2026-01-02, 11:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Men okej, låt oss säga att Robin-Vilma frikänns i hovrätten. Det skulle vara ett långfinger mitt i ansiktet på svenska folket från hovrättens sida. Ledamöterna i hovrätten som frikände Robin-Vilma för mord skulle nog behöva se sig över axeln i många år framöver, och dessutom skille de nog behöva skaffa sig en stor hund.

Och politikerna skulle bli rasande. Gunnar Strömmer skulle gå ut och lova att personer som Vilma-Robin aldrig skulle kunna bli frikända från mord på det sättet igen. Lagen skulle helt enkelt ändras, så att den som har styckat en kropp nästan automatiskt också döms för att ha mördat den styckade personen.

Det var exakt därför som da Costa fallet och Kevin-fallet blev totala rättshaverier.
Mediatrycket och den blinda gatumobbens krav gjorde att domstolar och polisutredare inte vågade följa lagen och förnuftigt sansa sig.

Låt oss hoppas att det inte händer igen i fallet med Robin/Vilma. Att han döms helt korrekt för det han är skyldig till och inget annat.
Citera
2026-01-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Ok, är det något du vet med säkerhet?
I så fall borde han väl då arbetat där även när körkortet var indraget. Var det 2024?
Men han kanske blev omplacerad till andra arbetsuppgifter under den tiden eller så fick arbetsgivaren ingen kännedom om detta.
Och med tanke på hans tidigare, väldigt korta anställningar, måste de antagligen ansett att det fungerade med honom på Menigo då.
Förutsatt att tidsperioden 2023- nu stämmer.

Kollade i telefonen .
Bilderna på
Hennes bil är från december/januari 2024 då hade hon jobbat ett tag. Hon dök köp med kärran på bilderna och vi undrade vad det var för dåre som låtsades vara civilare. Fick lite känslan av under cover ” white chicks” style.

https://imgur.com/a/XPoX3oo
Citera
2026-01-02, 11:14
Medlem
Firzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Robin har dödat förut , 100%

Helt orimligt att han har hållit sig inom ramarna mellan kidnappningsförsöket och detta ärende.
Om han inte gjort det så har han åtminstone sysslat med någon annan typ av brottsligt beteende riktat mot kvinnor. Stalking, blottning osv. Verkar som en osannolikt eskalering att hålla sig till fluktande på darknet sen han släpptes till att sedan gå hela vägen. Nog för att dårarna varvar upp kring jul och nyår, men riktigt så triggande borde ändå inte en storhelg vara om du håller dig någorlunda under radarn i vanliga fall...
Citera
2026-01-02, 11:18
Medlem
Någon som vet var han bodde oktober 2023? Jag vet att han bodde mycket hos farmor på Färingsö efter frisläppandet men var han kvar då?
Citera
2026-01-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Tvärtom skulle jag nog säga att just erfarenheten från 2019 talar för att han faktiskt lärt sig en del sedan dess. Det är lätt att underskatta hur snabbt folk anpassar sig till ett digitalt övervakningssamhälle särskilt någon som redan en gång bränt sig på just bristande försiktighet.

Den här gången verkar han ha haft bättre koll både tekniskt och metodiskt. Spåren är mer fragmenterade tidsmässigt ojämna och tyder snarare på någon som vet vad han gör eller åtminstone försöker täcka sina steg betydligt bättre än tidigare.

Kanske har han lärt sig något men även den tekniken har gått framåt. Det finns nog ännu fler möjligheter att spåra idag samt vassare metoder. Tror ej han ligger steget före en IT-forensiker. Nåväl, blir han mot förmodan ej dömd för mord så går han nog en ännu värre framtid till mötes, tror inte han skulle leva långt utanför fängelsemurarna. Förhoppningsvis skulle någon/några som bär på tillräckligt med hat eller inte har något att förlora ta hand om honom rejält.
Citera
2026-01-02, 11:20
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Absolut, hon kan ju ha dött helt naturligt och misstänkte mördaren bara råkade köra förbi. Men åklagaren kommer bestrida detta om försvaret framför den teorin, var så säker. Och sen är det upp till rätten att avgöra vad som är sannolikt. Som alltid.

