2026-01-04, 10:48
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Inte en specifik plats, men en specifik sak; brandlarm.

Genom åren har jag jobbat på ett antal olika kontor. När jag hör något som skulle kunna vara ett brandlarm, reser jag mig från min stol och går ut. Direkt.

Jag är i stort sett alltid först ut och nästan alltid ensam.

Man kan tycka att det är helt naturligt att gå ut ur byggnaden när brandlarmet går igång, men så är det inte. Det vanligaste beteendet är att samlas i korridoren och via gruppsamtal resonera sig fram till huruvuda ljudet är ett brandlarm eller något annat. Och om det ÄR ett brandlarm, gå vidare till frågan om huruvida det är ett äkta brandlarm eller någon form av övning eller något som man kanske i själva verket inte alls behöver gå ut ur huset för.

Dessa diskussioner leder naturligtvis aldrig fram till några svar, de utgör bara ett sökande efter konsensus. Vad man nu ska ha för nytta av det.

Som ung var jag ibland med och arrangerade fester i studentvärlden där jag pluggade. Arrangörerna tog in utbildade ordningsvakter som skötte säkerheten. Dessa vakter hade en genomgång med alla som arbetade på arrangemanget. I den genomgången var de väldigt tydliga med två saker:

1. Om brandlarmet går igång, gå ut. Det spelar ingen roll vem du är (gäst, bartender, garderobspersonal, whatever), i samma sekund som brandlarmet ljuder, går du ut.
2. Detta är för de flesta vansinnigt svårt. Folk gör allt möjligt annat, de går inte ut. De ska hämta jackor, hitta kompisar, valsa hit och dit och fan vet allt. Det tar sjukt lång tid att tömma en festlokal.

Jag har burit med mig det genom åren.

Ibland blir folk faktiskt riktigt arga på mig. De tror sig veta att ljudet som hörs inte är ett äkta brandlarm, och om de då ser mig på väg genom korridoren mot utgången säger de åt mig att vända och gå tillbaka in. Det göra jag inte, och då har det hänt att de börjat gorma om att jag är dum i huvudet och "du fattar väl att det inte brinner på riktigt". När jag trots det går ut så får jag höra långt efteråt vilket pucko jag är.

Den enda gång folk faktiskt går direkt ut på rätt sätt och så som man ska, är när det är en i förväg annonserad brandövning. Då, när det inte brinner, då jävlar går man ut...
Det har varit många inlägg off topic om folk som träffat på obehagliga personer, men det här tycker jag är relevant. Har man indikationer på att det kanske brinner ska man gå ut.

Det finns ett avsnitt av P3 Dystopia som egentligen handlar om preppande, där de lägger en del tid på att gå igenom just första sekunderna eller minuterna av en katastrof. Som exempel har de en verklig flygkrasch, där alla eller så gott som alla överlevde själva nedslaget, men där mycket folk satt kvar i planet och dog när det började brinna. Lyssingsvärt avsnitt!
Citera
2026-01-04, 11:55
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Genom att någon hen känner läser tråden, och har hört historien återberättas tidigare och sedan lägger ihop 1+1.

Ifrågasätt aldrig varför någon vill skydda sin egen identitet på Flashback, dumbom.

Tack. Kunde jag inte förklarat bättre.
Citera
2026-01-04, 12:12
Moderator
Maviels avatar
Köpcentrum.

Har befunnit mig på ett sådant när där var skottlossning.

Efter det så undviker jag det om jag kan, och om jag ändå måste gå så har jag ganska bra koll på utgångarna och hur man tar sig dit lättast.

Samma på stora ställen med mycket människor.

Har alltid en plan i huvudet om hur jag ska kunna fly. Lite hemskt är det faktiskt.
Citera
2026-01-04, 14:04
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Köpcentrum.

Har befunnit mig på ett sådant när där var skottlossning.

Efter det så undviker jag det om jag kan, och om jag ändå måste gå så har jag ganska bra koll på utgångarna och hur man tar sig dit lättast.

Samma på stora ställen med mycket människor.

Har alltid en plan i huvudet om hur jag ska kunna fly. Lite hemskt är det faktiskt.
Istället för att fråga vilken plats, så undrar jag: Vilken typ av vapen avlossades? Var det automatiskt eller "bara" någon pistol?
Citera
2026-01-04, 15:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Istället för att fråga vilken plats, så undrar jag: Vilken typ av vapen avlossades? Var det automatiskt eller "bara" någon pistol?

