Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har inte följt denna historia, svårt att hänga med i alla mord. Men kände transkvinnan kvinnan? Vad kan motiv vara?

Läs på sida 1 där finns allt
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Tror ni horungen har kollat på filmen MONSTER ” ed gein ” ?

Får lite samma vibbar av han
Citera
Igår, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Man vill ju gärna tänka att inga barn föds onda och att han måste utsatts för något extremt själv för att kunna förstå hur han kunnat göra så hemska saker? Inte för att något öht varken skulle försvara eller förmildra det han gjort mot oskyldiga offer för det kan det aldrig göra, eftersom han har ett eget ansvar som vuxen att söka hjälp för sina stora problem, oavsett om det skulle bero på trauma från barndomen, tvångshandlingar eller något helt annat, han kommer dömas och få sitt straff oavsett?
Men vi är ju många som undrar varför och vad orsaken är, inte för att man sympatiserar med GM på något vis, det är troligtvis bara hans mamma som gör det skulle jag tro? Jag kan iofs bara prata för mig själv men jag vill kunna förstå om det finns bakomliggande orsaker som påverat och format honom under uppväxten? Jag har svårt att tro att det bara skulle handla om att familjen var tvungna att lämna Ekerö, han var ju liksom 19 år, hade körkort och gått 4-årig teknisk utbildning på gymnasiet och borde börjat planera för att flytta hemifrån, så jag har svårt att köpa att det var ett trauma för honom eller familjen, tycker det
skaver på något vis? Men däremot bör det väl funnits anledningar att de inte fick bo kvar, det brukar krävas ganska mycket för att en hyresvärd ska kunna vräka en hyresgäst? Och orsakerna till vräkningen skulle väl troligtvis kunna vara mycket mer trauma, än att bli tvingad att flytta?
Det har väl inte kommit fram så mycket om föräldrarna och hur de levde, förutom att pappan skulle varit arg och hotfull i en tråd här på flashb och att mamman var alkoholist och drabbats av tidig demens, men om hon var alkoholist redan när GM var liten eller blev det på äldre dar vet vi väl egentligen ingenting om?
Men journalisterna bör väl gräva upp precis allt om hela familjen nu?
Nu är ju inte detta ett normalt mord, men kanske de finns många andra som lever i samma tankebubbla men inte utför sina gärningar. Det är ju dock viktigt att utreda vad som är drivande i sådana här fall för att kunna identifiera dem innan de händer.

Tror inte journalistik är rätt väg, man behöver utreda varför Vilma gjorde dettta och försöka hitta beteenden som bör övervakas i tidigt stadie. Hitta markörer som identifierar att de har potentialen att genomföra liknande Vilma och ge dem den vård de behöver redan som barn.
Citera
Igår, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Det syns till och med på bilderna från hans barndom.. död, tom och slö blick.

enligt en kollega..

Hade han skador från fosterstadiet? Mamman var ju fyllkärring.
Låter äcklig.

Det finns ju en möjlighet att han även har blivit utnyttjad som barn sexuellt med tanke på att hans pappa tydligen var aggressiv och hans mamma väldigt sexuell.
Citera
Igår, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nyss hette det att det finns massor av direkt bevisning. Nu har du ändrat till att det "kommer finnas".
Du fattar skillnaden va?
Menar du att jag ska sitta med insyn i polisutredningen och nu kunna berätta vilka direkta bevis som finns? Innan utredarna har utrett och medan förundersökningssekretess råder, vilket innebär att utredarna är helt tysta om de uppgifter de har.

Nej, jag är inte synsk. Jag är ledsen att höra dig besviken på den punkten. Jag kan ge exempel på vilka direkta bevis jag tror kommer att finnas, men jag har inte uppgift om detta idagsläget. Om du sitter på Flashback och tror att du ska få såna uppgifter 5 dagar efter mordet är du en idiot.
Citera
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Om jag var en potentiell arbetsgivare skulle jag absolut kolla upp bakgrunden på någon jag tänkte anställa. Den sökande borde även ha ett cv.

Skulle den personen ha skyddade personuppgifter ville jag nog veta varför. Om det skulle finnas en längre period som fattas i sökandes cv skulle jag förstås fråga om även detta.
Sedan är det upp tlll den sökande att förklara och i avsaknad av förklaring skulle jag inte anställa.
Robin är en hopp lärka, bytt arbetsgivare under ett och samma år, för att det är brist på lastbilschaufförer, och åkeriägarna har/hade väl inte ens större kompetens än att ringa med mobilen.

Den seriösa åkerieägaren som begär utdrag ur belastningsregistret, "detta är första sidan, finns inga fler sidor finns de inte", även fast det finns.

Ingen skuld har åkeriägarna!
Citera
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Beror ju helt på vad den psyk-undersökningen kommer fram till. Anses han ha varit i någon form av psykos eller så, så kan han lätt få psykvård på obestämd tid. Vilket jag inte tror med tanke på buntband etc.

Osannolikt att han får rättspsyk denna gång heller. Han är ju jättestörd i personligheten, men det räknas inte längre som ”allvarligt psykisk störning” i samma utsträckning som det tidigare gjort. Krävs väl tvång och / eller psykos för att Rpv ska komma på tal?
Citera
Igår, 18:34
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Hade han skador från fosterstadiet? Mamman var ju fyllkärring.
Låter äcklig.

Låter väldigt rimligt.
Citera
Igår, 18:34
Medlem
Verkar som polisen lät henne dö under tiden dom väntade är min gissning, han gick till jobbet hon kan ha vart vid liv i stugan fastbunden och dom gick ändå inte in där, vad tycker ni om det förfarandet av polismyndigheten??????
Citera
Igår, 18:35
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Beror ju helt på vad den psyk-undersökningen kommer fram till. Anses han ha varit i någon form av psykos eller så, så kan han lätt få psykvård på obestämd tid. Vilket jag inte tror med tanke på buntband etc.
Vid psykvård för såna här brott gäller särskild utskrivningsprövning sen 2022.
Det är Förvaltningsrätten som ska avgöra om nån är tillräckligt frisk för att släppas.
Idag är det osannolkkt att en sån som Vilma någonsin skulle släppas....
Citera
Igår, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Verkar som polisen lät henne dö under tiden dom väntade är min gissning, han gick till jobbet hon kan ha vart vid liv i stugan fastbunden och dom gick ändå inte in där, vad tycker ni om det förfarandet av polismyndigheten??????

Det vet vi ingenting om än.
Citera
Igår, 18:37
Medlem
– Men jag reagerade på att hen var lite arg eller stressad i sitt beteende.
De där arg fick mig att hajja till, GM kanske ville hålla offret levande längre men hon gjorde så mycket motstånd att GM var tvungen att döda offret mycket snabbt inpå. Eller så var de inte så som GM hade tänkt sig, blev besviken eller gick inte igång så mycket som hen hade tänkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in