2025-12-29, 22:38
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och hade det inte varit för Prince of Wales träffar i Danmarksundet, så hade Bismarck inte vikt av mot Brest och därmed träffats av torpederna. Vid slutstriden, så var vidare en stor orsak till den icke-existerande tyska precisionen, att Rodney mycket snabbt slog ut Bismarcks brygga och centraleldledning.
Jag tycker iofs att amiral Lutjen ska kritiseras eftersom han delade på sin styrka trots att Bismarck hade skadats.
Det vore betydligt rimligare att låta både Bismarck och Prinz Eugen avbryta uppdraget och ta sig till en säker hamn.
Hade då Bismarcks roder skadats så kunde det bogserats av Prinz Eugen, om inte hela vägen till hamn så iallafall så nära den franska kusten så att tyskt jakflyg hade kunnat agera närskydd.

Jag har läst boken av en av dom få överlevande tyskarna och har för mig att det var på tal att en ubåt som befann sig i närheten skulle testa att bogsera Bismarck men jag minns inte hur långt dom kom i genomförandet eller om det ens vore möjligt.

För övrigt var Gulfkriget den sista gången ett slagskepp användes i krig även om det mest var av symboliskt värde, det var USS Missouri som besköt irakiska landmål med både tomahawks och granater.

Antagligen var det billigare att skjuta upp lagret med granater än att skrota dom, det såg iallafall coolt ut när tryckvågen från fartygets kanoner rev upp höga vågor på vattenytan så att även Lt. Col. Bill Kilgore kunde ha utropat "I love the smell of Gunpowder in the morning."
Citera
2025-12-29, 23:17
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Stora fartyg har säkert många fördelar i ett krig. Men vi ser också att de är oerhört sårbara när de är i hamn.

Hur ska man lösa det?

Ett land som USA har av naturliga skäl lättare att skydda sina stora fartyg, medan vi tydligt ser att Ryssland har enorma problem med det.

Sverige har väl en bättre situation än Ryssland, speciellt om man kan samarbeta med Norge som har sina fjordar.

Men det jag menar är att alltid är de stora fartygen utsatta i hamn och den teknologi man nu utvecklar gör inte saken lättare. Ukraina t.ex har ingen flotta, ändå har de jagat Rysslands flotta ända in i hamnarna och Ryssland har ingenstans att ta vägen med sina stora fartyg i svarta havet och motsvarande situation finns då även i Östersjön.
Jänkarnas hamnar befinner sig som bekant på andra sidan Atlanten/Stilla Havet gentemot typ hela världen, så de har ju drygt 600 mil hav mellan sig och Murmansk, respektive drygt 1000 mil mellan sig och Kina, och det gör ju ganska mycket i form av fysiskt försvar för sina hamnar. För att nå dem från fientligt fastland (Ryssland eller Kina) krävs ICBMs...

Jämför då med ryssen som egentligen inte har någon sträcka alls mellan sina hamnar och motståndarna. Ukraina når ju de ryska hamnarna i Svarta Havet med kryssningsrobotar då det är i storleksordningen 50 mil...

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Måste vara nån oteknisk jävel som börjat använda fartyg som synonymt med farkost.
Då skulle man kunna ju kalla en bil för landfartyg också.
Farkost är sen gammalt beteckning för alla slags fortskaffningsmedel, och fartyg har också sen länge stått för vattenburna farkoster.
Eller så är det någon som sitter med översättningsprogram och försöker förstå... olika svenska benämningar för fartyg och farkoster som kanske har annan innebörd på, säg... ryska?
Citera
2025-12-30, 01:08
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag tycker iofs att amiral Lutjen ska kritiseras eftersom han delade på sin styrka trots att Bismarck hade skadats.
Det vore betydligt rimligare att låta både Bismarck och Prinz Eugen avbryta uppdraget och ta sig till en säker hamn.
Hade då Bismarcks roder skadats så kunde det bogserats av Prinz Eugen, om inte hela vägen till hamn så iallafall så nära den franska kusten så att tyskt jakflyg hade kunnat agera närskydd.

