Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 17:19
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Så må vara, någon kommer plocka honom när han släpps.

Det vore ju det bästa, men är det verkligen så troligt? Varför plockar ingen tex galningen från Boden, han har väl varit ute ett tag? EDIT: menar alltså galningen som 2013 mördade och styckade och som är ute nu. Han sitter väl tom i den gamla FB-tråden och svarar på frågor?
Senast redigerad av Lilltosse 2026-01-01 kl. 18:12. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-01-01, 17:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du undviker konsekvent frågan om din behörighet, det är noterat.

”Tvärsäker” är inget som existerar i rättssalen.

Det finns bara bevisning och bevisvärdering.

Allt annat är åsikter.

Tidigare domar, intressen och spekulationer är inte substitut för en sammanhängande beviskedja bortom rimligt tvivel.

Ingen här känner hela förundersökningen, ingen vet vad åklagaren faktiskt kommer att åberopa och ingen vet vad försvaret kommer att slå hål på.

Att påstå sig veta utgången redan nu är exakt det som diskvalificerar någon från att sitta och påstå sig döma eller har dömt.

Det är grundläggande straffprocessrätt och något en verklig nämndeman hade vetat.

Låt oss hoppas att det finns underlag att döma monstret, jag är inte emot bara skeptisk.

Utmärk skrivet. Precis så.
Det är rättssäkerhet i ett nötskal.
Inget är fastslaget innan rätten sagt sitt. Det är inte slut förrän den tjocka tanten sjungit.
Senast redigerad av coli 2026-01-01 kl. 17:40.
Citera
2026-01-01, 17:21
Medlem
Vilken galning från Boden syftar du på? Han som blev dödad av polisen samma dag han utförde sitt vansinnesdåd? Eller är det en annan du syftar på?

Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Det vore ju det bästa, men är det verkligen så troligt? Varför plockar ingen tex galningen från Boden, han har väl varit ute ett tag?
Citera
2026-01-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Man kan sätta GM på platsen där My såg sist vid liv med DNA, vi vet såklart inte ens hälften av vad som framkommit i kameraövervakningen eller polisens spaningsarbete.

Tror inte missfostret låtit bli att ta foton för att dela med sig på diverse sidor på DW, han vill skryta, för första gången är han äntligen någon.

Dessutom, jag läste någonstans att han hade tabbat sig med det tekniska förra omgången, gått in på Tor men ändå klantat sig.

Tror absolut inte att det är en primär psykopat vi har att göra med.
Detta är endast en sekundär psykopat, med grava, intellektuella utmaningar.

Polisen kunde ha gått in i bostaden direkt men valde att avvakta, vilket slösade kritisk tid. Ingen storskalig sökinsats kickades igång omedelbart efter My:s försvinnande-anmälan 26 december 2025, trots uppenbar risk. Istället lät de anhöriga gräva fram bevis själva, som sedan polisen snappade upp för att "agera".

Polislagen (1984:387) tvingar polisen att jaga brott utan dröjsmål vid misstanke. Här prioriterades uppenbarligen inte brådskande försvinnanden med potentiellt våld, vilket rejält försvagar deras trovärdighet i rätten mot Vilma.

Spekulationer i DNA på platsen där My senast sågs och okända kameror/spaning glömmer polisens egna missar. Varför ingen razzia tidigt? Vilmas tidigare tekniska fail med Tor (klantig kidnappningsplan 2019 med buntband och tejp) visar att hen inte är nån tech-mästare.

Skryt på DW känns spot on för en sekundär psykopat med intellektuella luckor som äntligen "är någon". Ängelholmsfallet 2010-talet är klockrent parallellt. Styckad kropp i garage, friad från mord pga svaga bevis, landade på gravfridsbrott och 2 år. Exakt som risken här med My:s bitvis-kropp, om DNA inte räcker hela vägen. Denna polisfördröjning kommer krossa åklagarens trovärdighet i Vilmas rättegång. Gravfridsdom känns allt mer trolig när bevisen ekar Ängelholm.
Citera
2026-01-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Storebroder har sedan länge sagt upp all kontakt, har hatat sin bror sen barndomen.
Du bröt tystnaden efter nästan fyra år med det inlägget, kul!

