2026-01-05, 07:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt New York Times i november är det särskilt två personer som driver på för att genomföra mer direkta insatser mot Maduroregimen. Rubio och Miller.

Trump Jan 04, 10:24 PM EST:
“Cuba looks like it's ready to fall. I don't know how they -- if they're going to hold out, but Cuba now has no income,” Trump said. “They got all of their income from Venezuela, from the Venezuelan oil. They're not getting any of it. And Cuba literally is ready to fall. And you have a lot of great Cuban Americans that are going to be very happy about this.” (live abcnews)
Regimen i Venezuela är dock fortfarande vid makten. Kanske vicepresidenten blev lite ambitiös och lät amerikanerna veta var Maduro befann sig? Nu har de gjort jobbet åt henne. För det kan väl inte vara så att de trott att allt bara skulle rasa ihop för att Maduro försvann?
Citera
2026-01-05, 07:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Regimen i Venezuela är dock fortfarande vid makten. Kanske vicepresidenten blev lite ambitiös och lät amerikanerna veta var Maduro befann sig? Nu har de gjort jobbet åt henne. För det kan väl inte vara så att de trott att allt bara skulle rasa ihop för att Maduro försvann?
Nån har varit råtta, det visar sig väl framgent.

Likaväl som om det blir uppror via grupperingar som Nationella befrielsearmén, en colombiansk marxistisk gerillagrupp som kan ha tusentals beväpnade soldater i Venezuela.
Tren de Aragua är ett mäktigt kriminellt nätverk.
.. som Maduro inte är ledare för, trots Trumps idoga påståenden.
Andra väpnade grupper är colectivos, beväpnade civila ligister.

Exakt vad som helst kan hända.

Andemeningen med inlägget var dock kopplingen mellan Rubio och Kuba.
Dominoeffekt.
Senast redigerad av develi 2026-01-05 kl. 07:44.
Citera
2026-01-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Maduro borde helt enkelt utvecklat en nära relation med Epstein för några decennier sedan och knullat barn, då hade Trump skyddat honom till varje pris. MAGA fortsätter förvåna mig, det har varit "vi ska inte fokusera på regimbyten utomlands utan vi är America First" fram tills momentet då Trump genomför ett regimbyte utomlands, då är dessa plötsligt mycket bra.
Kort svar: olja, metaller, mineraler.
Citera
2026-01-05, 07:38
Medlem
develis avatar
Hur ser Trumps källsortering ut bland knarkbaroner?

Att släppa lös Honduras kokainkung som öst in tonvis med knark i USA gick bra, men nu är han ute efter Petro och överväger invasion.

"– Colombia är också mycket illa däran, styrt av en sjuk man som gillar att tillverka kokain och sälja det till USA, men han kommer inte att kunna göra det särskilt länge till, säger Trump.

Tillfrågad om USA skulle genomföra en militär operation mot Colombia svarade Trump:

– Det låter bra för mig."

Colombia är världens största kokainproducent, men förra månaden bjöd Petro in Trump till att besöka landet för att se regeringens ansträngningar att förstöra laboratorier där knark framställs."
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-hot-mot-colombia/
Citera
2026-01-05, 07:49
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
"ConocoPhillips – dom på 90 miljarder kr, men betalning oklar.
ICSID bekräftade i januari 2025 att Venezuela är skyldigt ConocoPhillips 90 miljarder kr efter att Venezuela förlorat sin överklagan.
Domen är slutgiltig. Men det finns inga uppgifter om att Venezuela faktiskt har betalat. Landet har historiskt vägrat betala Conoco."
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Så då blir det okej för amerikanska staten att annektera Venezuela?
Annektera? Var har du fått det från?
I övrigt, hur ska företag som fått sin egendom nationaliserad av Nazist-Putins KK Maduro få tillbaka sina tillgångar?
Citera
2026-01-05, 08:03
Medlem
Klarlacks avatar
USAs anfall mot Venezuela:
Tid: 2 timmar 30 minuter
Utrustning: 1 helikopter skadad
Personal: 1 soldat skadad

