2026-01-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"These findings suggest that spanking may alter neural responses to environmental threats in a manner similar to more severe forms of maltreatment."

Alltså är det bara hjärnans responsivitet, som möjligen påverkas. Några hjärnskador är det inte.
Sa inte att det blev skador utan förändringar i hur hjärnan fungerar som om personen varit med om mycket svåra saker .
Stod dessutom att 30 % av amerikanska barn fick stryk varje vecka . Har sett råd om att man kan börja ge bebisar smisk när de är några månader om tex slingrar sig vid blöjbyte precis som om en bebis fattar att de gör något fel när de upptäckt att de kan rulla över från ryggläge till mage och försöker göra det vid blöjbyte
Citera
2026-01-04, 22:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu står det ju i studien att det ger långsiktiga skador som depression och kan förändra funktioner hos hjärnan som hos någon som blivit utsatt för grova former av misshandel/ dålig behandling .
Ångest och depression i vuxen ålder var 2 av riskerna dessutom drogs slutsats att det kunde påverka skolgång pga personer som fått stryk reagerade som om saker var hotfulla trots att de inte var farligt

Depression är inte en hjärnskada. Du skrev "aga ger förändring i hjärnan".
Citera
2026-01-05, 00:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, det håller på att spricka helt klart. Det har svängt fort.
Det är först nu i efterhand jag fattat det, men i kändisvärlden har familjehem varit superhett, med Melinda Jacobs och Jocke Lundell. Har till och med sett annonser från storytel, där de söker "familjehems-historier" att ge ut i bokform. Detta SAMTIDIGT som socialtjänsten åkt runt och utsett "barnrättsambasadörer" på alla vårdcentraler, så att läkare ska orosanmäla mer.
Familje- och HVB-hemmen har helt ogenerat börjat marknadsföra sig i sociala medier, i annonser som helt klart riktar sig till barn.
I mitt jobba har jag träffat föräldrar som varit helt knäckta, för att de känner att hotet om "placering" av deras ungar hänger över dem ständigt. Deras ungar vet precis vilka trådar de ska dra i, om de inte får som de vill. På internet planerar ungarna sina familjehemsvistelser, som om det vore små äventyr. De tycker att de är jätteromantiskt, vilket är helt logiskt med tanke på hur mycket soc jobbat på att "ta bort stigmat". Ingen skam.

Det absurda i allt det här börjar gå upp för människor nu. De där familje- och HVB-hemmen är precis livsfarliga platser för ett barn. De som jobbar inom själva "industrin" eller på soc vill förstås inte tillstå det, men när medelklasskillar i högstadiet börjar tycka att det är coolt med HVB, så vaknar folk till. Medelklassen har mest befunnit sig på den "placerande" sidan, och nu börjar de hamna på den "placerade". Det svider, och då börjar de nog fatta vad det är som pågår.

Ja vad som är mest bisarrt är ju att placeringarna orsakar ännu värre sociala problem som orsakar ännu fler placeringar och ännu fler socioniomer måste ansällas, eftersom "oro" är ett diffust begrepp som kan dra in precis vilken familj som helst i deras sjuka cirkus och så är vansinnet igång igen. Som ett självspelande piano som äter upp våra skattepengar helt i onödan. Men ingen politiker vågar trycka på stoppknappen konstigt nog.
Citera
2026-01-05, 08:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vad som är mest bisarrt är ju att placeringarna orsakar ännu värre sociala problem som orsakar ännu fler placeringar och ännu fler socioniomer måste ansällas, eftersom "oro" är ett diffust begrepp som kan dra in precis vilken familj som helst i deras sjuka cirkus och så är vansinnet igång igen. Som ett självspelande piano som äter upp våra skattepengar helt i onödan. Men ingen politiker vågar trycka på stoppknappen konstigt nog.