Du verkar ha insyn i familjen, kan du berätta nåt mer om Robin?
Citera
2026-01-01, 17:26
Medlem
Varför verkar det som att vissa njuter av tanken på att monstret inte skulle kunna fällas för mord? Sansa er lite. Ingen kan göra en bedömning innan FUP finns tillgänglig. Tills dess väljer jag att lita på åklagaren när han påstår att bevisläget är gott för sannolika skäl. Om det sedan når upp till bortom rimligt tvivel kan vi ju inte veta i nuläget. Men vi kan hoppas, vilket väl alla gör? 🤔
Citera
2026-01-01, 17:27
Medlem
Jag har följt tråden ganska mycket men inte helt, så sorry om det redan har framkommit.

Men är det här ett nytt Lisa holm fall? Hade hon bara oturen att vara vid fel plats vid fel tillfälle? El hade dom någon koppling till varandra?

Är det ett nytt lisa holm fall, så vore det ju tjänstefel av farbror polisen att inte undersöka andra olösta våldtäkter / våldtäks försök o.s.v där i krokarna, och runtom hela sverige ifall han varit ute och kört lastbil.

Inte en chans att han först försökte kidnappa 10 åringen, torskade, satt inne ett tag, kom ut, och först efter 4 år nånting så gör han det här.

Jag är kändis, och som kändis drar man till sig VÄLDIGT många psyksjuka människor och såna här beteenden eskalerar. Dom går inte till att från att inte ha gjort nånting, till att mörda och stycka nån. Det är ett väldigt stort steg att ta, psykfallen brukar börja lite smått och så eskalerar deras psykiskt sjuka handlingar.
Citera
2026-01-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Polisen kunde ha gått in i bostaden direkt men valde att avvakta, vilket slösade kritisk tid. Ingen storskalig sökinsats kickades igång omedelbart efter My:s försvinnande-anmälan 26 december 2025, trots uppenbar risk. Istället lät de anhöriga gräva fram bevis själva, som sedan polisen snappade upp för att "agera".

Polislagen (1984:387) tvingar polisen att jaga brott utan dröjsmål vid misstanke. Här prioriterades uppenbarligen inte brådskande försvinnanden med potentiellt våld, vilket rejält försvagar deras trovärdighet i rätten mot Vilma.

Spekulationer i DNA på platsen där My senast sågs och okända kameror/spaning glömmer polisens egna missar. Varför ingen razzia tidigt? Vilmas tidigare tekniska fail med Tor (klantig kidnappningsplan 2019 med buntband och tejp) visar att hen inte är nån tech-mästare.

Skryt på DW känns spot on för en sekundär psykopat med intellektuella luckor som äntligen "är någon". Ängelholmsfallet 2010-talet är klockrent parallellt. Styckad kropp i garage, friad från mord pga svaga bevis, landade på gravfridsbrott och 2 år. Exakt som risken här med My:s bitvis-kropp, om DNA inte räcker hela vägen. Denna polisfördröjning kommer krossa åklagarens trovärdighet i Vilmas rättegång. Gravfridsdom känns allt mer trolig när bevisen ekar Ängelholm.
Vilket fall i Ängelholm menar du?
Citera
2026-01-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Nu har ju denna person redan gjort paragraf 7 utredning som fastslog att det fanns psykiatriska problem. I detta ärende beslutades såvitt jag förstår en stor sinnesundersökning direkt med hänsyn taget till paragraf 7 utredningen och detta brotts allvarliga art.

Utredningen kommer säkerligen ta 6-8 veckor på HELIX i Huddinge.

Han lär inte komma ut på väldigt många år om ens komma ut över alls.

