Citat:
Socialtjänsten borde haft en hel del att invända om hemmiljön och föräldrarnas omsorgsförmåga. Detta delvis för att mamman hade alkoholmissbruk och brodern drogmissbruk.
Det betyder inte att MGM skulle ha blivit omhändertagen av socialtjänsten men de borde ha utrett hur situationen hemma påverkade honom.
Hade de gjort det hade det kanske även på samma gång kunnat uppmärksammats ev andra problemskapande beteenden eller svårigheter hos MGM. Och därmed kanske han hade kunnat få hjälp och vård tidigare.
Vården måste ju även de ha haft kännedom om att brodern var missbrukare och att en lillebror fanns i bilden och de är skyldiga att göra orosanmälan.
Jag fattar inte att eller OM familjen inte haft kontakt med socialtjänsten helt enkelt.
Om någon lärare visste om att MGM hade barnporr med till skolan borde också de ha gjort orosanmälan.
Grannar och släktingar borde också reagerat. De visste ju att mamman drack antar jag?
Många borden.
Det betyder inte att MGM skulle ha blivit omhändertagen av socialtjänsten men de borde ha utrett hur situationen hemma påverkade honom.
Hade de gjort det hade det kanske även på samma gång kunnat uppmärksammats ev andra problemskapande beteenden eller svårigheter hos MGM. Och därmed kanske han hade kunnat få hjälp och vård tidigare.
Vården måste ju även de ha haft kännedom om att brodern var missbrukare och att en lillebror fanns i bilden och de är skyldiga att göra orosanmälan.
Jag fattar inte att eller OM familjen inte haft kontakt med socialtjänsten helt enkelt.
Om någon lärare visste om att MGM hade barnporr med till skolan borde också de ha gjort orosanmälan.
Grannar och släktingar borde också reagerat. De visste ju att mamman drack antar jag?
Många borden.
Liten inflikare,
Håller med om att något inte verkar stått rätt till i familjedyamiken under uppväxten. Har i tråden läst om både missbruk, tokig mamma, socioekonomiska problem och gränslöshet.
Kan vara att barnen flög under radarn just för de prestera ok/bra i skolan och den nära omgivningen höll tyst?
Tecken en skola borde titta närmare på är skitiga och smala barn som äter extremt mycket och som har skitiga och illasittande, opassande kläder. De har ofta ekonomiska problem vid utflykter/utrustning om man ska ha eget och inga direkta fritidsaktiviteter.
Sen skyddar ofta utsatta barn sina föräldrar trots omvårdnadsbrist och negligering. Likaså brukar mor-och farföräldrar vara lojala trots de vet om missförhållanden men ställer upp med vad de kan. Är de sen med i någon religös sekt är det än värre med tystnadskulturen.
Ser man krasst på det hela kan de båda bröderna farit illa i uppväxten och det som nu syns är symtomen som missbruk och en mycket ”förvirrad hjärna”.
Med det som framkommit verkar mamman varit instabil och förmodligen har ingen av föräldrarna riktigt haft de rätta verktygen för en helt sund barnuppfostran. Lägg där till emotionellt otillgängliga och döda fiskar kan det nog bli riktigt illa i slutändan.
Senast redigerad av viperstyle 2026-01-11 kl. 21:13.
Senast redigerad av viperstyle 2026-01-11 kl. 21:13.