Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tror de allra flesta har högre krav än 50 spänn om dagen som ska räcka till frukost, lunch och middag. Många vill nog inte bara överleva utan faktiskt leva.
Har man jobbat och betalt skatt i 40 år borde pensionen räcka till mer än brödsmulor.
Många frågar sig nog vart alla pengar tar vägen i detta land.
Ni är ju inte hela pensionen 5000 kronor, och jag räknade 100 kr per dag i exemplet (3000/30) det är mer än vad jag lägger på mat idag. Saknar inget. Däremot KAN man leva helt ok på 50 kr på er dag, om än lite spartanskt det var ett svar på ditt påstående att 4-5000 inte var i närheten av att räcka till mat och kläder.
Äldre människor har dessutom lägre energibehov, så man behöver inte lika mycket som när man är yngre.
Men du missar ju hela poängen, det jag säger är att sparar man några procent av sin lön extra till pensionen så blir det just skillnaden mellan att precis gå runt till att ha det betydligt bättre, eller gå i pension några år tidigare.
För mig så gör det ungefär 3-4000 i skillnad att gå 3 år tidigare än riktålder, vilket betyder att har man ett sånt sparande kan man täcka upp den sänkningen, och 3 år extra i pension är en inte så illa, för en rätt blygsam insats rent ekonomiskt
För övrigt är vårt pensionssystem
överfinansierat, iom att man tar ut mindre än det sätta in. Oavsett din egen definition av vad underfinansierad betyder.
Däremot finns det en risk på sikt att det blir underfinansierat pga våra låga födslotal i kombination med att vi lever allt längre
Men vill man inte planera framåt så slipper man, men kom inte och gnäll sen