2026-01-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har gett upp att söka jobb inom finans. Sitter lugnt i båten där jag är i stället. Orkar inte bli kallad till 3 intervjuer för att sen få höra det typiska "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet"... Vet inte hur många semesterdagar jag fått behöva offra.

Men ändå kallar ni mig på 3 intervjuer och typ 20 tester... istället för att välja den personen ni redan bestämt er för.
Det är knappast så att dom bestämt sig. Det gör dom när alla intervjuer och tester är klara.

Dom brukar gå vidare med ca 3 pers på slutet. Där alla 3 är ok att anställa. Men så behöver man sära på dessa.

Sedan går man vidare med flera sökande till slutet för att plötsligt kan en försvinna för att denne fick ett annat jobb. Det är inte så att jobbsökare bara söker ETT jobb samtidigt. Och för att inte behöva starta om hela processen från start, så ser man till att ha flera med sig mot slutet. Att alla tre skulle försvinna till andra jobb är osannolikt.

Citat:
Nej, fyfan vad jag är glad över att inte vara arbetslös i dessa tider. Rekryterare är riktiga svin som gjort en karusell av allt detta i syfte att fylla sina egna scheman och marknadsföra företaget utåt.
Vet inte riktigt varför rekryterare skulle vara svin?
Märker man av den där typen av tankegångar hos dig under rekryteringsprocessen så är det tillräckligt för att sortera bort dig.
Citera
2026-01-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Jaså det påstår du Hur tror du man får inkomstförsäkring?

Fast det är inkomstförsäkring och inte A-kassa.

Två olika saker.
Citera
2026-01-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
I en del fackavgifter ingår även ett extra förhöjt tak i a-kassan. Misstänker det är de han menar.

Inkomstförsäkring.
Citera
2026-01-06, 12:52
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är knappast så att dom bestämt sig. Det gör dom när alla intervjuer och tester är klara.

Dom brukar gå vidare med ca 3 pers på slutet. Där alla 3 är ok att anställa. Men så behöver man sära på dessa.

Sedan går man vidare med flera sökande till slutet för att plötsligt kan en försvinna för att denne fick ett annat jobb. Det är inte så att jobbsökare bara söker ETT jobb samtidigt. Och för att inte behöva starta om hela processen från start, så ser man till att ha flera med sig mot slutet. Att alla tre skulle försvinna till andra jobb är osannolikt.

Vet inte riktigt varför rekryterare skulle vara svin?
Märker man av den där typen av tankegångar hos dig under rekryteringsprocessen så är det tillräckligt för att sortera bort dig.
Hade de inte bestämt sig så hade de inte sagt "vi valde X för att denne hade mer erfarenhet". Om man ska utgå från denna generiska anledning, som de ofta använder, så är det väl tydligt vad som gäller?

Ja, jag betvivlar inte att man garderar sig genom att ha flera "reserver". Men det är just detta som visar hur brutalt det blivit. Man ser arbetstagare som rena varorna man kan spela ut mot varandra. På köpet kan rekryterarsvinen och cheferna fylla sina scheman och hålla sina polisförhör med förutbestämda frågor och "koppla bort sig" från den riktiga verksamheten. Har inga problem om jag blir nekad jobb direkt på mail, eller efter en digital intervju. Men att kalla en dessutom till en eller två fysiska intervjuer för att sen få kalla handen bevisar min poäng.

