2026-01-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Ett stort problem är att udda människor stöts bort från majoritetssamhället och blir därför hatiska, och till sist brister det.
Ett ännu större problem är människor med udda böjelser som pedofili och nekrofili.
Citera
2026-01-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hej Haaaaag
Jag tänkte vända mig till då du är en av de få forat som besitter mest juridisk kunskap. Vad vet, eller tror, du om hur det nya straffet säkerhetsförvaring kommer att appliceras? Hur tolkar du det fetade i
postarens inlägg ovan?

Robin-Vilma kommer ju inte att åtalas och dömas förrän den nya lagen trätt i kraft.

Mvh Fröken T34

Frågan är inte helt enkel och generellt så finns det mycket missuppfattningar kring retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning, så även i denna tråden. Men skall försöka svara så bra jag kan:

Säkerhetsförvaring
Om man börjar med säkerhetsförvaring så är detta en lag som träder i kraft i mars alternativt april 2026. Påföljden skall främst rikta sig mot grova återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (likt Hagamannen, Nytorgsmannen och Gryningspyromanen). Vid säkerhetsförvaring skall domstolen fastställa en minimitid (minst 4 års fängelse) och en maxtid som kommer att vara 4-6 år utöver minimitiden (dvs en maxtid på minst 10 år och max 24 år). När denna tid passerat så kan åklagare, i särskilda fall där återfallsrisken är hög, ansöka om att förlänga maxtiden med 3 år (åt gången). Denna ansökan skall då prövas av domstol. Med andra ord så kommer säkerhetsförvaring inte nödvändigtvis vara inlåsning livet ut. Man kommer få en ramtid och när denna tiden är slut så är tanken att man skall få komma ut. Att straffet därefter KAN förlängas med 3 år (åt gången) kräver ju att en åklagare faktiskt anser att detta behövs, att det föreligger hög återfallsrisk samt att domstolen beslutar att straffet skall förlängas. I detta fallet är säkerhetsförvaring en ickefråga. Detta eftersom att personer som begår, eller återfaller i, mord fortsatt kommer dömas till vanliga fängelsestraff. Säkerhetsförvaring skall alltså inte ersätta livstidsstraffet och heller inte anses vara ett högre/hårdare straff än livstid. Ser man dessutom till fallet där han dömdes för Medhjälp till människorov så var ju det varken ett återfall i brott eller seriebrottslighet. Så jag anser att säkerhetsstraff inte ens kan tillämpas på denna gärningsmannen - oavsett retroaktiv rättstillämpning eller ej.

Säkerhetsförvaring och retroaktiv rättstillämpning
Om man ser till Regeringsformen och Brottsbalkens bestämmelser om retroaktiv rättstillämpning så anges ett förbud mot att döma någon till straff för en gärning som inte var straffbelagd när den begicks, och heller inte döma någon till en påföljd som inte hade lagfart när brottet begicks. Dock finns undantag i fall där det handlar om en ny påföljd som anses lindrigare, dvs mer fördelaktig för den dömde, för då får den lagstiftningen tillämpas retroaktivt. I just detta fallet så hade ju säkerhetsförvaring kunnat var mer fördelaktigt än ett livstidsstraff (läs ovan) men då har jag också poängterat att den påföljden med all sannolikhet inte kan tillämpas på denna gärningsmannen (läs ovan). Men ser man till de flesta andra fall så hade ju säkerhetsförvaring varit en påföljd som definitivt inte skulle vara lindrigare, eller mer fördelaktigare för den dömde, vilket gör att den påföljden inte får tillämpas retroaktivt. Därför är mitt svar att säkerhetsförvaring inte kommer kunna tillämpas i efterhand. Tilläggas skall att säkerhetsförvaring troligtvis kommer att kunna tillämpas på återfallsbrott där "det första brottet" skedde innan påföljden trätt i kraft, men där "det andra brottet" skedde efter att påföljden skett i kraft. Men det ser jag som en helt annan fråga.

