Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Jag håller med dig om mycket av det du skriver kring pensionsreformen, finansieringen och principen om eget ansvar. Det är korrekt att systemet gjordes om, att information fanns och att pensionen sedan länge varit tänkt som ett resultat av livsinkomst och eget sparande.
Där jag tycker att resonemanget blir för snävt är när det reduceras till att handla om att människor ”måste ha blundat” eller varit dumma.
Problemet är att
formell information och faktisk möjlighet att agera på den inte är samma sak.
Många som varit yrkesverksamma sedan 70–90-tal befann sig i en arbetsmarknad där:
• pensionssystemet uppfattades som stabilt och kollektivt
• fack, arbetsgivare och stat förväntades sköta korrekt inrapportering
• ersättningar i praktiken ofta beräknades på uttagslön snarare än faktisk inkomst
• transparensen var låg långt innan digital överblick blev norm
Detta är inte samma sak som svartarbete eller medvetet fusk,
men utfallet kan bli identiskt 30–40 år senare.
Det intressanta är att exakt samma logik syns i dagens arbetsmarknadspolitik. Jag tog upp det mer utförligt i en annan tråd här:
(FB) Tidöregeringens politik gynnar utrikesfödda framför svenskar
Där diskuteras hur lönebidrag, subventioner och formella lönekrav i praktiken:
• gynnar arbetsgivare
• pressar löner för redan anställda
• skapar snedvriden konkurrens längst ner på arbetsmarknaden
Det är alltså inte ett ”pensionsproblem” isolerat från resten av systemet. Det är
samma mekanik över tid:
när arbetsmarknaden urholkas, kollektivavtal försvagas och ansvar flyttas nedåt, då slår det till sist i pensionen också.
Det betyder inte att individen saknar ansvar.
Men det betyder att alla låga pensioner inte kan förklaras med dumhet, lättja eller politisk godtrogenhet.
Livsutfall formas av
system, tillämpning och tidsanda. Inte bara av ett enskilt val.
Och just därför blir det missvisande att reducera komplexa liv till enkla moraliska domar.
Nu är inte detta ämnat mot dig, och jag skrev, och skriver delvis i affekt.
Men jag har precis haft denna diskussion IRL med personer som jag vet har varit fullt medvetna om detta, men som valt att blunda. Folk som är obotliga Sossar som inte går att diskutera med.
Och som nu spelar offer för ond högerpolitik för något som de bakomliggande orsakerna kommer från S. Där det nya pensionssystemet dessutom drevs igenom av Ingvar Carlssons regering.
Om man ska vara ärlig så var alla "normala" partier överens eftersom det var nödvändigt (Givetvis inte VPK eftersom de alltid har gratis pengar åt alla).
Men att då gnälla på Ulf Kristersson eller SD för den mindre pensionen ?
Jag vet inte, med det är nästan som att man borde förlora sin rösträtt om man säger så.
Jag menar hur ska man komma tillrätta med problem om folk som inte fattar och röstar för exakt de saker de vill undvika ? När man inte fattar att bollen kommer landa på marken när man släpper den, föränns efter den landat. Och sedan hade man ingen aning och det är gravitationens fel.
Det är som att kolla på lyxfällan i en TV-soffa full med folk från lyxfällan som skrattar åt hur dumma de är i lyxfällan.
Vad man vilja säga är att det är ditt eget fel, Du köpte på kredit förra månaden som du nu måste betala för.
Eller mer precis liknelse, Du tyckte det var omänskligt att inte bevilja skäggiga barn utan flykting skäl ovillkorligt uppehållstillstånd. Eller du tyckte att 10% sänkning av a-kassa 1993 var ett slag mot de svagaste. Det är som att man tror det är nån annan som betalar. Eller att kostnaden bara försvinner någonstans. Ökar man en utgift med en krona är det någon som ska betala exakt en krona mer.
Ökar man statens utgifter med 500miljarder så kommer det kosta exakt 500miljarder, Antingen nu eller i framtiden. Och även om det inte ens du själv som betalat in dessa skattepengar är det lika förbannat 500 miljarder mindre åt dig och dina behov i skattkistan.
Staten har ju inga egna pengar. Folk verkar inte fatta att det är deras pengar de använder när de köper saker de vill ha.
Sverige består av ca 4-5milj arbetstagare som betalar sina egna, Sveriges och resten av befolkningens alla kostnader. I detta ingår dessutom de som har så dålig inkomst att de inte ens når brytpunkten för självförsörjning, Och även offentligt anställda som egentligen borde ligga på kostnadssidan eftersom de är en utgift med avseende på skatteintäkter.
Och alla kan inte, vissa har inte förmågan, vissa är sjuka eller andra orsaker de inte styr. Det är för dessa pengarna är till för.
Men det som upprör är när samma del av befolkningen som har förmågan, men tillför mindre än vad de använder samtidigt gnäller över orättvisa.
När de som ”får" så lite, samtidigt anser sig vara de goda genom att tycka, och rösta igenom generös bidragspolitik, omotiverad migration och diverse andra ökade kostnader där det är andras pengar de så godhjärtat skänker bort.
Då blir jag tyvärr döv och det enda jag hör är Pelle 14år som skriker kärringjävel åt mamma för att han fick så lite pengar till att köpa julklapp åt morfar. Pelle vill ju ha beröm och en klapp på axeln för julklappen som morfar fick.
Morfar själv har inte köpt några julklappar, för han har ju så lite i börsen, men han är verkligen besviken på mamman och den billiga julklappen och kallar den omänsklig.
Pelle är ju mycket snällare som ville ge bort mer av dina pengar.
Både morfar och Pelle är dessutom så snälla att de utan förvarning eller tillåtelse bjudit in 5 fattiga kompisar som mamma ska betala mat för.....om hon har nått hjärta i kroppen.
På morgonen efter får Morfar och Pelle beröm för hur goda de är av vännerna. Mamma är omänsklig för att det är slut mat i kylen, Och när hon förklarar att det kanske beror på de extra gästerna så avfärdas det med att det bara kan bero på att hon hatar fattiga människor.