Vet inte ens om det bara är 3 pers dom kallar till slutintervjuer. Senaste stället jag var på intervju så fick jag känslan att det var betydligt fler baserat på det cheferna själva sa när jag frågade när man kan förvänta sig en återkoppling. "Vi ska hålla intervjuer de närmaste dagarna. Du kan förvänta dig återkoppling om 2 veckor".
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-01-06 kl. 12:55.
Citera
2026-01-06, 13:06
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Inte för att jag är något större fan av facket, men jag tror nog allt att dom spelade en roll här och att deras minskade makt bidrar till att detta blir mer vanligt. På min första arbetsplats många år sedan satte facket sig på tvären varje gång cheferna försökte befodra sina polare om rätt kompetens inte fanns. Sånt ser jag typ aldrig längre. Var ett tillfälle som dom till och med fick en chef sparkad för han försökte forcera igenom en anställning av en släkting. Ska sägas att våra fackliga representanter då bestod av gamla gubbar som hade jobbat inom sektorn i flera decennier, kunde allt, och inte var ett dugg rädda för cheferna. Så ser det nog inte ut längre på många arbetsplatser dessvärre.
Jag vet att några andra tagit upp det här med facket hos oss. Men inget har blivit bättre. Då ska det sägas att samma fack är helt i händerna på arbetsgivaren. Mycket vänskap mellan representanter och höga chefer. Representanter i ledningen som har bakgrund i företaget vi jobbar på. Dessutom är facken bland tjänstemannajobben inte lika principiella som arbetarfacken vilket också försvårar. När det blev nedskärningar hos oss så böjde sig facket samma sekund och godtog kostnadskalkylen.

Jag har sett lukrativa tjänster gå till någon gröngöling trots att flera seniora sökt samma tjänst. Det känns som att cheferna inte ens skäms över den öppna korruptionen.

Jävligt synd att facken själva inte inser att dom bara förlorar på detta. Sade upp mitt medlemskap på grund av detta. Hade facken grow some balls så hade de per automatik fått fler medlemmar och mer att säga till om. Det känns som att det enda intresset facket har är att förhandla lite centralt en gång om året.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-01-06 kl. 13:09.
Citera
2026-01-06, 13:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har helt rätt, så länge man måste gå igenom alla dessa tester och steg för varje jobb så blir det bara löjligt och på tok för tidskrävande. Många gånger har dessa tester inte ett jävla skit med själva jobbet att göra och istället finns risken att man sållas bort pga dessa fast man i övrigt är den perfekta kandidaten.

Om det är på det sätter så är det ju märkligt att inte företagen själva tar sig en funderare över hur deras processer påverkar de sökande, om det är så extremt maffiga processer att man avstår från att byta jobb även om man kunde fått högre lön så är det ju nåt fel.
Citera
2026-01-06, 13:10
Medlem
Paris24s avatar
Sverige har en av EUs högsta arbetslöshetssiffror och av okänd anledning är inte det första nyheten på aktuellt varje dag.

Samtidigt jobbar många av oss nästan ihjäl oss eftersom vi har mer än någonsin att göra. Och de flesta företag tjänar mer än någonsin och har högst vinster någonsin.

Så någonting är sjukt på den svenska arbetsmarknaden. Jag har en son som gör ut som civing i maj och ska bli intressant att se vilket jobb han hittar i Stockholm. Dock Sveriges bästa arbetsmarknad. Han hade en kompis som gick ut i Lund och i Skåne ser det riktigt risigt ut för civing så han blev tvungen att flytta uppåt landet.
Citera
2026-01-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur är tempen på arbetsmarknaden just nu?

Är inte själv ute och letar nytt jobb men har ett par vänner som gör det, antingen är de nyexade eller relativt nyexade, alt. har varit ute och jobbat några år. Har ett rätt brett spann av vänner så de söker inom IT, tech, finans, skola (lärare), hantverk, mm.

Många vittnar om att det går trögt, dels är det få som annonserar efter folk och dels är det tröga processer som liksom inte kommer framåt. Många verkar få leta jobb ett tag innan de landar något.

Nån som vill ge en uppdatering?

Lågkonjunkturen fortsätter nog genom 2026 oxå.

En idé är ju att fokusera på de branscher som regeringen för stunden fokuserar på.

De närmsta 10-15åren så är det väl infrastrukturen igen.

Att bygga hyresrätter kommer väl oxå vara det nya svarta ett tag framöver.

