2026-01-02, 17:09
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Så borde det verkligen vara, men är det så då? Den enda person jag vet som blivit straffad av allmänheten för sina vidriga brott var Hagamannen, som endast åkte på en grov misshandel och sedan dess levt i fred. Inte ens de som vet var han bor idag vill lägga ut det offentligt. Vi har ingen lynchningsmentalitet i det här landet, utan förväntar oss att straffet skall utdelas till 100% av staten. Vi får se hur det blir när/om Anders Eklund, Jackie Arklöv och andra hatade kommer ut.

Kristoffer "Kim Marie" Johansson blev också misshandlad. Hon säger att det var på grund att hon var transa, men det tror jag har jag vill på.
Citera
2026-01-02, 17:12
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om Detdundrar syftar på vad jag skrev om sommarstugeområde så kommer det från en uppgift i tråden om att "föräldrarna" var skrivna i Norrby, Haninge 2023. Norrby är ett sommarstugeområde vid sjön Drevviken i närheten av Vega.

Nästa uppgift i tråden vara att Vilma sökte bostad 2025 och uppgav att han bodde i en stuga som han hyrde av ett par.

Jag föreslog i tråden att det kunde vara stugan i Norrby han bodde i då.

Jag är personligen inte så intresserad av var och hur mordet gick till utan mer om hur mördaren kunde bli mördare.

När bodde han i Norrby/Vega?
Årtal?
Citera
2026-01-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Varför släpper skolan ut folk som inte klarar av att förstå skriven text. Så här skrev du:

"och inte minst genom att bevilja honom skyddad identitet"

Det var det enda jag kommenterade. Om du kan hitta något jag skrivit där jag tar gärningsmannen i försvar (det är väl vad du gör när du skyller på samhället istället för på gärningsmannen) så varsågod att visa den texten. Och om du hittar en enda rad där jag påstår något typ att han inte borde sitta inlåst så visa gärna det också. Och när du ändå är på gång så kan du väl leta efter något jag skrivit där jag antyder att jag inte vet att han är dömd för att hanförsökt kidnappa en 10-åring i syfte att göra gud vet vad med henne, samt även dömd för att ha innhavt fler grova barnporrfilmer än vad jag fattar att någon ens orkade räkna.

Tillbaka till skolbänken innan du postar något mer. Fan vad trött jag är på alla jävla illiterata idioter.
Du är verkligen dum på riktigt men samhället är ju ungefär på din nivå. Jag släpper dig nu men ger dig ett tips att läsa igenom mina svar till dig några gånger och se om det kan klarna lite för dig?
Citera
2026-01-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lsasos
Jag ligger några sidor bakom er, så ber om ursäkt om detta redan besvarats.

Det du skriver är en förenkling av hur bevisvärdering fungerar i praktiken. Det stämmer att åklagaren har bevisbördan och att skuld ska vara ställd bortom rimligt tvivel – men det krävs inte alltid en fastställd medicinsk dödsorsak för en fällande morddom.

I svensk rätt görs en samlad bevisprövning. Domstolen bedömer helheten: gärningsmannens agerande före och efter dödsfallet, försök att dölja brottet, lögner, teknisk bevisning, motiv, motsägelser m.m.. Det är därför fullt möjligt att döma för mord även om exakt hur personen dog inte kan fastställas.

Wilma Andersson-fallet 2019 är ett tydligt exempel: där saknades kroppen (förutom huvudet) och någon exakt dödsorsak kunde inte fastställas, men tingsrätt och hovrätt ansåg att den samlade bevisningen uteslöt alla rimliga alternativa förklaringar. Därför dömdes gärningsmannen för mord.

Så nej, det räcker inte att säga ”kanske halkade hon” eller ”kanske fick hon hjärtattack” om dessa scenarier inte framstår som rimliga i ljuset av övrig bevisning. Domstolen prövar inte teoretiska möjligheter, utan rimliga alternativ.
Jag förlåter dig för du har halkat efter i läsningen då jag svarat på denna frågan tidigare. Läs dom.om wilma andersson. Dödsorsak fastslogs. Våld mot huvudet.

Visst, som jag sade tidigare skulle sannolikheten att BO mördades vara till 99,99% om inte 100% men i svensk domstol fungerar det inte så. Jag hade kunnat döma Robin till livstid utifrån det jag läst i aftonbladet. Så uppenbart är det att han ligger bakom det.

