2026-01-06, 07:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Tröttmössor som ska ge sig ut i skidspår istället för att hålla sig till skottade gångbanor.
Alltid när jag ser en person som går i spåret så ökar jag farten och slickar ickeskidåkaren med staven när jag åker förbi. Då lär dom sig.
Haha jag skiter i vilket, jag är inte ute och går i spåren.
Citera
2026-01-06, 07:32
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Men nu kan man som löpare redan ha hittat ett bra motionsspår, säg det enda som finns på ett långt avstånd, som man löper regelbundet, men så någon månad per år kommer det representanter för ett snävt, idrottsligt särintresse som säger att nu får du inte längre springa alls på den här banan, för nu ska vi och endast vi, vara här... på den här allmänt ägda banan. De som tar sig dit för att åka skidor tar sig ändå dit med bil, pga all utrustning, medan löpare går eller springer dit, så jag tänker att det snarare är skidåkarna som kan söka till skogs. Det verkar rimligast. Annars känns det som ett sluttande plan i längden, om en idrottsgrupp kan få stänga av hela motionsspår för alla andra motionärer över flera veckor, då kan fler komma att kräva liknande.
Hade man inte åkt med spårmaskin/skoter på platsen hade inte du heller varit där och sprungit.
Ja vi tar oss till platsen, åker skidor, åker hem.
Bra att du är duktig på att transportera dig med din kropp. Då kan du gott fortsätta springa förbi skidstadion in i närmaste urskog, skotta en led och fortsätta ditt särintresse där.
Senast redigerad av Brochet 2026-01-06 kl. 07:36.
Citera
2026-01-06, 07:35
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Läste fel!

Bra, då är vi överens!
Senast redigerad av Brochet 2026-01-06 kl. 07:42.
Citera
2026-01-06, 07:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hatar alla former av skidåkare. De tror de är bättre än andra.

Kan du utveckla och presentera dina erfarenheter?
Citera
2026-01-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Men nu kan man som löpare redan ha hittat ett bra motionsspår, säg det enda som finns på ett långt avstånd, som man löper regelbundet, men så någon månad per år kommer det representanter för ett snävt, idrottsligt särintresse som säger att nu får du inte längre springa alls på den här banan, för nu ska vi och endast vi, vara här... på den här allmänt ägda banan. De som tar sig dit för att åka skidor tar sig ändå dit med bil, pga all utrustning, medan löpare går eller springer dit, så jag tänker att det snarare är skidåkarna som kan söka till skogs. Det verkar rimligast. Annars känns det som ett sluttande plan i längden, om en idrottsgrupp kan få stänga av hela motionsspår för alla andra motionärer över flera veckor, då kan fler komma att kräva liknande.

Här finns tydligen bara jag, jag, jag... man önskar att era föräldrar hade lärt er nåt om hänsyn och respekt.

Människor lägger åtskilliga timmar och ekonomiska resurser på att preparera skidspår.

Det finns tusentals ställen där man kan gå och jogga men ändå tar ni er rätten att trampa sönder det som andra skapat.

Om inte skidåkarna preparerade spåret så skulle du ändå inte kunna jogga eller gå i det spåret. Ni skulle ändå tvingas promenera på de plogade gångbanorna.

Att joggingspåret blir skidspår på vintern är väl inte konstigare än att fotbollsplanen blir skridskobana på vintern? Tänk om fotbollsspelare tänkte som dig? Då skulle dom ta på sig spikskor och spela fotboll på skidskoplanen?

Eller som någon tidigare i tråden skrev, man kör inte crossmotorcykel på golfbanan. Du skulle nog inte gilla att den lokala enduroklubben tränade på din joggingslinga.

Någon annan skrev om blomsterrabatt i skogen. Ja, om jag är ute i skogen och någon har anlagt en blomsterrabatt där så trampar jag ju inte sönder den och hänvisar till allemansrätten, jag går naturligtvis runt den.

