2026-01-05, 02:26
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Bakgrund:
Jag var ute i skogen som vanligt idag för en joggingtur. Mitt i snöhärket och träskmarken. Men skogen och slingorna där jag håller till är även hett villebråd för skidåkare, och som nu när det äntligen kommer lite riktig kyla och finns snö, så har de spårat upp och gjort fint så de ska kunna åka längdskidor.

Jag ska tillägga att detta utspelar sig i mellansverige, så vi är inte direkt bortskämda med snö här.

Men så träffar jag på den ena efter den andra åkaren som bistert glor. Jag begriper ju att de tycker att jag gör något fel såklart, men jag håller god min och morsar artigt som sig bör när man är ute i skogen och träffar främlingar.

Men så, när jag kommer till ett mer öppet parti där det finns en massa åkare, så börjar det med att en spenig medelålders herre börjar gapa på mig. -Jag låtsas som att jag inte hör först, för jag förstår ju direkt vad allt kommer utmynna i.. De vill inte ha oss här.

”-Hallå! Vad gör du!?”

Jag har musik i öronen under mössan så jag hör inte först, men jag stannar ändå pliktskyldigt och tar ut ena öronsnäckan för att höra vad onkel vill säga. Det är ungefär -10 grader och jag pulsar i ca 20cm snö så att stanna är inget jag uppskattar direkt.

”-Du får ju inte gå i spåren. HÄR GÅR VI TILL VÄNSTER!”

Eeh. Alltså nu pratar vi om en enorm skog och vildmarksområde som jag känner väl till och sprungit i under de senaste 20 åren. Jag tänker ju inte plötsligt börja springa på nya sätt och i nya spår bara för att nån surgubbe anser att jag inte får vara där. Det han menar med ”vänster” är inte heller till vänster om själva skidspåret utan han menar att jag ska ta mig ut till en helt annan slinga som går i en helt annan riktning än den jag går på. En nätt omväg på ca 500m. Till saken hör att jag verkligen inte trampat ner några spår heller utan jag har medvetet hållt mig vid sidan av skidspåren av respekt för att det är sällan det är snö här och att jag förstår att de är passionerade över sin grej. De har spårat osv.

Men lik förbannat så härjar han. -Jaja tänker jag, samtidigt som jag känner att mitt blodtryck rusar. Men jag låter det bero. Han och hans fula kärring skidar vidare. Jag knatar vidare.

10 min senare så stöter jag på nästa stjärna. Nu pratar vi inte längre om passiv aggression utan den här jäveln vill verkligen konfrontera mig. Knytnävarna först.

-”Hur tänkte du nu!?” hör jag någon skrika. Jag har precis pulsat över ett enormt fält på ungefär 1km i 20cm snö, och jag har inte gått på ett skidspår en enda gång. Däremot har jag gått bredvid spåren därför att alternativet vore att gå i 30cm snö + ev träskmark därunder.

Nu börjar jag bli irriterad på riktigt. Till saken hör att jag är en riktigt stor gosse med snabb stubin och jag tål verkligen inte att bli mästrad - särskilt inte av random främlingar. (Vilken vuxen människa gör det?)

Nu känner jag att jag orkar inte. Jag vet att om jag stannar här och munhuggs med den här lilla fula dvärgen på skidor så kommer det sluta illa. Så jag uppbådar allt mitt psykiska sinne för att bara pulsa vidare och försöka ignorera honom. Men han ger sig inte. Han menar att jag har gjort något katoastrofalt som råkar gå bredvid deras skidspår (jag har inte ens gått i deras skidspår! Jag har medvetet gått bredvid för att inte krascha deras fina spår!) Han menar att vi som går vi ska gå en annan slinga!

Jag vänder mig bara som hastigast och säger något i stil med att ”Ta det lugnt nu, akta blodtrycket”. Han vrålar efter mig -”Ditt svin! Ditt kräk!!” 😆 Jag vet inte ens hur jag ska bemöta något sånt här så jag bara pulsar vidare och håller i mig själv.

Det är riktig sandlådenivå på detta. Jag kan ju absolut förstå att folk har passioner för sinna hobbys. Men vuxna människor som försöker bossa runt andra vuxna människor och ska diktera var folk får och inte får gå i skogen.. där drar jag gränsen.

