2026-01-05, 18:19
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad är det du menar? Vad är det för problem längre fram du pratar om?

Ja alltså, det innebär en belastning för psyket och söka en massa jävla tjänster som man uppenbarligen INTE har kompetensen för samtidigt som det blir problem för dig som sökande om du även är inskriven på AF a.k.ā kontrollmyndigheten. En del problem följer med en långt fram i livet.
Citera
2026-01-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta.1234
samtidigt som det blir problem för dig som sökande om du även är inskriven på AF a.k.ā kontrollmyndigheten. En del problem följer med en långt fram i livet.

Vad snackar du om?
Citera
2026-01-05, 18:51
Medlem
Arbetsmarknaden är stendöd. Ser ingen ljusning i närtid.
Citera
2026-01-05, 19:04
Avslutad
Det är precis efter jul och nyårshelgerna. Är det inte för tidigt att fråga om arbetsmarknaden i januari redan nu? Samhället kommer igång igen. Vi måste nog vänta.
Citera
2026-01-05, 20:19
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har gett upp att söka jobb inom finans. Sitter lugnt i båten där jag är i stället. Orkar inte bli kallad till 3 intervjuer för att sen få höra det typiska "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet"... Vet inte hur många semesterdagar jag fått behöva offra.

Men ändå kallar ni mig på 3 intervjuer och typ 20 tester... istället för att välja den personen ni redan bestämt er för.

Nej, fyfan vad jag är glad över att inte vara arbetslös i dessa tider. Rekryterare är riktiga svin som gjort en karusell av allt detta i syfte att fylla sina egna scheman och marknadsföra företaget utåt.
Det stavas HR. Det är inte för tjänsten det är så mycket arbete nu, det är för att HR skall ha något att göra. Så de kallar in 20 pers, de skiter ju i att dessa 20 pers får offra tid.

Det är lite samma sak på HOMEQ, där de kallar 10 personer att se på en lägenhet, men endast 1 får den. Vilket gör att folk får lägga hur mycket tid som helst på att springa och kolla på lägenheter.
Citera
2026-01-05, 20:22
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Talade med en släkting i jul. Han sitter på ett känt företag som går lysande. Han var inte ens med i facket.

Och som en blixt från klar himmel, var det varsel. Som tur var så blev släktingen kvar. Men han svettas en hel del nu, måste ju vara med i facket i 1år innan akassa.

Det är ren massaker i arbetsmarknaden just nu, speciellt på de som har utbildat sig inom IT.

Blir ju inte lättare att VOLVO går dåligt
Citera
2026-01-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har gett upp att söka jobb inom finans. Sitter lugnt i båten där jag är i stället. Orkar inte bli kallad till 3 intervjuer för att sen få höra det typiska "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet"... Vet inte hur många semesterdagar jag fått behöva offra.

Men ändå kallar ni mig på 3 intervjuer och typ 20 tester... istället för att välja den personen ni redan bestämt er för.

Nej, fyfan vad jag är glad över att inte vara arbetslös i dessa tider. Rekryterare är riktiga svin som gjort en karusell av allt detta i syfte att fylla sina egna scheman och marknadsföra företaget utåt.

Fast är det bra marknadsföring/reklam att kalla jobbsökare till 3 intervjuer och "20" tester?
Sedan skicka ett "vi har gått vidare med andra med mer erfarenhet".

Man blir ju bara sur och tycker att de kan dra åt helvete speciellt om man offrat en semesterdag eller komptimmar sedan kostar det med bensin och parkering i många fall.

Borde fan vara en tvingande lag på att ArbetsGivare MÅSTE betala ersättning för arbetstid, resekostnader och parkering samt matutlägg när de kallar till intervjuer och TESTER.

Att denna cirkus får pågå vet ju alla varför.

För att dessa HR-avdelningar ska ha något att göra och rekryteringskonsulter ska kunna debitera fett.

Behövs mer lagstiftning kring rekrytering som står på jobbsökarnas sida.
Citera
2026-01-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Talade med en släkting i jul. Han sitter på ett känt företag som går lysande. Han var inte ens med i facket.

Och som en blixt från klar himmel, var det varsel. Som tur var så blev släktingen kvar. Men han svettas en hel del nu, måste ju vara med i facket i 1år innan akassa.

Det är ren massaker i arbetsmarknaden just nu, speciellt på de som har utbildat sig inom IT.

Blir ju inte lättare att VOLVO går dåligt

Facket har inget med A-kassa att göra.
Citera
2026-01-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det är precis efter jul och nyårshelgerna. Är det inte för tidigt att fråga om arbetsmarknaden i januari redan nu? Samhället kommer igång igen. Vi måste nog vänta.

Jo, det brukar inte släppa för tidigast i februari.

Efter jul och nyår är det alltid heldött.
Citera
2026-01-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Som arbetsgivare samt att jag är med i ett par nätverk för privata företag så är vi många som spar och många är oroliga.
Vi ser en tydlig tendens att man håller mer i pengarna och många beskriver att det är tufft ekonomiskt.
Många tror också att det kommer bestå fram till valet också dessvärre.

Högutbildade personer eftersöks alltid. Men det är de mer enkla jobben som lyser med sin frånvaro då det är tuffare ekonomiskt.

Jag tror ändå vi kommer se ökning av jobb till våren. Jag är lite optimistisk då jag tycker ändå man ska våga satsa just när andra drar i handbromsen

Bland akademiker som arbetslösheten skjutit i höjden rejält senaste tiden.
Citera
2026-01-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Enligt SCB:s arbetskraftsundersökning fanns det cirka 470 000 arbetslösa personer i november 2025. Samma månad fanns 124 300 lediga jobb, men det går ej att sammanställa hur många av dessa tjänster som är heltidstjänster. Det som räknas in är alltså även deltidstjänster och osäkra anställningar som provisionsbaserade säljtjänster och olika former av vikariat.

Det räknas ju då även in jobb som redan har tillsatts innan ansökan ens las ut och så finns det nog ett antal 100k sökanden som redan har jobb som då inte hamnar i nån statistik.
Citera
2026-01-05, 20:44
Medlem
4% arbetslöshet bland svenskar, 16% bland utlandsfödda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in