Annars behövs ju alla de grupper du beskriver, sålänge man ligger i topp 10% så kommer man vara efterfrågad.
Citera
2026-01-06, 13:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Om det är på det sätter så är det ju märkligt att inte företagen själva tar sig en funderare över hur deras processer påverkar de sökande, om det är så extremt maffiga processer att man avstår från att byta jobb även om man kunde fått högre lön så är det ju nåt fel.

Jag vet inte om det stoppar en ifall lönen är mycket högre men det är sällan något man tar upp innan man gått vidare från dessa första tester iallafall.
Är det ett liknande jobb så är kanske inte lönen så mycket högre.
Citera
2026-01-06, 13:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag vet inte om det stoppar en ifall lönen är mycket högre men det är sällan något man tar upp innan man gått vidare från dessa första tester iallafall.
Är det ett liknande jobb så är kanske inte lönen så mycket högre.

Vanligen kan man ju klättra betydligt mer i samband med byte jämfört mot att vara kvar, så även om det är typ samma roll på ett annat ställe så får man ju en marknadsprissättning av lönen till skillnad mot den årliga lönerevisionen som ju tenderar att vara väldigt snål.

Men som sagt, är det så extremt omfattande att söka jobb att man förväntas ta ledigt från nuvarande jobbet, plus risken att behöva sitta på ett ställe man inte trivs på under en längre tid tills man hittat nåt nytt, gör ju att incitamenten för att söka nytt faller även om man skulle få högre lön.
Citera
2026-01-06, 13:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag vet att några andra tagit upp det här med facket hos oss. Men inget har blivit bättre. Då ska det sägas att samma fack är helt i händerna på arbetsgivaren. Mycket vänskap mellan representanter och höga chefer. Representanter i ledningen som har bakgrund i företaget vi jobbar på. Dessutom är facken bland tjänstemannajobben inte lika principiella som arbetarfacken vilket också försvårar. När det blev nedskärningar hos oss så böjde sig facket samma sekund och godtog kostnadskalkylen.

Jag har sett lukrativa tjänster gå till någon gröngöling trots att flera seniora sökt samma tjänst. Det känns som att cheferna inte ens skäms över den öppna korruptionen.

Jävligt synd att facken själva inte inser att dom bara förlorar på detta. Sade upp mitt medlemskap på grund av detta. Hade facken grow some balls så hade de per automatik fått fler medlemmar och mer att säga till om. Det känns som att det enda intresset facket har är att förhandla lite centralt en gång om året.
Ja, det hör väl till tiderna I guess. När vi gjorde nedskärningar på mitt förra jobb tog jag upp det med facket att det var befängt att göra sig av med kompetent personal samtidigt som man fortsatte ta in massa konsulter av tvivelaktig kvalitet till en kostnad som var flera gånger högre.
Citera
2026-01-06, 13:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vanligen kan man ju klättra betydligt mer i samband med byte jämfört mot att vara kvar, så även om det är typ samma roll på ett annat ställe så får man ju en marknadsprissättning av lönen till skillnad mot den årliga lönerevisionen som ju tenderar att vara väldigt snål.

Men som sagt, är det så extremt omfattande att söka jobb att man förväntas ta ledigt från nuvarande jobbet, plus risken att behöva sitta på ett ställe man inte trivs på under en längre tid tills man hittat nåt nytt, gör ju att incitamenten för att söka nytt faller även om man skulle få högre lön.

Absolut, tyvärr är sveriges arbetsmarknad uppbyggd så att enda chansen att höja sin lön ordentligt är att byta jobb och i många fall så blir det en förlust för företaget om man nu inte är ett riktigt värdelöst rövhål som de blir glada att bli av med.
Jag har gjort ett par sånna byten men de gånger har jag följt en chef och då fått ordentliga ökningar varje gång.

Företaget som jag lämnat tappade då en inarbetad person som visade bra resultat men som ville ha lite mer uppskattning för det han gjorde och fick då istället en ny person på plats som behövde introduceras och säkerligen krävde en lön i närheten av det jag hade krävt.
Många jobbar max 4-6 år på varje ställe i dagsläget just på grund av detta men blir fet för jobbigt att söka nytt så blir man kanske kvar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in