2026-01-06, 13:44
Medlem
Uppfattar att företag i dag sparkar snabbare, det som inte ger värde direkt. Dvs startupbolag, forskning och utveckling som inte ger nåt snabbt läggs ner eller minskas drastiskt på personal. Du måste producera nåt av värde och kan inte sitta med kaffekoppen hemma i teamsmöten. Total omsvängning jämfört med Covid.Dessutom med EUs hårda krav på alltifrån arbetstid och kemikalier,miljö och klimatkrav- kompensation, så är Europiska företag kraftigt fördyrade från början. Nu tänker Trumpen dessutom få upp Venezuelas extrema tungolja.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-01-06 kl. 13:47.
Citera
2026-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Hade de inte bestämt sig så hade de inte sagt "vi valde X för att denne hade mer erfarenhet". Om man ska utgå från denna generiska anledning, som de ofta använder, så är det väl tydligt vad som gäller?
Att det fanns en annan som hade bättre meriter och klarade testerna.

Citat:
Ja, jag betvivlar inte att man garderar sig genom att ha flera "reserver". Men det är just detta som visar hur brutalt det blivit. Man ser arbetstagare som rena varorna man kan spela ut mot varandra.
??
Det har väl alltid varit konkurrens. Pss som när jag väljer frisör eller livsmedelbutik.

Eller tänker du dig att den som köper inte skall få välja?

Citat:
På köpet kan rekryterarsvinen och cheferna fylla sina scheman och hålla sina polisförhör med förutbestämda frågor och "koppla bort sig" från den riktiga verksamheten. Har inga problem om jag blir nekad jobb direkt på mail, eller efter en digital intervju. Men att kalla en dessutom till en eller två fysiska intervjuer för att sen få kalla handen bevisar min poäng.
Man håller inte en intervju om man inte är beredd att anställa vederbörande.

Citat:
Vet inte ens om det bara är 3 pers dom kallar till slutintervjuer. Senaste stället jag var på intervju så fick jag känslan att det var betydligt fler baserat på det cheferna själva sa när jag frågade när man kan förvänta sig en återkoppling. "Vi ska hålla intervjuer de närmaste dagarna. Du kan förvänta dig återkoppling om 2 veckor".
Jag har en nära släkting som också jobbar i finansbranschen och han kommer för det mesta med till slutintervjuer. Men då han inte har så lång arbetslivserfarenhet så blir det alltid någon med mer erfarenhet dom väljer. Inget konstigt. Att släktingen är med till slutet är för att dom skall ha någon fall back ifall det inte går bra på slutet med 1-2 av de andra. Inget konstigt.

Men han får jobba mycket med jobbsökandet (han har jobb, men vill byta andra arbetsuppgifter). I hans fall är det case studies som skall lämnas in. Ofta tar de en helg. Blir en del pyssel för de som anställer också. De måste ju gå igenom de inlämnade resultaten.
Citera
2026-01-06, 16:48
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Att det fanns en annan som hade bättre meriter och klarade testerna.

??
Det har väl alltid varit konkurrens. Pss som när jag väljer frisör eller livsmedelbutik.

Eller tänker du dig att den som köper inte skall få välja?

Man håller inte en intervju om man inte är beredd att anställa vederbörande.

Jag har en nära släkting som också jobbar i finansbranschen och han kommer för det mesta med till slutintervjuer. Men då han inte har så lång arbetslivserfarenhet så blir det alltid någon med mer erfarenhet dom väljer. Inget konstigt. Att släktingen är med till slutet är för att dom skall ha någon fall back ifall det inte går bra på slutet med 1-2 av de andra. Inget konstigt.

Men han får jobba mycket med jobbsökandet (han har jobb, men vill byta andra arbetsuppgifter). I hans fall är det case studies som skall lämnas in. Ofta tar de en helg. Blir en del pyssel för de som anställer också. De måste ju gå igenom de inlämnade resultaten.
Som sagt, det är just detta som suger med intervjuer och kandidatprocesser. Du blir kallad till fler intervjuer där de slösar med folks tid, där de redan har en tydlig kandidat.

Fall back eller ej, det är väldigt osannolikt att en het kandidat skulle göra bort sig på en intervju. Sen finns det visserligen en risk att personen kanske är i en annan process. Men såsom marknaden ser ut så är det också osannolikt att personen har flera arbetsgivare som drar i personen. Speciellt i den branschen jag verkar i där väldigt få arbetsgivare anställer fast anställda inom det området.
Citera
2026-01-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om det är på det sätter så är det ju märkligt att inte företagen själva tar sig en funderare över hur deras processer påverkar de sökande, om det är så extremt maffiga processer att man avstår från att byta jobb även om man kunde fått högre lön så är det ju nåt fel.
Det är rädslan över att få in fel person.

Ja om något är fel så är det arbetsmarknadslagarna.
Citera
2026-01-06, 17:11
Medlem
Citat:
Som sagt, det är just detta som suger med intervjuer och kandidatprocesser. Du blir kallad till fler intervjuer där de slösar med folks tid, där de redan har en tydlig kandidat.
Om dom kör vidare så har dom ingen kandidat dom är beredd att anställa. Dom har inte kunnat välja än.

