Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Hade de inte bestämt sig så hade de inte sagt "vi valde X för att denne hade mer erfarenhet". Om man ska utgå från denna generiska anledning, som de ofta använder, så är det väl tydligt vad som gäller?
Att det fanns en annan som hade bättre meriter och klarade testerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Ja, jag betvivlar inte att man garderar sig genom att ha flera "reserver". Men det är just detta som visar hur brutalt det blivit. Man ser arbetstagare som rena varorna man kan spela ut mot varandra.
??
Det har väl alltid varit konkurrens. Pss som när jag väljer frisör eller livsmedelbutik.
Eller tänker du dig att den som köper inte skall få välja?
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
På köpet kan rekryterarsvinen och cheferna fylla sina scheman och hålla sina polisförhör med förutbestämda frågor och "koppla bort sig" från den riktiga verksamheten. Har inga problem om jag blir nekad jobb direkt på mail, eller efter en digital intervju. Men att kalla en dessutom till en eller två fysiska intervjuer för att sen få kalla handen bevisar min poäng.
Man håller inte en intervju om man inte är beredd att anställa vederbörande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Vet inte ens om det bara är 3 pers dom kallar till slutintervjuer. Senaste stället jag var på intervju så fick jag känslan att det var betydligt fler baserat på det cheferna själva sa när jag frågade när man kan förvänta sig en återkoppling. "Vi ska hålla intervjuer de närmaste dagarna. Du kan förvänta dig återkoppling om 2 veckor".
Jag har en nära släkting som också jobbar i finansbranschen och han kommer för det mesta med till slutintervjuer. Men då han inte har så lång arbetslivserfarenhet så blir det alltid någon med mer erfarenhet dom väljer. Inget konstigt. Att släktingen är med till slutet är för att dom skall ha någon fall back ifall det inte går bra på slutet med 1-2 av de andra. Inget konstigt.
Men han får jobba mycket med jobbsökandet (han har jobb, men vill byta andra arbetsuppgifter). I hans fall är det case studies som skall lämnas in. Ofta tar de en helg. Blir en del pyssel för de som anställer också. De måste ju gå igenom de inlämnade resultaten.