Jag har läst boken av en av dom få överlevande tyskarna och har för mig att det var på tal att en ubåt som befann sig i närheten skulle testa att bogsera Bismarck men jag minns inte hur långt dom kom i genomförandet eller om det ens vore möjligt.

För övrigt var Gulfkriget den sista gången ett slagskepp användes i krig även om det mest var av symboliskt värde, det var USS Missouri som besköt irakiska landmål med både tomahawks och granater.

Antagligen var det billigare att skjuta upp lagret med granater än att skrota dom, det såg iallafall coolt ut när tryckvågen från fartygets kanoner rev upp höga vågor på vattenytan så att även Lt. Col. Bill Kilgore kunde ha utropat "I love the smell of Gunpowder in the morning."

Verkar det rimligt tycker du?
Att börja bogsera ett slagskepp mitt under intensiv attack från både hav och luft, kanske med en liten ubåt som draghjälp?
Citera
2025-12-30, 12:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hade dessa fördelar gjort de mer effektiva överlag hade man fortsatt byggt stora slagskepp. Det gör man inte - de enda stora stridsfartyg som är relevanta är hangarfartyg, som ju måste vara stora för att möjliggöra start, landning och förvaring av stridsflyg. Nedsidan är att dessa fartyg måste försvaras av flera mindre fartyg.

Och lika fullt så är större fartyg svårare att sänka. Det är bara det att det inte väger upp att man får så mycket färre skrov för samma peng och med samma mängd personal.

Men visst. Det finns absolut ingen anledning att bygga 35'000 ton tunga ytstridsfartyg. Särskilt inte som i detta fall, där de skulle vara hopplöst underbeväpnade för sin storlek.
Citera
2025-12-30, 13:35
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ordet luftfartyg används i ganska färsk svensk lagtext. Fast tyskarna har ett bättre ord, flugzeug, vilket skulle kunna översättas till flygtyg. Sedan får man givetvis skilja på lagars definitioner, organisationers beteckningar, vardagligt språk och annat.

Att kalla ubåtar och slagskepp för fartyg är inga konstigheter. På samma sätt kan Gripen och Boeing 747 kallas för luffartyg på svenska, även om det inte anses vara vardagsspråk.
Det fanns ett ganska känt luftburet fordon som gick ett tragiskt öde till mötes som passar in på benämningen luftfartyg och det var Zeppelinaren Hindenburg.
Jag är ganska säker på att zeppelinarna kallades luftfartyg då det begav sig,
Citera
2025-12-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och lika fullt så är större fartyg svårare att sänka. Det är bara det att det inte väger upp att man får så mycket färre skrov för samma peng och med samma mängd personal.

Men visst. Det finns absolut ingen anledning att bygga 35'000 ton tunga ytstridsfartyg. Särskilt inte som i detta fall, där de skulle vara hopplöst underbeväpnade för sin storlek.

Svårare ja, men de ska vara stort sett osänkbara för att göra det "värt det". Den moderna strategin bygger på många mindre fartyg.
Citera
2025-12-30, 13:46
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Verkar det rimligt tycker du?
Att börja bogsera ett slagskepp mitt under intensiv attack från både hav och luft, kanske med en liten ubåt som draghjälp?
För det första var inte Bismarck under attack vid det tillfället och en ubåt hade alltså inte behövt dra fartyget då Bismarcks motor och propellrar fungerade, det hade alltså räckt med att en ubåt drog fartyget så att det gick rakt fram istället för att gå runt i en cirkel.

Sedan får jag rekommendera SFI för dig då du inte verkar kunna tolka skriven text, jag skrev alltså Jag har läst boken av en av dom få överlevande tyskarna och har för mig att det var på tal att en ubåt som befann sig i närheten skulle testa att bogsera Bismarck men jag minns inte hur långt dom kom i genomförandet eller om det ens vore möjligt.

