Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Och hade det inte varit för Prince of Wales träffar i Danmarksundet, så hade Bismarck inte vikt av mot Brest och därmed träffats av torpederna. Vid slutstriden, så var vidare en stor orsak till den icke-existerande tyska precisionen, att Rodney mycket snabbt slog ut Bismarcks brygga och centraleldledning.
Jag tycker iofs att amiral Lutjen ska kritiseras eftersom han delade på sin styrka trots att Bismarck hade skadats.
Det vore betydligt rimligare att låta både Bismarck och Prinz Eugen avbryta uppdraget och ta sig till en säker hamn.
Hade då Bismarcks roder skadats så kunde det bogserats av Prinz Eugen, om inte hela vägen till hamn så iallafall så nära den franska kusten så att tyskt jakflyg hade kunnat agera närskydd.
Jag har läst boken av en av dom få överlevande tyskarna och har för mig att det var på tal att en ubåt som befann sig i närheten skulle testa att bogsera Bismarck men jag minns inte hur långt dom kom i genomförandet eller om det ens vore möjligt.
För övrigt var Gulfkriget den sista gången ett slagskepp användes i krig även om det mest var av symboliskt värde, det var USS Missouri som besköt irakiska landmål med både tomahawks och granater.
Antagligen var det billigare att skjuta upp lagret med granater än att skrota dom, det såg iallafall coolt ut när tryckvågen från fartygets kanoner rev upp höga vågor på vattenytan så att även Lt. Col. Bill Kilgore kunde ha utropat "I love the smell of Gunpowder in the morning."