Citat:
Ursprungligen postat av
anxypants
Oj vilket långt inlägg som är helt OT. Om du tycker att det verkar som att Robin kommer från en bra genpool kan du få tycka det. Det har till och med varit flera i tråden som trott att mamman är en man, så manliga drag har hon. Något är skevt med mamman, både fysiskt och psykiskt (uppgifter om alkoholism, pillerknarkande och någon form av religiös psykos). Något är även svårt skevt med hennes son. Det kanske du kan hålla med om. Man brukar tala om arv och miljö. Robin hade sannolikt både kassa gener och usel uppväxtmiljö, utifrån det som framkommit här. Ingen bra kombination.
Ja har inte påstått att hennes son är normal, du twistar återigen om och jag undrar varför? Ja nåhot är skevt med mamman det håller jag med om, och även att miljön inte verkar varit de bästa, men jag håller inte med om att mamman verkar ha en hormonrubbning, men du får givetvis tro att hon har det?
Det är tyvärr väldigt många barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar och inte har de bästa förutsättningar, men ändå lyckas bli stabila vuxna som inte begår några brott öht? GM verkar dessutom haft andra vuxna anhöriga som funnits där, han hade arbete på macken och studerade på gymnasiet, verkar inte tagit efter sin mor med alkohol så på den punkten kan man inte prata om varken om arv eller miljö?
Enligt förundersökningsprotokoll hade han laddat ner på datorn från 2018, och bara rensat datorn en gång och det var efter kidnappningsförsöket 2019, om jag uppfattade det korrekt? Ändå har klasskamrater berättat att han under lektionstid tittade på porr, men det kan ju varit en äldre dator som kasserats? Men det framkom inte i vilken årskurs klasskamraterna pratade om, men det är ett udda beteende han uppenbart inte dolde och då troligtvis inte skämdes för?
Hur som helst så är hans brottsliga start vid 19 års ålder, dessutom ett grovt och hänsynslöst brott och många har sagt att han var udda men snäll och kunde inte tro att han kunde göra något sånt? Det är verkligen ett udda första brott, så jag förstår att det var många som inte kunde tro det var sant, det är ju extremt? Om det funnits andra tidiga brott som snatterier eller skadegörelse hade de kanske inte blivit så förvånade eller hur?
Att titta på arv och miljö är ju det första man brukar göra, men han är myndig när han begår första brottet, som är just ett grovt brott, om föräldrarna hade gjort sig skyldiga till grova brott också men inget sånt har kommit fram, inte än alla fall? I vissa fall är det varken arv eller hemmamiljö som är problemet, även om det finns vissa problem där, det hoppas jag att du är medveten om? Så att bara skylla på att mamman är alkoholiserad och har psykiska problem eller tänka att hon har hormonrubbningar och att det skulle vara anledning till att hennes vuxna barn begår ett grovt brott, det blir helt enkelt galet, eftersom väldigt många barn kan relatera till missbruk och psykisk ohälsa hos sina föräldrar och ändå aldrig ens tänkt tanken på att begå ens ett mindre brott, och utifrån det bör du förstå att jag tycker du resonerar galet kring just mammans hälsa som orsak till hans problem?
MEN, visar det sig att det är just hemmiljön som är den faktiska orsaken, så är det nog sju resor värre än de problem du tagit upp om hans mamma? Och hoppas att du funderar ett par varv på det jag menar och inte twistar om med något helt nytt argument igen, för nu känns det meningslöst…