Vid en livstidsdom kan ansökan om tidsbestämt straff ansökas om när 10 år gått. Det kan ju då omvandlas till X antal år.

Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning så kan personen vara inlåst livet ut eftersom läkare inte självsvåldigt varken bevilja permission eller skriva ut personen.

Det är alltid domstolens beslut som gäller.

Av den anledningen hoppas jag personligen på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Och den paragraf 7 utredningen som GM gjorde var efter kidnappningsförsöket 2019?
Efter det har det hänt ytterligare saker innan det aktuella brottet som är (kidnappning, mord, styckning, gravfridsbrott)?

GM har däremellan, dessutom kört över i motsatt körbana och i hög hastighet utan att bromsa orsakat en bilolycka, som han nekat till och skyllde på att taxiföraren var den som körde i fel körbana i motsatt riktning? Körkortet återkallades och han dömdes givetvis?
GM har även snyltat på sin dementa mor så hon inte kunde betala sina egna räkningar, huruvida det ledde till någon dom framgick inte i artikeln men gode mannen verkade drivit det i någon process?
GM dömdes även för hot mot tjänsteman under fängelsetiden och fick som straff 21 dagar extra i fängelse, dessutom sa han mycket konstiga saker under fängelsetiden bla om sex med barn?
GM körde med påslagna sirener på sin bil på Strandvägen?

Det skulle inte förvåna mig om det kan komma fram ytterligare obehagliga saker från hyresvärdar grannar kollegor bodycard osv, som de kan upplevt med honom, som kommer övertyga alla att han inte ska vara ute i samhället?
MEN, tyvärr är det ändå så, om helix inte kan fastställa att han lider av en allvarlig psykiskt störning så får han ju fängelse och inte vård, oavsett vad alla än önskar och tycker?

Det som tyder på att han inte lider av en psykisk störning är tex tillvägagångssättet att han verkar kunna planera även om det inte finns någon planering mot specifikt utsatta offer, det verkar inte finnas något missbruk, han visar ingen ånger även om han är medveten om att han agerat fel, skyller gärna på andra och klarar att gå till jobbet som om ingenting hänt efter att ha mördat och styckat?

Tecken på lindrig psykiskt ohälsa är stökigt hem, oförmåga att planera och ta ansvar, missbruk i någon form, vänder på dygnet…allvarligare tecken på psykisk störning kan vara tex stor förvirring att någon pratar med sig själv, ute å går med en katt i koppel utan katt, springer runt naken i trädgården eller är paranoid och rädd för andra utan anledning?
GM verkar varken varken ha tecken på lindrig psykisk ohälsa eller lida av en allvarlig psykisk störning?

Sen kan vi diskutera hur mycket som helst om
vad mord är för tecken, och om det inte är ett av de absolut största tecken på att någon är megastörd?
Det är ju dessutom skillnad på mord och mord, detta är inte ett relationsmord som spårat ur efter ett bråk på fyllan som slutar i tragedi där många GM ångrar sig bittert efteråt? Några grips av panik och ringer direkt 112 osv? De tvingas leva med detta resten av livet djupt ångerfulla, för de förstår vad för hemskt de gjort, för att de vet att offret och offrens anhöriga och deras egna anhöriga fått lida och många andra? De tänker inte på sig själva utan bryr sig om andra och vad de orsakat?

Detta mord är ett helt annat mord och GM attityd helt å hållet annat, jag tror inte att GM visat någon ånger hittills och jag tror inte att han kommer göra det heller, eftersom han inte visat någon ånger tidigare heller?
Och det är väl mest just den punkten av avsaknad av ånger och likgiltigheten han uppvisar, som förmodligen avgör, att han inte kommer få någon rättspsykiatrisk tvångsvård, då det inte finns nånting hos honom som går att behandla så han skulle kunna bli ”frisk” tyvärr?

