Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 19:20
Medlem
Kanske har nämnts men den mest logiska tanke till varför hammaren och buntband blev kvar kanske är att GM fick panik när han såg den avskrivna MGM komma körandes med sin bil vid pumphuset?
Citera
2025-12-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
I det fallet kunde man inte ens konstatera mord, och kroppen hittades efter lång tid så att förruttnelseprocessen redan var långt gången. Det gör det svårare att påvisa dödsorsak vid obduktion. Sen borde man ha satt dit honom på ett långt straff ändå om vi hade haft ett ordentligt rättssystem, för han dömdes väl för brott mot griftefriden? Det är som GW sa, kroppen hade antagligen aldrig hittats om han inte återfunnits om han inte hade återvänt till platsen. Att han gjorde det måste utgöra bevis bortom rimligt tvivel på att han åtminstone hanterat kroppen.

Låt åtminstone obduktionen bli klar i detta fall innan ni jämför med Linda Chen. Hittar man skallskador från hammaren t ex så räcker det för att konstatera mord, då har hon inte dött på naturlig väg.

Nu va det ett svar till en postare som tjafsade om Mats Alm. Efter det fallet har de rättsmedicinska obduktionerna ansträngt sig till det yttersta när det gäller att fastställa dödsorsak. Jag är inte ett dugg orolig i det här fallet. Det blir inga som helst problem att lagföra den här sjuka individen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Nu blir ju farbrodern/psykologen förknippad med Vilma/Robin ändå och då hade det kanske för allas skull varit bättre att göra orosanmälan i förebyggande syfte. Om denne psykolog ens har anat hur det stod till i huvudet på Vilma/Robin är det mer än skrämmande om ingen orosanmälan gjorts.

Farbrodern/psykologen vågade nog inte att göra en orosanmlan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om han står vid Berga IP så har han haft uppsikt över båda vägarna. Både genvägen längs med spåret och tunneln.

Det är dessutom mycket lättare att tajma så att han kan stanna henne vid pumphuset.

Att han stått i P-huset vid centrum är inte speciellt sannolikt.

Nej, P-huset lär han inte ha stått parkerad i. Dålig sikt därifrån. Men det gatorna mellan Rönninge Torg och Westerdahlsvägen kan man stå utan problem. Även parkeringarna vid dessa vägar.

Menar du att han stått med bilen vid Sandbäcksvägen 2 eller precis vid Berga IP?

Längre in vid Berga IP har du dålig sikt ner mot gångtunneln.
Är väl möjligt att han stått vid Sandbäcksvägen 2 (framför idrottshallen).

Kan ju ha stått bakom pumphuset också, men sikten är dålig.
Citera
2025-12-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Tvärt om. Rättspsykiatrisk vård skulle säga att gärningsmannen inte var frisk nog att ta ansvar för sina gärningar och det köper jag inte – han må vara sjuk så in i helvete men nog fan visste han vad han gjorde.
Kanske det. Rent praktiskt så hade samhället sluppit ha han ute om han blivit dömd till rättspsykiatrisk vård 2019
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Jag har fortfarande inte fått svar på varför han fick dojan från lastbilsfirman. Nån som vet?
Citera
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Har du asperger?
Exakt allt kommer inte kunna bevisas, tekniskt. Men det spelar mindre roll. GM kommer bli dömd för mord och spendera resten av sitt liv i fängelse. Det kommer aldrig bli tal om någon benådning.

Vi får väl se. Men givetvis är benådning uteslutet. Jag tror inte att regeringen kommer att lägga sig i det här fallet.
Citera
2025-12-30, 19:23
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Har du asperger?
Exakt allt kommer inte kunna bevisas, tekniskt. Men det spelar mindre roll. GM kommer bli dömd för mord och spendera resten av sitt liv i fängelse. Det kommer aldrig bli tal om någon benådning.

Du har alltså missat alla fall där mördare kommit undan just p.g.a. brist på en till synes stor portion bevisning?
Citera
2025-12-30, 19:23
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Det får jag nog hålla med om. Med den uppfattningen så skulle alla hamna i helvetet, för vi har mördare som är invandrare, manliga mördare, kvinnliga mördare.
Citat:
Ursprungligen postat av tjolafallelera
Håller inte med att transor ska hamna i helvetet. Men en transa som är pedofil och mördare absolut. Direkt till gulag.

Men inte ska man hamna i helvetet bara för att man är transa.
Citera
2025-12-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Tvärt om. Rättspsykiatrisk vård skulle säga att gärningsmannen inte var frisk nog att ta ansvar för sina gärningar och det köper jag inte – han må vara sjuk så in i helvete men nog fan visste han vad han gjorde.
Osäker på om detta var rättspsyk, men hade en vän som jobbade på något sånt ställe. De var inlåsta och flera kunde knappt ens prata, men vissa var aggressiva som fan och stora som berg, alltså helt livsfarliga. Det var någon form av förvaring av våldsamma förståndshandikappade. Ett sånt ställe borde Vilma hamna på.
Citera
2025-12-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Farbrodern/psykologen vågade nog inte att göra en orosanmlan.
Mes isåfall, finns ngt som kallas väl för anonym orosanmälan "Som privatperson har du möjlighet att vara anonym, men det förutsätter att du inte berättar vem du är när du kontaktar socialtjänsten."

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-som-far-illa/
Citera
2025-12-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Vi får väl se. Men givetvis är benådning uteslutet. Jag tror inte att regeringen kommer att lägga sig i det här fallet.

Regeringen behöver inte benåda. Örebro tingsrätt tidsbestämmer livstidsstraff, jag gissar att denna kommer få vänta länge på något sånt. Får säkert sitta minst 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in