två startpunkter. Utifrån dessa punkte så grenar sen området ut sig i diverse olika slingor med olika längder. Skidåkarna har dragit sina spår redan i från start här i början av båda dessa ställen. Det hade alltså varit helt omöjligt för mig att ens börja köra mitt pass utan att komma nära deras spår om man ska hårddra det.

Visst, så hör i efterhand kan jag ju tänka att jag hade kunnat börja ta mig innåt en bit och sen valt något obskyrt spår som inte används lika mycket. Kanske hade det heller då inte varit spårat. Men då hade jag i stället stälts inför att där hade snön förmodligen varit knädjup och underlaget hade jag inte heller haft någon vidare koll på. Man kör ju gärna i sina gamla vanliga spår där man känner igen sig, i synnerhet när det är dåligt före, det tror jag alla kan förstå.

Jag vill dock kunna få vara i min skog där jag brukar hålla till, springa på ren asfalt eller i stan det gör jag bara inte. Skogen är ju till för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur nära spåret sprang du egentligen? Bar det ett par centimeter kan jag förstå skidåkarna

2dm ungefär kanske.
Citera
2026-01-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Du är välkommen att fråga på om något är oklart så ska jag svara så gott jag kan.

Jag förstår verkligen inte det heller. Jag ser det som en extra utmaning för lite grym konditionsträning. Men kanske är det så att de som aldrig motionerar är de som inte förstår?

Då hoppas jag att du och jag möts nån gång i skogen. Jag har aldrig varit i handgemäng i ett skidspår eller nånstans med knädjup snö, men nån gång ska vara den första antar jag.

Tror du inte att du kommer vara i grymt underläge med ett par skidor på tassarna? Jag kan ju i o f s vänta ett slag och låta dig snöra av de först.

Det var det jag gjorde.

Jag ska förklara hur de hade spårat; tänk dig först en stig/väg. På vardera flanken av stigen så har de spårat klassiska längdspår, alltså såna hårda där skidorna ska glida i. Och mittimellan dessa så finns en smal skatebädd, alltså en sån mer ytlig och räfflad historia.

Nu vet du hur det ser ut. Jag gick INTE på skatebädden i mitten, utan jag höll till vänster, bredvid hela härligheten. Alltså jag gick/joggade ute i den djupa snön där det var orört.

Jag ska dock erkänna för hederligheten skull, att först när jag kom in på delen där spåren började så tänkte jag mig inte riktigt för och bara köttade på. Inte i de djupa spåren men jag sprang kanske 50m på skatebädden. När den första surkuken började gapa så reflekterade jag att jag faktiskt var på skatebädden, tog till mig det och bytte till att hålla mig helt utanför allt till vänster. Men det var tydligen inte fullgott för surkuk nr 2 som nog mest hade velat att jag hållt mig hemma och inte ens befunnit sig i ”deras” skog.

Skogen är för övrigt ett enormt naturområde som funnits i alla år, med både eljusslingor och utan. Med olika slingar av varierande svårighetsgrad mm. Kommunen sköter om stället lite sisådär. Det finns även en orienteringsklubb i området som kutar i spåren samt är i de lite mer avancerade delarna.

Ser många som skriver att -Varför valde du ingen annan slinga? Måste du just vara där de är?

För att förklara det så måste man första att området är planerat på ett sånt sätt att ”alla” grovt sätt utgår i från två startpunkter. Utifrån dessa punkte så grenar sen området ut sig i diverse olika slingor med olika längder. Skidåkarna har dragit sina spår redan i från start här i början av båda dessa ställen. Det hade alltså varit helt omöjligt för mig att ens börja köra mitt pass utan att komma nära deras spår om man ska hårddra det.

Visst, så hör i efterhand kan jag ju tänka att jag hade kunnat börja ta mig innåt en bit och sen valt något obskyrt spår som inte används lika mycket. Kanske hade det heller då inte varit spårat. Men då hade jag i stället stälts inför att där hade snön förmodligen varit knädjup och underlaget hade jag inte heller haft någon vidare koll på. Man kör ju gärna i sina gamla vanliga spår där man känner igen sig, i synnerhet när det är dåligt före, det tror jag alla kan förstå.

Jag vill dock kunna få vara i min skog där jag brukar hålla till, springa på ren asfalt eller i stan det gör jag bara inte. Skogen är ju till för alla.

2dm ungefär kanske.

