Citat:
Ursprungligen postat av
Xaiphod
En tanke har vuxit fram när jag diskuterat här i trådarna som jag tycker är intressant att bolla.
Tänk om nätdejting i stället var nästan helt anonym till en början.
Man uppger bara ålder och kön, inget foto, inget yrke, inga hobbies.
Resten får växa fram genom samtal.
Poängen är inte att detta skulle vara “bättre” i praktiken. Jag inser att anonymitet snabbt skulle kunna missbrukas.
Men tanken intresserar mig ändå, eftersom dagens dejting nästan uteslutande bygger på snabba visuella intryck och presentationer.
Jag undrar om vi tappat något där.
Om det finns människor som egentligen skulle fungera bra ihop men som aldrig ens når ett samtal, för att de inte passerar första filtret.
Kanske är problemet inte att vi visar för lite av oss själva på nätdejting utan att vi visar fel saker för tidigt.
Bilden kommer före rösten. Profilen före samtalet. Varumärket före människan.
Så min fråga är inte “borde vi göra så här?”, utan:
Vad hade förändrats om samtalet fick komma före bilden?
Skulle det bli mer äkta eller bara mer kaos?
Beroende på personlighetstyp och vad som är viktigt för en, så tror jag att det för dom som värdesätter genuinitet skulle gynnas av samtal före bild.
Då kan man ta reda på viktiga saker och lära känna när det flyter på bra, och sen kolla utseende om man kommer så långt.
Ifall man inte lockas av den andres personlighet hjälper det föga om denne är snygg.
Ifall personligheten är lockande för en tror jag chansen ökar att man gillar utseendet när man väl byter bild.
Men, detta förutsätter då att man har viktig info om sig själv i profilen, för jag skulle inte skriva till män på måfå utan endast dom som har info som gör att jag lockas.
Men för dom som behöver ett snyggt yttre att lockas av lär det inte funka nå vidare?