2026-01-06, 11:16
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Eftersom medellivslängden har ökat markant, framöver sägs det att varannan person kommer bli 90, så är det där du skriver om att man bara har ett par år kvar att leva vid 75 bullshit.
Och att vi måste jobba längre beror ju just på detta, samt invandringen som kostar såna enorma summor stt det knte går att föreställa sig(en skjutning eller sprängning kostar många miljoner, och dessa har vi numer dagligen)

Men det du kommer med ju bara skitsnack medeltids längden vi lever kolla upp vad den ligger på idag och sedan kan du väl hålla truten om resten för det där kan inte veta speciellt mycket om ändå!..

Sist jag kollade låg den runt 80. Så hur mycket är då skillnaden mellan 75 och 80?

Att invandringen kostar vet jag också. Men det är inget vi behöver ta i tråden för det rör varför svenska 70 åringar IDAG behöver jobba efter pensionen!
Citera
2026-01-06, 11:19
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Ja, det är tragiskt att läsa alla som tycker man får skylla sig själv och tycker det är helt OK att vi inom några år kommer få se horder av pensionärer bli uteliggare.
Några av dom pensionärerna som kommer att få ett miserabelt liv efter pensionen kan vara dina föräldrar, grannar etc.
Är det ett sånt samhälle ni vill se?
Samtidigt så gillar ni att miljardärer och dom allra rikaste får lägre skatter och mer makt?
Snacka om inte förstå sitt eget bästa.

Ja jag håller verkligen med dig i vad du skriver det enda man kan hoppas är att det själv drabbar dem.
Folket på Flashback tror att alla tjänar 50.000 i månaden och att alla stenrika och har bra arbeten på att ingen någonsin kommer att bli gammal eller sjuk.

Men när de börjar komma upp i lagom ålder så ser de hur många människor som dött och de kvarvarande hur de mår.

Men det är väl okej man kan säkert leva till man är 80 år och 90 år också men hur mycket av ens lediga tid får man lägga på att sitta i vårdköer eller på vårdcentraler eller annat på apoteket..
Jag vet inte om det är mest troll eller ungdomar som skriver i tråden.
De verkar inte riktigt förstå att det här med att bli gammal kommer att drabbade dem också och då får vi se hur många som har samma kaxiga attityd.

Istället är det enklare att gnälla på invandringen.. som jag kanske inte heller är jätteförtjust i men jag kan ju se var problemet ligger och det är att de här stenrika miljardärerna som du säger smiter undan skatter och annat.
. Börja med att sätt åt de där riktigt rika istället de kan jobba lite längre och se till att skatta lite mer.

Men det är väl som vanligt att den är vanliga människa som ska jobba in i graven mer eller mindre och de som råkar ha turen att överleva får ändå en pension som gör att de kommer att dö inom kort.
Citera
2026-01-06, 12:12
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Istället är det enklare att gnälla på invandringen.. som jag kanske inte heller är jätteförtjust i men jag kan ju se var problemet ligger och det är att de här stenrika miljardärerna som du säger smiter undan skatter och annat.
. Börja med att sätt åt de där riktigt rika istället de kan jobba lite längre och se till att skatta lite mer.

Men det är väl som vanligt att den är vanliga människa som ska jobba in i graven mer eller mindre och de som råkar ha turen att överleva får ändå en pension som gör att de kommer att dö inom kort.

Probleminvandringen är en helt onödig gökunge, tänk på det när Sverige inte har råd. Hela vänstersidan av politiken slänger iväg en massa pengar på onödigt tjafs. B-sidan gör korrupt dåliga affärer och skär ändå inte ner på dödköttet utan håller mest på med sina käpphästar...

Sen det där med att jaga rika, problemet är att de flyttar då. Vad vinner Sverige på det? Du får gärna komma med förslag som innebär att Sverige frodas. Men ja, att hålla nere korruption och se till att antitrust-lagar verkligen följs vore en bra början.