Men om vi nu går tillbaka till rättsystemet.... Om vi inte hade kunnat fastslå en dödsorsak, hur vet vi att BO inte varit ute och festat och blandat alkohol med tabletter som orsakat döden?? Tex.

Vet inte om du läst om abbeblattelitto fallet, där han först dömdes för mord men att efter att dödsorsaken fastställdes att hon hade tramadol i blodet och därefter drunknat i badkaret friades abbe.. Visst, det ansågs vara mycket möjligt att han sprutat i preparatet då man fann nålstick, och mycket möjligt att han dränkt henne. Men man kunde inte utesluta att hon själv tagit dosen och till följd drunknat. Därav friades han avseende mord delen.
Citera
2026-01-02, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Var det inte en till person som togs förutom Robin-Vilma?
Läste jag nånstans att den personen släpptes direkt?
Inte direkt men han släpptes, inget vi behöver dra upp då han är oskyldig
Citera
2026-01-02, 17:17
Medlem
Jag tror att du har vissa problem med läsförståelse. Jag vet inte heller varför detta är en sådan öm tå. Jag skyller inte Robins brottslighet på mammans manhaftiga utseende. Jag konstaterar bara att Robin har en udda fysik (omanlig) vilket även mamman har (okvinnlig). Eftersom de är mor och son är detta sannolikt ärftligt betingat. Jag ser inte riktigt poängen med att diskutera detta.

Hans brottsliga start har ju du ingen aning om. Han kan ha plågat grannskapets katter sedan han var liten till exempel. Hans familj har ju skyddat honom vet vi.
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Ja har inte påstått att hennes son är normal, du twistar återigen om och jag undrar varför? Ja nåhot är skevt med mamman det håller jag med om, och även att miljön inte verkar varit de bästa, men jag håller inte med om att mamman verkar ha en hormonrubbning, men du får givetvis tro att hon har det?
Det är tyvärr väldigt många barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar och inte har de bästa förutsättningar, men ändå lyckas bli stabila vuxna som inte begår några brott öht? GM verkar dessutom haft andra vuxna anhöriga som funnits där, han hade arbete på macken och studerade på gymnasiet, verkar inte tagit efter sin mor med alkohol så på den punkten kan man inte prata om varken om arv eller miljö?
Enligt förundersökningsprotokoll hade han laddat ner på datorn från 2018, och bara rensat datorn en gång och det var efter kidnappningsförsöket 2019, om jag uppfattade det korrekt? Ändå har klasskamrater berättat att han under lektionstid tittade på porr, men det kan ju varit en äldre dator som kasserats? Men det framkom inte i vilken årskurs klasskamraterna pratade om, men det är ett udda beteende han uppenbart inte dolde och då troligtvis inte skämdes för?
Hur som helst så är hans brottsliga start vid 19 års ålder, dessutom ett grovt och hänsynslöst brott och många har sagt att han var udda men snäll och kunde inte tro att han kunde göra något sånt? Det är verkligen ett udda första brott, så jag förstår att det var många som inte kunde tro det var sant, det är ju extremt? Om det funnits andra tidiga brott som snatterier eller skadegörelse hade de kanske inte blivit så förvånade eller hur?
Att titta på arv och miljö är ju det första man brukar göra, men han är myndig när han begår första brottet, som är just ett grovt brott, om föräldrarna hade gjort sig skyldiga till grova brott också men inget sånt har kommit fram, inte än alla fall? I vissa fall är det varken arv eller hemmamiljö som är problemet, även om det finns vissa problem där, det hoppas jag att du är medveten om? Så att bara skylla på att mamman är alkoholiserad och har psykiska problem eller tänka att hon har hormonrubbningar och att det skulle vara anledning till att hennes vuxna barn begår ett grovt brott, det blir helt enkelt galet, eftersom väldigt många barn kan relatera till missbruk och psykisk ohälsa hos sina föräldrar och ändå aldrig ens tänkt tanken på att begå ens ett mindre brott, och utifrån det bör du förstå att jag tycker du resonerar galet kring just mammans hälsa som orsak till hans problem?
MEN, visar det sig att det är just hemmiljön som är den faktiska orsaken, så är det nog sju resor värre än de problem du tagit upp om hans mamma? Och hoppas att du funderar ett par varv på det jag menar och inte twistar om med något helt nytt argument igen, för nu känns det meningslöst…
Citera
2026-01-02, 17:20
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Vem är denna Vilma?

