2026-01-03, 20:47
Medlem
Ballcancers avatar
Kan inte komma på ett specifikt ställe men däremot så är man ju inte ute efter att det blivit mörkt rent generellt. Har gått många omvägar för att ta mig till hotellet/hemmet. Senast var väl i Stockholm. Tunnelbanan nästan tom, kunde genat genom en park men gick en lång omväg som var upplyst..
Citera
2026-01-03, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Den senaste olyckan på nattklubban på skidorten fick mig undra om folk brukar undvika ställen eller områden som uppleves för osäkra, farliga att visstas på. Då menar jag att ni gick dit men vända pga dålig säkerhet?

Vad fick er att lämna stället? och har det någon gång hänt en olycka där ni var pga det ni tänkte på. Det behöver inte vara i anslutning när ni lämnade utan kan vara flera år efter ni var där.

Utgångar som var täckta? Mycket levande ljus, för mycket folk och få ingångar skulle göra en katastrof dödlig.

Ex Hissingibranden så var det bara en in/utgång, den andra var täckt med bröte. Det var en extrem dödsfälle.

Behöver inte vara just diskotekbränder utan i andra farliga sammanhang där olyckor och katastrofer kan inträffa pga dålig säkerhet.

Du undrar alltså ifall man har varit någonstans där det befinner sig muslimer? har jag förstått dig rätt?
Citera
2026-01-03, 20:54
Medlem
Kom på en annan grej med,va i turkiet med en tveksam bekant vars enda intresse va horor och röka ganja.
Hur som haver så ville han hitta några horor att sätta på, men va själv väldigt tveksam men han fick tag på en random turk som tyckte det va en jättebra ide så han letade upp några jättefula zigenarbrudar och jag fick nästan hjärtat i halsgropen när jag såg dessa träsktroll
Problemet va bara att innan så hade denna vänliga turk bjudit oss på massa sprit och dyligt så när jag tackade nej så blev det lite dålig stämning..lyckades tala min knarkkompis tillrätta med.
Problemet va att turken hade kört ut oss rakt ut i vishan nånstans ,men det löste sig tillslut och vi gav han lite pengar som plåster på såren men trodde jag skulle bli rånmördad eller något
Citera
2026-01-03, 21:09
Medlem
Inte en specifik plats, men en specifik sak; brandlarm.

Genom åren har jag jobbat på ett antal olika kontor. När jag hör något som skulle kunna vara ett brandlarm, reser jag mig från min stol och går ut. Direkt.

Jag är i stort sett alltid först ut och nästan alltid ensam.

Man kan tycka att det är helt naturligt att gå ut ur byggnaden när brandlarmet går igång, men så är det inte. Det vanligaste beteendet är att samlas i korridoren och via gruppsamtal resonera sig fram till huruvuda ljudet är ett brandlarm eller något annat. Och om det ÄR ett brandlarm, gå vidare till frågan om huruvida det är ett äkta brandlarm eller någon form av övning eller något som man kanske i själva verket inte alls behöver gå ut ur huset för.

Dessa diskussioner leder naturligtvis aldrig fram till några svar, de utgör bara ett sökande efter konsensus. Vad man nu ska ha för nytta av det.

Som ung var jag ibland med och arrangerade fester i studentvärlden där jag pluggade. Arrangörerna tog in utbildade ordningsvakter som skötte säkerheten. Dessa vakter hade en genomgång med alla som arbetade på arrangemanget. I den genomgången var de väldigt tydliga med två saker:

1. Om brandlarmet går igång, gå ut. Det spelar ingen roll vem du är (gäst, bartender, garderobspersonal, whatever), i samma sekund som brandlarmet ljuder, går du ut.
2. Detta är för de flesta vansinnigt svårt. Folk gör allt möjligt annat, de går inte ut. De ska hämta jackor, hitta kompisar, valsa hit och dit och fan vet allt. Det tar sjukt lång tid att tömma en festlokal.

Jag har burit med mig det genom åren.

Ibland blir folk faktiskt riktigt arga på mig. De tror sig veta att ljudet som hörs inte är ett äkta brandlarm, och om de då ser mig på väg genom korridoren mot utgången säger de åt mig att vända och gå tillbaka in. Det göra jag inte, och då har det hänt att de börjat gorma om att jag är dum i huvudet och "du fattar väl att det inte brinner på riktigt". När jag trots det går ut så får jag höra långt efteråt vilket pucko jag är.

Den enda gång folk faktiskt går direkt ut på rätt sätt och så som man ska, är när det är en i förväg annonserad brandövning. Då, när det inte brinner, då jävlar går man ut...
Citera
2026-01-03, 21:20
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vilken stad och vilken bar?

