2026-01-06, 05:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Kraschen är här. 2026 luta er tillbaka och se kaoset.
Tror jag inte. Skicka hem lönedumparna så ska du få se att vi drunknar i jobb. Det finns ingen anledning till att tillåta IKEA att värva in X antal hundra från Indien, Pakistan, eller Bangladesh till sin IT avdelning när svenska studenter kan mer och går arbetslösa.

AI är en enorm bubbla som är kraftigt overhyped. Dom eldar cash just nu, men så fort dom ska börja tjäna på sina modeller och räkningen kommer är det inte längre så jävla attraktivt.
Citera
2026-01-06, 05:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Just exakt det jag tänkte. Hela otyget behöver regleras. Många annonser som läggs ut är dessutom spökannonser där de inte ens tillsätter en tjänst.

Problemet är hur som helst att det är arbetsgivarens marknad. På samma sätt som dejtingappar är tjejens marknad. Arbetsgivare har råd att bete sig som idioter eftersom du oavsett vad har flera hundra sökanden på en tjänst.

Jag har även märkt av hur tjänster tillsätts internt där jag jobbar. De är redan på förhand bestämda för en viss person. Inte sällan en person som är chefens gamla polare. Ändå lägger man ut annonser internt och slösar bort folks tid när man kallar på intervjuer. Kan sånt skit pågå i ett helt vanligt företag så är det inte så konstigt att vi har krig och korruption i den här världen. Människan är fan en vidrig varelse.
Inte för att jag är något större fan av facket, men jag tror nog allt att dom spelade en roll här och att deras minskade makt bidrar till att detta blir mer vanligt. På min första arbetsplats många år sedan satte facket sig på tvären varje gång cheferna försökte befodra sina polare om rätt kompetens inte fanns. Sånt ser jag typ aldrig längre. Var ett tillfälle som dom till och med fick en chef sparkad för han försökte forcera igenom en anställning av en släkting. Ska sägas att våra fackliga representanter då bestod av gamla gubbar som hade jobbat inom sektorn i flera decennier, kunde allt, och inte var ett dugg rädda för cheferna. Så ser det nog inte ut längre på många arbetsplatser dessvärre.
Senast redigerad av Teu 2026-01-06 kl. 05:59.
Citera
2026-01-06, 05:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ingen aning om hur det är just nu men runt årsskiftet är väl alltid trögt? Folk är lediga samt att man vill avvakta lite in på det nya året innan man anställer folk.
Citera
2026-01-06, 06:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Känner igen det där från andra som berättat, hört från ett par som redan har jobb att de skulle vara lite sugna på att prova nåt nytt men att de inte orkar söka jobb för att det blivit så jobbigt numera. Att engagera sig i en rekryteringsprocess är ju typ ett heltidsjobb bara det och förutsätter att man tar ledigt från sitt befintliga jobb.

Det ger ju en inlåsningseffekt tänker jag, vet man att det är så omständligt att få nåt nytt jobb så vågar man ju inte prova något nytt av rädsla för att inte trivas, om man känner kort inpå bytet att man inte gillar jobbet så sitter man ju i skiten då det tar så lång tid att fixa nåt nytt. Då sitter man hellre kvar där man är även om man skulle kunna klättra vidare.

Du har helt rätt, så länge man måste gå igenom alla dessa tester och steg för varje jobb så blir det bara löjligt och på tok för tidskrävande. Många gånger har dessa tester inte ett jävla skit med själva jobbet att göra och istället finns risken att man sållas bort pga dessa fast man i övrigt är den perfekta kandidaten.
Citera
2026-01-06, 07:08
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Facket har inget med A-kassa att göra.
Vet, han var inte med varken i facket eller a-kassa
Citera
2026-01-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
4% arbetslöshet bland svenskar, 16% bland utlandsfödda.

Helt perfekt ekvation.
Låt de etniska svenskarna slita ut sig och dessutom med både höjd pensionsålder och mindre pengar till de som överlever dit och låt nysvenskarna glida runt i sus och dus som vanligt.

Fy fan vad jag hatar Sverige.
Citera
2026-01-06, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vet, han var inte med varken i facket eller a-kassa

I en del fackavgifter ingår även ett extra förhöjt tak i a-kassan. Misstänker det är de han menar.
Citera
2026-01-06, 09:17
Medlem
Overminds avatar
Det är fruktansvärt dött på arbetsmarknaden just nu och a-kassan och arbetsförmedlingen vill man söker jobb. Det är lediga tider nu med jultider, December är en död månad och likaså Januari.
Jag tror vi kommer se fler jobb ploppa upp i mitten av februari och sedan kommer det finnas väldigt mycket jobb i mars-april inför sommaren.
Citera
2026-01-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Talade med en släkting i jul. Han sitter på ett känt företag som går lysande. Han var inte ens med i facket.

Och som en blixt från klar himmel, var det varsel. Som tur var så blev släktingen kvar. Men han svettas en hel del nu, måste ju vara med i facket i 1år innan akassa.

Det är ren massaker i arbetsmarknaden just nu, speciellt på de som har utbildat sig inom IT.

Kan bekräfta bilden i storstad. Bäcksvart arbetsmarknad. På företag som ligger i framkant har AI ersatt två tredjedelar av tjänsterna främst juniora.
Citera
2026-01-06, 09:36
Avslutad
Orolig värld;
- Då drar företagen öronen åt sig, 2026 kommer bli katastrof år för Sverige tyvärr
Citera
2026-01-06, 10:27
Moderator
Sun Rulers avatar
En vän inom läkemedelsbranschen vittnar om tuffare tider, nyligen lade ett amerikanskt bolag ned hela den svenska avdelningen och samtliga fick gå.

En annan vän som jobbar inom humanjuridik, där sade de också upp många nyligen.
Det är visserligen bara anekdoter och ögonblicksbilder men de vittnar om en tuffare marknad.
Citera
2026-01-06, 12:11
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Facket har inget med A-kassa att göra.
Jaså det påstår du Hur tror du man får inkomstförsäkring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in