2025-12-31, 10:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det handlar inte om att läka sår, det handlar om att en person/familj i chock och sorg inte ska behöva gå till jobbet utan kunna betala räkningar. Livet kan rasa ganska hårt om man inte "orkar" tänka på räkningar m.m. Insamlingarna underlättar vardagen för de närstående i flera år framåt, även om de inte läker såren.

Vi har ett samhälleligt skyddsnät i Sverige. Med bland annat väl utbyggd sjukskrivning och sjukvård när anhöriga inte klarar att gå till jobbet efter en dylik händelse.
Till skillnad från många andra länder ex USA - go-found insamlingar ursprungsland. Där kan en insamlingen vara av värde för att hjälpa till att betala för något specifikt - sjukvård, begravning, hemtransport, att få bo kvar, barns fortsatta skolgång mm, som anhöriga inte har råd med.

Det gäller inte i Sverige. Här blir i stället en insamling någon form av mått på hur ”orättvist” givarna tycker brottet drabbat just BO. En insamling för en dödad ung söt blond 25-årig tjej får sannolikt in mer än en dödad en äldre man.
Det blir ett rätt osmakligt mått på ett offers ”värde” i allmänhetens ögon.

Anhöriga till BO behöver sannolikt inte dessa insamlade miljoner, som kanske också kan kännas ”smutsiga” att ta emot eller glädja sig över som en orimlig ”ersättning” för deras förlust.

Insamlingar för att jobba/lobba för bättre skydd av presumtiva brottsoffer - parkbelysning, fler bussturer i anslutning till pendeln på nätterna, bevakning på plats,
nattvandrarintiativ, andra straffpåföljder etc. är därför betydligt mer adekvat.

Summa summarum - det osvenska insamlingspåfundet här, som sker helt utan anhörigas medgivande, är i mitt tycke inte riktigt rätt utan snarare olämpligt.
Citera
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Autisten simulerar känslor saknar empati (Rickard/Jonas Andersson) och vill uppnå "entreprenörskap" med en mattebok ? Bara konstigt.

Vilma-Robin med sina barnporrbilder och nekrofili bilder och kidnappningen av 10åringen.
Tränade förmodligen för slutdestination, 25åriga My. Saknar han empati och ånger.. möjligen.
Kanske allra mest vid styckningen. Autist.
Är nog mer troligt att han är en psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mintdeo
En fråga, på diverse nyhetssidor skriver man att det finns en ”flyktfara”. Hur bedöms detta? Har han försökt? Eller bara antar man det?
Flyktfara är en bedömning som görs så han inte ska släppas i väntan på rättegång. Alla grövre brott alltså.
Citera
2025-12-31, 10:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Såg det nu. Ännu en influencer som skapar rubriker på tragedier. Det är lite osmakligt att plocka poäng på det viset.

Jag är lite tudelad. Vissa som startar dessa kanske vill visa sig goda inför världen men samtidigt så visar det familjerna att människor bryr sig när samhället inte gör det. Jag hoppas att de inte är bedragare som behåller pengarna

Sen kanske inte pengarna i sig gör att familjerna känner sig bättre just nu men det kan ju underlätta om de blir sjukskrivna och inte kan jobba pga brottet
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Vilma är inte ett könsneutralt namn...

Vilhelm Vilma/Wilma
Citera
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Bra fråga, står inget direkt om det i artikeln om grannen. Gissar på att någon känt igen honom, eller kan det vara så att han inte hade skyddade uppgifter direkt efter att han kom ut?
Jag tror nog att ryktet går rätt fort ändå. Dom i gamla Ekerö tråden var ju väldigt på att sprida information om han. Det nämns ju att han bor på Ingarö i den tråden. Hade inte förvånat mig om det är någon av dom som kontaktat grannar på Ingarö och varnat om deras nya granne. Men jag vet inte, det är rena spekulationer från min sida.
Senast redigerad av Lemonade.347 2025-12-31 kl. 10:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Bra fråga, står inget direkt om det i artikeln om grannen. Gissar på att någon känt igen honom, eller kan det vara så att han inte hade skyddade uppgifter direkt efter att han kom ut?
Tipset kan ju ha kommit från en polis som hade kännedom om honom.
Citera
2025-12-31, 10:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
😅Har du åkt rutten?
Nej endast besökt helix via pendeln
Men de är inte supersnabba där på häktet i flempan
Många säkerhetspassager och så, idioten hoppas jag är bältad fötter o händer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Autisten simulerar känslor saknar empati (Rickard/Jonas Andersson) och vill uppnå "entreprenörskap" med en mattebok ? Bara konstigt.

Vilma-Robin med sina barnporrbilder och nekrofili bilder och kidnappningen av 10åringen.
Tränade förmodligen för slutdestination, 25åriga My. Saknar han empati och ånger.. möjligen.
Kanske allra mest vid styckningen. Autist.

Att folk med autism inte kan känna empati är en myt. Möjligen kan de ha svårt att kognitivt förstå andras perspektiv, men de är absolut kapabla till att känna med andra. Robin-Vilma är definitivt inte det.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Är nog mer troligt att han är en psykopat.
Ja det kan nog stämma men jag själv vet inte skillnaden,
går ju inte jämföra riktigt.. och säga samma diagnos
Citera
2025-12-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Håller med, det är extrem märkligt. Jag skulle kunna köpa att vissa dömda får sina straff förkortade med kanske 1/3 eller ännu hellre, 1/4 eller mindre. Och då ifall dessa verkligen under sin tid som inlåsta visat på att de såväl förstår och ångrar sina brott, skött sig exemplariskt samt sist men inte minst bedöms vara helt rehabiliterade och att de alltså inte utgör någon högre risk för att begå nya brott, än någon annan.

Det beror också på brottet. Att mördare släpps ut i förtid sticker mer i ögonen på folk än att knarklangare eller rånare gör det. I Sverige kan man sitta 18 år och lätt släppas ut i 40-45 års åldern, med många år kvar att leva. Det beror på vad man har för rättssyn. I USA om de inte döms till döden så släpper man ju av princip nästan aldrig ut mördare, även om de för länge sedan ångrat sig och inte är farliga för samhället längre pga t ex hög ålder.

Citera
2025-12-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Han har ju varit aktiv i ett paintball-lag och jag har för mig att han i ett förhör från 2019 nämnde att han på fritiden gillar att umgås med vänner eller något sånt. Rätta mig gärna om jag har fel här.
Tror därför inte att detta är någon enstöring.
Samtidigt kommer det fram andra saker i förhören som gjordes i samband med hans första grova brott.

- Det nämns att han har två kompisar.

- Han hänger mycket med farsan.

- Chefen på Cirkle K säger att han förvisso kommer till jobbet och så men att han är väldigt dålig på en mängd saker. T ex går det inte att ge honom instruktioner som sedan koma ihåg av honom.

- En kvinnlig kollega säger att han är omöjlig att jobba med och att hon känner olust för att göra just detta. Förvisso tycker en annan kvinnlig kollega tvärtom och berättar att de har umgåtts privat ett par gånger.

Lägg till att chefen på det åkeri han jobbade på ett tag inte direkt beskriver honom som någon man vill ha anställd.

I mina ögon pratar vi inte om en person som helt saknar vänner och lever som en enstöring. Men det är ju en kuf som har få vänner och som vid sidan av sitt paintball-lag verkar ha noll socialt umgänge. När då morsan blir dement, brorsan knarkar och farsa och farmor dör tänker jag att han tillbringar väldigt mycket tid med sig själv som enda sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in