Med risk för att bli identifierad vill jag inte uppge det, men delstaten var Mississippi.
Citera
2026-01-03, 21:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ett badhus där ett trettiotal babbe-killar i tonåren levde rövare och knuffade i folk från kanten.
Citera
2026-01-03, 22:25
Medlem
Neatlesss avatar
Jag var i Seoul under Halloween året efter den stora trängseln 2022 där 159 personer krossades. Seoul Halloween Crush

Jag åkte till Itaewon där det hände, men lämnade efter att ha kommit ut ur tunnelbanan och sett hur jävla mycket folk det var. Det var också mycket poliser och självklart hade de åtgärder på plats för att förhindra att något liknande skulle hända igen, men det kändes bara olustigt så jag lämnade.
Citera
2026-01-03, 22:28
Medlem
McCarthy01s avatar
Var på någon pub när jag var runt 30 med en kompis. På bordet stod en drink och jag undrade om det var kompisen som hade köpt den till mig. "Ja, den är din" sa han, så jag drack den. Strax efter kom en yngre kille och skulle klå mig, för det var hans drink jag druckit upp, så sa han till sina polare att hjälpa honom, så jag stack därifrån.
Citera
2026-01-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Amsterdam i centrum på nyår, många många år sedan. Jag och min fru trodde att det skulle vara präktigt och uppstyrt - vi hade jävligt fel. Det var som att vara i en aktiv krigszon med explosioner överallt och en folkmassa som fick panik och började trängas genom små gränder. Hade man snavat hade man trampats ihjäl när alla fick panik och ville fly raketerna.

Det var noll ordning och reda och idioterna sköt raketer och thunderkings och allt möjligt rakt in i folkmassan. Vissa smällare var som regelrätta dynamiter.

Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Låter som Möllan valfritt nyår, var där 1 gång för en massa år sedan. Aldrig mer.

Har upplevt båda och Amsterdam vinner matchen i matchen utifrån trängselfaktorn - på Möllan riskerar (eller riskerade, vet ej hur där är numera) man främst hörsel och/eller syn, i Amsterdam även att bli ihjälklämd/trampad.

Jag har sjuk respekt för stora folksamlingar sedan den gången. Fullständigt kaos och total anarki. Var det möjligen millenieskiftet som firades in som i mitt fall, S.W.I.M?
Citera
2026-01-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Inte en specifik plats, men en specifik sak; brandlarm.

Genom åren har jag jobbat på ett antal olika kontor. När jag hör något som skulle kunna vara ett brandlarm, reser jag mig från min stol och går ut. Direkt.

Jag är i stort sett alltid först ut och nästan alltid ensam.

(FÖLJT AV MYCKET MEN VÄLDIGT SANN TEXT)

Du har fattat grejen och det är såklart ingen slump att vi som tillhör denna kategori överlever brandkatastrofer i större utsträckning än de som inte är observanta.

Att det kan kosta ett nålstick från något kål på kontoret som fnissar ”värst vad du fick bråttom - trodde du det brann PÅ RIKTIGT?!” får man förstås ta.
Citera
2026-01-03, 23:05
Medlem
Jag och en före detta kompis från Latinamerika åkte motortaxi på amazonasfloden. Vi gick i land och solen stekte. Efter en 20 minuters promenad kom vi fram till en by. Vi gick på hak (emycket informellt och extremt dnkelt) och satt oss ned. Efter en stund började en man tala med oss, han satt tillsammans med en ung flicka som var typ 12 år. Jag var intresserad av alkoholen och pratade på med bräcklig spanska. Efter två öl sa min kompis att det dags vi sticker nu. Jag fattade inte för han brukade vara soft med att hänga var som helst. Jag beslutade mig för att hörsamma hans känsla för fara och vi stack. När vi hade lämnat stället berättade kompisen att det var farligt att vara kvar mer för snart var det sent och han kände på sig att flickan (som han förklarade var prostituerad och mannen hennes halick) kommer uppehålla oss medan man skickar folk på oss för att överfalla och råna oss. Eftersom det inte finns någon lag och ordning i djungeln tror jag han vet ungefär vad han tror oss kunde hända oss. Kom från en riktig rough ställe i en storstad. Mitt tips är att ha med en "lokal" med er när ni reser.
Citera
2026-01-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Du har fattat grejen och det är såklart ingen slump att vi som tillhör denna kategori överlever brandkatastrofer i större utsträckning än de som inte är observanta.

Att det kan kosta ett nålstick från något kål på kontoret som fnissar ”värst vad du fick bråttom - trodde du det brann PÅ RIKTIGT?!” får man förstås ta.

Jag har funderat en hel del på detta beteende genom åren. Ta vem som helst och ställ frågan: "Ska man gå ut om man hör ett brandlarm?" och ALLA kommer att säga "ja" och tycka att man är lite dum i huvudet som undrar något så självklart.

Men sen, när de hör ett brandlarm, då är det ju för fan nästan ingen som går ut.

Människan är jäkligt märklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in