2026-01-05, 21:13
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det stavas HR. Det är inte för tjänsten det är så mycket arbete nu, det är för att HR skall ha något att göra. Så de kallar in 20 pers, de skiter ju i att dessa 20 pers får offra tid.

Det är lite samma sak på HOMEQ, där de kallar 10 personer att se på en lägenhet, men endast 1 får den. Vilket gör att folk får lägga hur mycket tid som helst på att springa och kolla på lägenheter.
Det komiska är att när man blir kallad till intervju så fjäskar dom som fan för en och får en att känna sig speciell. "Vi ser verkligen fram emot att träffa dig". "Du har ett väldigt intressant CV". Så kommer man dit och får svara på en massa hjärndöda frågor. Som att förhöras av polisen.
Citera
2026-01-05, 21:18
Avslutad
Pågår en lönedumpning nu som spridits sig från bygg till de flesta sektorer. Dvs man tar in de med låg lön, lägre kompetens och erfarenhet. Man blir inte så motiverad vara ”upplärare” på företag när man nästan får börja från 0. Samt att motivationen är lägre från de som börjar pga låg lön inte jättestort intresse för arbetsuppgifterna.
Denna betalartikel säger väl en del också:

Citat:
Unga människor vill mysa sig genom tillvaron med en kopp te, doftljus och ledig tid, säger en ny trendrapport. Det är något som är riktigt skevt här, skriver Ann Heberlein.
https://www.svd.se/a/gkPmpJ/ungdomsbarometerns-trendrapport-for-2026-nagot-ar-riktigt-skevt-har-skriver-ann-heberlein

Man kan ju hoppas det är fel. Har barn som körde dubbelpass nu under storhelgerna. Å definitivt ställer upp när det behövs.
Citera
2026-01-05, 21:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan hålla med dig om att processerna tar på tok för lång tid idag då det är minst fem tester och tre intervjuer för att ens få träffa den riktiga arbetsgivaren nära på. Otroligt ineffektivt tyvärr.

Sen att sitta och tro att jobben finns hos arbetsförmedlingen är någon form av dröm men det är inte där jobben finns idag. Idag ska man ha personlig kontakt med en drös rekryterare inom rätt område som du söker jobb.

När jag åker runt till kunder inom industrin och konsulter så händer det då och då att de söker folk inom el och automation men givetvis ska det vara en självgående person som kan hoppa in direkt med tuffa projekt. Dessa personer har ofta redan jobb kan jag säga.

Men jobb finns det men som sagt, inte helt enkelt att hitta om man är nyexad och ny på marknaden.
Första saken är att skaffa sig en LinkedIn profil och sen börja lägga till rätt rekryterare och gärna också pratade med dessa i telefon och presentera sig. Ett koppel med andra kontakter är inte fel heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har gett upp att söka jobb inom finans. Sitter lugnt i båten där jag är i stället. Orkar inte bli kallad till 3 intervjuer för att sen få höra det typiska "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet"... Vet inte hur många semesterdagar jag fått behöva offra.

Men ändå kallar ni mig på 3 intervjuer och typ 20 tester... istället för att välja den personen ni redan bestämt er för.

Nej, fyfan vad jag är glad över att inte vara arbetslös i dessa tider. Rekryterare är riktiga svin som gjort en karusell av allt detta i syfte att fylla sina egna scheman och marknadsföra företaget utåt.

Känner igen det där från andra som berättat, hört från ett par som redan har jobb att de skulle vara lite sugna på att prova nåt nytt men att de inte orkar söka jobb för att det blivit så jobbigt numera. Att engagera sig i en rekryteringsprocess är ju typ ett heltidsjobb bara det och förutsätter att man tar ledigt från sitt befintliga jobb.

Det ger ju en inlåsningseffekt tänker jag, vet man att det är så omständligt att få nåt nytt jobb så vågar man ju inte prova något nytt av rädsla för att inte trivas, om man känner kort inpå bytet att man inte gillar jobbet så sitter man ju i skiten då det tar så lång tid att fixa nåt nytt. Då sitter man hellre kvar där man är även om man skulle kunna klättra vidare.
Citera
2026-01-05, 21:19
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Fast är det bra marknadsföring/reklam att kalla jobbsökare till 3 intervjuer och "20" tester?
Sedan skicka ett "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet".

Man blir ju bara sur och tycker att de kan dra åt helvete speciellt om man offrat en semesterdag eller komptimmar sedan kostar det med bensin och parkering i många fall.

Borde fan vara en tvingande lag på att ArbetsGivare MÅSTE betala ersättning för arbetstid, resekostnader och parkering samt matutlägg när de kallar till intervjuer och TESTER.

Att denna cirkus får pågå vet ju alla varför.

För att dessa HR-avdelningar ska ha något att göra och rekryteringskonsulter ska kunna debitera fett.

Behövs mer lagstiftning kring rekrytering som står på jobbsökarnas sida.
Just exakt det jag tänkte. Hela otyget behöver regleras. Många annonser som läggs ut är dessutom spökannonser där de inte ens tillsätter en tjänst.

Problemet är hur som helst att det är arbetsgivarens marknad. På samma sätt som dejtingappar är tjejens marknad. Arbetsgivare har råd att bete sig som idioter eftersom du oavsett vad har flera hundra sökanden på en tjänst.