OBS bara egna spekulationer och ska inte tas som sanning!
Citera
2026-01-01, 17:32
Medlem
Ja jag tror som du. Något har han gjort. Kanske efter att han fick kicken från det första åkeriet han var anställd på eftersom han verkar triggas av traumatiska händelser. I förra FUP beskrev han att det var jobbigt när familjen blev vräkta från ett hus de hade hyrt bland annat.

Men samtidigt verkar han vara så klantig att man undrar hur han i så fall har kommit undan med det.

Tillägg: Polisen kan förstås ha varit ÄNNU klantigare med lite otur...den mordutredning jag själv varit i närheten av som vän till den avlidne lämnade oerhört mycket att önska. Blev ärligt talat mörkrädd.
Citat:
Ursprungligen postat av Paysandoo
Jag har följt tråden ganska mycket men inte helt, så sorry om det redan har framkommit.

Men är det här ett nytt Lisa holm fall? Hade hon bara oturen att vara vid fel plats vid fel tillfälle? El hade dom någon koppling till varandra?

Är det ett nytt lisa holm fall, så vore det ju tjänstefel av farbror polisen att inte undersöka andra olösta våldtäkter / våldtäks försök o.s.v där i krokarna, och runtom hela sverige ifall han varit ute och kört lastbil.

Inte en chans att han först försökte kidnappa 10 åringen, torskade, satt inne ett tag, kom ut, och först efter 4 år nånting så gör han det här.

Jag är kändis, och som kändis drar man till sig VÄLDIGT många psyksjuka människor och såna här beteenden eskalerar. Dom går inte till att från att inte ha gjort nånting, till att mörda och stycka nån. Det är ett väldigt stort steg att ta, psykfallen brukar börja lite smått och så eskalerar deras psykiskt sjuka handlingar.
Senast redigerad av anxypants 2026-01-01 kl. 17:39.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja jag kan ju självklart inte vara 100 % säkert det kan vi aldrig vara om någonting.
Men jag är 99% säker då att den här personen kommer att dömas för mord den utgång jag vågar jag faktiskt säga till 99 %.

Att som vissa människor börjar sitta här och snacka om bananskal och det är ju bara löjligt.

Vad är det för behörighet eller annat som du frågar efter?

Och du ska veta att tidigare domare det är absolut saker som ligger till grunden när domaren och nämnde männen ska göra sitt beslut.

Och det var därför som väldigt många sådana här saker brukar bli lite halvt om halvt gjorda och då överklagas det nästan alltid till hovrätten där det finns mindre nämndemän.

Under mina juridikstudier fick jag lära mig att tingsrätten dömer mer med hjärtat.
Medans hovrätten går 100 % nästan alltid efter rent bevis.

När de nu har en person som har blivit dömd för just bortförande dvs kidnappning så tror du verkligen inte att rätten tar hänsyn till det även vid det här fallet om de hittar samtidigt buntband med mera??
Personligen tror jag också att det kan sluta med en fällande dom i tingsrätten, utifrån den information som hittills blivit offentlig.

Samtidigt är det viktigt att hålla isär vad vi tror och vad som faktiskt kan bevisas bortom rimligt tvivel.
Vi känner inte hela förundersökningen och vi vet inte vad försvaret kommer att invända.

Därför återstår det alltid ett osäkerhetsmoment tills saken prövats i domstol.

Tingsrätten är i praktiken folkets domstol, med nämndemän som representerar allmänheten, och den ska pröva skuldfrågan.

Sedan kommer hovrätten att bedöma strikt juridiskt.

Att spekulera i alternativa händelseförlopp är i sig meningslöst, men lika meningslöst är det att slå fast utgången på förhand.

Min kritik handlar inte om att ”försvara” någon, utan om att systemet måste fungera korrekt.

Jag persnligen anser att en person med den här riskprofilen borde ha varit frihetsberövad sedan länge, genom ett särskilt skyddsinstrument.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Det vore ju det bästa, men är det verkligen så troligt? Varför plockar ingen tex galningen från Boden, han har väl varit ute ett tag?

Ehh... för att han är död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in