2026-01-05, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Okej, nu börjar jag bli riktigt jävla trött på dina lögner om din akademiska bakgrund och hur du på något sätt försöker tuta i oss andra att du skulle vara någon typ av auktoritet på ämnet. Jag har på riktigt studerat statsvetenskap på en högre akademisk nivå (inte disputerat men examinerats) och jag ser direkt att du bara ljuger när du hävdar att du är statsvetare vilket beror på att jag faktiskt läser vad du kommer med för resonemang. Om du tror att disputerade statsvetare diskuterar på det sättet du gör så har du totalt tagit fel. Jag ska kommentera tre saker som gör att jag vet att du ljuger om din akademiska bakgrund:
1. Du har kategoriskt intagit en ställning och avvisar all fakta som ifrågasätter ditt ställningstagande. Hade du faktiskt varit en högt uppsatt akademiker med stor auktoritet på ämnet hade du aldrig talat i absoluta termer utan du hade faktiskt lämnat dörren öppen för diskussion, eller åtminstone faktiskt i sak bemött motargument. Det du istället gör är att du hävdar att Maduro absolut inte är en diktator och om man tror att han är en diktator har man gått på amerikansk propaganda. Hade du varit en seriös forskare hade du aldrig varit så kategorisk utan du hade underbyggt dina resonemang genom att väga båda delarna, men hittills har du totalt vägrat gå med på minsta premiss om att Maduro är en auktoritär ledare. Detta är inte ett sätt en auktoritet på ämnet skulle resonera.

2. Du använder begrepp som för den breda allmänheten är totalt främmande, vilket du inte gör för att övertyga utan du gör det för att tysta debatten. Hade du varit en sann akademiker som du ljuger om att du är hade du argumenterat genom att använda just argument som var lättförståeliga för att faktiskt övertyga andra. Man övertygar ingen annan genom att använda ett överakademiskt språk. Man behöver inte använda sig av ett överdrivet akademisk vokabulär för att hävda sin ståndpunkt utan det är snarare amatörakademiker eller wannabes som kör med den metoden för att de vill känna sig överlägsna. Så även här ser jag igenom dina lögner. Detta strider för övrigt mot ”Den tredje uppgiftens princip” där man som akademiker får i uppdrag att sprida kunskap på ett så begripligt språk som möjligt och samtliga av alla mina lektorer och professorer jag hade på universitetet var helt och hållet ute efter att försöka kunna reducera komplicerade frågor till att bli så lättbegripligt som möjligt. Ja, de gjorde de till och med till en hederssak att kunna göra så. Att du faktiskt gör tvärtom, försöker förklara relativt simpla resonemang med så krångliga ord som det bara går visar på att du inte är någon akademiker.

3. Tittar man på dina faktiska kunskaper brister din lögn återigen. Att du hävdar Kina som ett exempel på hur planekonomin faktiskt lyckats är totalt snedvridet eftersom inga studier jag läst har hävdat att Kinas ekonomiska boom inleddes när de genomförde Maos planekonomi utan tvärtom har alla jag läst hävdat att det var just under Deng Xiaopings reformer från 1978 som Kinas ekonomi faktiskt började att växa. Samma sak med Maduro. Där hävdar du att han absolut inte är en diktator eller en auktoritär ledare eftersom han fått internationellt erkännande. Är du helt ärligt dum i huvudet? Tror du att en diktator inte blir erkänd internationellt? Kinas Xi Jinping, Rysslands Putin, Nordkoreas Kim Jong-Un, osv är alla internationellt erkända men likt förbannat är de auktoritära och diktatorer. Kommer man med så jävla patetiska resonemang är man inte en akademiker utan tvärtom en mytoman som lider av grov narcissism.

Nu har jag faktiskt valt att ignorera det faktum att du inte verkar ha någon koll på grundläggande statsvetenskapliga kunskaper, exempelvis hur det privata näringslivet faktiskt är en tillväxtmotor för samhällsekonomin, hur Venezuela av just FN beskrivits som en auktoritär stat, hur flera tusentals, till och med tiotusentals vittnesmål har inkommit om hur Venezuelas folk förtrycks av dess regim, eller hur du kategoriskt vägrar se hur Venezuelas ekonomiska kris faktiskt började flera år innan USA införde sanktioner mot dem. Saken är den att jag ser igenom var du kommer ifrån. Du är en kommunist som gång på gång i ditt liv sett hur din älskade ideologi gått under och du har gång på gång tvingats inse att allt det du förutsåg har visat sig vara fel, vare sig det gäller kommunismen, invandringen, Kuba, Venezuela, osv. Hade du varit en sann akademiker hade du insett att din dröm om en så vacker världsrevolution skulle vara död. Du är alltså bara en avdankad och patetisk narcissistisk kommunist som sitter och låtsas att du vet vad du talar om för att du använder onödigt krångliga ord.
Vi är fler som synat hans lögn så du har PM.
Citera
2026-01-05, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Ja. Det är oerhört destabiliserande om nationer ska kunna plocka bort varandras ledare lite som de vill. Det finns gott om exempel på när USA försöker utföra regimskiften och det blir aldrig bra.

