Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
87,04%
544 röster
Nej
12,96%
81 röster
2025-12-31, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Krossgänget har dragit iväg. Jag fick inte veta varför för den anledningen var okänd, men förmodligen handlar det väl om att dom inte heller har fått betalt. Jag törs till och med gissa att krossmaskinisterna hör till den skaran av entreprenörer som har packat ihop och dragit iväg, som det ryktas om.
mja dom som krossade var från kalix. men har dom också dragit finns det ju egentligen inget att jobba med där uppe. knappast heller stegra tar in något annat företag om dom inte betalt dom gamla
Citera
2025-12-31, 14:34
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Domedagsprofeter inom bostadsmarknaden har ju alltid fel, så varför skall du ha rätt här?
Enklast är väl att kolla på Skellefteå, där har du facit. Varför skulle det bli annorlunda i Boden vid en identisk situation?
Ni domedagsprofeter spånade total undergång på marknaden i Skellefteå men den uteblev.

Priserna går såklart ner pga ett överutbud efter Northvolt-kraschen. Men tror inte heller på att priserna sjunker drastiskt. Det man måste ha i åtankte är att huspriser i de här städerna varit enormt nedpressade sedan finanskrisen på nittiotalet. 2010 så kostade Skellefteå 4600 kr/m2. Detta för en kommun med hyfsat låg arbetslöshet, välmående industriarbetarklass (pga Boliden, sågverk, Alimak, Skellefteå Kraft mm) och inga egentliga problem. Idag så ligger huspriserna på drygt 20 000 kr/m2 men det är ju ändå under snittet i riket och på samma nivå som många andra normala industritunga kommuner utanför storstäderna.
Citera
2025-12-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
Någon som hört något nytt om dom ska köra igång igen i januari? Fiskade själv omkring idag men ingen verkar ha hört något.

12:e Januari drar bygget igång igen enligt planen.
Citera
2025-12-31, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
12:e Januari drar bygget igång igen enligt planen.

Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.

Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.

Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?
Citera
2025-12-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Enligt plan. Jag ser väldigt mycket fram emot att vittna om den där planen går i lås.

Jag vet inte mer än de flesta andra här och det är ju inte direkt nya uppgifter jag kommer med, men det ser ju onekligen dumt ut att krosspersonal och entreprenörer har tagit sitt och dragit iväg och att lösöre säljes för 1:-.

Hur fortsätter man markarbetet om det inte finns krossat material?
de går ju inte.. och inte får dom ju ta in andra heller före dom betalt dom som dragit eller har dom fått betalt? inte hört något om det jag
Citera
2026-01-01, 13:14
Medlem
kanske kineserna kan ta över..?

"China has completed construction of its first near-zero carbon steel production line with a capacity of 1 million tons in Zhanjiang (Guangdong Province)"

https://gmk.center/en/news/china-launches-first-steel-production-line-with-near-zero-emissions/
Citera
2026-01-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Domedagsprofeter inom bostadsmarknaden har ju alltid fel, så varför skall du ha rätt här?
Enklast är väl att kolla på Skellefteå, där har du facit. Varför skulle det bli annorlunda i Boden vid en identisk situation?
Ni domedagsprofeter spånade total undergång på marknaden i Skellefteå men den uteblev.

inflationen är hög i boden

"Gazmend och Sabahete Malja köpte huset på Duvgatan 5 2019 för 830 000 kronor.

När samma fastighet nu säljs kostar den 2 100 000 kronor. Ny ägare är Suorvavind AB"

https://www.kuriren.nu/bostad/fastighetsaffarer/artikel/vardeokning-pa-fastigheten-pa-adressen-duvgatan-5-i-boden-som-saljs-pa-nytt/r149kz1r
Citera
2026-01-01, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
inflationen är hög i boden

"Gazmend och Sabahete Malja köpte huset på Duvgatan 5 2019 för 830 000 kronor.

När samma fastighet nu säljs kostar den 2 100 000 kronor. Ny ägare är Suorvavind AB"

https://www.kuriren.nu/bostad/fastighetsaffarer/artikel/vardeokning-pa-fastigheten-pa-adressen-duvgatan-5-i-boden-som-saljs-pa-nytt/r149kz1r

Brukar du kalla det inflation när börskurserna ökar? Inflation betyder att den allmänna prisnivån ökar (genom att mäta från en representativ korg med olika varor/tjänster för riket), inte att en titta på en specifik och lokal vara/tjänst.

Jag skulle säga att orsaken till den ökningen handlar om att det gått från en marknad där privatpersoner säljer till andra privatpersoner till en marknad där företag (med betydligt mindre elastisk efterfrågekurva) är köpare.

Det är egentligen ointressant att titta på enskilda objekt för att bedöma hur prisutvecklingen ser ut för marknaden som helhet.
Citera
2026-01-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Brukar du kalla det inflation när börskurserna ökar? Inflation betyder att den allmänna prisnivån ökar (genom att mäta från en representativ korg med olika varor/tjänster för riket), inte att en titta på en specifik och lokal vara/tjänst.