Du är lika jävla korkad som de skidåkarna som åker i skoterspåren och sedan är förbannad på skotrarna som passerar. Skulle inte skotrarna köra där skulle inte skidåkarna ha någonstans att åka heller.
Senast redigerad av L.D. 2026-01-06 kl. 08:40.
Citera
2026-01-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Jaha, det är du som springer sönder skatebädden.

Djävligt smart. Hoppas du hamnar under pistmaskinen.

Det här är det enda jag tänker på. Det är så roligt med alla i tråden som skriver att de minsann springer BREDVID spåren, i det här fina, preparerade promenadstråket som går precis bredvid "längdspåret", och att alla skidåkare är så dumma i huvudet som blir sura.
Citera
2026-01-06, 08:49
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Men jag ”joggade” ju inte i spåren, det är ju det som är så sjukt och som gör mig så förbryllad.

Jag höll mig till min vanliga slinga i skogen, som även råkar vara den slingan som de spårat upp, men av respekt för skidåkarna så höll jag mig medvetet till sidan av spåren. Trots att det gjorde att jag fick anstränga mig mycket mer och kuta i 20cm tung snö. Hade jag varit ett svin så hade jag ju bara skitit i allt och sprungit i deras spår för att vara så energieffektiv som möjligt.

Vilka satans idioter! Skäll ut nästa idiot som konfronterar dig, snöpula honom i ansiktet och bryt av hans skidor, spöa hans kärring med.
Citera
2026-01-06, 08:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Det är något som inte stämmer med det här. TS säger att folk är arga när han går på sidan av det plogade men varför ska folk vara arg för det? När dom ibland plogar så är det spår och sen en platt yta på sidan om för ex skate. Är det där TS menar att han går eller i djupsnön utanför det plogade. Går han i djupsnön så har alla gnällspikar fel, går han i skatedelen så har TS fel då det inte är en promenadväg utan för skidåkning. Då kan TS ta på sig skidorna för det är en utmärkt träningsform om det ändå var syftet. Är Ts ovan så är det ännu bättre träning och då kommer han ha träningsvärk i hela kroppen
Citera
2026-01-06, 09:07
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har funderat en hel del nu, och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka. Lite kan jag väl tycka att om man bygger/skapar något i en allmän skog som går sönder om någon går på det så får man skylla sig själv om så sker. Om jag sommartid skulle anlägga en fin blomsterrabatt i skogen i form och storlek av ett skidspår, kan jag då kräva att ingen är och trampar i den?

Jag tänker också att det är högst rimligt att en normal person som är ute och går i skogen men inte är intresserad av skidåkning inte fattar att den plana delen är till för skate, utan i god tro går där i tron att så länge man undviker själva spåren så är det lugnt. Det är inte rimligt att förvänta sig att en genomsnittlig person förstår att de ska undvika skatedelen också.

En till sak jag tänker är att även om det skulle vara rimligt att begära att gemene man inte trampar sönder spåren genom att promenera i dem, så är det inte rimligt att begära att man även undviker att korsa dem. Ingen aning om hur många skidåkare som skulle bli sura på det, men skulle det ligga ett skidspår i vägen när jag går hade jag inte tvekat en sekund att gå över det.

Sen kommer det alltid att finnas folk som inte tycker att det är ok att ta ett så stort parti av allmän skog och säga "här får ingen gå", vilket jag faktiskt kan ha en del förståelse för. I synnerhet om det blir jättejobbigt att gå vid sidan om.

I det stora hela är nog min åsikt att de som fixar skidspåren får räkna med:

1) Folk som vill korsa spåren
2) Folk som tror att mitten är ok att gå i
3) Folk som tycker det är orättvist att skidåkare ska ha ensamrätt på spåren när det är mycket jobbigare att pulsa

Så jag tycker nog att de som gör spåren även ska fixa en stig vid sidan om för gående, ihop med skyltar lite här och var om att det är i den stigen man ska gå.

Mycket nyanserat inlägg, till skillnad från typ alla inlägg i tråden (inklusive mitt tidigare). Din approach är ju förstås den enda rimliga (åtminstone initialt). Det är klokt att försöka se alla perspektiv, även sina antagonisters synvinkel.