Andra lagändringar och retroaktiv rättstillämpning
Fr.o.m 1 januari 2026 så kom ju andra lagändringar med bäring på detta fallet. Detta handlar om 3/4dels villkorlig frigivning (istället för 2/3dels), att ansökan om att få ett livstidsstraff tidsbestämt får göras tidigast efter 12 år (istället för 10 år) samt att villkorlig frigivning kan skjutas upp i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet (OBS! skall inte blandas ihop med säkerhetsförvaring). Dessa lagändringar kommer att tillämpas "retroaktivt" på så sätt att det avser alla som dömts efter 1 januari 2026, oavsett när brottet begicks. Med andra ord kommer gärningsmannen i detta fallet omfattas av dessa lagändringar. Att just frågor kring straffverkställighet inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning handlar främst om att frågor kring t ex frigivning, permissioner, frigång osv. inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet. För att leva upp till förutsebarhetskraven så brukar man därför vid sådana här lagändringar implementera lagändringen successivt eller ha s.k övergångsbestämmelser, vilket man alltså gjort här.

/Jag hoppas jag varit tydlig.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-01-02 kl. 18:28.
Citera
2026-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle.Taylor
Kollade i telefonen .
Bilderna på
Hennes bil är från december/januari 2024 då hade hon jobbat ett tag. Hon dök köp med kärran på bilderna och vi undrade vad det var för dåre som låtsades vara civilare. Fick lite känslan av under cover ” white chicks” style.

https://imgur.com/a/XPoX3oo

Tack!
Där har vi hans Saab då.
Vilken utsmyckning. Känns som han är fixerad vid polisyrket eller av att "synas". Förmodligen både och.
Citera
2026-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Simpelt, de såg ingen bil vid stugan, då åker de direkt till jobbet, ingen my men GM är där = avliden. Alldeles för riskabelt att lämna ett levande offer så många timmar
Det finns offer som varit fängslade i åratal. Polisen kan inte ha utgått från att hon varit avliden bara för att GM gått till jobbet. Endera tog de sig en titt i stugan medan han var på jobbet eller så är det ett haveri från polisen sida. Om det kommer fram att de underlät att undersöka hans stuga innan de grep honom - eller ännu värre, tillät honom vistas i stugan opvervakad efter jobbet - så blir det lynchning av polisen.
Citera
2026-01-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Vet inte om det är av intresse, men har försökt att kartlägga vart robin och familjen befunnit sig de senaste åren:

Robin och familjen bodde 2019 på maj*vägen 12 stenhamra

Efter kidnappningen och under tiden som Robin satt häktad/fängelse flyttade familjen från adressen. (ca. okt 2019)

Oklart vart de flyttade, verkar ha sett runt Sörgården i Kungsberga. Detta ligger 5 min från farmorns hus. (Kvarnvägen 11 färentuna)

Enligt mrkoll har både mamman och storebroder gjort en adress ändring april 2020 till

NORRBY KÄRRVÄG 13 norrby

Inlägget gäller denna adress: (FB) Stockholm (Ekerö) - kidnappningsförsök av flicka 2019-06-25
så oklart om de bott här.

Robin släpptes från fängelset sent 2020 eller tidigt 2021. Verkar som att Robin tidigt 2021 var skriven på NORRBY KÄRRVÄG 13. Verkar som att han och familjen senare flyttat till ingarö en kort period. Posten gick då till denna adress:

Vä*derbyvägen 41, Ingarö *=n

Sommaren 2021 verkar familjen flyttat tillbaka till farmor i kungsbacka
(FB) Stockholm (Ekerö) - kidnappningsförsök av flicka 2019-06-25
Kvarnvägen 11 färentuna

Sent 2021 verkar familjen slutats synas ute på ekerö och ingen vet riktigt vart de tagit vägen.
Här efter blir det lite svårt att följa vart familjen befunnit sig.

Maj 2022 orsakar Robin trafikolycka på ekerövägen. Jag skulle gissa att han var påväg hem till farmorn. Kanske bodde han hos farmor under denna tid, eller bara va på besök.

Modern har särskilld post adress till
Vildmarksvägen 5 spånga.

Modern flyttade till demesboendet i bromma 2023 enligt mr koll. gissningsvis efter pappans död.
Bror gjorde adressändring till farmorns adress augusti 2023

Möjligt att även Robin bott hos farmorn under 2023?