Vår välfärd urvattnas av bägge sidor på olika sätt(genom fler som tar det mesta av kakan eller genom att direkt urholka dem). Det sistnämnda sättet är lätt att återställa, några riksdagsbeslut bara så är välfärden tillbaka ifall vi har pengar för det, men att återställa vår demografi är desto jobbigare. Så där måste vi lägga vår kraft. Sen behöver vi se till att vår ekonomi möjliggör välfärd, sen vill vi förstås ha välfärd. Så du ser, jag är inte överdrivet mörkblå direkt, men man måste prioritera och ta saker i rätt ordning.
Citera
2026-01-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Probleminvandringen är en helt onödig gökunge, tänk på det när Sverige inte har råd. Hela vänstersidan av politiken slänger iväg en massa pengar på onödigt tjafs. B-sidan gör korrupt dåliga affärer och skär ändå inte ner på dödköttet utan håller mest på med sina käpphästar...

Sen det där med att jaga rika, problemet är att de flyttar då. Vad vinner Sverige på det? Du får gärna komma med förslag som innebär att Sverige frodas. Men ja, att hålla nere korruption och se till att antitrust-lagar verkligen följs vore en bra början.

Vår välfärd urvattnas av bägge sidor på olika sätt(genom fler som tar det mesta av kakan eller genom att direkt urholka dem). Det sistnämnda sättet är lätt att återställa, några riksdagsbeslut bara så är välfärden tillbaka ifall vi har pengar för det, men att återställa vår demografi är desto jobbigare. Så där måste vi lägga vår kraft. Sen behöver vi se till att vår ekonomi möjliggör välfärd, sen vill vi förstås ha välfärd. Så du ser, jag är inte överdrivet mörkblå direkt, men man måste prioritera och ta saker i rätt ordning.
Varför kan man inte göra båda sakerna?
Att både stoppa massinvandringen och pausa skattelättnaderna för dom rikaste?
Det där argumentet att dom rikaste flyttar om dom får några procent högre skatt är ju patetiskt.
Det bästa är fastighetsskatt, den kan man inte skatteplanera och flytta inkomsterna till lågskatteländer.
Sänk hellre arbetsgivareavgifterna för småföretag än att höja miljardärernas förmögenhet.
Senast redigerad av BambuBengt 2026-01-06 kl. 12:43.
Citera
2026-01-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nix, morsan har jobbat 48 år som tandsköterska. Heltid. Fick ut 13500 när hon gick i pension vid 67.
Nu 15 år senare har hon 11800
Jag tycker att det är provocerande att människor som arbetat och betalat skatt i årtionden sedan som pensionärer får ut i stort sätt samma pengar att leva på som de som går på bidraget som vilseledande kallas garantipension. Riktigt sorgligt!
Citera
2026-01-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men det du kommer med ju bara skitsnack medeltids längden vi lever kolla upp vad den ligger på idag och sedan kan du väl hålla truten om resten för det där kan inte veta speciellt mycket om ändå!..

Sist jag kollade låg den runt 80. Så hur mycket är då skillnaden mellan 75 och 80?

Att invandringen kostar vet jag också. Men det är inget vi behöver ta i tråden för det rör varför svenska 70 åringar IDAG behöver jobba efter pensionen!
Va, skitsnack? Medellivslängden är redan idag 82 år för män och 85 för kvinnor, ochbfirtsötter att öka hela tiden, se källa nedan.
Och det är klart som fan att alla kostnader vi haft för invandrarna de senaste 10-20 åren påverkar hur mycket medel det finns till dagens pensionärer..
Citera
2026-01-06, 12:59
Medlem
Citat:
Va, skitsnack? Medellivslängden är redan idag 82 år för män och 85 för kvinnor, ochbfirtsötter att öka hela tiden, se källa nedan.
Och det är klart som fan att alla kostnader vi haft för invandrarna de senaste 10-20 åren påverkar hur mycket medel det finns till dagens pensionärer..
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
Citera
2026-01-06, 13:20
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Ja skitsnack.
För du skriver 82 år är nuvarande medeltidslängden.
Då har man alltså sju år kvar att leva om man ska jobba som Fredrik ville. Enligt dig trodde du man kunde leva till 90 och bara hur frisk som helst.