Jag är inget fan av Maduro men sett till historien så har jag svårt att se hur detta kommer leda till något annat än ett jävla elände.

Nu är det inte ens så att USA gör detta av några alturistiska skäl utan av cynisk geopolitik och övertagande av naturresurser. De är helt öppna med sitt oljefokus på presskonferensen. Det är för mig helt självklart att de kommer skita fullständigt i den Venezuelanska befolkningens välbefinnande och försöka suga ut så mycket av landet som möjligt.

Här avslöjar du ju din egen okunnig och hatiskhet.

Du vet ingenting om Venezuela, för alla oss som vet någonting om Venezuela vet att det inte kan bli sämre. Miljontals venezuelaner har tvingats fly under Maduros och Chavez diktaturer som var kraftigt styrda av rysk och kinesisk imperialism.

Men här är grejen; du vet ingenting om Venezuela. Du bryr dig inte om det venezuelanska folket.

Allt du har är ditt hat mot USA för att USA befriade Europa från ditt älskade nazi-tyskland och folkmördar-ryssland.
Citera
2026-01-05, 13:29
Medlem
Utbilda mig - men har inte presidenter diplomatisk immunitet?

Och för att dra parareller skulle inte Ryssland kunna kidnappa zelensky och åtala han får något i Ryssland ?

Eller Kina åka in i Taiwan och ta president Lai Ching-te och åtala för förräderi? Exempelvis ?

Känns som man i detta fall öppnar en otäck dörr om andra nationer börjar ta och åtala ledare man har olika åsikter med
Citera
2026-01-05, 13:37
Medlem
ziracorns avatar
Live CNN/FOX:

Maduro och frugan får åka helikopter (igen) från Brooklyn till New York courthouse.

Han är väldigt lång, men ser trött och tagen ut. Handfängslad såklart. Beige dräkt, oreanga skor.
Frugan är kort, samma beiga dräkt, men svartvita dojor.

En jävla massa transporter.
Senast redigerad av ziracorn 2026-01-05 kl. 13:44.
Citera
2026-01-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boijangles
Utbilda mig - men har inte presidenter diplomatisk immunitet?
När de reser utomlands har de diplomatpass, men jag vet inte om det täcker när de är i hemlandet. Normalt spelar det ju ingen roll eftersom få invaderar länder bara för att kidnappa dess ledare. Lönnmord är vanligare. Noriega och skenrättegången mot honom är närmaste analogin.
Citera
2026-01-05, 13:53
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Ja. Det är oerhört destabiliserande om nationer ska kunna plocka bort varandras ledare lite som de vill. Det finns gott om exempel på när USA försöker utföra regimskiften och det blir aldrig bra.

Jag är inget fan av Maduro men sett till historien så har jag svårt att se hur detta kommer leda till något annat än ett jävla elände.

Nu är det inte ens så att USA gör detta av några alturistiska skäl utan av cynisk geopolitik och övertagande av naturresurser. De är helt öppna med sitt oljefokus på presskonferensen. Det är för mig helt självklart att de kommer skita fullständigt i den Venezuelanska befolkningens välbefinnande och försöka suga ut så mycket av landet som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Här avslöjar du ju din egen okunnig och hatiskhet.

Du vet ingenting om Venezuela, för alla oss som vet någonting om Venezuela vet att det inte kan bli sämre. Miljontals venezuelaner har tvingats fly under Maduros och Chavez diktaturer som var kraftigt styrda av rysk och kinesisk imperialism.

Men här är grejen; du vet ingenting om Venezuela. Du bryr dig inte om det venezuelanska folket.

Allt du har är ditt hat mot USA för att USA befriade Europa från ditt älskade nazi-tyskland och folkmördar-ryssland.

Jag håller med enhalvboy i denna diskussion även om jag förstår din inställning. Det här handlar inte om USA-hat eller att man stödjer Maduro eller Chavez. USA har inget mandat att avsätta och gripa Maduro. Ryssland har på samma sätt inget mandat att avsätta och gripa Zelensky. Det är upp till Venuzuelas egen befolkning att protestera och revoltera. Det är svårt att avsätta totalitära ledare men en amerikansk marionettregering har ingen folklig legitimitet och USA kommer aldrig tillåta ett demokratiskt val som skulle leda till en ny anti-amerikansk regering.

Omvärlden bör ingripa endast på FN-mandat i exceptionella fall om det t.ex. pågår ett folkmord. Tyvärr är dock FN maktlöst mot stormakter eftersom de har vetorätt. Det innebär att det inte finns någon högre rättslig instans mot stormakter utan den starkes rätt gäller. Därför bör man som litet grannland till en stormakt vara försiktig så man man inte upplevs som ett hot. Man är säker endast om stormakten känner sig säker med en själv. Man är fortfarande fri att fatta sina säkerhetspolitiska beslut men man bör göra det taktiskt och ta hänsyn till sin prekära belägenhet. Detta borde både Maduro och Zelenskyj ha insett.