Jag skulle säga att orsaken till den ökningen handlar om att det gått från en marknad där privatpersoner säljer till andra privatpersoner till en marknad där företag (med betydligt mindre elastisk efterfrågekurva) är köpare.

Det är egentligen ointressant att titta på enskilda objekt för att bedöma hur prisutvecklingen ser ut för marknaden som helhet.

jo jag vet vad inflation är för något, försökte bara vara lite ironisk..

just den här affären är väl kopplat till luftslottet stegra?

hoppas inte någon bank har lånat ut pengar till detta, villan är väl värd högst 1 miljon i dagsläget?
men vi får väl vänta och se vad priset blir vid nästa försäljning..?
Citera
2026-01-01, 15:22
Medlem
men vad gäller stål i allmänhet,
tyskarna gråter för att dom inte kan konkurrera

dom får väl sänka lönerna eller börja med någon annan verksamhet, vapen är det visst hög efterfrågan på

tyskarna brukar ju vara duktiga på att tillverka vapen

"German crude steel output down 9.3% in Jan-Nov 2025, sector calls for swift action to protect production

In the first 11 months of this year, crude steel production in Germany declined by 9.3 percent year on year to 31.35 million mt.

WV Stahl CEO Kerstin Maria Rippel stated the renewed decline in production is a clear warning signal. She said the figures underline the severe consequences of inadequate location conditions for steelmaking in Germany, adding that rising import pressure is placing the entire European steel industry under acute stress.

Against this backdrop, Rippel urged swift and decisive action at EU level"

https://eurometal.net/german-crude-steel-output-down-9-3-in-jan-nov-2025-sector-calls-for-swift-action-to-protect-producti on/
Citera
2026-01-01, 15:39
Medlem
Stegra hoppas desperat på att investerare ska vilja satsa pengar i deras byggnation när EU

https://www.sverigesradio.se/artikel/eu-krav-pa-fossilfritt-stal-kan-gynna-hybrit-och-stegra

"Svenska projekt som Hybrit och Stegra kan gynnas av EU-kommissionens förslag om att lätta på utsläppsreglerna för fordonsindustrin.

Förslaget innebär i grova drag att förbudet mot bensinbilar från år 2035 slopas. ”Allt som gynnar en snabb övergång till fossilfritt stål är positivt”, säger LKAB:s Niklas Johansson." Företag som fortsätter med ICE-produktion måste reducera utsläpp på annat sätt där bl.a. krav ställs på koldioxidfritt stål.

Det ger en marknad som är garanterad för detta premiumstål som Stegra hoppas på, frågan är bara om de får betalt det de hoppas på.
Citera
2026-01-01, 16:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jo jag vet vad inflation är för något, försökte bara vara lite ironisk..

just den här affären är väl kopplat till luftslottet stegra?

hoppas inte någon bank har lånat ut pengar till detta, villan är väl värd högst 1 miljon i dagsläget?
men vi får väl vänta och se vad priset blir vid nästa försäljning..?

Den affären är kopplad till att köparen gör det för ett annat syfte än att själv bo där. Tanken är ju att ha det som ett slags hotell och därmed kunna tjäna på det i en verksamhet. Kommunen är ju alldeles för undfallande när det gäller dylikt. Det finns ingen regel om hur många som får bo i ett hus, men det finns en regel om att det inte får bedrivas hotellverksamhet eller motsvarande i ett villakvarter utan att frågan prövas och en ny detaljplan upprättas.

Eftersom det är ett företag som köpt det beror det ju på hur företagets totala ekonomi ser ut. Jag misstänker att de inte bara har det huset som sin verksamhet. Banken får alltid räkna med att de gör enstaka förluster vid sin utlåning. Det där objektet lär knappt synas i deras räkenskapsmarginal.

Naturligtvis är det Stegra som ligger bakom att köparen var intresserad och för att kunna hyra ut till arbetare därstädes.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Stegra hoppas desperat på att investerare ska vilja satsa pengar i deras byggnation när EU

https://www.sverigesradio.se/artikel/eu-krav-pa-fossilfritt-stal-kan-gynna-hybrit-och-stegra

"Svenska projekt som Hybrit och Stegra kan gynnas av EU-kommissionens förslag om att lätta på utsläppsreglerna för fordonsindustrin.

Förslaget innebär i grova drag att förbudet mot bensinbilar från år 2035 slopas. ”Allt som gynnar en snabb övergång till fossilfritt stål är positivt”, säger LKAB:s Niklas Johansson." Företag som fortsätter med ICE-produktion måste reducera utsläpp på annat sätt där bl.a. krav ställs på koldioxidfritt stål.

Det ger en marknad som är garanterad för detta premiumstål som Stegra hoppas på, frågan är bara om de får betalt det de hoppas på.

Det där har redan diskuterats i tråden för två veckor sedan. Titta på artikelns datum, 18 december.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-01-01 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in