Jag kontemplerade också om det var så att felet låg hos mig, efter att ha blivit surt tillrättavisad av dessa skidmotionärer.

Men trots min diplomatiska ansats så kom jag inte fram till något annat än att de här skidmotionärerna är en samling sällsynt usla människor.

I mitt fall finns det bara ett löpspår i min (nära) omgivning om 5 km, som sedan urminnes tider varit ämnad enkom för löpning (även om man självklart samsas om utrymmet i spåret med hundägare och promenerande folk).

På senare år har det anlagts skidspår som överlappar ca 500m-1km med löpspåret. Jag tycker det är lite fräckt, men accepterar det. Men jag vill ändå kunna springa där, dels för att det inte finns några andra spår i närheten att vika av till, dels för att jag gärna vill löpa just den distansen (5km), då jag tar tid och vill ha koll på dagsformen.

Hursomhelst är jag ju alltid hänsynsfull, jag springer inte i skatedelen (och självklart inte heller i de klassiska spåren), utan nere i diket, där de förövrigt också har sprutat sin konstsnö, trots att spåret är hela 5m i bredd. Så jag lufsar i skärningen mellan skog, rötter, snö och sten. Ändå blir de här skidmotionärerna upprörda.

Slutsatsen är tydlig, det går inte att ta dessa skidtöntar i försvar..

De är som en korsning mellan det självgoda folket på sociala medier-plattformen LinkedIn och det patetiska padel-folket som tar sin hobby på alldeles för stort allvar. Sedan måste man addera ilskan till den mixen också, då varken LinkedIn- eller Padel-människor lider av passivt aggressivt beteende.

Där har du skidmotionären i sitt esse. Äckligt är ordet!
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-01-06 kl. 09:16.
Citera
2026-01-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är något som inte stämmer med det här. TS säger att folk är arga när han går på sidan av det plogade men varför ska folk vara arg för det? När dom ibland plogar så är det spår och sen en platt yta på sidan om för ex skate. Är det där TS menar att han går eller i djupsnön utanför det plogade. Går han i djupsnön så har alla gnällspikar fel, går han i skatedelen så har TS fel då det inte är en promenadväg utan för skidåkning. Då kan TS ta på sig skidorna för det är en utmärkt träningsform om det ändå var syftet. Är Ts ovan så är det ännu bättre träning och då kommer han ha träningsvärk i hela kroppen

Klart att han inte plumsar i lössnön. Skulle han gjort det så skulle ingen skidåkare ha öppnat munnen.
Det har ju även framkommit att han tror att bara de två spåren från skidorna behöver fredas från söndertrampning.
Citera
2026-01-06, 09:40
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Mycket nyanserat inlägg, till skillnad från typ alla inlägg i tråden (inklusive mitt tidigare). Din approach är ju förstås den enda rimliga (åtminstone initialt). Det är klokt att försöka se alla perspektiv, även sina antagonisters synvinkel.

Jag kontemplerade också om det var så att felet låg hos mig, efter att ha blivit surt tillrättavisad av dessa skidmotionärer.

Men trots min diplomatiska ansats så kom jag inte fram till något annat än att de här skidmotionärerna är en samling sällsynt usla människor.

I mitt fall finns det bara ett löpspår i min (nära) omgivning om 5 km, som sedan urminnes tider varit ämnad enkom för löpning (även om man självklart samsas om utrymmet i spåret med hundägare och promenerande folk).

På senare år har det anlagts skidspår som överlappar ca 500m-1km med löpspåret. Jag tycker det är lite fräckt, men accepterar det. Men jag vill ändå kunna springa där, dels för att det inte finns några andra spår i närheten att vika av till, dels för att jag gärna vill löpa just den distansen (5km), då jag tar tid och vill ha koll på dagsformen.

Hursomhelst är jag ju alltid hänsynsfull, jag springer inte i skatedelen (och självklart inte heller i de klassiska spåren), utan nere i diket, där de förövrigt också har sprutat sin konstsnö, trots att spåret är hela 5m i bredd. Så jag lufsar i skärningen mellan skog, rötter, snö och sten. Ändå blir de här skidmotionärerna upprörda.

