Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Gör man verkligen bakgrundskontroller när man anställer lastbilschaufförer då?

Jag vet inte, det är väl olika från åkeri till åkeri, det finns också olika sorters skyddade personuppgifter…

Jag tror att det finns 3 olika nivåer, den sista är att man måste klippa av banden till precis alla, få ett nytt personnummer och så vidare, då försvinner också alla skulder (den förra personen ”dör” digitalt eftersom det gamla personnumret försvinner)…
Citera
Igår, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
HampusVilma hade skyddade personuppgifter, jag är osäker på om man kan göra en bakgrundskontroll som arbetsgivare då.

Henom körde ut varor via ett åkeri, jag tror inte hen var anställd av ett café.

Om jag var en potentiell arbetsgivare skulle jag absolut kolla upp bakgrunden på någon jag tänkte anställa. Den sökande borde även ha ett cv.

Skulle den personen ha skyddade personuppgifter ville jag nog veta varför. Om det skulle finnas en längre period som fattas i sökandes cv skulle jag förstås fråga om även detta.
Sedan är det upp tlll den sökande att förklara och i avsaknad av förklaring skulle jag inte anställa.
Citera
Igår, 18:14
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag vet inte, det är väl olika från åkeri till åkeri, det finns också olika sorters skyddade personuppgifter…

Jag tror att det finns 3 olika nivåer, den sista är att man måste klippa av banden till precis alla, få ett nytt personnummer och så vidare, då försvinner också alla skulder (den förra personen ”dör” digitalt eftersom det gamla personnumret försvinner)…

Det är ju intressant. Någon har ju droppat personnumret på GM i tråden och ETC har ju även gått ut med att GM hade skulder. Vore intressant att veta vilken nivå GM hade på skyddade uppgifter.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Vi måste hela tiden kalla mördaren för Hon/Henne så hennes "kön" aldrig glöms bort.
Du menar hans kuk?
Lite skit samma egentligen vilket kön han har, men faktum är att det är en man. Det blir bara tramsigt att försöka göra honom till "kvinna", av den enkla anledningen att han inte är det.
Citera
Igår, 18:16
Medlem
Saxat.

Citat:
Det finns tre nivåer av skyddade personuppgifter i Sverige: Sekretessmarkering (lägre skydd, varningssignal), Skyddad folkbokföring (starkare, ingen adress i registret) och Fingerade personuppgifter (starkast, nytt namn/personnummer). Sekretessmarkering och skyddad folkbokföring hanteras av Skatteverket (Skatteverket), medan fingerade personuppgifter beslutas av Polisen (Polisen), och skyddet anpassas efter hotbilden.

De tre nivåerna:

Sekretessmarkering: En administrativ varning i folkbokföringen som hindrar utlämnande av uppgifter, men personen är fortfarande folkbokförd med sin riktiga adress.

Skyddad folkbokföring: Kallas ibland "kvarskrivning" (äldre term).
Personen har en skyddad adress som inte syns i registret, och post skickas via Skatteverket. Det är ett starkare skydd än sekretessmarkering.

Fingerade personuppgifter: Det starkaste skyddet, ges vid allvarliga hot, och innebär att personen får nytt namn och personnummer. Ansökan sker via Polisen.

Vem hanterar vad:
Skatteverket: Ansvarar för sekretessmarkering och skyddad folkbokföring.
Polismyndigheten: Beslutar om fingerade personuppgifter, enbart vid livshotande situationer.

Varför skydd behövs:
Personer som riskerar hot, våld eller förföljelse (t.ex. vid våld i nära relationer, vittnesskydd) kan behöva skydda sina uppgifter från att spridas till obehöriga.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Han kanske inte är pedofil egentligen. Kanske grundar det sig i något trauma från barndomen där han utvecklat hat mot flickor och sedan vill se på flickor som blir straffade.

