2026-01-28, 18:43
  #145
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Jag spekulerar i att arbetslösheten snarare ligger runt +20%.

Ungdomar och vuxna hankar fram på CSN istället för att etablera sig på arbetsmarknaden. Vilket gör att fler blir skuldsatta.

Säkert många ungdomar som lånar och får pengar av föräldrarna istället för att gå till Soc. Föräldrar som skäms att ens barn går på Soc.

Den svarta marknaden, GIG-jobb som är kassa, människor som är sjukskrivna, enskilda företag som har låg omsättning, diverse jobb på nätet, dropshipping, daytraders, suspekta utbildningar som kanske inte leder till arbete, diverse folkskolor som håller kvar ungdomarna, och mer där till.

Lägg till att kommuner i Sverige har väldigt dålig ekonomi ( https://www.dagenssamhalle.se/offentlig-ekonomi/kommunal-ekonomi/historiskt-hoga-underskott-var-tredje-kommun-vantas-ga-back/ )

Tycker det känns väldigt oroväckande.

I delar av Skåne och Sörmland är den verkliga arbetslösheten säkert över 20%. Det är som du säger, föräldrar stöttar(bor fortfarande kanske hos morsan eller har flyttat tillbaka till päronen), utbildning är en självklar väg, småjobb o lite fix&trix.
Det är lågkonjuktur, inte lika djup som på 1990-talet men kännbar för de som vill in på arbetsmarknaden.
Citera
2026-01-30, 15:35
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
I delar av Skåne och Sörmland är den verkliga arbetslösheten säkert över 20%. Det är som du säger, föräldrar stöttar(bor fortfarande kanske hos morsan eller har flyttat tillbaka till päronen), utbildning är en självklar väg, småjobb o lite fix&trix.
Det är lågkonjuktur, inte lika djup som på 1990-talet men kännbar för de som vill in på arbetsmarknaden.

Frågan är om den inte är lika djup som på 90 talet. Även nyutbildade får inte jobb.
Vi går igenom en strukturförändring i arbetskulturen, som vi gått igenom i denna tråden redan. Det är en kris just nu.
Citera
2026-01-31, 06:58
  #147
Avslutad
Företag som påverkas mycket av USAs tullar och den svagare dollarn, dvs exportindustrin framförallt-de går rätt knackigt nu sedan några månader och stoppar nyanställningar, gör sig av med folk.På lite sikt inte bra för hela Sverige att exportindustrin går knackigt. Motsvarar ju nästan hälften av vår BNP.
Citera
2026-01-31, 14:03
  #148
Medlem
Jag hade faktiskt turen precis att när jag blev utvald till tester så sa jag ifrån att dessa har jag redan gjort på andra ställen nyligen. Fick sedan ett mail där det står att jag gick direkt till intervju och de skulle återkomma när alla som skulle testas var klara.. Så dessa personer är nog redan rökta..
Citera
2026-01-31, 22:54
  #149
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Frågan är om den inte är lika djup som på 90 talet. Även nyutbildade får inte jobb.
Vi går igenom en strukturförändring i arbetskulturen, som vi gått igenom i denna tråden redan. Det är en kris just nu.


Det tycker jag inte, i så fall skulle vi se ett fall i BNP, kollaps i bostadsmarknaden, banker på fallrepet. Betänk att arbetslösheten gick från någon enstaka procent till 15% om de i program inkluderas, lägg till alla som gick i pension tidigare än beräknat. Fram till 1991 kunde man hanka sig fram med grundskola, tio år senare mkt svårt, mycket av de enklare arbetstillfällena rationaliserades bort samtidigt som industrijobben blev färre.
En skillnad då jämfört med nu är den att studenter på byggprogrammet, VVS, el, process gick rakt ut i arbetslöshet samtidigt som många erfarna ingenjörer sadlade om med kompetensbrist som följd. Självklart är det svårt idag, dock en bra bit från hur det såg ut då.
Mer ska till innan tjänstesektorn börjar göra av sig med folk, begränsningar eller anställningsstopp? Kan nog vara så i en del företag.
På sikt finns en risk med för många akademiker i automatiserad värld. Mycket duktig på komponentnivå eller ett utvecklat processtänk ger fördelar.

Personligen kan jag tycka att företag som inte ger praktik efter misslyckade försök till rekrytering inte ska få använda Arbetsförmedlingen. Saknas långsiktigheten i rekryteringen, viljan till att satsa på sina medarbetare, då ska inte skattebetalarna mjölkas.
Citera
2026-02-01, 00:42
  #150
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Personligen kan jag tycka att företag som inte ger praktik efter misslyckade försök till rekrytering inte ska få använda Arbetsförmedlingen. Saknas långsiktigheten i rekryteringen, viljan till att satsa på sina medarbetare, då ska inte skattebetalarna mjölkas.
Min uppfattning är att företag som kan visa att dom försökt fylla tjänsten med inhemsk arbetskraft har full rätt att flyga in en indier på 80% av medellönen. Tidigare kunde dom dumpa betydligt mer än 20%. I vissa branscher (lågavlönade i huvudsak) har man systematiserat att rotera mellan folk som får en del av sin lön betald av Staten.
Citera
2026-02-01, 07:11
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det tycker jag inte, i så fall skulle vi se ett fall i BNP, kollaps i bostadsmarknaden, banker på fallrepet. Betänk att arbetslösheten gick från någon enstaka procent till 15% om de i program inkluderas, lägg till alla som gick i pension tidigare än beräknat. Fram till 1991 kunde man hanka sig fram med grundskola, tio år senare mkt svårt, mycket av de enklare arbetstillfällena rationaliserades bort samtidigt som industrijobben blev färre.
En skillnad då jämfört med nu är den att studenter på byggprogrammet, VVS, el, process gick rakt ut i arbetslöshet samtidigt som många erfarna ingenjörer sadlade om med kompetensbrist som följd. Självklart är det svårt idag, dock en bra bit från hur det såg ut då.
Mer ska till innan tjänstesektorn börjar göra av sig med folk, begränsningar eller anställningsstopp? Kan nog vara så i en del företag.
På sikt finns en risk med för många akademiker i automatiserad värld. Mycket duktig på komponentnivå eller ett utvecklat processtänk ger fördelar.