Så här i efterhand när jag funderat över hur allt utspelade sig så har jag kommit på flera smartare sätt att hantera honom, men just där och då så kände jag att det bästa jag kunde göra var att bara fortsätta gå. Hade jag stannat och låtit honom bjäbba framför mig hade det förmodligen blivit handgämäng, och det hade inte slutat lyckligt för dvärgen på skidorna. Inte för mig heller, eftersom jag säkerligen blivit åtalad för misshandel. Eller värre.

Nåväl, min fråga är, känner ni övriga igen detta skumma beteende i från skidåkare? Har ni upplevt samma? Är det något patologiskt hos längdskidåkare? För mig är det lite av en gåta hur man kan bete sig på det här sättet. Jag är fullt medveten att folk kan vara passionerade för sina hobbys, men detta är ju på en absurd nivå. Vuxna människor som försöker mästra andra vuxna människor ute i skogen..? Pratade med morsan senare, hon sa att förra året när hon var ute och gick så hade nån skidåkare vrålat -”Ur Spår!!” när hon hade kommit gående så hon blivit rädd och trillat och slagit sig. Det gjorde mig riktigt irriterad. En tant på drygt 70 år alltså. Som aldrig gjort någon illa.

Ni som är skidåkare, kan ni förklara vad som hände här?
Citera
2026-01-05, 02:32
Medlem
Haha typsikt svenskt beteende
Enda förklaringen jag kan ge dig
Citera
2026-01-05, 02:49
Medlem
Sereenas avatar
Hör väl till vanligt jäkla hyfs att man inte "joggar" i skidspåren...
Citera
2026-01-05, 02:59
Medlem
Joggade du eller pulsade du i djupsnö?
Omväg på 500 meter? Hade du bråttom eller?
Citera
2026-01-05, 03:08
Medlem
laughingducks avatar
Varför joggar man i 2dm snö ?
Citera
2026-01-05, 03:11
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag känner igen beteendet. Och blir nästan mer irriterad nu när jag läser ditt inlägg. Jag har till skillnad från dig en lång stubin och brukar inte låta mig bli upprörd över andras idiotiska beteende. Men dessa skidmotionärer är ju verkligen extremt upptagna med sig själva och sin hobby.

I mitt fall handlar det om en 5km-slinga i mitt lokala rekreationsområde som normalt bara används till löpning. Men senaste åren har de valt att använda delar av denna slinga som skidspår. Det är kanske 500m-1km som deras skidspår överlappar med löpspåret.

Bara det känns ju lite fräckt mot oss löpare. De håller på med snökanoner också, och sprutar sin konstsnö så det inte finns utrymme någonstans för oss övriga motionärer, vi tvingas i princip ut i skogen.

Jag har ju gjort precis som du, alltså att jag kliver i snön BREDVID spåren, inte direkt på spåren. Och detta gör jag ju bara på det stället där skidspåret överlappar med den halmmil-slinga som jag har sprungit på sedan barnsben.

Hehe, blir ett jävla liv när man möter skidåkarna - I sur ton brukar man få höra något i stil med "Du gör hål i snön", "Vi använder även snön bredvid spåren"

Det är ju jag som borde bli sur på dom istället. Vi har endast denna löpslinga i nära omgivning, och de kan inte ens lämna ett litet fält till oss andra motionärer, Hela slingan (ca 5m bred), plus dikena på båda sidor ska sprutas ner med deras jävla konstsnö.

Skidåkning som företeelse och sport är egentligen väldigt trevlig, men aktiviteten drar till sig en extrem koncentration av rövhål på motionsnivå..

Fullt av "barn" i medelåldern - uptighta, lättkränkta, självupptagna och passivt aggressiva. Påminner om en arg version av det klientel som tidigare var padel-frälsta - Alltså medelålders, psykologiskt grunda människor, utan djup och distans, med vibbar av "boomer" och "mellanchef".

Vi talar om extremt äckliga människor! Inget ont om skidåkning som sådan dock.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-01-05 kl. 03:32.
Citera
2026-01-05, 03:25
Medlem
sommarlovs avatar
För några år sedan gjorde jag en fin runda för skidåkning i skogen, det är väldigt jobbigt de första gångerna innan spåret sitter.
Nästa dag hade hundägare klivit sönder mitt spår, jag menar precis allt!
Varför kunde de inte trampat upp ett eget ställe, jag var ju inte ens på en stig, utan mitt igenom en skog.
Klart man blir sur, men inte som i ditt exempel.
Citera
2026-01-05, 03:27
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hör väl till vanligt jäkla hyfs att man inte "joggar" i skidspåren...

Men jag ”joggade” ju inte i spåren, det är ju det som är så sjukt och som gör mig så förbryllad.