Man vill ju gärna tänka att inga barn föds onda och att han måste utsatts för något extremt själv för att kunna förstå hur han kunnat göra så hemska saker? Inte för att något öht varken skulle försvara eller förmildra det han gjort mot oskyldiga offer för det kan det aldrig göra, eftersom han har ett eget ansvar som vuxen att söka hjälp för sina stora problem, oavsett om det skulle bero på trauma från barndomen, tvångshandlingar eller något helt annat, han kommer dömas och få sitt straff oavsett?
Men vi är ju många som undrar varför och vad orsaken är, inte för att man sympatiserar med GM på något vis, det är troligtvis bara hans mamma som gör det skulle jag tro? Jag kan iofs bara prata för mig själv men jag vill kunna förstå om det finns bakomliggande orsaker som påverat och format honom under uppväxten? Jag har svårt att tro att det bara skulle handla om att familjen var tvungna att lämna Ekerö, han var ju liksom 19 år, hade körkort och gått 4-årig teknisk utbildning på gymnasiet och borde börjat planera för att flytta hemifrån, så jag har svårt att köpa att det var ett trauma för honom eller familjen, tycker det
skaver på något vis? Men däremot bör det väl funnits anledningar att de inte fick bo kvar, det brukar krävas ganska mycket för att en hyresvärd ska kunna vräka en hyresgäst? Och orsakerna till vräkningen skulle väl troligtvis kunna vara mycket mer trauma, än att bli tvingad att flytta?
Det har väl inte kommit fram så mycket om föräldrarna och hur de levde, förutom att pappan skulle varit arg och hotfull i en tråd här på flashb och att mamman var alkoholist och drabbats av tidig demens, men om hon var alkoholist redan när GM var liten eller blev det på äldre dar vet vi väl egentligen ingenting om?
Men journalisterna bör väl gräva upp precis allt om hela familjen nu?
Citera
Igår, 18:20
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Spekulationer är inte att man vet.
Och polisen har nog ganska bra koll på var mordplatsen är vid det här laget, det är vi som inte har tillgång till utredningen som inte har någon som helst koll, pga sekretess, därav alla möjliga spekulationer. Det är alltid samma sak kring ett mordfall. Häng inte upp dig på sånt.
Exakt! Det finns i alla fall en troligt tidslinje från det att han först attackerade My och framåt.
Allt gick blixtsnabbt efter att Mys anhöriga hittade hammaren, lurarna mm med GM:s DNA.
Jag viste inte själv att det idag gick så snabbt att få fram träff på DNA-
Sen var det nog enkelt att snurra upp det hela. Att man spanade på GM under tiden han jobbade tyder på att de redan då viste att My var död ocg ville ta honom på bar gärning då han försökte göra sig av med likdelarna. Det här med söket vid sjön var garanterat en skenmanöver för att få Vilma att tro att de inte var han på spåret.
Citera
Igår, 18:20
Medlem
K.Blomkvists avatar
Mordet på 25-årig kvinna i Rönninge – fyra punkter
Publicerad 31 dec 2025 kl 18.05

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mordet-pa-25-arig-kvinna-i-ronninge-fyra-punkter/

Inget nytt där...
Citera
Igår, 18:22
Medlem
Aftonbladet har publicerat övervakningsbilder på Vilma-Robin. Satan vilket fult äckel. Han ser undernärd ut. Det är ett under att han klarade av att lyfta på saker.
Citera
Igår, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Aftonbladet har publicerat övervakningsbilder på Vilma-Robin. Satan vilket fult äckel. Han ser undernärd ut. Det är ett under att han klarade av att lyfta på saker.

Bilderna är från Mars 2024
Citera
Igår, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Fyfan, där fick man en tankeställare som man missat.
Får ens polisen vänta med att ingripa ifall dom har en solklar MGM till ett överfall, men att info saknas om BOs tillstånd?
Dock är jag ganska övertygad att så inte var fallet. Eftersom han var på jobbet när han anhölls i sin frånvaro.
Möjligtvis då mellan det att han slutade jobbet och det att han försökte göra sig av med kroppen.

Jag tror polisen var 100% säkra att My inte levde och därför väntande med tillslaget för att binda honom till mordet.

Fuck vad det här fallet har påverkat en alltså :/

För att vara säkra på att hon inte levde måste de ha hittat huvudet eller en huvudlös kropp, kanske i stugan. Har hittills inga bevis för detta, bara spekulation.
Citera
Igår, 18:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Borde bli rättspsyk men i det här äckliga landet vet man aldrig. Han kan vara fri om några år precis som herr Alm från Falun.
Tror inte på det! Idag är det domstol som avgör om nån ska släppas från rättspsyk inte nån enskild läkare.
Med en Tidöregering kommer det att bli ännu svårare för kriminella att gå loss om de inte skött sig eller fortfarande anses som farliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in