2026-01-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Visst är det underhållande att Menea som i flera år propagerat för mord på civila ukrainare blir öpprörd över ett gripande.
Dom tusentals ukrainare ni mördat skulle vara djävligt tacksamma om dom bara gripits, vatnik.

Jag ska skriva det så tydligt det bara går: Jag debatterar inte om vad som görs i Venezuela, jag debatterar hyckleriet i hur väst reagerar på det….
Du bevisar ju min poäng perfekt. Du pratar om ”rysk terror” i Ukraina i ena meningen, men i nästa mening försvarar du att USA gör en militär invasion, kidnappar en president och öppet deklarerar att de ska stjäla landets olja för att täcka sina egna kostnader.
Det är ju precis det här som är västvärldens totala haveri 2026..,
-När Ryssland bryter mot folkrätten är det ”terror” och fördömande.. sanktioner osv osv
-När USA bryter mot exakt samma folkrätt är det ”effektivitet” och ”godhet”.
Ser du inte hur absurt det blir?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Tack, du har rätt

Jag, som är halv venezolanska vill också lägga till att det inte är Venezuelas "president" som blivit gripen. Vi har inte haft en president på flera år. Och vi lämnade inte Venezuela pga sanktioner som någon i denna tråd tror, utan pga att vår frihet inskränktes mer och mer. Man fick helt plötsligt inte skämta om presidenten i humorprogram, man fick inte demonstrera, när som helst kopplade regeringen upp sig på ALLA kanaler, även kabel-tv, så vi fick inte själva bestämma vad vi skulle titta på. Min mans röst blev registrerad eftersom han är opposition. Människor har gripits och släpats ut ur sina hem och fängslats och i vissa fall dödats.

Vi valde att lämna 2006 när vårt första barn föddes, då hade jag bott i Venezuela i åtta år och sett med egna ögon åt vilket håll det gick. Nu har vi inte varit där på cirka 12 år. Venezolaner har haft ett ENORMT tålamod, uthållighet och positivt tänkande genom alla motgångar, det är helt otroligt att det har kunnat få gå så här långt.

Nu är det bara att vänta och se, och för oss med familj kvar där, att leva med telefonen klistrad i handen.

Perfekt. Då kan du och din familj åka hem snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du verkar vara USA störd. Delta är inget är absolut extra. Vid tävlingar vinner ju svenska jägare i regel mot dessa Delta. Sedan har vi liksom +70 år av erfarenhet att skydda våra ledare mot Spetnaz.

Men kom igen försök ta vår kung och se vad som händer...

De mötte ju inget motstånd. Klart som tusan att venezuelanska soldater inte sköt ett skott när det cirkulerade 150 amerikanska stridsflygplan i luften samtidigt som ett regemente med elitsoldater flögs in. Att inte en enda delta force soldat skadades visar ju att några stridigheter inte uppstod.
Citera
2026-01-03, 23:00
Medlem
Citat:
United Nations Secretary General Antonio Guterres decried the strikes on Venezuela as a “dangerous precedent," while Argentinian President Javier Milei celebrated the "excellent news."

Det säger väl allt.
Citera
2026-01-03, 23:01
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Men det där vet ju verkligen inte du. Det enda vi vet är man inte kan lita på Ryssland.
Nato är för övrigt en försvarsallians som är en lika stor skapelse av Europa och inte ett amerikanskt projekt. Du har kanske missat att Trump är den som är mest fientlig mot Nato inom alliansen och överväger att lämna den? Resten av din rant är en foliehatts rappakalja och går inte att ta på allvar.

Jo, det är USAs plan att passa på att införliva så mycket som möjligt av Europa som skapat problem. Det är på tiden vi klipper navelsträngen till USA. Jag är tacksam om Trump gör det för Europas ledare verkar för räddhågsna att göra det själva.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Han säger även att de ska överlämna styret av landet till det venezuelanska folket.