Nazi-Ryzzlands anfall mot Ukraina:
Tid: Flera timmar. Pågår fortfarande enligt uppgift
Utrustning: Mer än 1 helikopter skadad
Personal: Fler än 1 soldat skadad

Citera
2026-01-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syltenisse
Hur kan gemene svensk vara så korkad? Det är så genomskinligt. Terrorstaten USA och pappa Israel gör vad de gör bäst. Skapar kaos i länder, roffar åt sig oljan och Priset? Det tar sverige hand om med öppna armar, Sverige och Europa är deras nyttiga idioter. Som man sår får man skörda. Vad förväntar ni er när ni stödjer jänkarnas krig runtom i världen? Tror ni de kommer vara tysta och acceptera det? Absolut inte. Det kommer bli mer och mer kaos på hemmaplan. Och vi betalar kalaset! Bra jobbat, ni gör precis det som de vill att du ska göra!

Du gillar inte hjälten Trump?
Han befriade Venezuelanska folket och du vill bara hata. Alla Trump hatare måste må illa nu när han göra massa goda gärningar. Lol
Citera
2026-01-05, 08:54
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
VPOV lär agera pragmatiskt hon vet att en kontrollerad övergång med amnesti för delar av PSUV-eliten är den enda vägen till ordnad maktöverföring. Frågan är om Don klarar av att sälja realpolitik som inte luktar “regime change” på hemmaplan.
Helt mina tankar där, lumen99. Tack, för insiktsfullt & bra sammanfattande inlägg.
Citera
2026-01-05, 09:03
Avstängd
Tack, snällt sagt! Ja, det ska bli intressant att se om Washington vågar ta mer pragmatiska steg i Latinamerika. VPOV verkar ju vilja samarbeta, medan Maduro mest blev en efterträdare utan egen tyngd. Kokainfrågan handlade det aldrig om, det sköter allierade Colombia ändå. Ha en bra dag!

Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Helt mina tankar där, lumen99. Tack, för insiktsfullt & bra sammanfattande inlägg.
Citera
2026-01-05, 09:23
Medlem
Vad händer om amerikanska rättsväsendet frikänner Maduro. Det är i New york och man kommer väl använda en Jury. Det har ju inte gått så bra för Trumps federala jurister. Skickar man då hem Maduro? Hur som helst det är väl större chans att jag får 13 rätt på tipset än Maduro går fri.

Jag tror inte Maduros argument att han var president håller. USA ser Maduro inte som en president. Och han vann inte sist utan han fuskade. Men koppla narkotikan till honom kan inte vara helt lätt.
Citera
2026-01-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Varför tycker du så?
Okej, nu börjar jag bli riktigt jävla trött på dina lögner om din akademiska bakgrund och hur du på något sätt försöker tuta i oss andra att du skulle vara någon typ av auktoritet på ämnet. Jag har på riktigt studerat statsvetenskap på en högre akademisk nivå (inte disputerat men examinerats) och jag ser direkt att du bara ljuger när du hävdar att du är statsvetare vilket beror på att jag faktiskt läser vad du kommer med för resonemang. Om du tror att disputerade statsvetare diskuterar på det sättet du gör så har du totalt tagit fel. Jag ska kommentera tre saker som gör att jag vet att du ljuger om din akademiska bakgrund:
1. Du har kategoriskt intagit en ställning och avvisar all fakta som ifrågasätter ditt ställningstagande. Hade du faktiskt varit en högt uppsatt akademiker med stor auktoritet på ämnet hade du aldrig talat i absoluta termer utan du hade faktiskt lämnat dörren öppen för diskussion, eller åtminstone faktiskt i sak bemött motargument. Det du istället gör är att du hävdar att Maduro absolut inte är en diktator och om man tror att han är en diktator har man gått på amerikansk propaganda. Hade du varit en seriös forskare hade du aldrig varit så kategorisk utan du hade underbyggt dina resonemang genom att väga båda delarna, men hittills har du totalt vägrat gå med på minsta premiss om att Maduro är en auktoritär ledare. Detta är inte ett sätt en auktoritet på ämnet skulle resonera.

