2025-12-31, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Citat från Expressen. Det är ju typiskt autistiskt. Just det där med ögonkontakt.

Verkar vara delade meningar där då.. eller kanske han blev sån efter fängelset.
Citera
2025-12-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, precis. Döms man till fängelse får man ett tidsbestämt straff om det inte blir livstid. Döms man till rättspsykiatrisk vård sitter man där tills man är färdigbehandlad. Det betyder att man kan sitta många år för ett brott som bara skulle gett ett kortare fängelsestraff. Hade Vilma fått rättspsykiatrisk vård istället hade han nog inte blivit utsläppt så tidigt (killgissar jag ).

Ja eller så sitter dom där livet ut! Pga återfall är ett faktum!
Citera
2025-12-31, 10:08
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Han vet att det är fel, alltså inlärt, men saknar empati så förstår nog inte riktigt hur andra resonerar.
Gissar att han är autist, hans fd kollegor att han var märklig och undvek ögonkontakt, typiskt autistisk.
GM spelar "faggot" för att få distans och hålla på med sina "särintressen" i fred.
Citera
2025-12-31, 10:09
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Ju mer man lär sig om människan desto märkligare blir det. På bilderna från FUP:en 2019 ser han rätt normal och vältränad ut som vilken kille som helst. Någon sa att han var lite skelögd och halvudda men ändå snäll. Idag ser han däremot rent ut sagt förjävlig ut: mager, obehaglig. Man undrar hur hans liv sett ut de senaste åren? Var har han varit bosatt?! Det måste finnas många som nu i efterhand inser att de haft honom i sin närhet.

Det är också svårt att bortse från att han tidigare gjort ett kidnappningsförsök mitt på blanka dagen i ett bostadsområde. Det tyder på total brist på konsekvenstänk eller en fullständig likgiltighet inför att åka fast. Jag tror att han denna gången var så mån om att lyckas och att offret inte skulle kunna fly igen att han använde hammare eller på annat sätt såg till att My inte var vid medvetande när han kidnappade henne.

Bara i Sverige kan en dömd pedofil få skyddade uppgifter och bosätta sig i områden fulla av barnfamiljer. Ekerö och Ingarö är väl dessutom välbärgade familjeområden? Meningen är väl att livet för en våldsam pedofil ska vara över när han kommer ut från fängelset, inte att han ska kunna bosätta sig mitt i en familjeidyll i Skärgården och gå på caféer och köra runt i området i samma bil som han använde vid kidnappningsförsöket. Grannarna på Ingarö gjorde ju helt rätt som försökte kartlägga hans rörelser så pass att han flyttade därifrån men det är ändå helt bisarrt.

Det är väl fantastiskt land ni har? Alla har ju röstat för dessa lagstiftare och tramstjänstemän? Kul att ni fick en kvinna som gjorde detta mot en annan kvinna. Måste vara första gången i Sverige en kvinna begår styckmord på det här sättet.

Nu får ni gå vidare, vända blad och fortsätta vara det trötta, idiotiska folket.

Skönt att inte ens identifiera sig som svensk längre. Svenskheten ses utomlands som mycket dåligt.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, som jag minns det fanns det en debatt för 25 år sedan. Då var det lättare att bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Det som ansågs problematisk vara att när man döms till rättspsykiatrisk vård så vårdades man till att man blev frisk. Det ledde till att mördare ibland kunde släppas ut efter bara några år. Det var inte så vanligt, men det hände och det stack i ögonen på folk.

När utrikesminister Anna Lindh mördades blev det en stark opinion för att Mihalovic skulle dömas till fängelse istället för vård. Det var inte alldeles självklart, men till slut dömde tingsrätten Mijailovic till livstids fängelse. Hovrätten ändrade domen till rättspsykiatrisk vård och högsta domstolen ändrade den igen till livstids fängelse.

Där och då skulle jag vilja säga att färre dömdes till vård och fler till fängelse istället. Jag minns inte när, men den rättspsykiatriska vården ändrades också till att man skulle ha en särskild utskrivningsprövning för att släppas ut. Tidigare räckte det med läkarens bedömning. Det fanns en del uppmärksammade fall där grova brottslingar ansetts färdigvårdade efter bara några år och i några fall bara några månader och därför släpptes. Folk ville se straff istället.
Japp då gnälldes det att fok inte fick fängelse och politikerna hörsammade folkets ilska. Nu gnälls det över det..
Citera
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja eller så sitter dom där livet ut! Pga återfall är ett faktum!
Exakt: https://www.expressen.se/nyheter/krim/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/
Citera
2025-12-31, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Tror han gömt sig bakom pumphuset. Märklig pumphus? Måste ju vara en grind som ska blockera huset.

