2025-12-31, 11:02
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men det förstår han ju. Han förstod bl a att han inte skulle kunna utföra brottet om hon inte var ensam, och valde därför en tid mitt i natten för att öka sannolikheten att hon skulle vara ensam. Sen har han försökt göra sig av med kroppen, alltså förstår han att mord är ett brott för han har försökt dölja brottet. Då kan man inte använda ett ”insanity defense”. Och inte få rättspsykiatrisk vård heller under normala omständigheter. Han är alltså inte korkad, han saknar bara empati. Det räcker inte för att slippa fängelse.

Att inse sina begränsningar är inte samma sak som att förstå allvaret i en situation.

Jag har heller inte antytt att han ska försöka hävda något för att slippa fängelse. Jag tror bara likgiltigheten i honom kommer från att han inte tycker det här är något märkvärdigt.
Man kan förövrigt vara korkad OCH sakna empati samtidigt.
Citera
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag pratar om sadistiska mord och likn fall som My.. Peter Madsenfallet osv.

Sant. Det är nog uteslutande män som utför de här spektakulära dåden men jag undrar om inte störningen existerar även hos kvinnor.
Citera
Avstängd
Gunnar strömmer sa precis att de är en man. Han ska till rönninge idag. Jag tycker faktiskt att vi borde ta tbx straff från förr i tiden, för mjäkigt i dagsläget, alt att vi tar efter Ryssland med straffarbete
Citera
2025-12-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Vill bara inflika att statistiken ljuger om våldskapitalet hos kvinnor. Dödligt våld är ovanligt men fysiskt våld liksom psykiskt våld, dvs misshandel, anmäls ytterst sällan om alls.

Fast det finns en biologisk skillnad mellan män och kvinnor som påverkar våldsbenägenhet, och det är förekomsten av höga halter testosteron hos män. Äldre män brukar väl heller inte ha samma våldskapital som unga män, av samma anledning.
Citera
2025-12-31, 11:04
Medlem
Om detta var ett slumpmässigt och spontant utvalt offer är det ju inte osannolikt att han försökt tidigare. Förmodligen måste väl rätt omständigheter råda för att han ska slå till, d.v.s. att han lyckas "isolera" en ensam kvinna och ingen annan är i närheten. Så det är väl inte helt omöjligt att han varit ute och letat andra nätter men inte sett ett läge att slå till. Kanske också på andra ställen. Lite spekulationer bara.
Citera
2025-12-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu kanske det var fel person som "hittades" på facebook.
Men tidigare i tråden länkades ju till en tjej på Facebook som hete Vilma och spelade paintball.
Om det var rätt person så verkade hon i alla fall ha vänner inom paintball.

Hon verkar inte vara som örebroskytten.
Nej, inte alls som han i Örebro.

Men paintball-profilen var ju tragisk den med. Vilma kommunicerar typ med sig själv.
Citera
2025-12-31, 11:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag håller verkligen med dig.

Det är för att person du citerar lever i en teoretisk värld där skyddsnätet alltid finns. Skulle du kolla med anhöriga till mordoffer hur stödet från samhället i verkligheten fungerat så kommer du nog få en annan bild.
Citera
2025-12-31, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men innan han greps hade han ju full tillgång till nyheterna. Poliser går ju inte alltid ut med allt de vet, för det kan förstöra utredningen. Det kommer nog att visa sig senare hur mycket de visste och när.
Inrespaning och taktik, de gick inte ens ut med människorov för att de hade sån kontroll efter svaren från NFC... Men jag ser de väldigt osannolikt att de ska hittat likdelar innan han greps i skogen på kvällen
Citera
Medlem
Om han inte blir dömd kan jag tänka mig att vi får se första fallet där en svensson anlitar Iskalla grabbar eller Dödspatrullen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Lite Tankar. Kan han ha haft 2 bilar med tanke på att polisen uppmärksammat en bil på tant grönsväg i uttran? Kan bilen, bilarna setts på några kameror i Rönninge innan? Vad var det för bilar som nattarbetaren sågs bärgas med poliseskort en vit skåpbil läste jag i tråden. Vad kan den andra varit för bil?

Det har nämnts en hyrbil, vet inte om jag läste det här eller på någon tidnings sajt.
Citera
2025-12-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, inte alls som han i Örebro.

Men paintball-profilen var ju tragisk den med. Vilma kommunicerar typ med sig själv.
Tänkte mer att paintball profilen visar ju att hon tillhör ett lag.
De andra i laget skulle ju inte låta henne vara med i laget om hon var allt för svår att umgås med.
Citera
2025-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Att inse sina begränsningar är inte samma sak som att förstå allvaret i en situation.

Jag har heller inte antytt att han ska försöka hävda något för att slippa fängelse. Jag tror bara likgiltigheten i honom kommer från att han inte tycker det här är något märkvärdigt.
Man kan förövrigt vara korkad OCH sakna empati samtidigt.

Ok men att han inte tycker att det är något märkvärdigt betyder ju inte att han inte förstår att det är moraliskt fel och olagligt. Annars skulle han inte ha försökt göra sig av med kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in