Citat:
Ursprungligen postat av
lebronx
Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.
Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.
Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?
Att man säljer lösöret har att göra med att banken vill säkra så mycket pengar de kan, det är ju såklart ett tecken på att kapitalet man haft är slut.
Men redan under November månad bestämdes det att inga nya arbeten skulle påbörjas, man ville hellre satsa på att fortsätta de arbeten som redan var igång.
Kritiska byggnader var undantagna.
Den största frågan är ju om Stegra betalar, gör de inte det så sker konkursen ganska snart, det räcker med att ett av företagen som har obestridliga pengar att få ut ansöker om det för Stegra.
Däremot vet jag att man har kört väldigt mycket på gentlemens agreement, entreprenörerna har litat på McDermott när de muntligen beställt arbeten som Stegra inte betalar nu när pengarna sinar.
Åtminstone ett av företagen hade 5 miljoner Euro i sådana arbeten, det sades att de skulle lämna men de var ändå kvar där fram till uppehållet.