Jag har även märkt av hur tjänster tillsätts internt där jag jobbar. De är redan på förhand bestämda för en viss person. Inte sällan en person som är chefens gamla polare. Ändå lägger man ut annonser internt och slösar bort folks tid när man kallar på intervjuer. Kan sånt skit pågå i ett helt vanligt företag så är det inte så konstigt att vi har krig och korruption i den här världen. Människan är fan en vidrig varelse.
Citera
2026-01-05, 21:23
Medlem
Tycker att folk bör reflektera över sig själva också. Vad DU han eller hon har för utbildning på papper gör inte någon kvalicerad. Möjligen socionomer som sitter på kommuner och jobbar som enhetschef inom hemtjänsten (dom är oftast kassa och saknar ledarskap) där råder semi-korruption också.

På visa jobb krävs också driv från sin personlighet.
Citera
2026-01-05, 21:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Pågår en lönedumpning nu som spridits sig från bygg till de flesta sektorer. Dvs man tar in de med låg lön, lägre kompetens och erfarenhet. Man blir inte så motiverad vara ”upplärare” på företag när man nästan får börja från 0. Samt att motivationen är lägre från de som börjar pga låg lön inte jättestort intresse för arbetsuppgifterna.
Denna betalartikel säger väl en del också:

https://www.svd.se/a/gkPmpJ/ungdomsbarometerns-trendrapport-for-2026-nagot-ar-riktigt-skevt-har-skriver-ann-heberlein

Man kan ju hoppas det är fel. Har barn som körde dubbelpass nu under storhelgerna. Å definitivt ställer upp när det behövs.

Såna där undersökningar brukar inte vara så nyanserade, de fokuserar ofta på något extremexempel och målar sedan upp det som ett stort samhällsfenomen. Lite som när SVT intervjuar en vänsterextrem person som sedan presenteras som "mannen på gatan".

Minns när jag själv var 20-25 och sabbatsjobbade/extrajobbade, jag och andra i min ålder slogs om jobb och när vi väl hade jobb slogs vi om de pass som fanns, det var stor konkurrens om jobben och det fanns knappast utrymme för att mysa runt på det sätt som målas upp i artikeln.
Citera
2026-01-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Just exakt det jag tänkte. Hela otyget behöver regleras. Många annonser som läggs ut är dessutom spökannonser där de inte ens tillsätter en tjänst.

Problemet är hur som helst att det är arbetsgivarens marknad. På samma sätt som dejtingappar är tjejens marknad. Arbetsgivare har råd att bete sig som idioter eftersom du oavsett vad har flera hundra sökanden på en tjänst.

Jag har även märkt av hur tjänster tillsätts internt där jag jobbar. De är redan på förhand bestämda för en viss person. Inte sällan en person som är chefens gamla polare. Ändå lägger man ut annonser internt och slösar bort folks tid när man kallar på intervjuer. Kan sånt skit pågå i ett helt vanligt företag så är det inte så konstigt att vi har krig och korruption i den här världen. Människan är fan en vidrig varelse.

+1

Dags att facken tar i denna fråga inför valet.
Citera
2026-01-05, 23:05
Medlem
Absolut så går det trögt på marknaden.

Men finns ett problem, finns för mycket folk som studerat fel och inte studerat för det som behövs. Sen finns det folk som inte klara av dessa tyngre jobb. Har själv ett sånt typ av jobb där det krävs en del fysisk och mentalhälsa. Tyvärr är folk för bekväma middag och vill sitta inne i värmen framför datorn.

Många yrken som färre behövs folk pga AI och kmr bli värre. Tipsar folk att söka sig till mer obekväma fysiska jobb.
Citera
2026-01-06, 00:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchabeet

Många yrken som färre behövs folk pga AI och kmr bli värre.

Vilka yrken är det? Det borde redan märkas tänker jag. En grej som borde påverkas först är annonsskapare/sociala mediefolk om jag ska gissa.
Citera
2026-01-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roar.Hansen
Vet faktiskt inte. Den ene är civilingenjör och där finns inga öppningar just nu, inriktningen var väl väg och vatten. Han har åkt så långt som 60 mil för en intervju men det blev inget. Den andra pluggade ekonomi och det är samma där, inga öppningar sen ett bra tag tillbaka.

Civilare brukar kunna jobba som matte/teknik/no-lärare. Det är brist på dem. Har hen hittat jobb som ger bättre betalt än det?
Citera
2026-01-06, 04:23
Medlem
Kraschen är här. 2026 luta er tillbaka och se kaoset.
Citera
2026-01-06, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Som arbetsgivare samt att jag är med i ett par nätverk för privata företag så är vi många som spar och många är oroliga.
Vi ser en tydlig tendens att man håller mer i pengarna och många beskriver att det är tufft ekonomiskt.
Många tror också att det kommer bestå fram till valet också dessvärre.

Högutbildade personer eftersöks alltid. Men det är de mer enkla jobben som lyser med sin frånvaro då det är tuffare ekonomiskt.

Jag tror ändå vi kommer se ökning av jobb till våren. Jag är lite optimistisk då jag tycker ändå man ska våga satsa just när andra drar i handbromsen

Sen så har vi AI också och jag tror företag kanske vill avvakta...

Jag skulle påstå att AI redan tar fram info minst lika bra och detta är bara början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in