Personligen kan jag tycka att företag som inte ger praktik efter misslyckade försök till rekrytering inte ska få använda Arbetsförmedlingen. Saknas långsiktigheten i rekryteringen, viljan till att satsa på sina medarbetare, då ska inte skattebetalarna mjölkas.

Men 90 talet hade inte den flyktingkris vi har haft, inte de höga arbetslöshetssiffror vi har.
Det är kris just nu.
Citera
2026-02-01, 16:37
  #152
Medlem
Jobbar i lagerbranschen och märker att verksamheten har sjunkit en del, iaf i västra götaland. Har hört att det har skett en del varsel, särskilt bland bemanning. Förutser att lagerjobb kommer minska rejält dom närmsta då det blir allt mer automatiserat. Finns redan självgående truckar som blir allt smartare att arbeta snabbt, effektivt, och säkert.

Automatisering och AI kommer leda till att antal jobb i överigt sjunker samtidigt som arbetslösa ökar. Ingen bra kombination. Särskilt nu med en ökande inflation, samt A-kassa och aktivitetsstöd ska sänkas för dom som har varit arbetslösa länge. Kommer leda till att människor blir allt mer osäkra, deprimerade, desperata, och kanske bli kriminella. Mera folk kommer välja ensamhet, isolering och att inte skaffa barn eftersom det kostar annars. Snatteri av mat och hygienartiklar kommer öka.

Härliga tider att se fram emot.
Citera
2026-02-02, 09:31
  #153
Medlem
Overminds avatar
Är jättedålig arbetsmarknad just nu. Men det får man räkna med i december och januari. Borde se en återhämtning närmare mitten på februari och hela mars, där lär det börja ploppa upp många jobb.

Jag skrev detta i min rapport till Arbetsförnedringen för december månad. De skickade en varning till min A-kassa och jag riskerar straff på 7 dagar. Detta förseglade min beslutsamhet, jag kommer rösta S detta valår. Detta kommer ni få fan för!
Citera
2026-02-02, 18:57
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jobbar i lagerbranschen och märker att verksamheten har sjunkit en del, iaf i västra götaland. Har hört att det har skett en del varsel, särskilt bland bemanning. Förutser att lagerjobb kommer minska rejält dom närmsta då det blir allt mer automatiserat. Finns redan självgående truckar som blir allt smartare att arbeta snabbt, effektivt, och säkert.

Automatisering och AI kommer leda till att antal jobb i överigt sjunker samtidigt som arbetslösa ökar. Ingen bra kombination. Särskilt nu med en ökande inflation, samt A-kassa och aktivitetsstöd ska sänkas för dom som har varit arbetslösa länge. Kommer leda till att människor blir allt mer osäkra, deprimerade, desperata, och kanske bli kriminella. Mera folk kommer välja ensamhet, isolering och att inte skaffa barn eftersom det kostar annars. Snatteri av mat och hygienartiklar kommer öka.

Härliga tider att se fram emot.

Instämmer. Klassklyftorna kommer att bli enorma. Som du sa, härliga tider att se fram emot. Kriminaliteten kommer definitivt att öka. Självmorden och psykisk ohälsa (som då ska botas av de digitala AI psykolog botarna då.) Kommer att öka lavinartat.
Citera
2026-02-06, 09:55
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jobbar i lagerbranschen och märker att verksamheten har sjunkit en del, iaf i västra götaland. Har hört att det har skett en del varsel, särskilt bland bemanning. Förutser att lagerjobb kommer minska rejält dom närmsta då det blir allt mer automatiserat. Finns redan självgående truckar som blir allt smartare att arbeta snabbt, effektivt, och säkert.

Automatisering och AI kommer leda till att antal jobb i överigt sjunker samtidigt som arbetslösa ökar. Ingen bra kombination. Särskilt nu med en ökande inflation, samt A-kassa och aktivitetsstöd ska sänkas för dom som har varit arbetslösa länge. Kommer leda till att människor blir allt mer osäkra, deprimerade, desperata, och kanske bli kriminella. Mera folk kommer välja ensamhet, isolering och att inte skaffa barn eftersom det kostar annars. Snatteri av mat och hygienartiklar kommer öka.

Härliga tider att se fram emot.
Kan inte annat än hålla med. Galenskap att sänka ersättningarna nu. Fattar att mannkan göra det när det är arbetsbrist och gott om jobb. Men nu är det galenskap. Har aldrig kallat mig sosse men tyvärr har nuvarande regering misslyckats med jbben. Antar att det är för de har händerna med all kriminalitet och den katastrofala integrationen.
Citera
2026-02-07, 13:43
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger

Borde fan vara en tvingande lag på att ArbetsGivare MÅSTE betala ersättning för arbetstid, resekostnader och parkering samt matutlägg när de kallar till intervjuer och TESTER.


Tack för dagens skratt. Hål i huvudet? Ingen tvingar dig att söka nya jobb, som du dessutom inte verkar vara kvalificerad för.

Det är nog mest synd om dig i hela världen, stackarn…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in