Farmorns avlider 2024 och huset säljs november 2025
https://www.hemnet.se/salda/villa-4rum-faringso-kungsberga-ekero-kommun-kvarnvagen-11a-1342995227726365127

På google maps från 2022 vid farmorns hus syns en man. Skulle detta kunna vara Robin/Vilma? är det broden? pappan?
https://www.google.com/maps/@59.4078627,17.6319517,3a,15y,334.24h,87.08t/data=!3m8!1e1!3m6!1svs9xzc1KExcV-bHLzfTNtA!2e0!5s20220601T000000!6shttps:%2F%2Fstre etviewpixels-pa.g oogleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_ sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D2.9181215 403899046%26panoid%3Dvs9xzc1KExcV-bHLzfTNtA%26yaw%3D334.23658874769734!7i16384!8i819 2?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D %3D

Tack!
Citera
2026-01-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Det finns offer som varit fängslade i åratal. Polisen kan inte ha utgått från att hon varit avliden bara för att GM gått till jobbet. Endera tog de sig en titt i stugan medan han var på jobbet eller så är det ett haveri från polisen sida. Om det kommer fram att de underlät att undersöka hans stuga innan de grep honom - eller ännu värre, tillät honom vistas i stugan opvervakad efter jobbet - så blir det lynchning av polisen.
Polisen kommer alltid undan så inget kommer hända!
Polisen har inte varit inne nånstans innan husrannsakan efter GM gripits!
Citera
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Då drar jag slutsatsen att de utgick från att hon var vid liv och att rädda liv. Så de kan inte ha varit inne i bostaden innan han greps utan bevakade honom istället i hopp om att han skulle leda dem till henne? Men då måste de ändå också ha konstaterat på något sätt att hon inte befann sig levande i bostaden… det går inte riktigt ihop.

Men kan du vara snäll och länka till där polisen bekräftat detta? Annars tror jag inte att det stämmer för det gör att resten inte går ihop. Mycket mer logiskt om han förvarade henne någon annanstans och polisen visste att hon inte fanns i lägenheten. Då fattar man varför de avvaktade med att gripa honom. Det var ännu inget mord och prio ett var att hitta den bortförda vid liv så snabbt som möjligt.
Exakt
Det här är enkelt att förstå, dom gick först in i bostaden sedan bevakade dom arbetet.
Tyvärr finns det olika tidsangivelser (grovt olika) mellan expressen och svt för lördagen, det troligaste är att expressen har mer rätt eftersom svt hade mindre precisa skrivningar för aktuell dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Har det framgått om han körde till dumpningsplatsen direkt efter jobbet?

Nej.

Enligt uppgifter i media kom han tidigt till jobbet lördag morgon, och ska ha jobbat ca 8 timmar.

Jag tolkar detta som att han slutade senast 14-17. Troligtvis åkte han hem efter jobbet.
Citera
2026-01-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Expressen idag:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orden-om-vilma-andersson-valdigt-speciell/

Kommer inte ihåg vart jag läste om minnesluckan, ska kolla om jag hittar det.

Minnesluckan: Vilma påstod sig ha minneslucka vid olyckan 2022. Finns mer i min sammanfattning DEL 5 om detta. Sida 1.
Citera
2026-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Frågan är inte helt enkel och generellt så finns det mycket missuppfattningar kring retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning, så även i denna tråden. Men skall försöka svara så bra jag kan:

