Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,24%
514 röster
Nej
10,76%
62 röster
2026-01-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Priserna går såklart ner pga ett överutbud efter Northvolt-kraschen. Men tror inte heller på att priserna sjunker drastiskt. Det man måste ha i åtankte är att huspriser i de här städerna varit enormt nedpressade sedan finanskrisen på nittiotalet. 2010 så kostade Skellefteå 4600 kr/m2. Detta för en kommun med hyfsat låg arbetslöshet, välmående industriarbetarklass (pga Boliden, sågverk, Alimak, Skellefteå Kraft mm) och inga egentliga problem. Idag så ligger huspriserna på drygt 20 000 kr/m2 men det är ju ändå under snittet i riket och på samma nivå som många andra normala industritunga kommuner utanför storstäderna.

De flesta väljer väl att sitta kvar på sina bostäder så länge marknaden är som den är....det är ju först som du verkligen måste sälja som den egentliga förlusten "blir på riktigt" ...vad marknaden värderar någon annans fastighet för är ju egentligen ganska ointressant....men på sikt så kan man nog garantera att folk kommer att losa pengar, den saken är ganska säker.
Citera
2026-01-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Krossgänget har dragit iväg. Jag fick inte veta varför för den anledningen var okänd, men förmodligen handlar det väl om att dom inte heller har fått betalt. Jag törs till och med gissa att krossmaskinisterna hör till den skaran av entreprenörer som har packat ihop och dragit iväg, som det ryktas om.

Är det Isakssons som krossat åt dom på siten ?
Citera
2026-01-02, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Är det Isakssons som krossat åt dom på siten ?

Ja
Citera
2026-01-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
12:e Januari drar bygget igång igen enligt planen.

Då kommer man att skylla på vädret - och sedan Putin.
Citera
2026-01-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Svårt att bygga något utan maskiner o folk
Citera
2026-01-04, 00:56
Medlem
Citat:
Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.

Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.

Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?

Våra fantastiska lokaljournalister är som vanligt totalt oförmögna att söka information på eget bevåg...
Citera
2026-01-04, 01:10
Avslutad
Citat:
Våra fantastiska lokaljournalister är som vanligt totalt oförmögna att söka information på eget bevåg...

Ja det är otroligt hur det där funkar. Är man där uppifrån så känner man nog minst ett par stycken som har varit där antingen på golvet, med lastbil eller rent av sitter i en av grävmaskinerna. Således är det inte jättesvårt att få veta det jag vet

Och då är det ju lustigt att pressblaskorna inte skriver något om det för jag har svårt att tro att dom inte anar oråd...
Citera
2026-01-04, 06:34
Medlem
Citat:

Haha, vi får väl se den 12:e om Vakterna är där för att hålla folk ute eller om de släpper in folk.

Markarbeten är iaf väldigt svårt att utföra nu när tjälen går långt ner i marken, redan innan uppehållet tog det enormt mycket tid att gräva något alls för dem.
Det vore smått vansinne om man fortsatte arbeta med marken, det är ungefär 8 gånger så dyrt att utföra dessa arbeten denna årstiden där uppe.
Citera
2026-01-04, 06:46
Medlem
Citat:
Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.

Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.

Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?

Att man säljer lösöret har att göra med att banken vill säkra så mycket pengar de kan, det är ju såklart ett tecken på att kapitalet man haft är slut.
Men redan under November månad bestämdes det att inga nya arbeten skulle påbörjas, man ville hellre satsa på att fortsätta de arbeten som redan var igång.
Kritiska byggnader var undantagna.

Den största frågan är ju om Stegra betalar, gör de inte det så sker konkursen ganska snart, det räcker med att ett av företagen som har obestridliga pengar att få ut ansöker om det för Stegra.

Däremot vet jag att man har kört väldigt mycket på gentlemens agreement, entreprenörerna har litat på McDermott när de muntligen beställt arbeten som Stegra inte betalar nu när pengarna sinar.
Åtminstone ett av företagen hade 5 miljoner Euro i sådana arbeten, det sades att de skulle lämna men de var ändå kvar där fram till uppehållet.
Citera
2026-01-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Att man säljer lösöret har att göra med att banken vill säkra så mycket pengar de kan, det är ju såklart ett tecken på att kapitalet man haft är slut.
Men redan under November månad bestämdes det att inga nya arbeten skulle påbörjas, man ville hellre satsa på att fortsätta de arbeten som redan var igång.
Kritiska byggnader var undantagna.

Den största frågan är ju om Stegra betalar, gör de inte det så sker konkursen ganska snart, det räcker med att ett av företagen som har obestridliga pengar att få ut ansöker om det för Stegra.

Däremot vet jag att man har kört väldigt mycket på gentlemens agreement, entreprenörerna har litat på McDermott när de muntligen beställt arbeten som Stegra inte betalar nu när pengarna sinar.
Åtminstone ett av företagen hade 5 miljoner Euro i sådana arbeten, det sades att de skulle lämna men de var ändå kvar där fram till uppehållet.

Precis, de sålde lösöret för 1 kr för att säkra det från utmätning, eller att det säljs vid en konkurs. De tillämpade lösöresköpslagen som är en slags kungörelse där man låter det köpta lösöret vara kvar i säljarens vård, trots att man själv är ägare. Mao har köparen separationsrätt om det blir en utmätning ex.

Sånt här sker ju inte till beloppet av 1 krona vanligtvis, eller någonsin ens. Tydligt tecken på att de är oroliga för att deras lösöre ska utmätas eller ingå i en konkurs. Min gissning är att de främst är oroliga för att det skulle utmätas. Går de i konkurs så tappar de ju rådigheten över allt, och en sån här 1kronas-konstruktion hjälper mindre då om syftet är att bygga klart fabriken.
Citera
2026-01-04, 10:33
Medlem
hur gick det med den så kallade ödesveckan?
har dom hittat dessa 30 miljarder?

1 år sedan

"Gröna stålbolaget: ”Vi har en buffert på 30 miljarder”

”Vi har planerat för det värsta, men siktar på det bästa”

https://www.di.se/nyheter/grona-stalbolaget-vi-har-en-buffert-pa-30-miljarder/
Citera
2026-01-05, 01:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur gick det med den så kallade ödesveckan?
har dom hittat dessa 30 miljarder?

1 år sedan

"Gröna stålbolaget: ”Vi har en buffert på 30 miljarder”

”Vi har planerat för det värsta, men siktar på det bästa”

https://www.di.se/nyheter/grona-stalbolaget-vi-har-en-buffert-pa-30-miljarder/

Henrik Henriksson är en patologisk lögnare. När ska han offras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in