Citat:
Ja, det håller på att spricka helt klart. Det har svängt fort.
Det är först nu i efterhand jag fattat det, men i kändisvärlden har familjehem varit superhett, med Melinda Jacobs och Jocke Lundell. Har till och med sett annonser från storytel, där de söker "familjehems-historier" att ge ut i bokform. Detta SAMTIDIGT som socialtjänsten åkt runt och utsett "barnrättsambasadörer" på alla vårdcentraler, så att läkare ska orosanmäla mer.
Familje- och HVB-hemmen har helt ogenerat börjat marknadsföra sig i sociala medier, i annonser som helt klart riktar sig till barn.
I mitt jobba har jag träffat föräldrar som varit helt knäckta, för att de känner att hotet om "placering" av deras ungar hänger över dem ständigt. Deras ungar vet precis vilka trådar de ska dra i, om de inte får som de vill. På internet planerar ungarna sina familjehemsvistelser, som om det vore små äventyr. De tycker att de är jätteromantiskt, vilket är helt logiskt med tanke på hur mycket soc jobbat på att "ta bort stigmat". Ingen skam.
Det absurda i allt det här börjar gå upp för människor nu. De där familje- och HVB-hemmen är precis livsfarliga platser för ett barn. De som jobbar inom själva "industrin" eller på soc vill förstås inte tillstå det, men när medelklasskillar i högstadiet börjar tycka att det är coolt med HVB, så vaknar folk till. Medelklassen har mest befunnit sig på den "placerande" sidan, och nu börjar de hamna på den "placerade". Det svider, och då börjar de nog fatta vad det är som pågår.