Om du pulsade i 2 dm snö 2 dm brevid spåret, så kan snö säkert yrt upp.på spåret.
Citera
2026-01-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Är det preparerade skidspår så gäller allemansrätten och då anses det vara sabotage att gå i skidspåren. Finns det dessutom goda möjligheter att gå vid sidan av dem så är det bara idiotiskt att absolut hävda rätten att gå just där skidspåret är. Man behöver inte vara ett rövhål bara för att man är stor och stark.

Där jag bor drar man ett skidspår på ena sidan vägen och pistar andra halvan så att man kan gå där. Det kan komma de som åker fristil som tittar lite argt på dem, men så länge man inte är ett rövhål söker konflikt så brukar det lösa sig.

Sen finns det dom som TS - riktiga jävla idioter som hävdar att "här brukar jag alltid gå och det ska jag göra nu också", som inte inser vad vanligt hyfs är och att det är bättre att samsas om utrymmet än att hävda sin rätt om det förstör för andra. Värst är hundägare som hävdar att deras hund absolut måste gå på en viss sida; har man en så petig hund så gå för fan någon annanstans än vid skidspår då. Det är inte direkt så att alla stigar förvandlas till skidspår vintertid utan det brukar finnas gott om alternativ bara man är kapabel att tänka.

Läste du ens TS första inlägg? Eller häver du bara ur dig massa skit och kallar folk för idioter? Han skrev ju att han inte gick i spåren, utan vid sidan om. Vad är problemet då?
Citera
2026-01-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk

Du ljuger.
Citera
2026-01-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Kan du utveckla och presentera dina erfarenheter?

Insiderinformation kan man väl säga. Åker själv en del skidor både utför och på längden.
Citera
2026-01-06, 16:25
Medlem
Jag är imponerad av ditt sätt att bemästra dina känslor, bra gjort av dig att inte eskalera. Jag får puls av att bara läsa. Med det sagt, jag är själv både löpare och skidåkare, tror jag att det är så att sidan av spåren är tänkt att nyttjas för skating. Kan det vara så att dina fotspår påverkar möjligheten att skatea negativt?
Citera
2026-01-06, 16:29
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Gå ut en natt med ficklampa och en spade. Fucka upp spåret totalt med stora diken här och där. Kanske gräva en djup grop med lite grankvistar sedan täcka över med snö. Eller bygg en vall precis i kurvan i nerförsbacken.

Gör det snarast så dom fattar att det är du.

Varför på natten? Gör det på dagen. Gå med en spade på ryggen, sen när ingen ser så skottar du upp ett stort hål mitt i deras spår. Sen fortsätter du gå och låtsas som ingenting.

Sen fortsätter du gå. Anklagar de dig så säg att de inte var du. Samt kallar du de för Homoputinistpedofil.
Citera
2026-01-06, 18:11
Medlem
Durgas avatar
"2dm ungefär kanske"

Ja det förklarar ju upprördheten , du förstörde stavfästet.
Svårt det här med vanligt folkvett !
Citera
2026-01-06, 18:35
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur tänker du om offentliga golfbanor då?
Eller offentliga skridskobanor, ska man tex få ta sin bil och köra med isdäck på en skridskobana?

Golfbanor är väl inhägnat allt som oftast och inte någon allmän park en kommun förvaltar. Man kan hägna in sina spår också om man har en skidklubb eller.nåt. en privat arena. Ja absolut på allmän plats
Citera
2026-01-06, 18:38
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att förstöra skidspåren genom att rasta hunden på dem är förstås åt helvete. Gå på ett vanligt skoterspår istället eller på en väg. Du sabbar ju folks möjlighet att utöva en sport som är bra för kroppen. Gissar att du själv promenerar med ölmage, där i spåret med dina okopplade hundar.

Jag går så klart inte och avsiktligt sabbar något. Det var inte meningen att förmedla det som så. Jag tycker folk är överdrivet blödiga. Det händer att jag också åker längd ibland. Men jag kommer inte att gråta blod och skrika åt folk som promenerar bara.för att man är i närheten av spåret. När spåret dessutom oftast tar upp en hel gångstig där man när det inte är snö ute vanligtvis promenerar. Jag tycker inte det finns någon sorts förtur som många i alla fall här omkring verkar inbilla sig. Ölmage har jag inte, men sällan koppel till hundarna. Jag tränar mina hundar aktivt på sökinsatser vilket är bättre att göra där det finns folk i rörelse så dem får villospår ibland och arbeta hårdare.
Senast redigerad av jtd 2026-01-06 kl. 18:40.
Citera
2026-01-06, 18:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"2dm ungefär kanske"

Ja det förklarar ju upprördheten , du förstörde stavfästet.
Svårt det här med vanligt folkvett !
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in