Säkerhetsförvaring
Om man börjar med säkerhetsförvaring så är detta en lag som träder i kraft i mars alternativt april 2026. Påföljden skall främst rikta sig mot grova återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (likt Hagamannen, Nytorgsmannen och Gryningspyromanen). Vid säkerhetsförvaring skall domstolen fastställa en minimitid (minst 4 års fängelse) och en maxtid som kommer att vara 4-6 år utöver minimitiden (dvs en maxtid på minst 10 år och max 24 år). När denna tid passerat så kan åklagare, i särskilda fall där återfallsrisken är hög, ansöka om att förlänga maxtiden med 3 år (åt gången). Denna ansökan skall då prövas av domstol. Med andra ord så kommer säkerhetsförvaring inte nödvändigtvis vara inlåsning livet ut. Man kommer få en ramtid och när denna tiden är slut så är tanken att man skall få komma ut. Att straffet därefter KAN förlängas med 3 år (åt gången) kräver ju att en åklagare faktiskt anser att detta behövs, att det föreligger hög återfallsrisk samt att domstolen beslutar att straffet skall förlängas. I detta fallet är säkerhetsförvaring en ickefråga. Detta eftersom att personer som begår, eller återfaller i, mord fortsatt kommer dömas till vanliga fängelsestraff. Säkerhetsförvaring skall alltså inte ersätta livstidsstraffet och heller inte anses vara ett högre/hårdare straff än livstid. Ser man dessutom till fallet där han dömdes för Medhjälp till människorov så var ju det varken ett återfall i brott eller seriebrottslighet. Så jag anser att säkerhetsstraff inte ens kan tillämpas på denna gärningsmannen - oavsett retroaktiv rättstillämpning eller ej.

Säkerhetsförvaring och retroaktiv rättstillämpning
Om man ser till Regeringsformen och Brottsbalkens bestämmelser om retroaktiv rättstillämpning så anges ett förbud mot att döma någon till straff för en gärning som inte var straffbelagd när den begicks, och heller inte döma någon till en påföljd som inte hade lagfart när brottet begicks. Dock finns undantag i fall där det handlar om en ny påföljd som anses lindrigare, dvs mer fördelaktig för den dömde, för då får den lagstiftningen tillämpas retroaktivt. I just detta fallet så hade ju säkerhetsförvaring kunnat var mer fördelaktigt än ett livstidsstraff (läs ovan) men då har jag också poängterat att den påföljden med all sannolikhet inte kan tillämpas på denna gärningsmannen (läs ovan). Men ser man till de flesta andra fall så hade ju säkerhetsförvaring varit en påföljd som definitivt inte skulle vara lindrigare, eller mer fördelaktigare för den dömde, vilket gör att den påföljden inte får tillämpas retroaktivt. Därför är mitt svar att säkerhetsförvaring inte kommer kunna tillämpas i efterhand.

Andra lagändringar och retroaktiv rättstillämpning
Fr.o.m 1 januari 2026 så kom ju andra lagändringar med bäring på detta fallet. Detta handlar om 3/4dels villkorlig frigivning (istället för 2/3dels), att ansökan om att få ett livstidsstraff tidsbestämt får göras tidigast efter 12 år (istället för 10 år) samt att villkorlig frigivning kan skjutas upp i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet (OBS! skall inte blandas ihop med säkerhetsförvaring). Dessa lagändringar kommer att tillämpas "retroaktivt" på så sätt att det avser alla som dömts efter 1 januari 2026, oavsett när brottet begicks. Med andra ord kommer gärningsmannen i detta fallet omfattas av dessa lagändringar. Att just frågor kring straffverkställighet inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning handlar främst om att frågor kring t ex frigivning, permissioner, frigång osv. inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet. För att leva upp till förutsebarhetskraven så brukar man därför vid sådana här lagändringar implementera lagändringen successivt eller ha s.k övergångsbestämmelser, vilket man alltså gjort här.

/Jag hoppas jag varit tydlig.
Suveränt, tack.

Dock låter det som att Säkerhetsförvaring blir ganska tandlöst. Det kommer alltså fortsatt släppas ut människor ur fängelse där allas eniga bedömning är att de har mycket hög risk för att begå nya grova våldsbrott.
Citera
2026-01-02, 18:29
Medlem
Kebabkas avatar
Det står i sammanfattningen att hans familj var ökänd och ej omtyckt..
vet någon vad orsaken var?
Vad säger ryktena?
Citera
2026-01-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Lite info från närstående. Pappan alkoholist, dog av det. Satte Farmor i skuld. Inga pengar kvar i arv. Släkt på båda sidor avsagt sig kontakt med familj.

Var inte även modern alkoholist? Hur har SOC kunnat låta MGM fostras av två alkisar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in