Slutsatsen är tydlig, det går inte att ta dessa skidtöntar i försvar..

De är som en korsning mellan det självgoda folket på sociala medier-plattformen LinkedIn och det patetiska padel-folket som tar sin hobby på alldeles för stort allvar. Sedan måste man addera ilskan till den mixen också, då varken LinkedIn- eller Padel-människor lider av passivt aggressivt beteende.

Där har du skidmotionären i sitt esse. Äckligt är ordet!
Att du skulle springa i lössnö, i ett dike, mellan rötter och sten, långt utanför spåret och att skidåkare skulle bli förbannad på det är ju bara ren lögn.
Om du tar tid och vill kolla dagsform borde du ju ha ett underlag som är någorlunda jämt vår/sommar/höst/vinter? Eller lägger du på 10-20min när du pulsar i snö på vintern?
Gå i ide eller börja lägg patiens istället för att grina.

Förövrigt tror jag det funnits skidspår under vintern på platsen lika länge som folk löptränat på barmarkssäsong.
Citera
2026-01-06, 09:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Hade man inte åkt med spårmaskin/skoter på platsen hade inte du heller varit där och sprungit.
Ja vi tar oss till platsen, åker skidor, åker hem.
Bra att du är duktig på att transportera dig med din kropp. Då kan du gott fortsätta springa förbi skidstadion in i närmaste urskog, skotta en led och fortsätta ditt särintresse där.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Här finns tydligen bara jag, jag, jag... man önskar att era föräldrar hade lärt er nåt om hänsyn och respekt.

Människor lägger åtskilliga timmar och ekonomiska resurser på att preparera skidspår.

Det finns tusentals ställen där man kan gå och jogga men ändå tar ni er rätten att trampa sönder det som andra skapat.

Om inte skidåkarna preparerade spåret så skulle du ändå inte kunna jogga eller gå i det spåret. Ni skulle ändå tvingas promenera på de plogade gångbanorna.

Att joggingspåret blir skidspår på vintern är väl inte konstigare än att fotbollsplanen blir skridskobana på vintern? Tänk om fotbollsspelare tänkte som dig? Då skulle dom ta på sig spikskor och spela fotboll på skidskoplanen?

Eller som någon tidigare i tråden skrev, man kör inte crossmotorcykel på golfbanan. Du skulle nog inte gilla att den lokala enduroklubben tränade på din joggingslinga.

Någon annan skrev om blomsterrabatt i skogen. Ja, om jag är ute i skogen och någon har anlagt en blomsterrabatt där så trampar jag ju inte sönder den och hänvisar till allemansrätten, jag går naturligtvis runt den.

Du är lika jävla korkad som de skidåkarna som åker i skoterspåren och sedan är förbannad på skotrarna som passerar. Skulle inte skotrarna köra där skulle inte skidåkarna ha någonstans att åka heller.

Alltså, jag har ingenting emot att skidåkare också åker sina skidor på motionsspåret, så jag har ju större förmåga till att visa hänsyn och respekt för andra än skidåkarna har, för de försöker kräva att de har ensamrätt.

Sen var jag inte kräsen när det kom till underlag, jag brydde mig inte om det var plogat eller inte utan sprang fast det var tjock snö, enligt filosofin att när man har sprungit några gånger efter ett snöfall så blir det typ skottat av ansamlingen fotspår.

Sen är det ett tokprat det där om att det finns tusentals andra ställen att springa. Det gör det definitivt inte lokalt. Möjligen på några mils radie, och där ser jag att mitt argument om bilåkandet kommer in. De lokalt boende hade endast motionsspåret att tillgå för gång och löpning. Random bilburna kufar från vem vet var nyttjade spåret till skidåkning. Så jag kan lika gärna säga samma sak om skidåkandet: Det finns tusentals ställen de kan paddla runt på sina jäkla plankor, men ändå ska de välja ett motionsspår som andra vill nyttja för promenad och löpning. Väldigt respektlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in