Citat:
Ursprungligen postat av
Lsasos
Jag ligger några sidor bakom er, så ber om ursäkt om detta redan besvarats.
Det du skriver är en förenkling av hur bevisvärdering fungerar i praktiken. Det stämmer att åklagaren har bevisbördan och att skuld ska vara ställd bortom rimligt tvivel – men det krävs inte alltid en fastställd medicinsk dödsorsak för en fällande morddom.
I svensk rätt görs en samlad bevisprövning. Domstolen bedömer helheten: gärningsmannens agerande före och efter dödsfallet, försök att dölja brottet, lögner, teknisk bevisning, motiv, motsägelser m.m.. Det är därför fullt möjligt att döma för mord även om exakt hur personen dog inte kan fastställas.
Wilma Andersson-fallet 2019 är ett tydligt exempel: där saknades kroppen (förutom huvudet) och någon exakt dödsorsak kunde inte fastställas, men tingsrätt och hovrätt ansåg att den samlade bevisningen uteslöt alla rimliga alternativa förklaringar. Därför dömdes gärningsmannen för mord.
Så nej, det räcker inte att säga ”kanske halkade hon” eller ”kanske fick hon hjärtattack” om dessa scenarier inte framstår som rimliga i ljuset av övrig bevisning. Domstolen prövar inte teoretiska möjligheter, utan rimliga alternativ.
Jag förlåter dig för du har halkat efter i läsningen då jag svarat på denna frågan tidigare. Läs dom.om wilma andersson. Dödsorsak fastslogs. Våld mot huvudet.
Visst, som jag sade tidigare skulle sannolikheten att BO mördades vara till 99,99% om inte 100% men i svensk domstol fungerar det inte så. Jag hade kunnat döma Robin till livstid utifrån det jag läst i aftonbladet. Så uppenbart är det att han ligger bakom det.
Men om vi nu går tillbaka till rättsystemet.... Om vi inte hade kunnat fastslå en dödsorsak, hur vet vi att BO inte varit ute och festat och blandat alkohol med tabletter som orsakat döden?? Tex.
Vet inte om du läst om abbeblattelitto fallet, där han först dömdes för mord men att efter att dödsorsaken fastställdes att hon hade tramadol i blodet och därefter drunknat i badkaret friades abbe.. Visst, det ansågs vara mycket möjligt att han sprutat i preparatet då man fann nålstick, och mycket möjligt att han dränkt henne. Men man kunde inte utesluta att hon själv tagit dosen och till följd drunknat. Därav friades han avseende mord delen.