2. Du använder begrepp som för den breda allmänheten är totalt främmande, vilket du inte gör för att övertyga utan du gör det för att tysta debatten. Hade du varit en sann akademiker som du ljuger om att du är hade du argumenterat genom att använda just argument som var lättförståeliga för att faktiskt övertyga andra. Man övertygar ingen annan genom att använda ett överakademiskt språk. Man behöver inte använda sig av ett överdrivet akademisk vokabulär för att hävda sin ståndpunkt utan det är snarare amatörakademiker eller wannabes som kör med den metoden för att de vill känna sig överlägsna. Så även här ser jag igenom dina lögner. Detta strider för övrigt mot ”Den tredje uppgiftens princip” där man som akademiker får i uppdrag att sprida kunskap på ett så begripligt språk som möjligt och samtliga av alla mina lektorer och professorer jag hade på universitetet var helt och hållet ute efter att försöka kunna reducera komplicerade frågor till att bli så lättbegripligt som möjligt. Ja, de gjorde de till och med till en hederssak att kunna göra så. Att du faktiskt gör tvärtom, försöker förklara relativt simpla resonemang med så krångliga ord som det bara går visar på att du inte är någon akademiker.

3. Tittar man på dina faktiska kunskaper brister din lögn återigen. Att du hävdar Kina som ett exempel på hur planekonomin faktiskt lyckats är totalt snedvridet eftersom inga studier jag läst har hävdat att Kinas ekonomiska boom inleddes när de genomförde Maos planekonomi utan tvärtom har alla jag läst hävdat att det var just under Deng Xiaopings reformer från 1978 som Kinas ekonomi faktiskt började att växa. Samma sak med Maduro. Där hävdar du att han absolut inte är en diktator eller en auktoritär ledare eftersom han fått internationellt erkännande. Är du helt ärligt dum i huvudet? Tror du att en diktator inte blir erkänd internationellt? Kinas Xi Jinping, Rysslands Putin, Nordkoreas Kim Jong-Un, osv är alla internationellt erkända men likt förbannat är de auktoritära och diktatorer. Kommer man med så jävla patetiska resonemang är man inte en akademiker utan tvärtom en mytoman som lider av grov narcissism.

Nu har jag faktiskt valt att ignorera det faktum att du inte verkar ha någon koll på grundläggande statsvetenskapliga kunskaper, exempelvis hur det privata näringslivet faktiskt är en tillväxtmotor för samhällsekonomin, hur Venezuela av just FN beskrivits som en auktoritär stat, hur flera tusentals, till och med tiotusentals vittnesmål har inkommit om hur Venezuelas folk förtrycks av dess regim, eller hur du kategoriskt vägrar se hur Venezuelas ekonomiska kris faktiskt började flera år innan USA införde sanktioner mot dem. Saken är den att jag ser igenom var du kommer ifrån. Du är en kommunist som gång på gång i ditt liv sett hur din älskade ideologi gått under och du har gång på gång tvingats inse att allt det du förutsåg har visat sig vara fel, vare sig det gäller kommunismen, invandringen, Kuba, Venezuela, osv. Hade du varit en sann akademiker hade du insett att din dröm om en så vacker världsrevolution skulle vara död. Du är alltså bara en avdankad och patetisk narcissistisk kommunist som sitter och låtsas att du vet vad du talar om för att du använder onödigt krångliga ord.
Senast redigerad av thelastkingofscotland 2026-01-05 kl. 10:38.
Citera
2026-01-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Stal? Hur då stal?

Du menar för övrigt samma bolag som orsakat tusentals döda civila i Afrika? Så dessa giriga ondskefulla rika svin kan bli ÄNNU RIKARE.

Ja det är där Carl Bildt var styrelseledarmot under mass morden i Sudan.
Bildt hävdar att han inte visste något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in