Jag gissar på att du inte är speciellt gammal för då hade du nog haft en annan attityd.
Men i det här fallet så är det regeringen inte invandrarna som har gjort fel.

Och du säger ökar hela tiden det verkar som att du tror att på varje timme som går så kan man leva längre du behöver nog kolla upp lite grann inom geriatriken och dessa sjukdomar.

Dessutom läst jag tidigare en artikel som pekade på att vi lever inte mycket längre idag men vi börjar mot sjukare så sjukdomarna stoppar inte med åldern om du tror det.

Försök få in det i Lilla huvudet att du kan inte leva tills du är 100 år och vara som du är när du är 20!
Citera
2026-01-06, 13:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Varför kan man inte göra båda sakerna?
Att både stoppa massinvandringen och pausa skattelättnaderna för dom rikaste?
Det där argumentet att dom rikaste flyttar om dom får några procent högre skatt är ju patetiskt.
Det bästa är fastighetsskatt, den kan man inte skatteplanera och flytta inkomsterna till lågskatteländer.
Sänk hellre arbetsgivareavgifterna för småföretag än att höja miljardärernas förmögenhet.

Visst kan man göra fler saker samtidigt men om man måste prioritera så finns det en solklar prioriteringsordning...

De där riktigt snorrika har möjlighet till att skatteplanera så gå du och kläm blod ur en sten... De kan flytta verksamheter.

Sen har vi ju de hyggligt rika som typiskt har verksamhet här som inte lika lätt går att flytta, de kan du ju beskatta till döds.

Fastighetsskatt(som kommer få bli hög i ditt Sverige) i bolånetorskarnas hemland? Folk kallar återvandringspolitiken politisk omöjlig men jävlar du skyggar inte ifrån det opopulära. Tycker dock du ska rikta din Alexanderhugg bättre.
Citera
2026-01-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Visst kan man göra fler saker samtidigt men om man måste prioritera så finns det en solklar prioriteringsordning...

De där riktigt snorrika har möjlighet till att skatteplanera så gå du och kläm blod ur en sten... De kan flytta verksamheter.

Sen har vi ju de hyggligt rika som typiskt har verksamhet här som inte lika lätt går att flytta, de kan du ju beskatta till döds.

Fastighetsskatt(som kommer få bli hög i ditt Sverige) i bolånetorskarnas hemland? Folk kallar återvandringspolitiken politisk omöjlig men jävlar du skyggar inte ifrån det opopulära. Tycker dock du ska rikta din Alexanderhugg bättre.
Det finns väl inga verksamheter kvar i Sverige längre som skulle tjäna på att flyttas?
Allt är ju redan flyttat till låglöneländer.
Det som är kvar är verksamheter som på något sätt eller anledning måste vara inom Sveriges gränser.
Annars hade dom också varit flyttade för länge sen.
Citera
2026-01-06, 13:42
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Det finns väl inga verksamheter kvar i Sverige längre som skulle tjäna på att flyttas?
Allt är ju redan flyttat till låglöneländer.
Det som är kvar är verksamheter som på något sätt eller anledning måste vara inom Sveriges gränser.
Annars hade dom också varit flyttade för länge sen.

Du har en klar poäng, men..
Om du börjar överbeskatta så kommer ju multinationella företag kanske inte satsa på sina svenska grenar... Vi kan alltid bli fattigare och med färre och sämre företag. Vi exporterar en massa, vi skall inte slakta de gässen som kläcker de guldäggen.
Citera
2026-01-06, 14:04
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Ja men jag har ju besvarat det du skrev men du har ej svarat någonting av det jag skrev.
Vi lever längre och idag är det 82.
MEN VI BLIR INTE FRISKARE FÖR DET!

Sedan ja låt alla miljardäret flytta utomlands istället då de har ju ändå pengarna låsta i andra europeiska banker eller som Ikea gubben hade sitt upplägg.

Nu gäller det oss vanliga och vilken väg vi är på väg i Sverige. Och den vägen ser då fan inte bra ut och värre för det i framtiden.

Men ni fortsätter köra med ert skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in