Sverige har som neutral stat i 200 år förut handlat förnuftigt med goda relationer med stormakterna runt omkring (inklusive Nazityskland). Det har gjort att vi kunnat leva i fred och frihet. Tyvärr har Sverige nu fått storhetsvansinne och börjat ettrigt gläfsa som en liten hund mot den stora björnen i öster i tron att vår nyblivna husse i väster ska älska oss för det och skydda oss. Det är idiotiskt och infantilt. Stormakter gör bara det som gagnar dem. USA, Ryssland och Kina har inga vänner utan endast intressen. Europa måste börja handla på samma sätt. Vi måste enas och bli en egen stormakt oberoende av USA och inse att USAs intressen och säkerhetsrisker inte är samma som våra. Det har gått 80 år sedan andra världskriget slutade. Det är dags att klippa navelsträngen!
Senast redigerad av DickeFix 2026-01-05 kl. 14:01.
Citera
2026-01-05, 14:04
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Live CNN/FOX:

Maduro och frugan får åka helikopter (igen) från Brooklyn till New York courthouse.

Han är väldigt lång, men ser trött och tagen ut. Handfängslad såklart. Beige dräkt, oreanga skor.
Frugan är kort, samma beiga dräkt, men svartvita dojor.

En jävla massa transporter.

Tror de andra är korta, Maduro är bara 190 cm lång, ser ju ut som midgets amerikanarna Kommer bli skillnad när Putin grips, han är ju en dvärg...
Citera
2026-01-05, 14:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med enhalvboy i denna diskussion även om jag förstår din inställning. Det här handlar inte om USA-hat eller att man stödjer Maduro eller Chavez. USA har inget mandat att avsätta och gripa Maduro. Ryssland har på samma sätt inget mandat att avsätta och gripa Zelensky. Det är upp till Venuzuelas egen befolkning att protestera och revoltera. Det är svårt att avsätta totalitära ledare men en amerikansk marionettregering har ingen folklig legitimitet och USA kommer aldrig tillåta ett demokratiskt val som skulle leda till en ny anti-amerikansk regering.

Omvärlden bör ingripa endast på FN-mandat i exceptionella fall om det t.ex. pågår ett folkmord. Tyvärr är dock FN maktlöst mot stormakter eftersom de har vetorätt. Det innebär att det inte finns någon högre rättslig instans mot stormakter utan den starkes rätt gäller. Därför bör man som litet grannland till en stormakt vara försiktig så man man inte upplevs som ett hot. Man är säker endast om stormakten känner sig säker med en själv. Man är fortfarande fri att fatta sina säkerhetspolitiska beslut men man bör göra det taktiskt och ta hänsyn till sin prekära belägenhet. Detta borde både Maduro och Zelenskyj ha insett.

Sverige har som neutral stat i 200 år förut handlat förnuftigt med goda relationer med stormakterna runt omkring (inklusive Nazityskland). Det har gjort att vi kunnat leva i fred och frihet. Tyvärr har Sverige nu fått storhetsvansinne och börjat ettrigt gläfsa som en liten hund mot den stora björnen i öster i tron att vår nyblivna husse i väster ska älska oss för det och skydda oss. Det är idiotiskt och infantilt. Stormakter gör bara det som gagnar dem. USA, Ryssland och Kina har inga vänner utan endast intressen. Europa måste börja handla på samma sätt. Vi måste enas och bli en egen stormakt oberoende av USA och inse att USAs intressen och säkerhetsrisker inte är samma som våra. Det har gått 80 år sedan andra världskriget slutade. Det är dags att klippa navelsträngen!
Kan vara det bästa som har skrivits på detta forum på bra länge. Tack! Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2026-01-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med enhalvboy i denna diskussion även om jag förstår din inställning. Det här handlar inte om USA-hat eller att man stödjer Maduro eller Chavez. USA har inget mandat att avsätta och gripa Maduro.

Maduro hade inget mandat att ta makten heller så det jämnar ut sig.
Citera
2026-01-05, 16:32
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Finns det någon faktisk uppdateratering vad Venezuelas militär gör just nu?
Citera
2026-01-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Enligt dig?

Kolla upp vad du står bakom.

Enligt alla, Manduro var diktator utan folkligt mandat.
Samma som Saddam Hussein på sin tid och då var alla glada när han avsattes av USA.
Citera
2026-01-05, 16:38
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Maduro hade inget mandat att ta makten heller så det jämnar ut sig.

Det är möjligt men två fel gör inte ett rätt. Så det jämnar inte ut sig utan blir dubbelt fel. Trump visar bara att han är lika odemokratisk som Maduro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in