2026-01-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?

Är inte de som är problemet, de brukar stanna hemma, utan problemet är sådana som du som vägrar följa reglerna. Vilket gör att Trafikverket måste lägga resurser på bilister som borde varit hemma. Resurser som kunde ha lagt på akutsituationerna.
Citera
2026-01-04, 08:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Du har helt rätt. Det är sjukt bögigt helt enkelt. Bättre utan varningar alls, så blir det tydligare vem som är bög och vem som är en riktig man!

Jaha och vad spelar det för roll att några är "bögar" i trafiken och inte lika duktiga på att köra bil som andra? Alla är inte bra på allt. Vill du att dessa personer ska köra ihjäl sig?
Citera
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?

De som jag sett orsaka problem och köra fast redan vid mindre snömängder är främst tung trafik, inte sällan utländskt lastbilar/ trailer, samt ledade bussar.
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Det handlar inte om att du kan ta dig fram med vettiga däck. Det är de andra (ovana) trafikanterna som är en trafikfara för dig. Jag minns hur jag för ett tjugotal år sedan körde hem från fjällen i en snöstorm där man knappt såg handen framför sig. Höll 50 km/h på motorvägen, och blev omkörd av en (förmodad) stockholmare i full blåst. Ett par kilometer längre fram, låg hans bil på taket.

/AI
Citera
2026-01-04, 09:02
Medlem
Kanonbra med snö, det är väl första gången alla suv ägare har användning för bilen.
Citera
2026-01-04, 09:08
Medlem
Jan-As avatar
Har kört runt i Stockholm sista dagarna och det är helt uppenbart att de som skapar de stora problemen är bussarna!

Jäkla idioter som skickar ut ledbussar med drivning enbart längst bak!
Åkt förbi flera som proppat igen gator.
En elbuss körde fast på plan mark. Elmaskin skickar på för mycket moment, de verkar svåra att smyga iväg med.

En enda bil har jag sett fastkörd, en ex40 i djup snö med lågprofildäck. Men alla andra kunde köra förbi.

I vissa områden har det kommit 50cm snö nu utan att det har plogats alls, iaf igår kväll.
Citera
2026-01-04, 09:10
Medlem
Citat:

Åretruntdäck istället för dubbdäck på personbilar. Inga vinterdäck på tunga fordon (det finns en lag, men den verkar inte gälla utlandsregistrerade fordon). Värsta bottenskrapet som kör buss.
Citera
2026-01-04, 09:13
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det handlar inte om att du kan ta dig fram med vettiga däck. Det är de andra (ovana) trafikanterna som är en trafikfara för dig. Jag minns hur jag för ett tjugotal år sedan körde hem från fjällen i en snöstorm där man knappt såg handen framför sig. Höll 50 km/h på motorvägen, och blev omkörd av en (förmodad) stockholmare i full blåst. Ett par kilometer längre fram, låg hans bil på taket.

/AI
Han kanske var göteborgare?
Citera
2026-01-04, 09:27
Medlem
Citat:
Och likt förbannat var orange varning för 10-20cm nysnö. Klarar du inte av 2dm nysnö så kan du definitivt parkera elbilen och lämna in körkortet hos närmsta psykoterapeut.

Tänk att vara så begränsad så att man tror att varningen handlar om den enskildes förmåga att köra i nysnö.
Citera
2026-01-04, 09:27
Medlem
Citat:

Dom som är bögar är det oftast på heltid och även bögar är fullt kapabla att ta körkort och köra bil i vinterväglag eftersom körförmågan har absolut ingenting att göra med sexuell läggning. Det enda man kan utläsa ur ditt inlägg är att du är en idiot som använder begreppet bög som skällsord år 2026. Kryp tillbaks till din medeltida håla.

Problemet är inte heller elbilarna. Eller snödjupet. Det är den sammantagna bilden av dåligt väder, efterverkningarna av stormen Johannes, storhelgstrafik, mängden personer som ska tilll/från fjällen med bil, tidigare erfarenheter av bristande omdöme och dåliga däck hos många helgtrafikanter m.m. som tillsammans motiverar en varning för att inte det ska bli för stora problem med den samhällskritiska trafikens behov av att kunna ta sig fram. Om det inte var så många som gång på gång på gång uppvisade dåligt omdöme i vintertrafiken och ignorerade de varningar som kommer skulle vi antagligen ha färre varningar totalt.
Citera
2026-01-04, 09:32
Avstängd
Jag håller med
Folk kör ju iväg allafall och blir stående
Citera
2026-01-04, 09:34
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Ja. Det är alltid "snökanon" eller "ökenvärme". Hur många artiklar läser man där de beskriver vädret som "lagom och behagligt"? Sällan. Beträffande vintern och trafiken så måste folk lära sig. Någon gång? Jag kan inte förvänta mig att komma med Porschen i 120km/h som vanligt på en 70-väg när det är hård vind och snö. Varför är det svårt att förstå? Jag kan bara titta ut genom fönstret och förstå.

Jag bor i Stockholm där det enligt varningarna verkade som att det skulle bli ett inferno. Men inte en snöflinga, inte en vindpust. Det sades att det skulle börja på eftermiddagen/kvällen i Stockholm men de övergick snabbt i Rapport 19.30 att tala om att det nu skulle klinga av. Men det fanns ju inget som kunde klinga av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in