2026-01-03, 23:24
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPaddock
Varför är vi så benägna att tjäna maktens lögner? Maduro är inte en ängel men Trump- är han mycket bättre egentligen? Dessutom tror jag att Maduro-Trump-Putin mfl kan komma överens i ett slutet rum. Jag är övertygad om att allt detta handlar egentligen om Venezuelas oljefyndigheter och inget annat. Jag tror faktiskt att de flesta inser detta- men väljer att låtsas om annat. Ohederligt.
De vill installera en regering som är Corporate America vänlig. Snart börjar det urholkas!
Citera
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Kan någon vänlig själ förklara VARFÖR USA gjort detta?
Vad säger de officiellt? Att maduro inte har folkligt stöd och att det kommer knark från landet?

Det är den absolut sämsta anledningen jag hört till att attackera ett annat land, kidnappa presidenten och ta deras naturtillgångar isåfall.
Stöttar nästan alltid USA men det här är helt sjukt om det är anledningen.

Maduro är inte vår president, han har i många år bitit sig fast vid makten genom valfusk, hans regering hotar, kidnappar och fängslar människor och de stjäl Venezuelas naturtillgångar, de är astronomiskt rika och de handlar med droger och vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du har uppfattat korrekt. Varför är det sjukt tycker du?

Då lär Usa få invadera ett x antal syd och centralamerikanska länder om dom vill få stopp på knarket.

Att Venezuela har en massa olja bidrog såklart inte alls.
Citera
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Allende hade inte egen majoritet men flest röster. Den fascistiska Pinochet-regimens utrensningar gjorde att Sverige fick en våg av chilenska flyktingar. Läs på!
Påläst här. Det chilenska vänsterslöddret som tog sig till Sverige är bland det värsta jag kan komma på med Pinochet. I varje fall i jämförelse med Allende-regimen som skulle ha gjort landet till ett gigantiskt Cuba om han fått hållas. Pinochet var hård mot oppositionen i början, ett par tusen personer dödades. Men sedan blev det lugnt och chilenarna kunde leva ganska tryggt. Ekonomiskt lyckades de mycket bra. Sedan avgick Pinochet - frivilligt.
Citera
2026-01-03, 23:25
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Du menar att USA smet in i mörkret, mitt i natten, kidnappade presidenten, och livrädda smet iväg så fort de kunde med svansen mellan benen. Detta var vad som skedde.

Du ger felaktigt sken av att USA vandrade in i president palatset där prick kl 11:00, slog näven i bordet, och arresterade Maduro inför darrande vakter. Det var inte alls vad som skedde.

Putin är nog inte så imponerad av amerikansk feghet.

Du tror alltså att diktatorn satt helt oskyddad och tryckte i sin bunker? Tillåt mig småle.
Citera
2026-01-03, 23:25
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Men om du har rätt så återstår frågan, varför vill inte USA att oppositionen ska få makten?
Istället sa Trump på presskonferensen att Maria Corina Machado inte hade folkligt stöd i Venezuela och att USA via Hegseth ska styra landet.
Är det inte lite konstigt att Hegseth ska styra landet om det finns USA-vänlig opposition med folkligt stöd i landet redo att ta över?
USA vill ge oppositionen makten, men det måste ske under ordnade former. Venezuela måste bli en fungerande demokrati igen.
Citera
2026-01-03, 23:26
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Maduro är inte vår president, han har i många år bitit sig fast vid makten genom valfusk, hans regering hotar, kidnappar och fängslar människor och de stjäl Venezuelas naturtillgångar, de är astronomiskt rika och de handlar med droger och vapen.
Men Hegseth är Venezuelas president eller vadå?
Vill du inte att folket ska få rösta och välja president?
Citera
2026-01-03, 23:26
Avstängd
Citat:
Här är USAs plan 1997 som förstörde chansen till ett säkert, stabilt och självständigt Europa:

https://www.comw.org/pda/fulltext/9709brzezinski.html

Det är nazi-ryzzland, azerbajsan och folkmords-turkiet som är hoten mot Europa.
Citera
2026-01-03, 23:27
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Jag vet inte hur stöd Maduro har men Khadaffi, Saddam Hussein, Ho Chi Minh, Janukovitj och talibanerna var inte heller så populära. Men när USA störtade dem så fick befolkningen det ännu värre och länderna plundrades. Befarar att Venezuela går samma väg.

Ja, jag är orolig för vad som händer nu, och också så arg på att Maduro inte haft vett att lämna för länge sedan och sökt asyl på Kuba eller i Kina. Makten gjorde honom galen.
Citera
Medlem
Citat:
Du har uppfattat korrekt. Varför är det sjukt tycker du?

Så länge de inte utgör ett hot bör landet få sköta sig själva.
Sanktionera dem och spräng båtarna hade varit OK enligt mig.
Varför är det rimligt tycker du?

Det är ungefär som att några ungar på mina barns skola förser dem med knark och att jag kidnappar rektorn, skriver över hela skolan på mig själv och utser mig själv till rektor och börjar styra den. Dessutom snor jag alla pengar på skolans bankkonton.
Oproportionerligt i min bok iallafall.
Senast redigerad av Orkanuz 2026-01-03 kl. 23:29.
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag ska skriva det så tydligt det bara går: Jag debatterar inte om vad som görs i Venezuela, jag debatterar hyckleriet i hur väst reagerar på det….
Du bevisar ju min poäng perfekt. Du pratar om ”rysk terror” i Ukraina i ena meningen, men i nästa mening försvarar du att USA gör en militär invasion, kidnappar en president och öppet deklarerar att de ska stjäla landets olja för att täcka sina egna kostnader.
Det är ju precis det här som är västvärldens totala haveri 2026..,
-När Ryssland bryter mot folkrätten är det ”terror” och fördömande.. sanktioner osv osv
-När USA bryter mot exakt samma folkrätt är det ”effektivitet” och ”godhet”.
Ser du inte hur absurt det blir?
Ser du inte hur idiotisk du är när du anklagar mig för att försvara USAs handlingar?
När gjorde jag det flicka lilla?
Jag har alltid kritiserat Trump men till skillnad mot dig och resten av rysstrollen så baserar jag inte mina åsikter på hur mycket Kreml betalar för dina inlägg.

Du har alltid varit ett extremt rysstroll och med tanke på att du reggade dig redan 2017 har du känt till att ryssland skulle starta ett krig långt innan 2022.

Måste kännas trist när ni rysshoror laggt ner så mycket tid och energi på att skapa svenskt sympati för ryssland och istället har ert enögda propagerandeendast gjort att ni blivit mer hatade.

Sedan Trump, jag har aldrig hyllat honom men din gamla kollega Galejan gör det hela tiden, har du skällt på den muppen?
Ni sitter väl i samma hus i st Petersburg så det är bara att gå dit och hälsa på.
Citera
2026-01-03, 23:28
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Hycklaren och syltryggen Kristersson kommenterar nu den amerikanska ockupationen och tycker att allting e helt i sin ordning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in