2026-01-04, 05:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu är det inte vädret man varnar för utan dess risk för påverkan på samhället. Med tanke på alla som fastnar i köer, ger sig ut trots att man inte klarar av det etcetera så verkar det behövas.
Citera
2026-01-04, 06:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Likt förbannat är det ju cuckarna i elbilar i Stockholm som varningarna är till för - knappast för norrlänningar som kör höjda Cheva Suburban med 6,2 liters diesel och 38cm markfrigång - eller hur?
Citat:
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?

Varför är du så jävla störande på heltid?

Varför tycker du det är någonting extremt dåligt att man varnar för snö så att vi undviker olyckor? Det är väl bättre att övervarna än att undervarna. Om du inte tycker det, så får du gärna förklara vilka nackdelarna med detta skulle vara så att man förstår dig.

Och nej, man varnar inte för snö på ett visst sätt pga att enskilda bilförare skulle vara ”cuckar och bögar” och allt det där som du felaktigt gapar om precis överallt. Varför storbölade du inte denna gången om att snöoväder och allt annat dåligt i världen är kvinnors fel? Jag är fan i chock.
Citera
2026-01-04, 06:50
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomcrap
Vad är det frågan om med "orange" och "röd" varning om det ena och det andra för att det snöar lite?

Hur kan folk vara så talanglösa på vägarna, det är inte så svårt att anpassa hastighet och att ta sig fram med vettiga däck. Det kommer snö varje år men folk verkar inte förstå det. Hur kan det ske varje år?

Du har helt rätt. Det är sjukt bögigt helt enkelt. Bättre utan varningar alls, så blir det tydligare vem som är bög och vem som är en riktig man!
Citera
2026-01-04, 07:05
Medlem
Citat:
Vad är det frågan om med "orange" och "röd" varning om det ena och det andra för att det snöar lite?

Hur kan folk vara så talanglösa på vägarna, det är inte så svårt att anpassa hastighet och att ta sig fram med vettiga däck. Det kommer snö varje år men folk verkar inte förstå det. Hur kan det ske varje år?

Du får nog se skillnad på "lite snö" och snöstorm som har orkanvindar. Det är inte snön i sig som orsakar problem, utan vindarna. Du kan ha hur bra vinterdäck som helst, men du kommer fortfarande inte igenom en nedfallen elledning.
Citera
2026-01-04, 07:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag undrar om denna fråga mest var till för att provocera till sig en kvasidebatt. För att... olika kommuner verkar bekämpa snön på olika sätt. En del använder pengarna till snöröjning och vissa kommuner verkar strunta i det. Det beror också rätt mycket på vilken del av landet man bor, hur halt det blir och hur mycket trafik det är på vägarna.

Det stora problemet är att man ens har en pengapåse för just snöröjning. Har det snöat och varit halt i januari-februari i början av året så är pengarna slut om det kommer snö i december.

Brukar man inte ha snö som i skåne så har man en kassa med väldigt lite pengar för snöröjning, när det sen plötsligt kommer snö så finns varken personal eller plogbilar för att klara av detta.

Snöröjning ska bara funka för vi bor uppe i norr och här kommer det snö, i år mer än väntat på många håll.
Citera
2026-01-04, 07:56
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu får du väl ändå ge dig... Snövarningarna har inte ett dugg med elbilar att göra! Och varningar för hård väderlek i TV och Radio har funnits hela vår livstid. Det vet du om du tänker efter...

Kan det visst vara, om SMHI anser att chansen att elbilsbögar korkar igen vägarna med sina räckviddsångest bilar så kan de lättare ge en varning av den orsaken.
Citera
2026-01-04, 07:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Jag har tänkt samma tanke. Självklart är det på plats att varna för verkliga oväder med plötslig blixthalka, snöstormar o.s.v. Men varnandet har gått för långt. Numera verkar de varna för att det blir väder.
Citera
2026-01-04, 08:13
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag har tänkt samma tanke. Självklart är det på plats att varna för verkliga oväder med plötslig blixthalka, snöstormar o.s.v. Men varnandet har gått för långt. Numera verkar de varna för att det blir väder.

Ja. Det är alltid "snökanon" eller "ökenvärme". Hur många artiklar läser man där de beskriver vädret som "lagom och behagligt"? Sällan. Beträffande vintern och trafiken så måste folk lära sig. Någon gång? Jag kan inte förvänta mig att komma med Porschen i 120km/h som vanligt på en 70-väg när det är hård vind och snö. Varför är det svårt att förstå? Jag kan bara titta ut genom fönstret och förstå.
Citera
2026-01-04, 08:34
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Likt förbannat är det ju cuckarna i elbilar i Stockholm som varningarna är till för - knappast för norrlänningar som kör höjda Cheva Suburban med 6,2 liters diesel och 38cm markfrigång - eller hur?

Alla norrlänningar är inte föräldrar till sina syskon.

Betydligt vanligare med Toyota Avensis, Skoda Superb och Volvo XC70 än någon amerikansk kukförlängare.
Citera
2026-01-04, 08:35
Medlem
citymormors avatar
Gul varning = Ignorera, det är vanlig vinterväg med lite blåst. KAnske inte nyplogat överallt. Går utmärkt med en vanlig bil med vinterdäck. Körde en sträcka med gul varning häromdagen. Trams.
Orange Varning = Samma sak, men se till att ha full tank ifall någon idiot blockerar vägen och du blir stående. Kanske lite mer översnöad väg men inte apokalyps.
Röd Varning = Stanna hemma om du inte skall till jobbet för då åker man alltid
Citera
2026-01-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Ja. Det är alltid "snökanon" eller "ökenvärme". Hur många artiklar läser man där de beskriver vädret som "lagom och behagligt"? Sällan. Beträffande vintern och trafiken så måste folk lära sig. Någon gång? Jag kan inte förvänta mig att komma med Porschen i 120km/h som vanligt på en 70-väg när det är hård vind och snö. Varför är det svårt att förstå? Jag kan bara titta ut genom fönstret och förstå.
Ja bor man i Stockholmsområdet märker man att befolkningen här blir sämre och sämre på att köra bil för varje dag som går. Varningar behövs här, med nuvarande utveckling kommer det behövas en varning för solsken inom kort. Man visar ingen hänsyn till andra eller väder och folk här verkar tro att fyrhjulsdrift innebär att man kan köra fortare i kurvor och att den har kortare bromssträcka.
Citera
2026-01-04, 08:39
Medlem
Citat:
Och likt förbannat var orange varning för 10-20cm nysnö. Klarar du inte av 2dm nysnö så kan du definitivt parkera elbilen och lämna in körkortet hos närmsta psykoterapeut.
Är ju därför det varnas. För att de som inte tror de klarar vädret ska hålla sig hemma. Tyvärr är det sen många som ger sig ut ändå. Men varningarna hindrar säkert nån trafikstockning och olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in