Jag höll mig till min vanliga slinga i skogen, som även råkar vara den slingan som de spårat upp, men av respekt för skidåkarna så höll jag mig medvetet till sidan av spåren. Trots att det gjorde att jag fick anstränga mig mycket mer och kuta i 20cm tung snö. Hade jag varit ett svin så hade jag ju bara skitit i allt och sprungit i deras spår för att vara så energieffektiv som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Varför joggar man i 2dm snö ?

För att träna?
Citera
2026-01-05, 03:39
Medlem
Kapuffs avatar
Gå ut en natt med ficklampa och en spade. Fucka upp spåret totalt med stora diken här och där. Kanske gräva en djup grop med lite grankvistar sedan täcka över med snö. Eller bygg en vall precis i kurvan i nerförsbacken.

Gör det snarast så dom fattar att det är du.
Citera
2026-01-05, 03:49
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

I mitt fall handlar det om en 5km-slinga i mitt lokala rekreationsområde som normalt bara används till löpning. Men senaste åren har de valt att använda delar av denna slinga som skidspår. Det är kanske 500m-1km som deras skidspår överlappar med löpspåret.

Det är ungefär samma här, fast i mitt fall är området ännu större. Det är väl ett område som spänner över cirka en mil i alla vädersträck, med diverse slingor av olika längder och svårighetsgrader.

Det finns även en seriös orienteringsklubb i området. Folk som motionerar här är allt i från pensionärer som tar promenader med hunden till typ elitidrottare i från orienteringsklubben. Orienterarna är trevliga, och jag har svårt att tänka mig att de är dom som sadlat om och plötsligt kör längdskidor nu och blivit tokaggressiva. Dessutom var dessa ”trevliga” gentlemän betydligt äldre. -Nä jag får för mig att dessa är några andra nissar som bara dyker upp när det blivit snö.

Jag har också sysslat med längdskidor förr. Jag har pluggat långt upp i norr och då åkte jag skidor så ofta jag kunde så jag har absolut inget emot skidåkare per se. Det är mer beteendet jag stötte på nu som fullständigt chockerade mig. Liksom wtf. Så här beter man sig inte.

Som jag ser det så gjorde jag ju mer än vad man kan förvänta sig av folk, jag hade lika gärna kunnat klampa rakt över deras jävla spår. Men jag valde att inte sabba deras spår, men möttes av sjuk aggression bara för att jag råkade vara i närheten typ. Ha ha.

Vanligtvis brukar idrottare vara trevliga mot varandra - det är därför att jag tänker att det kanske är något patologiskt hos just längdskidåkare? Och sen när jag pratade med morsan så berättade hon storyn om vad hon varit med om förra året i samma område. Då nån dåre varit oförskämd och vrålat -”ur spår!” Och skrämt henne så hon trillade.
Citera
2026-01-05, 03:57
Medlem
franges avatar
Åk och köp en säck vägsalt som du preparerar sträckor av spåret med
Citera
2026-01-05, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Bakgrund:
Jag var ute i skogen som vanligt idag för en joggingtur. Mitt i snöhärket och träskmarken. Men skogen och slingorna där jag håller till är även hett villebråd för skidåkare, och som nu när det äntligen kommer lite riktig kyla och finns snö, så har de spårat upp och gjort fint så de ska kunna åka längdskidor.

Jag ska tillägga att detta utspelar sig i mellansverige, så vi är inte direkt bortskämda med snö här.

Men så träffar jag på den ena efter den andra åkaren som bistert glor. Jag begriper ju att de tycker att jag gör något fel såklart, men jag håller god min och morsar artigt som sig bör när man är ute i skogen och träffar främlingar.

Men så, när jag kommer till ett mer öppet parti där det finns en massa åkare, så börjar det med att en spenig medelålders herre börjar gapa på mig. -Jag låtsas som att jag inte hör först, för jag förstår ju direkt vad allt kommer utmynna i.. De vill inte ha oss här.

”-Hallå! Vad gör du!?”

Jag har musik i öronen under mössan så jag hör inte först, men jag stannar ändå pliktskyldigt och tar ut ena öronsnäckan för att höra vad onkel vill säga. Det är ungefär -10 grader och jag pulsar i ca 20cm snö så att stanna är inget jag uppskattar direkt.

”-Du får ju inte gå i spåren. HÄR GÅR VI TILL VÄNSTER!”