https://www.google.com/maps/place/Talls%C3%A4trav%C3%A4gen+13,+144+63+R%C3%B6nninge/@59.1919825,17.7430154,3a,54.1y,201.7h,81.24t/data=!3m7!1e1!3m5!1sMn2hFzMOjTbss_E1pmFq_g!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D8.763600394449895%26panoid% 3DMn2hFzMOjTbss_E1pmFq_g%26yaw%3D201.6950327844906 2!7i16384!8i8192!4m6!3m5!1s0x465f7286874992d5:0x41 2fb7c4477e79ab!8m2!3d59.1917223!4d17.7427498!16s%2 Fg%2F11c0zxhkgw?hl=sv&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwO S4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ja och jag tror ändå att som ung kvinna är man uppmärksam speciellt i ett sånt område. Hemskt.
Citera
2025-12-31, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Här kan ligga en hund begraven.

Ja intressant att få veta!
Citera
2025-12-31, 10:11
Medlem
Ekerö och Ingarö är mest medelklass, med vissa undantag (Drottningholms slott &#128517 Välbärgade bor i Bromma och Saltis, närmare stan från de områdena. Men ja, trygga och lugna ställen.
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Ju mer man lär sig om människan desto märkligare blir det. På bilderna från FUP:en 2019 ser han rätt normal och vältränad ut som vilken kille som helst. Någon sa att han var lite skelögd och halvudda men ändå snäll. Idag ser han däremot rent ut sagt förjävlig ut: mager, obehaglig. Man undrar hur hans liv sett ut de senaste åren? Var har han varit bosatt?! Det måste finnas många som nu i efterhand inser att de haft honom i sin närhet.

Det är också svårt att bortse från att han tidigare gjort ett kidnappningsförsök mitt på blanka dagen i ett bostadsområde. Det tyder på total brist på konsekvenstänk eller en fullständig likgiltighet inför att åka fast. Jag tror att han denna gången var så mån om att lyckas och att offret inte skulle kunna fly igen att han använde hammare eller på annat sätt såg till att My inte var vid medvetande när han kidnappade henne.

Bara i Sverige kan en dömd pedofil få skyddade uppgifter och bosätta sig i områden fulla av barnfamiljer. Ekerö och Ingarö är väl dessutom välbärgade familjeområden? Meningen är väl att livet för en våldsam pedofil ska vara över när han kommer ut från fängelset, inte att han ska kunna bosätta sig mitt i en familjeidyll i Skärgården och gå på caféer och köra runt i området i samma bil som han använde vid kidnappningsförsöket. Grannarna på Ingarö gjorde ju helt rätt som försökte kartlägga hans rörelser så pass att han flyttade därifrån men det är ändå helt bisarrt.
Citera
2025-12-31, 10:12
Avslutad
Citat:
Citat från Expressen. Det är ju typiskt autistiskt. Just det där med ögonkontakt.

Det är inte typiskt autistiskt alls.

Skyll inte på Sveriges obefentliga psykvård och kriminalvården som fortfarande daltar med alla dessa psykfall och pervon där ute. Nä nä. Skyll på aspies som är "avvikande" och inte gör ögonkontakt med dig istället.

Ditt jävla megaflane. Din jävla sopa.
Senast redigerad av UschKlisterssonII 2025-12-31 kl. 10:15.
Citera
2025-12-31, 10:13
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerpeople
Ja intressant att få veta!
Ja, och intressant att få veta vem, vilka, händelsekedjan, och var hunden är begravd.
Citera
2025-12-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
En tanke som slog mig igårkväll. Det har pratats en del från gamla arbetsgivare om att det var svårt för R/V att ta tillrättavisningar och arbetsuppgifter på allvar.
Det sas även att R/V under häktningsförhandlingen satt med armarna i kors och inte rörde en min.

Kan det vara så enkelt att R/V inte förstår att det som skett är en allvarlig händelse? Han kanske är såpass försvunnen i sin egen psykiska sjukdom att han inte begriper skillnaden på små och stora saker, och tänker att detta inte är nån big deal, han har ju "bara" slagit ihjäl nån?
Lever han möjligen i en verklighet där detta kommer "lösa sig tids nog"?

Men det förstår han ju. Han förstod bl a att han inte skulle kunna utföra brottet om hon inte var ensam, och valde därför en tid mitt i natten för att öka sannolikheten att hon skulle vara ensam. Sen har han försökt göra sig av med kroppen, alltså förstår han att mord är ett brott för han har försökt dölja brottet. Då kan man inte använda ett ”insanity defense”. Och inte få rättspsykiatrisk vård heller under normala omständigheter. Han är alltså inte korkad, han saknar bara empati. Det räcker inte för att slippa fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in