Citat:
Fall back eller ej, det är väldigt osannolikt att en het kandidat skulle göra bort sig på en intervju. Sen finns det visserligen en risk att personen kanske är i en annan process. Men såsom marknaden ser ut så är det också osannolikt att personen har flera arbetsgivare som drar i personen. Speciellt i den branschen jag verkar i där väldigt få arbetsgivare anställer fast anställda inom det området.
Visst händer det att folk försvinner ögonblicket innan man ger dom ett erbjudande. Då fick dom napp någon annanstans. Företagen konkurrerar om personalen också.

Och det händer ju att man backar när man talat med referenserna. En gång berättade min dåvarande chef om en rekrytering. Där antydde referenserna att han kunde vara långsint. Och då åkte han bort.
Citera
2026-01-06, 17:18
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om dom kör vidare så har dom ingen kandidat dom är beredd att anställa. Dom har inte kunnat välja än.

Visst händer det att folk försvinner ögonblicket innan man ger dom ett erbjudande. Då fick dom napp någon annanstans. Företagen konkurrerar om personalen också.

Och det händer ju att man backar när man talat med referenserna. En gång berättade min dåvarande chef om en rekrytering. Där antydde referenserna att han kunde vara långsint. Och då åkte han bort.
Eftersom anledningen enligt dom var "personen hade mer erfarenhet" så är det ganska uppenbart att de haft en tydlig kandidat från början. Om man ska ta dem på orden. Förresten, i en annan process så fick jag höra samma sak. "Vi valde något med mer erfarenhet". När jag sedan snokar lite på Linkedin så ser jag att de valt en person som hade mindre erfarenhet än mig. Och personen som intervjuade mig hade också mindre erfarenhet än mig. Hela den här "personen hade mer erfarenhet" är bullshit och bara ett sätt för företaget att inte behöva säga sanningen. Det är ett väldigt bekvämt avslut.

Jag står fast vid att det är ett otyg att kalla 5 personer till slutintervjuer. 2 kan jag förstå. Men 5 eller fler?
Citera
2026-01-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Tidigare har det ofta blivit intervju och till och med erbjudanden men sista tiden har det bara kommit ett sånt där massmail om att de gått vidare med andra sökanden. Ofta ser jag att jobbet kommer ut direkt igen. Ofta upprepade gånger. Lite märkligt ändå. Ett av jobben hade 85 ansökningar via LinkedIn men ändå har de inte hittat någon passande kandidat.

Vet inte om så i ditt fall, men vissa HR-avdelningar har börjat använda Ai för att filtrera ansökningarna. Tidigare när en riktig människa läste ansökningarna så kunde den "känna" att du är intressant, trots att andra kanske formellt passar tjänsten bättre. När Ai sorterar så försvinner sådan intuition.
Citera
2026-01-07, 11:09
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Fast det är inkomstförsäkring och inte A-kassa.

Två olika saker.
Absolut inte. Du påstod att de inte har något med varandra att göra.
Citera
2026-01-07, 11:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Vet inte om så i ditt fall, men vissa HR-avdelningar har börjat använda Ai för att filtrera ansökningarna. Tidigare när en riktig människa läste ansökningarna så kunde den "känna" att du är intressant, trots att andra kanske formellt passar tjänsten bättre. När Ai sorterar så försvinner sådan intuition.

Det där är en grej jag inte tänkt på. Så skulle det kunna vara.

Sen är frågan hur urvalet från AI går till. Jag brukar vara ganska noga med att anpassa mitt cv efter annonsen men det ska jag bli mer uppmärksam på.
Jag har försökt att inte kapa ord rätt av utan använt omskrivningar, men omskrivningar kan ju AI eventuellt missa.
Citera
2026-01-07, 11:55
Medlem
Citat:
Vilka yrken är det? Det borde redan märkas tänker jag. En grej som borde påverkas först är annonsskapare/sociala mediefolk om jag ska gissa.

Programmering. Jobb som t.ex webbutvecklare och även spelprogrammerare.
Ekonomer kmr drabbas också, använder själv AI för min egen bokföring för företaget istället .
Citera
2026-01-07, 13:29
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchabeet
Programmering. Jobb som t.ex webbutvecklare och även spelprogrammerare.
Ekonomer kmr drabbas också, använder själv AI för min egen bokföring för företaget istället .

Ah. Låter rimligt.
Citera
2026-01-07, 15:24
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Det där är en grej jag inte tänkt på. Så skulle det kunna vara.

Sen är frågan hur urvalet från AI går till. Jag brukar vara ganska noga med att anpassa mitt cv efter annonsen men det ska jag bli mer uppmärksam på.
Jag har försökt att inte kapa ord rätt av utan använt omskrivningar, men omskrivningar kan ju AI eventuellt missa.

Används AI så går dom efter nyckelord oftast, saknar du ett som dom efterfråga så är du borta direkt oavsett hur bra dina meriter är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in