Citat:
Ursprungligen postat av
mystiskstiligman
Det känns onekligen som att vi inte får hela informationen av TS.
Du är välkommen att fråga på om något är oklart så ska jag svara så gott jag kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
Vad är det för konstigt med att jogga i 2 dm snö? Det är väl bra med folk som vill röra på sig?
Jag förstår verkligen inte det heller. Jag ser det som en extra utmaning för lite grym konditionsträning. Men kanske är det så att de som aldrig motionerar är de som inte förstår?
Citat:
Ursprungligen postat av
PiceaAbiess
Går du eller springer i spåret eller mitt i fristilspisten kör jag över dig.
Då hoppas jag att du och jag möts nån gång i skogen. Jag har aldrig varit i handgemäng i ett skidspår eller nånstans med knädjup snö, men nån gång ska vara den första antar jag.
Tror du inte att du kommer vara i grymt underläge med ett par skidor på tassarna? Jag kan ju i o f s vänta ett slag och låta dig snöra av de först.
Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
Hahaha klockrent.
Jag tolkade det som att ts går en bit bredvid spåret, där snön ligger orörd.
Det var det jag gjorde.
Jag ska förklara hur de hade spårat; tänk dig först en stig/väg. På vardera flanken av stigen så har de spårat klassiska längdspår, alltså såna hårda där skidorna ska glida i. Och mittimellan dessa så finns en smal skatebädd, alltså en sån mer ytlig och räfflad historia.
Nu vet du hur det ser ut. Jag gick INTE på skatebädden i mitten, utan jag höll till vänster, bredvid hela härligheten. Alltså jag gick/joggade ute i den djupa snön där det var orört.
Jag ska dock erkänna för hederligheten skull, att först när jag kom in på delen där spåren började så tänkte jag mig inte riktigt för och bara köttade på. Inte i de djupa spåren men jag sprang kanske 50m på skatebädden. När den första surkuken började gapa så reflekterade jag att jag faktiskt var på skatebädden, tog till mig det och bytte till att hålla mig helt utanför allt till vänster. Men det var tydligen inte fullgott för surkuk nr 2 som nog mest hade velat att jag hållt mig hemma och inte ens befunnit sig i ”deras” skog.
Skogen är för övrigt ett enormt naturområde som funnits i alla år, med både eljusslingor och utan. Med olika slingar av varierande svårighetsgrad mm. Kommunen sköter om stället lite sisådär. Det finns även en orienteringsklubb i området som kutar i spåren samt är i de lite mer avancerade delarna.
Ser många som skriver att
-Varför valde du ingen annan slinga? Måste du just vara där de är?
För att förklara det så måste man första att området är planerat på ett sånt sätt att ”alla” grovt sätt utgår i från två startpunkter. Utifrån dessa punkte så grenar sen området ut sig i diverse olika slingor med olika längder. Skidåkarna har dragit sina spår redan i från start här i början av båda dessa ställen. Det hade alltså varit helt omöjligt för mig att ens börja köra mitt pass utan att komma nära deras spår om man ska hårddra det.
Visst, så hör i efterhand kan jag ju tänka att jag hade kunnat börja ta mig innåt en bit och sen valt något obskyrt spår som inte används lika mycket. Kanske hade det heller då inte varit spårat. Men då hade jag i stället stälts inför att där hade snön förmodligen varit knädjup och underlaget hade jag inte heller haft någon vidare koll på. Man kör ju gärna i sina gamla vanliga spår där man känner igen sig, i synnerhet när det är dåligt före, det tror jag alla kan förstå.
Jag vill dock kunna få vara i min skog där jag brukar hålla till, springa på ren asfalt eller i stan det gör jag bara inte. Skogen är ju till för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Hur nära spåret sprang du egentligen? Bar det ett par centimeter kan jag förstå skidåkarna
2dm ungefär kanske.