2026-01-02, 14:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Priserna sjunker i december och 2025 blir ett år då priserna gått bakåt nominellt.

Enligt SBAB:s chefsekonom Robert Boije är detta ”lite besynnerligt”

https://www.dn.se/direkt/2026-01-02/fallande-bostadspriser-2025/
Frågan är varför han tycker det är lite besynnerligt? Finns väl inte mycket just nu som driver bostadspriserna uppåt?
Citera
2026-01-02, 15:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Frågan är varför han tycker det är lite besynnerligt? Finns väl inte mycket just nu som driver bostadspriserna uppåt?

Här är en annan äggspert:

https://omni.se/ekonom-tiden-med-rusande-bostadspriser-ar-over/a/K83qR6

Tror dock ändå på 5% upp nästa år, verkar vara någon standarduppgång de drar till med.

Lönerna släpar fortfarande långt efter bostadspriserna så ser man brett över hela marknaden kan den nog stå och stampa här i 10-15 år för att komma i jämvikt igen.
Citera
2026-01-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Står i DI:
Fallande bostadspriser under ett år tillhör inte vanligheterna och kan för 2025 vid en första anblick tyckas vara lite förvånande eftersom både hushållens realinkomster ökade och de rörliga bolåneräntorna föll rejält.

Alla som menar att det är räntorna som styr får ju ställa sig i skamvrån.
Citera
2026-01-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Står i DI:
Fallande bostadspriser under ett år tillhör inte vanligheterna och kan för 2025 vid en första anblick tyckas vara lite förvånande eftersom både hushållens realinkomster ökade och de rörliga bolåneräntorna föll rejält.

Alla som menar att det är räntorna som styr får ju ställa sig i skamvrån.

Självklart är räntor en variabel i bostadsmarknaden för fattigmans-segmentet som finansieras av bolån, vilket är bostäderna upp till 5-6 miljoner. Eller menar du att priserna är helt oberoende av räntorna din korkade jävel?
Citera
2026-01-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
. Det är du som skriker att allt är övervärderat så då ligger ju bevisbördan på....dig.
Och bevis har presenterats, flertal gånger, problemet är att du vill att jag skall bevisa något för en person som bevisligen saknar förmåga att förstå det han läser.
Du förstod inte skillnaden på "historiska bostadspriser" och "framtida bostadspriser", vilket i sig är rent ut sagt makalöst hur någon inte kan förstå och du läser fel när jag skrev att du uppenbarligen inte bodde i ett ghetto men tyckte andra skulle göra det...

Hur skall man kunna bevisa något för en person som inte kan resonera själv eller ens läsa bevisen som presenteras?

Om man nu misslyckas med sunt förnuft och inte själv kan se att svenska bostäders värdering är på tok för hög så kan man ta stöd av Europeiska Centralbanken som i en rapport fastslog:
"Real estate valuation methods used by the European Central Bank suggest thatresidential real estate prices in Sweden were overvalued by around 20 % to 55 % as at the third quarter of 2020"

I samma rapport finns även referens till ESRB som menar på att:
"while the ESRB opinion refers to an average overvaluation in the residential real estate market of around 50% as at the first quarter of 2021"

Där har du tillräckligt med bevisning för ändamålet att bevisa att bostäder är övervärderade, det är inte fråga om tyckte utan det är rent faktum.

Sedan kan man såklart räkna själv på vad som ökat mest, lön eller bostadspriser, och när man kommer fram till att bostadspriser ökat ~7-8 gånger så mycket som lönerna så bör man komma till den korrekta slutsatsen att detta är övervärderat.

Och nej, jag tänker inte gå igenom din självinsamlade data och kontra den eftersom det är brist på trovärdighet kring att du kan ta fram rätt siffror.
Vem bör man lita på? Europeiska Centralbanken, ESRB eller en random nobody på Flashback som kämpar med grundläggande läsförståelse?
Om din data hade presenterat något nyttigt hade du inte suttit här och postat det för andra randoms på Flashback.
Citera
2026-01-02, 17:02
Medlem
Citat:
Verkar onödigt att jag också skall göra det.

Ändå är du här och tror och som vanligt när man faktakollar dig så stämmer inget av det du säger

I Svenska Akademiens ordbok står det att övervärdera innebär att något "bedöms ha ett högre värde än det verkliga"
Det står ingenstans i någon definition att definitionen på en övervärdering har med vinst att göra och det går mot grundläggande logik eftersom här talar vi övervärdering av försäljningsvärdet på bostäder, inte produktionsvärdet. Grundläggande logik är naturligtvis inget du förstår så självklart missar du detta.

Vad som är anmärkningsvärt är dock att du ställer frågan kring varför inte man bara bygger fler bostäder och gör enorm vinst, får det förklarat för dig inklusive vad du missförstår men trots det så fortsätter du upprepa samma frågeställning igen trots bevis på att det är du som inte förstår som ligger bakom problemet.

Hur mycket du nonsens än spyr ur dig så ändrar inte det grundläggande faktum. Du saknar fundamental förståelse för ekonomi och t.o.m vad ord betyder, det går inte att resonera med dig för du förstår inte de mest enkla saker.
Detta har påtalats för dig av flera andra personer här inne med och den gemensamma faktorn är alltid du och din brist på kunskap som gör att du ställer dumma frågor eller säger saker som bevisligen inte stämmer.

Det är synd och skam att vi skall behöva dras med dödvikt som du i samhället, vore bättre om vi kunde exportera dig till Somalia eller något annat land som passar din intellektuella förmåga bättre
Citera
2026-01-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Självklart är räntor en variabel i bostadsmarknaden för fattigmans-segmentet som finansieras av bolån, vilket är bostäderna upp till 5-6 miljoner. Eller menar du att priserna är helt oberoende av räntorna din korkade jävel?
Var skriver jag det fetade?

Det gör jag inte. Det är du som inte kan läsa innantill och få det rätt. Eller hur?

Och skriver jag verkligen att räntor skulle vara betydelselösa?

Det gör jag inte. Det är du som inte kan läsa innantill och få det rätt. Eller hur?
Citera
2026-01-02, 18:41
Medlem
Citat:
Var skriver jag det fetade?

Och skriver jag verkligen att räntor skulle vara betydelselösa?

Om du läser vad andra skriver (eller länkar) innan du svarar så behöver du inte hamna så fel.
Läs hela meningen, inklusive skiljetecknet. Om du inte vet vad det är så kan du läsa här.
https://www.skiljetecken.se/fragetecken.php
Citera
2026-01-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Om du läser vad andra skriver (eller länkar) innan du svarar så behöver du inte hamna så fel.
Läs hela meningen, inklusive skiljetecknet. Om du inte vet vad det är så kan du läsa här.
https://www.skiljetecken.se/fragetecken.php
I verkligheten kan frågor innehålla implicita påståenden. Andra vet det, men för dig är det en nyhet.

Svara nu på frågan om du har slutat mörda dagisbarn?
Ja eller nej.
Citera
2026-01-02, 19:33
Medlem
Lycka till ekbo251!
Senast redigerad av DattMamon666 2026-01-02 kl. 19:44.
Citera
2026-01-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Lycka till ekbo251!
Att priserna sjönk under 2025 vilket de gjort sen minst fem år tillbaka är svårt att förklara för honom så det enklaste är att förneka att det överhuvudtaget har hänt.
Citera
2026-01-02, 21:43
Medlem
slemhogs avatar
-3.4% för villor i December i Stockholm, -250 000 kr ner på en månad, ojoj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in