Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Kan hålla med dig om att processerna tar på tok för lång tid idag då det är minst fem tester och tre intervjuer för att ens få träffa den riktiga arbetsgivaren nära på. Otroligt ineffektivt tyvärr.
Sen att sitta och tro att jobben finns hos arbetsförmedlingen är någon form av dröm men det är inte där jobben finns idag. Idag ska man ha personlig kontakt med en drös rekryterare inom rätt område som du söker jobb.
När jag åker runt till kunder inom industrin och konsulter så händer det då och då att de söker folk inom el och automation men givetvis ska det vara en självgående person som kan hoppa in direkt med tuffa projekt. Dessa personer har ofta redan jobb kan jag säga.
Men jobb finns det men som sagt, inte helt enkelt att hitta om man är nyexad och ny på marknaden.
Första saken är att skaffa sig en LinkedIn profil och sen börja lägga till rätt rekryterare och gärna också pratade med dessa i telefon och presentera sig. Ett koppel med andra kontakter är inte fel heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Har gett upp att söka jobb inom finans. Sitter lugnt i båten där jag är i stället. Orkar inte bli kallad till 3 intervjuer för att sen få höra det typiska "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet"... Vet inte hur många semesterdagar jag fått behöva offra.
Men ändå kallar ni mig på 3 intervjuer och typ 20 tester... istället för att välja den personen ni redan bestämt er för.
Nej, fyfan vad jag är glad över att inte vara arbetslös i dessa tider. Rekryterare är riktiga svin som gjort en karusell av allt detta i syfte att fylla sina egna scheman och marknadsföra företaget utåt.
Känner igen det där från andra som berättat, hört från ett par som redan har jobb att de skulle vara lite sugna på att prova nåt nytt men att de inte orkar söka jobb för att det blivit så jobbigt numera. Att engagera sig i en rekryteringsprocess är ju typ ett heltidsjobb bara det och förutsätter att man tar ledigt från sitt befintliga jobb.
Det ger ju en inlåsningseffekt tänker jag, vet man att det är så omständligt att få nåt nytt jobb så vågar man ju inte prova något nytt av rädsla för att inte trivas, om man känner kort inpå bytet att man inte gillar jobbet så sitter man ju i skiten då det tar så lång tid att fixa nåt nytt. Då sitter man hellre kvar där man är även om man skulle kunna klättra vidare.