Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 16:20
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibabasfru
Ja för min del är inte vi folket skyldiga Mys familj något det är svenska staten o rättsväsendet som är skyldiga familjen mer än en miljon om man nu kan värdesätta ens barn . Eftersom rättsystemet inte funkar ska staten betala ut miljoner till denna familj och även den i Boden .
Jag håller med dig till fullo.

Det här är inte en fråga om könstillhörighet, det är en fråga om hur lätt det är för uppenbart psykiskt störda individer att gå fria i samhället, när risken för återfall i allvarlig brottslighet anses vara mycket hög.
Citera
2025-12-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag vill också veta mer om hans föräldrar, familj och hans uppväxt. Har han syskon?

Om mamman är dement så lär hon ha varit ganska gammal när hon födde honom. Pappan död? När dog han? Vad dog han av? Var han alkis? Frågorna är många.

Allt finns i tråden.
Mamman var runt 34 år när hon fick honom. Han har en äldre bror.
Mamman har trolig alkohol-demens, den kan komma tidigt.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2025-12-30 kl. 16:31.
Citera
2025-12-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alibabasfru
Jag såg det nyss trodde han redan var häktad när man tagit honom med handen i kakburken så att säga .. Men antar alla var hemma o firade jul o sånt så allt tar extra tid. Jag är inte här för tävla 😂

Det handlar om olika typer/stadier av frihetsberövande.

Polisen/åklagaren börjar med att anhålla eller gripa en misstänkt - t.ex. om de påkoms i samband med styckade kroppsdelar.

Åklagaren kan sedan vänta max tre dygn med att lägga fram häktningsframställan till domstolen, som sedan i sin tur beslutar om häktning eller inte.
Citera
2025-12-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Efter att ha läst sammanfattningen, slutet på tråden och lite media har 3 olika tankar vitt särskilda slagit mig...

1, Hon gick ensam hem (med hörlurar?). Parallell till 12-åriga Adriana som blev oskyldigt jappad i Botkyrka 2020. Hon lyckades smita ut och befann sig vid Donken mitt i natten. Hade hon inte haft möjlighet till det hade hon levt. Hade den här bruden tagit taxi hem eller förälder väntat vid stationen hade hon också levt. "Enligt Google Maps ligger föräldrahemmet cirka 1 500 meter ifrån pendeltågsstationen via Rönninge Skolväg. Promenaden bör ha tagit 10-20 minuter."

Helt fucking sinnessjukt för mig att folk tillåter sina barn att bli mördade. Naivt är bara förnamnet. Givetvis är det inte deras fel men skuld förändrar inte faktum när liv släcks.

Nu var ju My faktiskt 25 år och vuxen. Att hon går hem från stationen är absolut inte ”att låta sitt barn bli mördat”.
Citera
2025-12-30, 16:23
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Vilma har noll att tjäna på att neka och krångla till det om man inte lever i den felaktiga föreställning att livet innan dom är bättre än livet efter. Den som tjänar på att Vilma nekar och krånglar är advokaten som kan fakturera staten mer ju längre processen drar ut på tiden. Därför har advokaten sannolikt också uppmanat Vilma att neka så mycket som möjligt.

Vadå noll att tjäna? Nu vet vi inte hur utredningsläget ser ut, men allt annat än att bli dömd för mord får vi väl ändå utgå ifrån är en 'vinst' för Vilma? Vållande till annans död + gravfridsbrott exempelvis.

Resterande är så konspiratoriskt och/eller oinsatt att jag inte ids bemöta det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Efter att ha läst sammanfattningen, slutet på tråden och lite media har 3 olika tankar vitt särskilda slagit mig...

