2026-04-20, 08:03
  #169
Medlem
Overminds avatar
Jag fick inte ens komma på intervju för butiksmedarbetare sommarvik för Systembolaget. Visst det är inte ett område jag är utbildad inom men jag är i bra, vuxen ålder och har utb inom behandling och jobba med människor.

Jag hoppas och tror det är pga Trumps irankrig företag inte vågar anställa just nu då vi står inför en finanskris 2008 2.0.
Citera
2026-04-20, 16:54
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag fick inte ens komma på intervju för butiksmedarbetare sommarvik för Systembolaget. Visst det är inte ett område jag är utbildad inom men jag är i bra, vuxen ålder och har utb inom behandling och jobba med människor.

Jag hoppas och tror det är pga Trumps irankrig företag inte vågar anställa just nu då vi står inför en finanskris 2008 2.0.

Har polare som fick examen i master i finans förra året med diverse internships som ändå inte får jobb.
De kör nå ströjobb här och var, får timlön.

Päronen skyfflar till pengar.
__________________
Senast redigerad av 8686 2026-04-20 kl. 16:56.
Citera
2026-04-20, 20:34
  #171
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Har polare som fick examen i master i finans förra året med diverse internships som ändå inte får jobb.
De kör nå ströjobb här och var, får timlön.

Päronen skyfflar till pengar.

Det där är inte alls ovanligt och har varit så väldigt långt tidigare än denna konjunkturcykeln.

Det enda tipset är att hålla ut och försöka det bästa. Det gäller bara få en fot in och skaffa erfarenhet. Sedan går allt av bara farten (erfarenheten).
Citera
2026-04-20, 20:40
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det där är inte alls ovanligt och har varit så väldigt långt tidigare än denna konjunkturcykeln.

Det enda tipset är att hålla ut och försöka det bästa. Det gäller bara få en fot in och skaffa erfarenhet. Sedan går allt av bara farten (erfarenheten).

Nja, skillnaden är väl att jag har andra polare (fastighetsanalytiker) som blev uppsagda runt hösten 2022 och runt tidigt 2023, precis då räntorna steg i höjden, som fortfarande är arbetslösa.

En annan bekant som jobbar inom IT blev också uppsagd för 1 månad sedan och väntar på att få a-kassa.

Allt det här är Stockholm ska tilläggas, så nej fortfarande väldigt dåligt marknad.
Citera
2026-04-20, 21:49
  #173
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Nja, skillnaden är väl att jag har andra polare (fastighetsanalytiker) som blev uppsagda runt hösten 2022 och runt tidigt 2023, precis då räntorna steg i höjden, som fortfarande är arbetslösa.

En annan bekant som jobbar inom IT blev också uppsagd för 1 månad sedan och väntar på att få a-kassa.

Allt det här är Stockholm ska tilläggas, så nej fortfarande väldigt dåligt marknad.

Det är en dålig jobbmarknad som givetvis slår hårdare mot nyexade, det var inte det jag menade. Utan det är ganska svårt för nyexade att få sitt första jobb rent generellt oavsett konjunktur men givetvis påverkar konjunkturen en hel del i övrigt. Speciellt i olika "massproduceringsprogram" som ekonomi, juridik och liknande där brukat det vara lite extra svårt att få sitt första jobb.

Hoppas det löser sig för alla nyexade, en liten tröst i en jobbig tid men det släpper till slut.
Citera
2026-05-06, 22:41
  #174
Medlem
Undrar hur stor arbetslösheten (8%) är om man plockar bort utanför EU födda invandrare & bidragsförsörjda barnaföderskor på heltid sextusen minst kåkfarare, knarkare m.fl 1% ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in