Det är ju problemet med rättighetslagstiftning. Byråkratin börjar svälla av egen kraft, och om staten motsätter sig det, så väntar en stämning för brott mot någon FN-konvention.
Som många säkert har märkt, så spelar det ingen roll om medborgarna röster höger och vänster. Insitutionerna i sig är så radikaliserade, att de fortsätter samma absurda agenda.
Tyvärr får institutionerna med sig kvinnorna. Läste någon artikel i GP för ett tag sedan, där en ensamstående arbetslös mamma till varje pris ville ha in sina ungar på dagis 30 tim/vecka. "Jag förstår ju att jag inte är den bästa personen för att ta hand om mina barn", sa hon i intervjun, på fullaste allvar. Inte utifrån att hon hade några särskilda problem, utan utifrån att hon betraktade "samhället" som den naturliga vårdnadshavaren. När man hjärntvättat folk till den graden, så är det naturligvis inga problem att ta deras barn.
Citera
2026-01-05, 10:47
Medlem
Citat:
Det är ju problemet med rättighetslagstiftning. Byråkratin börjar svälla av egen kraft, och om staten motsätter sig det, så väntar en stämning för brott mot någon FN-konvention.
Som många säkert har märkt, så spelar det ingen roll om medborgarna röster höger och vänster. Insitutionerna i sig är så radikaliserade, att de fortsätter samma absurda agenda.
Tyvärr får institutionerna med sig kvinnorna. Läste någon artikel i GP för ett tag sedan, där en ensamstående arbetslös mamma till varje pris ville ha in sina ungar på dagis 30 tim/vecka. "Jag förstår ju att jag inte är den bästa personen för att ta hand om mina barn", sa hon i intervjun, på fullaste allvar. Inte utifrån att hon hade några särskilda problem, utan utifrån att hon betraktade "samhället" som den naturliga vårdnadshavaren. När man hjärntvättat folk till den graden, så är det naturligvis inga problem att ta deras barn.
Ett skäl att vilja ha mer än de 15 timmarna är att det på många förskolor är en hel del organiserade aktiviteter som 15 timmars barnen missar , dessutom ska arbetslösa personer aktivt söka jobb på heltid .
Vet att mina barn tyckte att det var dumt att de blev hämtade redan vid 15 när de var små när andra var kvar till 17 - 18 , jag var inte arbetslös utan hade bara möjlighet att hämta tidigt eftersom jag personligen tyckte att det var bra att de hade fritid hemma där de kunde tex åka och bada om det var sommar ..
Citera
2026-01-05, 10:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ett skäl att vilja ha mer än de 15 timmarna är att det på många förskolor är en hel del organiserade aktiviteter som 15 timmars barnen missar , dessutom ska arbetslösa personer aktivt söka jobb på heltid .
Vet att mina barn tyckte att det var dumt att de blev hämtade redan vid 15 när de var små när andra var kvar till 17 - 18 , jag var inte arbetslös utan hade bara möjlighet att hämta tidigt eftersom jag personligen tyckte att det var bra att de hade fritid hemma där de kunde tex åka och bada om det var sommar ..

Ja, jag vet. Det jag studsade på var att hon sa "Jag vet att jag inte är bästa personen att ta hand om mina barn".
Citera
2026-01-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ja, jag vet. Det jag studsade på var att hon sa "Jag vet att jag inte är bästa personen att ta hand om mina barn".
En del skaffar barn för att det hör till att ha barn eller för att det ska lösa något i det egna livet och har en bild av att vara förälder som inte stämmer med verkligheten och de krav barn ställer på engagemang och hur tråkigt det faktiskt det är bitvis att underhålla och delta i lekar
Citera
2026-01-05, 11:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
En del skaffar barn för att det hör till att ha barn eller för att det ska lösa något i det egna livet och har en bild av att vara förälder som inte stämmer med verkligheten och de krav barn ställer på engagemang och hur tråkigt det faktiskt det är bitvis att underhålla och delta i lekar

Du behöver varken underhålla barnen eller leka med dem, även om det är vad svensk medelklass av någon anledning tror.
Citera
2026-01-05, 11:59
Medlem
Citat:
Du behöver varken underhålla barnen eller leka med dem, även om det är vad svensk medelklass av någon anledning tror.
Det behöver man göra så länge barnen är tämligen små inte minst för att barnen tycker att det är väldigt kul och för att de tränar olika saker genom leken .
Mycket lärs ju ut hemma där föräldrar måste vara med och antingen delta aktivt eller bara vara närvarande som tex olika pyssel som involverar sax eller olika verktyg , slöjdlärare har gått ut med att mellanstadiebarn inte kan använda sax , göra knutar eller använda nål och tråd , gäller nog samma för hammare och spik
Citera
2026-01-05, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
ÄR det inte väldigt tyst på socvurmarklubben den senaste tiden?

Lite jobbig journalistik som säger emot deras mycket märkliga logik..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/berattar-inifran-familjehems-marknaden-finns-pengar-att-tjana-pa-att-dolja?

Barnhandel verkar inte heller vara en "konspirationsteori" det heller.
Citera
2026-01-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ÄR det inte väldigt tyst på socvurmarklubben den senaste tiden?

Lite jobbig journalistik som säger emot deras mycket märkliga logik..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/berattar-inifran-familjehems-marknaden-finns-pengar-att-tjana-pa-att-dolja?

Barnhandel verkar inte heller vara en "konspirationsteori" det heller.
Ingen har sagt att det är positivt med vårdbolag som kan skära guld genom att vara mellanhand gällande placeringar eller driva vårdbolag gällande vård och omsorg eller inom förskoleverksamhet
Citera
2026-01-05, 13:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ingen har sagt att det är positivt med vårdbolag som kan skära guld genom att vara mellanhand gällande placeringar eller driva vårdbolag gällande vård och omsorg eller inom förskoleverksamhet

Det behöver inte handla om att någon tjänar pengar på det, eller att det är någon profit inblandad. Det ligger i medelklassens intressen att samhället tar över omsorgen om andras barn, så att det skapas arbetstillfällen för psykologer, socionomer och "behandlare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in