Hon kan ha dött på många olika sätt, jag kan själv komma på åtminstone 6 stycken... Så sålänge vi inte vet någon dödsorsak är det onödigt att svärta ner tråden med felaktiga påståenden som om det vore sanning.
Citera
2026-01-02, 11:23
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Robin har dödat förut , 100%

Helt orimligt att han har hållit sig inom ramarna mellan kidnappningsförsöket och detta ärende.

Det är en skrämmande tanke, men jag tycker verkligen man borde undersöka detta ordentligt!

Om man slår samman kidnappningsdomen, barnporren och detta mordet så har han ju en "typ". Han är på jakt efter små, relativt unga tjejer. Mapparna på hans dator heter typ "Unkna flickor" och "Luktande snippor" Det tyder på nåt slags hat eller äckel, sen har han gått hela vägen runt och börjat bli en tjej själv.

Hur många kalla fall eller olösta försvinnanden av flickor/kvinnor i åldrarna 5-30 har vi i mellansverige sedan 2010? Kan inte vara jättemånga va? Jag hoppas någon orkar sammanställa en lista så man kan undersöka hur det hade sett ut med Robin som potentiell gärningsman i de fallen.
Citera
2026-01-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu hördes skrik vilket jag tycker talar för nån sorts attack på plats. Gm kan då fått panik och slog tills hon tystnade. Eftersom hon skrek och gjorde motstånd fick han väl panik och lämnade allt i hast och rivstartade bilen.

Men tänker du att buntbanden var till för strypning? Jag tänker att dom var till för att bunta ihop händerna.

Buntbanden kan ha varit för både händer, fötter och även hals.
Både för att begränsa rörelse, binda och transportera.
Har själv en mängd olika buntband hemma i verkstaden, allt från minsta minsta till största största.
Citera
2026-01-02, 11:28
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Frågan man nu ställer sig är. Kommer vi någonsin få veta sanningen vad som hände?

Även om GM berättar allt i detalj så känns det som man kommer tysta ner allt med hänsyn till Mys familj. Får en känsla av det då jag tror på en brutal historia från den stunden hon klevvav tunnelbanan.
Med tanke på hur han pladdrade på i Fup om kidnappningen och vad som föregick den så indikerar det att han kommer lätta trycket i sitt hjärta även denna gång. Öht framstår hans kriminalitet som anmärkningsvärt känslodriven med en påfallande brist på konsekvenstänk.
Citera
2026-01-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Hon kan ha dött på många olika sätt, jag kan själv komma på åtminstone 6 stycken... Så sålänge vi inte vet någon dödsorsak är det onödigt att svärta ner tråden med felaktiga påståenden som om det vore sanning.
Du försöker verkligen. Svinigt som fan, men tappert på ett sätt.
Citera
2026-01-02, 11:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfjeff
Du försöker verkligen. Svinigt som fan, men tappert på ett sätt.

Det enda jag försöker är att så ett frö av verklighetsförankring hos de som redan bestämt sig för hur det ligger till.

Jag hoppas innerligt att GM blir dömd och får tillbringa sitt straff på värsta tänkbara vis, men jag lever fortfarande med vetskapen om att det inte nödvändigtvis blir så.

Så vad "försöker" jag med enligt dig?
Citera
2026-01-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men den här mannen har flertalet gånger visat prov på omförmåga att undslippa lagens långa arm.

Han är helt enkelt inte kapabel att dölja sina brott.

Det är ju lite oroväckande att om han bara haft kontrollen på sig själv att ta med sig grejerna från brottsplatsen (där My troligen blev bortförd) så hade det här sett väldigt annorlunda ut just nu.

Då hade vi troligen fortfarande bara haft ett oförklarligt försvinnande.

De små detaljerna har ju varit helt avgörande för hela utgången.
Tänk om han bara hade åkt tillbaka och hittat grejerna före alla andra?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-02 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in