1, Hon gick ensam hem (med hörlurar?). Parallell till 12-åriga Adriana som blev oskyldigt jappad i Botkyrka 2020. Hon lyckades smita ut och befann sig vid Donken mitt i natten. Hade hon inte haft möjlighet till det hade hon levt. Hade den här bruden tagit taxi hem eller förälder väntat vid stationen hade hon också levt. "Enligt Google Maps ligger föräldrahemmet cirka 1 500 meter ifrån pendeltågsstationen via Rönninge Skolväg. Promenaden bör ha tagit 10-20 minuter."

Helt fucking sinnessjukt för mig att folk tillåter sina barn att bli mördade. Naivt är bara förnamnet. Givetvis är det inte deras fel men skuld förändrar inte faktum när liv släcks.

2, Bor inte mönster medborgaren T. Willbacher i Rönninge? Tror man kmr höra mycket av honom i media inom den närmsta framtiden. Leda nån form av korståg från Florence till Rönninge.

3, Har det nämnts andra misstankar om GM från tiden han kom ut fram tills detta mord? Har han glidit runt och först nu gjort slag i saken eller finns det andra misstänkte försök som skulle kunna vara GM. Förmodligen i områden han känner till i så fall. Måste ju ha gjort liknande försök tidigare, fullt med naivt folk därute som låter sina barn eller fruar gå hem ensamma så om han glidit runt i jakt på byten har det garanterat funnits lägen
Kvinnan var 25 år gammal dvs vuxen. Varför refererar du till henne som ”barn”?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Oroväckande om det inte går att fälla för mord. Som med Linda Chens mördare Mats Alm

Ja det handlar främst om man kan identifiera hur personen dött
Citera
2025-12-30, 16:26
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Inget ifrågasättande, undrar verkligen bara: Varför tror du det isf?

om han använde slägga/hammare för att få in henne i bilen
sen använde buntband runt halsen när hon låg där medvetslös
han ville bara döda
allt gick så fort från att hon försvann tills hon hittades styckad
Citera
2025-12-30, 16:26
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ja det handlar främst om man kan identifiera hur personen dött

Låt oss hoppas att man gör det då. Strypning eller slag i huvudet (hammaren) ligger ju som bra odds.
Citera
2025-12-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej, man tar inte hänsyn till hur många andra det finns och om det borde finnas så många. Man dömer från fall till fall oavsett hur många andra brott av samma karaktär som inträffat tidigare.

Sannolikt eller ej, det är fortfarande rimligt att en GM nekar mord sålänge bevisning saknas. Tyck vad du vill om det.

Polisen lägger ju ett pussel och rätten gör sällan bedömningen att ett pussel som strider mot Occhams rakkniv är bra att döma efter. Säger GM att marsmänniskor la My i hans bostad, så vet alla att det är bullshit. Utom du då.
Senast redigerad av Florman 2025-12-30 kl. 16:30.
Citera
2025-12-30, 16:27
Medlem
Bobhallonsafts avatar
Är det någon som är kunnig i hur en persons "tillhörighet" blir vid fängelsestraff? Dvs en person som "bara" bytt namn och vill leva som kvinna men är man i folkbokföringen?

Om fängelse - manligt eller kvinnligt?

Behöver inga kommentarer om personens rätt att vara det ena eller andra, är mest nyfiken på om någon med insikt har nått bra svar?
Citera
2025-12-30, 16:29
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Vadå noll att tjäna? Nu vet vi inte hur utredningsläget ser ut, men allt annat än att bli dömd för mord får vi väl ändå utgå ifrån är en 'vinst' för Vilma? Vållande till annans död + gravfridsbrott exempelvis.

Resterande är så konspiratoriskt och/eller oinsatt att jag inte ids bemöta det.
Naturligtvis kommer GM att dömas till livstid alldeles oavsett bevisläge. Annars blir rättens ledamöter lynchade. Det bör en erfaren advokat kunna upplysa sin klient om.

Självklart drivs stora delar av dagens juristkår av rent penibegär. Självklart vill de som glufsar i sig ur köttgrytorna kalla det konspirationsteorier för att inte få sitt svineri synat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in