Eeh. Alltså nu pratar vi om en enorm skog och vildmarksområde som jag känner väl till och sprungit i under de senaste 20 åren. Jag tänker ju inte plötsligt börja springa på nya sätt och i nya spår bara för att nån surgubbe anser att jag inte får vara där. Det han menar med ”vänster” är inte heller till vänster om själva skidspåret utan han menar att jag ska ta mig ut till en helt annan slinga som går i en helt annan riktning än den jag går på. En nätt omväg på ca 500m. Till saken hör att jag verkligen inte trampat ner några spår heller utan jag har medvetet hållt mig vid sidan av skidspåren av respekt för att det är sällan det är snö här och att jag förstår att de är passionerade över sin grej. De har spårat osv.

Men lik förbannat så härjar han. -Jaja tänker jag, samtidigt som jag känner att mitt blodtryck rusar. Men jag låter det bero. Han och hans fula kärring skidar vidare. Jag knatar vidare.

10 min senare så stöter jag på nästa stjärna. Nu pratar vi inte längre om passiv aggression utan den här jäveln vill verkligen konfrontera mig. Knytnävarna först.

-”Hur tänkte du nu!?” hör jag någon skrika. Jag har precis pulsat över ett enormt fält på ungefär 1km i 20cm snö, och jag har inte gått på ett skidspår en enda gång. Däremot har jag gått bredvid spåren därför att alternativet vore att gå i 30cm snö + ev träskmark därunder.

Nu börjar jag bli irriterad på riktigt. Till saken hör att jag är en riktigt stor gosse med snabb stubin och jag tål verkligen inte att bli mästrad - särskilt inte av random främlingar. (Vilken vuxen människa gör det?)

Nu känner jag att jag orkar inte. Jag vet att om jag stannar här och munhuggs med den här lilla fula dvärgen på skidor så kommer det sluta illa. Så jag uppbådar allt mitt psykiska sinne för att bara pulsa vidare och försöka ignorera honom. Men han ger sig inte. Han menar att jag har gjort något katoastrofalt som råkar gå bredvid deras skidspår (jag har inte ens gått i deras skidspår! Jag har medvetet gått bredvid för att inte krascha deras fina spår!) Han menar att vi som går vi ska gå en annan slinga!

Jag vänder mig bara som hastigast och säger något i stil med att ”Ta det lugnt nu, akta blodtrycket”. Han vrålar efter mig -”Ditt svin! Ditt kräk!!” 😆 Jag vet inte ens hur jag ska bemöta något sånt här så jag bara pulsar vidare och håller i mig själv.

Det är riktig sandlådenivå på detta. Jag kan ju absolut förstå att folk har passioner för sinna hobbys. Men vuxna människor som försöker bossa runt andra vuxna människor och ska diktera var folk får och inte får gå i skogen.. där drar jag gränsen.

Så här i efterhand när jag funderat över hur allt utspelade sig så har jag kommit på flera smartare sätt att hantera honom, men just där och då så kände jag att det bästa jag kunde göra var att bara fortsätta gå. Hade jag stannat och låtit honom bjäbba framför mig hade det förmodligen blivit handgämäng, och det hade inte slutat lyckligt för dvärgen på skidorna. Inte för mig heller, eftersom jag säkerligen blivit åtalad för misshandel. Eller värre.

Nåväl, min fråga är, känner ni övriga igen detta skumma beteende i från skidåkare? Har ni upplevt samma? Är det något patologiskt hos längdskidåkare? För mig är det lite av en gåta hur man kan bete sig på det här sättet. Jag är fullt medveten att folk kan vara passionerade för sina hobbys, men detta är ju på en absurd nivå. Vuxna människor som försöker mästra andra vuxna människor ute i skogen..? Pratade med morsan senare, hon sa att förra året när hon var ute och gick så hade nån skidåkare vrålat -”Ur Spår!!” när hon hade kommit gående så hon blivit rädd och trillat och slagit sig. Det gjorde mig riktigt irriterad. En tant på drygt 70 år alltså. Som aldrig gjort någon illa.

Ni som är skidåkare, kan ni förklara vad som hände här?

Knytnäve mellan ögonen nästa gång? Det gäller att inte ta skit av idioter, helst provocera idioter att försöka slå först så kanske dom råkar bryta benet när dom snubblar på skidor.

Jag har varit med om liknande när jag rastar hunden, har inte heller gått i skidspåret.
Brukar släppa ut kopplet så hunden gör utfall vid minsta lilla utfall från skidtöntönten.
Har en väldigt stor hund 🤣 hunden är dock tränad att endast hugga på kommando
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in