Han heter Robin.

För varje gång ni kallar han för Vilma, ger ni en styckmördare och en pedofil uppmärksamheten han söker efter.

Ge han inte något som han är inte förtjänt utav.

Han heter Vilma, och därför ska vi alla kalla honom Vilma.
Tänk om han mot all förmodan skulle bli släppt och alla envisas med att varna för en Robin, när de egentligen skulle ha varnats för en Vilma.
Förstår du då?
Ingen skriver Vilma för att göra som han vill, utan för att han faktiskt heter så.
Citera
2026-01-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Var det inte en till person som togs förutom Robin-Vilma?
Läste jag nånstans att den personen släpptes direkt?

Jo den så kallade ”gubben” som bara jag visat intresse för.
Citera
2026-01-02, 17:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stämmer det att han erkänt styckning eller har han erkänt brott mot gravfriden?

Att stycka är brott mot gravfriden, likaså att flytta kropp eller kroppsdelar, eller?

Så här skriver Expressen kl 14.11 idag.
”Han förnekar mord, men erkänner sig skyldig till grovt gravfridsbrott”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orden-om-vilma-andersson-valdigt-speciell/

Och Sveriges Radio 30/12.
”Den misstänkta personen har erkänt gravfridsbrott men nekar till mord”.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/mordet-i-ronninge-26-aring-haktad-det-har-hander-nu

Ja, att befatta sig otillbörligt med en kropp, urna eller grav anses vara ett gravfridsbrott som då kan klassas som av normalgraden eller grovt. Att stycka en kropp torde vara grovt gravfridsbrott.
Senast redigerad av coli 2026-01-02 kl. 17:27.
Citera
2026-01-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Så här skriver Expressen kl 14.11 idag.
”Han förnekar mord, men erkänner sig skyldig till grovt gravfridsbrott”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orden-om-vilma-andersson-valdigt-speciell/

Och Sveriges Radio 30/12.
”Den misstänkta personen har erkänt gravfridsbrott men nekar till mord”.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/mordet-i-ronninge-26-aring-haktad-det-har-hander-nu

Ja, att befatta sig otillbörligt med en kropp, urna eller grav anses vara ett gravfridsbrott som då kan klassas som av normalgraden eller grovt. Att stycka en kropp torde vara grovt gravfridsbrott.
Han gör det men det förändrar ingenting kompis, tyvärr för din sympati.
Citera
2026-01-02, 17:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Han gör det men det förändrar ingenting kompis, tyvärr för din sympati.

Har inte ett skit sympati för Robin/Vilma som erkänt grovt gravfridsbrott där han försökt gömma styckade kroppsdelar. Och troligen också mördat den unga kvinnan .

Mitt svar var till postaren ”OY” som undrade över vilken typ av erkännande som rapporterats att MGM gjort.
Citera
2026-01-02, 17:35
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 2 januari 2026, kl 01:40

Tidslinje
Kartor och adresser
FAQ - vanligaste frågorna
Brottsoffret My Törnblom:
Del 1: Brottsoffret My (info, sociala medier, bilder)
Misstänkt gärningsperson: Vilma Andersson:
Del 2: Kön. Bil. Boende. Arbetsliv. Familj.
Del 3: Sociala medier. Bilder.
Del 4: Andra personers vittnesmål om Vilma som person

Del 5: Vilma Anderssons tidigare brottslighet
Del 6: Rättspsykiatriska undersökningar. Anmärkningsvärt FUP-innehåll.
Del 7: Länksamling alla Vilmas tidigare domar/FUP
Del 8: Tidslinje Vilmas liv (kommande)
Försvinnandet. Gripandet:
Del 9: Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd.
Del 10: Gripandet. Mys kropp. Helikoptersök. Avspärrad fastighet
Sökinsatser. Polisarbete. Domstol. Tänkbara anstalter och påföljd.
Del 11: Sökinsatser. Polisarbete.
Del 12: Domstol. Domstolsprotokoll. Anstalter. Påföljd.
Del 13: Övrigt. MGM 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in