Okej...låt oss se vad det blir. Vem kommer att få finansiel uppbackning ifrån Washington ?
(man har säkert en person man tänker på..och "trycker" framåt)

..och varför (läs olja) förodrar washington denna människa..

Nä, ärligt talat hoppas jag enbart på det bästa för Venezuela och dess folk. Men med detta drag ifrån Trump..är risken stor för en ny kommunist om 5-10 år som återigen styr där. Trrump har tagit sig vatten över sitt huvud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Allianser svänger fort. Som när Churchill förklarade krig mot Finland 41 i allians med Sovjet.

Det har du rätt i.
Och den läxan har många allierade med Ryssland gjort.

Bara på några år så har han lyckats fylla sitt trofeskåp med föredettingar.
Men det är faktiskt en bedrift, så det ska man inte förringa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Bra skrivet. Man vet inte om man ska skratta eller gråta över Europeiska ledares tafatthet och hyckleri. Man skäms! Varför måste vi hela tiden klänga oss fast vid USA som ett spädbarn? Europa har fler invånare än USA. Istället för att stödja USAs "regelbaserade världsordning" borde vi se till vår egen säkerhet. Varför räknas inte Europa som en egen stormakt? Europa har fler invånare än både USA och Ryssland tillsammans!

Världen fungerar inte så. Länder behöver allierade. USA är precis som Europa. Våra kusiner byggde upp det som är USA idag och kickade ut indianerna. Varför ska vi liksom alliera oss med Iran och Ryssland? Tänk efter.
Citera
2026-01-03, 23:02
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Nej Trump sa att hans kompisar som stod bredvid honom på podiet (Hegseth & company) ska styra landet på obestämd tid.
Han sa inget om att låta folket i Venezuela styra eller hålla val.
Han sa dessutom att oppositionen och hon som fick fredspris inte har folkligt stöd i Venezuela.

Det får en att undra, om inte oppositionen har folkligt stöd, var det bara en bluff att Maduro fuskade i valet?
Typ som med bluffen om att Saddam hade massförstörelsevapen?
Samtliga internationella organisationer som övervakade senaste valet i Venezuela är överens om att Maduro förlorade stort. Varken EU eller Biden eller Trump-administrationerna erkände honom som legitim ledare.

Existensen av massförstörelsevapen i Irak å andra sidan förnekades av FN och många andra organisationer. Enbart CIA påstod sig ha bevis för att de existerade.

Om två år är Venezuela en blomstande demokrati.
Citera
2026-01-03, 23:03
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
De flydde för att USA har sanktionerade landet till döds.

Först ströp man Venezuela ekonomiskt sedan bombade man

Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Varför sanktionerade man landet?

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
För att de inte ville dansa efter USAs pipa geopolitiskt såsom lilla gay muslim cuck sverige gör.

våra poliser grät när George Floyd dog. Engelska är officiellt språk på alla tech arbetsplatser. NK har nu skyltar endast på engelska.

Hela arbetslivet är amerikaniserat, KPIs , OTKRs etc.

USA har tillgång till våra 17 viktigaste militärbaser
Vi betalar deras krig I Ukraina.

Vi har blivit en negermångkultur med amerikanska ideal.

Behöver jag fortsätta

Visste inte sverige var sanktionerade men ok..
Senast redigerad av CanisMinor 2026-01-03 kl. 23:05.
Citera
2026-01-03, 23:03
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det kallas svepskäl.. jag tror de flesta visste de var Oljan och avsätta presidenten som var den riktiga anledningen.. man flyttar inte sin hela militär på det sättet för lite båtar med knark .

Vi har ingen president att avsätta dock, Maduro är inte demokratiskt vald.
Citera
2026-01-03, 23:04
Medlem
Kaptagons avatar
Maduro har landat i New York. Undrar om han fått fylla i papperna för visumansökan.

https://x.com/i/status/2007569050595950855
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in