Du lyckades också missa att jag skrev detta Hade då Bismarcks roder skadats så kunde det bogserats av Prinz Eugen,.
Det vore kanske bättre om du läser hela inläggen innan du feltolkar texten och besvarar inlägget.
Prins Eugen var alltså ingen ubåt utan det fartyg som följde med på uppdraget och hade med lätthet kunnat bogsera Bismarck om det inte hade lämnat området på smirsl Lutjens order.
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2025-12-30 kl. 13:50.
Citera
2025-12-30, 13:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det fanns ett ganska känt luftburet fordon som gick ett tragiskt öde till mötes som passar in på benämningen luftfartyg och det var Zeppelinaren Hindenburg.
Jag är ganska säker på att zeppelinarna kallades luftfartyg då det begav sig,
Wikipedia säger luftskepp, luftschiff på tyska. Tyskarna verkar dessutom bara använda det fartygsliknande flugzeug till flygplan. Både luftschiff och flugzeug verkar vara underkategorier till luftfahrzug, alltså luftfartyg, även kallade fluggerät, ungefär "flygpryl", jämför med engelskans gear.

Antagligen var Hindenburg ett luftskepp, och därmed ett luftfartyg, men inte ett flygplan.
Citera
2025-12-30, 13:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Svårare ja, men de ska vara stort sett osänkbara för att göra det "värt det". Den moderna strategin bygger på många mindre fartyg.

Inga fartyg är osänkbara och hela idéen med den här typen av fartyg är att de ska användas till mer än att skickas ut i krig, d.v.s du kan inte optimera den för krig utan måste ha mässhallar, kaféer, butiker, duschrum osv och då blir ekvationen annorlunda.

Sen står det att det ska vara diesel/ gasturbiner som står för kraftförsörjningen och då faller hela idéen med att ha fartyget som ett understödsfartyg av den typ som de amerikanska slagskeppen hade.
Citera
2025-12-30, 13:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Stora fartyg har säkert många fördelar i ett krig.

Nej. De hade redan förlorat sina fördelar innan den målsökande roboten hade uppfunnits, nu är missilen kung i sjöstridssammanhang. Visst har gaussvapen sina fördelar men de kräver en väldigt stor plattform vilket gör dem väldigt dyra i sjöstrid även om de kan användas många gånger.
Citera
2025-12-30, 14:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inga fartyg är osänkbara och hela idéen med den här typen av fartyg är att de ska användas till mer än att skickas ut i krig, d.v.s du kan inte optimera den för krig utan måste ha mässhallar, kaféer, butiker, duschrum osv och då blir ekvationen annorlunda.

Sen står det att det ska vara diesel/ gasturbiner som står för kraftförsörjningen och då faller hela idéen med att ha fartyget som ett understödsfartyg av den typ som de amerikanska slagskeppen hade.
Om det som planeras är något som ens är i närheten av att kunna kallas slagskepp så borde väl kärnkraft vara ett självklart val? USA har kärnkraftskompetens inom flottan och det finns relativt färska "motorer" som bör kunna användas.
Citera
2025-12-30, 14:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
För det första var inte Bismarck under attack vid det tillfället och en ubåt hade alltså inte behövt dra fartyget då Bismarcks motor och propellrar fungerade, det hade alltså räckt med att en ubåt drog fartyget så att det gick rakt fram istället för att gå runt i en cirkel.

Sedan får jag rekommendera SFI för dig då du inte verkar kunna tolka skriven text, jag skrev alltså Jag har läst boken av en av dom få överlevande tyskarna och har för mig att det var på tal att en ubåt som befann sig i närheten skulle testa att bogsera Bismarck men jag minns inte hur långt dom kom i genomförandet eller om det ens vore möjligt.

Du lyckades också missa att jag skrev detta Hade då Bismarcks roder skadats så kunde det bogserats av Prinz Eugen,.
Det vore kanske bättre om du läser hela inläggen innan du feltolkar texten och besvarar inlägget.
Prins Eugen var alltså ingen ubåt utan det fartyg som följde med på uppdraget och hade med lätthet kunnat bogsera Bismarck om det inte hade lämnat området på smirsl Lutjens order.

Det var ju attack av och till hela tiden, målet var att oskadliggöra Bismarck för gott.
Och naturligtvis vet jag att Prinz Eugen inte var en ubåt.
Att bara nämna bogserande med ubåt tyder på fåtöljbefälhavarkompetens.
En ubåt skulle inte göra vare sig till eller från ens som styrhjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in