Det var någon form av automatiskt vapen som avlossades i några omgångar. Det hade kort dessförinnan varit skottlossning på Fields i Danmark, vi hade haft övning bara veckan innan i säkerhet. Så när skotten kom trodde vi det var en ny Fields vilket det inte var. Det svåraste efteråt var att det som verkligen hände (1 gängkriminell blev avrättad och vi andra var inte i fara om vi inte kom ivägen) inte stämmer med det som jag upplevde, dvs vetskapen om att jag kanske inte överlever, och en hjärna på högvarv som funderar på hur man ska komma ut och fly. Skickade sms till make och barn och berättade kallt vad som hände, och sa att jag älskade dom.

Det var jobbigt länge efteråt, och i perioder vaknar rädslan till liv igen beroende på dagsformen.
Citera
2026-01-04, 16:36
Medlem
Sov en natt på flyktingförläggning för 10-12 år sen...
Jobbade borta och sov i regel på vandrarhem som chefen bokade åt oss, den här gången missade visst receptionen på nämnda stället berätta att 9/10 av rummen var uthyrda som flyktingförläggning.
Det var härj natten igenom, folk som skrek på varandra och bråkade i korridoren.
Vi höll oss på vårt rum och bytte boende omgående dagen efter!

Läste lite artiklar om stället och polisen var visst där på nästan daglig basis, knivbråk och mordförsök veckorna innan var bland rubrikerna.

På metalfestival med kanske 15-20k i publiken.
På en av spelningarna står jag rad 10-15 från scenen, rejält publiktryck bakifrån, inga avgränsningar i publikområdet så det trycks på hela vägen bakifrån.
Publiken kommer i vågformation och tillslut ramlar raderna framför och trycket bakom gör att man mosas ner i högen av folk osv, det var en klart läskig situation!
Fick nån som tog tag i min tröja och bokstavligen slet upp mig på fötter, det var bara att göra samma sak för dom framför.
Samma festival spelade Lamb of god, dom körde sina moshpits och wall of death...då backade jag undan!
Citera
2026-01-04, 16:51
Medlem
Gubbens avatar
När jag var ung hängde jag och en polare med hem till en snubbe vi träffat på krogen. Plötsligt drog han fram en stor jävla kniv och berättade att han varit med i kriget i Algeriet och dödat flera människor. Då försvann vi snabbt som ögat med en flaska sprit vi snodde från han (det var därför vi var där).
Citera
2026-01-04, 17:03
Medlem
Var på en av flygvapnets flyguppvisningar för många år sedan.
Det spöregnade och var låga moln. De ville väl inte göra publiken besvikna så det flögs i jämnhöjd med flygledartornet, lågt och med snabba svängar hit å dit.
Det var med andra ord skitläskigt.
Då började jag faktiskt se mig om efter en plats att ta skydd på när...jag menar om planet gått i backen.
Citera
2026-01-04, 17:15
Medlem
Beatriceaurores avatar
En gång skulle jag med sällskap äta lunch högst uppe i Kaknästornet (då var det fortfarande öppet). Det blåste rejält ute, och kristallkronorna i restaurangens tak vajade skrämmande fram och tillbaka.
Vi gick därifrån, utan lunch.
Som tur är står tornet kvar...
Citera
2026-01-04, 17:17
Medlem
Var på Kents konsert på Roskilde. Det var ett jävla tryck i publikhavet, bokstavligt talat. Tänkte att här finns ett grabbgäng med, eller anda av att vilja andra illa. Gick därifrån i mitt MTA-4 rus (rekommenderar inte någon att käka piller som man inte är tvärsäker vad de innehåller).

Konserten efteråt var Pearl Jam. Liksom vad gäller Karl Marx var det uppenbart för mig att det låg medveten, illvillig intention bakom dödsfallen.
Senast redigerad av Andreas-yi 2026-01-04 kl. 17:37.
Citera
2026-01-04, 19:26
Medlem
Jag var på en svartklubb i Stockholms förort för en tid sedan. Underhållningen skedde en eller två trappor ner i ett gammalt flerbostadshus. Endast en smal trappa beredde väg mellan nere/inne och uppe/ute.

Det fanns en hel del levande ljus.

I början tyckte jag att det var obehagligt, men jag valde att tänka bort det, eftersom det kulturella utbudet var spännande och min vän ville stanna kvar. Vi var kvar där i ett antal timmar.
Citera
2026-01-04, 19:52
Avstängd
Sverige för ett par år sedan, började komma en massa svartmurkiga män som ville "knoll din mamma" man kände inte igen språket det var säkert något arabiskt eller tusen och en natt inspirerat.

Blev att man rädd för sitt liv fick fly like Anne Frank...

Nu rapporterar det om att dessa djur skulle vara någon vinst för samhället så vi flydde även svenska politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in